ساخت سومین مخزن ذخیره‌سازی گاز کشور در گلستان

ساخت سومین مخزن ذخیره‌سازی گاز کشور در گلستان

خبرگزاری تسنیم: بعد از استان‌های قم و خراسان رضوی، سومین طرح مخزن‌ذخیره‌سازی گاز کشور در قزل تپه استان گلستان اجرا خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسینم، علاوه بر این که هم اکنون دو مخزن‌ ذخیره‌سازی سراجه و فاز اول شوریجه را به بهر‌ه‌برداری رسانده است، شرکت ذخیره‌سازی گاز طبیعی ایران سال گذشته مطالعه، بررسی و اولویت‌بندی توسعه بیش از 220 مخزن را در سراسر کشور به پایان برساند.

مطالعات مربوط به میدان قزل تپه نیز با همکاری دانشگاه‌های تهران و امیرکبیر طی مدت یک سال گذشته انجام شد و بر این اساس شرکت ذخر‌ه‌سازی گاز ایران و شرکت نفت خزر تفاهم نامه همکاری در خصوص تبادل خدمات فنی و مهندسی در میدان قزل تپه گرگان با هدف ذخیره گاز امضاء شد.

به گفته علی‌ اصول؛ مدیرعامل شرکت نفت خزر پس از برگزاری چندین جلسه با شرکت ذخیره سازی گاز موضوع انجام حفاری اکتشافی و استفاده از این مخزن به منظور ذخیره سازی گاز طبیعی منجر به این تفاهم نامه همکاری شد.

در دهه1340 دو حلقه چاه به نام‌های قزل تپه 1 و 2 در این منطقه حفر شده بود که به علت عدم مشاهده آثار هیدروکربنی، متروکه اعلام شد. با وجود این مسعود سامی‌وند؛ مدیر عامل شرکت ذخیره سازی گاز طبیعی هم اعلام کرد: حفر یک حلقه چاه اکتشافی در میدان قزل تپه به تکمیل مطالعات انجام شده کمک خواهد کرد.

در حال حاضر بیش از 600 مخزن ذخیره گاز طبیعی با مجموع ظرفیت حدود 331 میلیارد مترمکعب گاز در سراسر جهان وجود دارد که ایالات متحده آمریکا با 385 مخزن با ظرفیت ذخیره‌سازی 121 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی 35 درصد ذخیره‌سازی گاز جهان را در اختیار دارد.روسیه نیز با 22 مخزن ذخیره‌سازی توانایی ذخیره‌سازی 106 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی را دارد.

به گزارش تسنیم، با افتتاح نخستین مخزن ذخیره‌سازی گاز طبیعی در سراجه قم، در بین 33 کشور دارای این تکنولوژی ایران در رده 19 جهان قرار گرفت و با بهر‌ه‌برداری از مخزن ذخیره‌سازی گاز شوریجه رتبه کشور به رده پنجم ارتقاء یافت.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه