‌پیش بینی افزایش ۱۵ درصدی حضور زائران در خراسان‌رضوی

‌پیش بینی افزایش 15 درصدی حضور زائران در خراسان‌رضوی

خبرگزاری تسنیم: مدیرکل پایانه‌های حمل و نقل خراسان رضوی گفت: در حال حاضر، خراسان رضوی رتبه دوم ناوگان حمل و نقل عمومی کشور را دارد.

جواد وحدتی فرد در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در مشهد مقدس، اظهار داشت: نقش رسانه‌های و خبرگزاری‌ها در اراتقای سطح آگاهی مردم در عرصه‌های مختلف تاثیر گذار است.

وی با بیان اینکه حمل و نقل به عنوان موتور توسعه  معرفی می‌شود، افزود: اگر استراتژی جمهوری اسلامی ایران را در دو محور رعایت اقتصاد تک محصولی و دیگری فقر زادایی می‌بینیم باید به سمت حمل و نقل پیش رویم چرا که برای آبادانی و ارائه به روستاها باید به مسئله حمل و نقل توجه شود.

وحدتی فرد با اشاره به این مطلب که برای جدا شدن از اقتصاد تک محصولی باید به سایر مباحث همچون تجارت، ترانزیت و گردشگری مورد توجه قرار گیرد، بیان کرد: کشور ما به دلیل پتانسیل و موقعیت جغرافیایی که دارا است نقش بسیاری درسه آیتم مذکور در راستای  جدا شدن از اقتصاد تک محصولی دارد.

وی خواستار توجه ویژه دولت‌مردان به مسئله حمل ونقل جاده‌ای شد و گفت: در سیاست گذاری‌های خود به دنبال تفکر حمل ونقل ترکیبی (ریل و جاده) هستیم تا از این طریق بتوانیم به مردم ارائه خدمت بهتری داشته باشیم.

تصادفات چالش حوزه حمل و نقل و جاده‌ای

مدیرکل پایانه‌های خراسان رضوی یکی از چالش‌های موجود در حوزه حمل و نقل جاده‌ای را مسئله تصادفات دانست و افزود: متاسفانه ما در کشور در رابطه با تصادفات جاده‌ای با چالشی جدی رو به رو هستیم که در این رابطه نقش رسانه در راستای ارتقای سطح آگاهی بخشی و فرهنگ‌سازی به مردم جامعه تاثیرگذار و مهم است.

وی با بیان اینکه امسال از سوی مقام معظم رهبری با نام "فرهنگ" نامگذاری شده بود، بیان کرد: در همین رابطه اداره کل پایانه‌های خراسان رضوی در راستای انجام فعالیت‌های فرهنگی اقدام به اعلام فراخوان عکاسان و هنرمندان در حوزه فرهنگسازی حمل و نقل و جاده‌ای را در دستور کار داشتیم.

وحدتی فر یکی دیگر از اقدامات فرهنگی اداره کل پایانه‌های خراسان رضوی را راه اندازی کتابخانه‌ای در محل پایانه بار شهر مشهد  اعلام کرد و گفت: این کتابخانه نخستین کتابخانه‌ای است که در بخش حمل و نقل کشور راه اندازی شده است.

وجود 3 هزار جلد کتاب در کتابخانه تخصصی رانندگان

مدیرکل پایانه‌های خراسان رضوی تصریح کرد: در این کتابخانه تخصصی حدود سه هزار جلد کتاب به صورت عمومی و ویژه رانندگان ارائه می‌شود که این کتابخانه در راستای ارتقای مسائل فرهنگی و در جهت کاهش تصادفات در حوزه حمل و نقل عمومی است.

وحدتی فرد به تمهیدات در نظر گرفته برای سفرهای نوروزی در استان اشاره و بیان کرد:در نوروز94 برای زائران تمهیدات ویژه‌ای اندیشیده شده است که این تمهیدات به از سوی 13 سازمان و نهاد برای مسافران نوروزی 94 اندیشیده شده است.

وی با بیان اینکه تمهیدات لازم برای نوروز 94 با هدف افزایش ایمنی سفر، ارتقای سطح خدمات سفر و اطلاع رسانی است، خاطرنشان کرد: اعزام تیم‌های نظارتی به جاده‌های مواصلاتی خراسان رضوی به ویژه شهر مقدس مشهد جهت نظارت بر مراکزی چون مساجد بین راهی، رستوران‌ها، اسکان مسافران و سرکشی 2 تیم تخصصی از مراکز معاینه فنی خودروهای سنگین در دستور کار قرار گرفته است.

فعالیت گشت‌های نامحسوس در داخل اتوبوس‌ها مسافربری

وحدتی فرد با بیان اینکه یکی از اعضای ستاد تسهیلات سفر استان پلیس است، بیان کرد: همچنین گشت‌های نامحسوس در داخل اتوبوس‌ها آمادگی خود را اعلام و فعال نگه داشته‌اند و در مسیرهای مواصلاتی به مشهد مقدس در حوزه راهداری به ارائه خدمت می‌پردازند.

وی گفت: همچنین در حوزه راه و شهرسازی 14 اکیپ نظارتی و در حوزه راهدارخانه 35 تیم آماده باش و 32 باب راهدارخانه نیز آماده سازی شده است.

وحدتی فرد به اجرای طرح ترافیک در خیابان‌های منتهی به حرم مطهر رضوی اشاره کرد و افزود: اکیپ‌های گشت کنترل ترافیکی در این زمینه فعال هستند و بازرسان سازمان اتوبوسرانی و تاکسیرانی در ایام نوروز در آماده باش هستند.

مدیرکل پایانه‌های خراسان رضوی وضعیت جاده‌های مواصلاتی به مشهد مقدس را مناسب ارزیابی کرد و گفت: رعایت قانون و حرکت با سرعت مطمئنه نوروز خوبی را پیش خواهیم داشت.

رشد 15 درصدی مسافران نوروزی

وی تصریح کرد: 1500 دستگاه اتوبوس برای ایام تعطیلات نوروزی در نظر گرفته شده که در همین راستا نیز بنا بر پیش بینی‌های صورت گرفته نسبت به نوروز 93 نیز با رشد 15 درصدی حضور مسافر روبه‌رو خواهیم بود.

وحدتی‌فرد به پیش فروش بلیط‌های نوروزی سال 94 اشاره و گفت: از تاریخ دهم اسفند ماه امسال نیز پیش فروش بلیط‌های نوروزی آغاز شده و تا زمان تقاضا این مهم ادامه خواهد داشت که در همین راستا از ابتدای اسفند ماه افزایش حداکثری 20 درصدی قیمت بلیط را داشته‌ایم که میزان افزایش قیمت بلیط براساس میزان فاصله تا شهرستان مورد نظر است.

مدیرکل پایانه‌های خراسان رضوی با بیان اینکه برای اعزام ناوگان اتوبوس به مشهد مقدس در نوروز 94 با 11 استان معین هماهنگی‌های لازم انجام شده است، تصریح کرد: سیستان و بلوچستان، کرمان، یزد، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، اصفهان، تهران، گلستان، مازندران و سمنان از جمله 11 استان معین هستند.

وحدتی فرد گفت: براساس آمارهای موجود میزان خروجی مسافر در طول سال به استان‌های مذکور بیشتر است.

وی با بیان اینکه طرح نوروزی همزمان با سراسر کشور از تاریخ 25 اسفند آغاز و تا 15 فروردین 94 ادامه دارد، عنوان کرد: براساس اطلاعات آماری تعداد مسافران ورودی به مشهد مقدس در نوروز 93 از طریق حمل و نقل ریلی 30 درصد، هوایی 12.5 درصد و 56 درصد از طریق ناوگان حمل و نقل و جاده‌ای به مشهد مقدس ورود داشته‌اند.

مدیرکل پایانه‌های خراسان رضوی همچنین میزان خروجی از مشهد مقدس در نوروز 93 از طریق ناوگان ریلی 28 درصد، 11 درصد هوایی و 60.6 درصد از طریق ناوگان جاده ای بوده است، تصریح کرد: براساس آمار مسافران ورودی و خروجی از طریق حمل ونقل جاده‌ نشان‌دهنده نقش بی بدیل جا به‌جایی مسافر از طریق حمل و نقل و جاده ای در استان است.

تحویل سوخت به رانندگان براساس میزان پیمایش

وی گفت: بنابر برنامه ریزی‌های صورت گرفته از سال آینده تحویل سوخت به رانندگان براساس میزان پیمایش است نه براساس سهمیه، بر همین مبنا نیز از ابتدا اردیبهشت 94 تحویل سوخت در استان ویژه به ناوگان حمل و نقل گازوئیل‌سوز اجرایی می‌شود.

مدیرکل پایانه‌های خراسان رضوی با اشاره به اینکه رانندگان وسائل نقلیه گازوئیل سوز نسبت به تکمیل مدارک خود اقدام کنند تا در زمان اجرای طرح با مشکل رو به رو نشوند، خاطرنشان کرد: اجرای این طرح سبب جلو گیری از قاچاق سوخت می‌شود چرا که در حال حاضر 25 درصد سوخت کشور در حوزه حمل و نقل مصرف می‌شود.

وی یکی دیگر از طرح‌های قابل اجرا در سال 94 را اجرای طرح " مبدا و مقصد" در 38 نقطه از خراسان رضوی اعلام کرد و گفت: این طرح به مدت چهار روز و از تاریخ 16 تا 20 اردیبهشت در راستای آمارگیری به صورت شبانه روزی از ناوگان حمل و نقل و عمومی برای سیاست گذاران بخش‌ حمل و نقل جاده ای و تامین زیر ساخت‌های حمل و نقل جاده ای بسیار ضروری است.

وحدتی فرد هدف از اجرای طرح "مبدا و مقصد" را افزایش ایمی، آماده سازی امکانات لازم بین راهی، بهنگام سازی اطلاعات و کنترل ناوگان حمل و نقل عمومی دانست و گفت: این طرح ملی است و در 23 استان کشور از جمله خراسان رضوی اجرا می‌شود.

مدیرکل پایانه‌های خراسان رضوی با بیان اینکه در چند سال اخیر شاهد حضور مسافر در همه فصل‌ها هستیم، عنوان کرد: با توجه به افزایش تعداد مسافران به این شهر شاهد هستیم تعداد ناوگان حمل و نقل جاده‌ای افزایش پیدا کرده است و با کمبودی در این حوزه  رو‌ به رو نیستیم.

وی به نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای اشاره کرد و افزود: متاسفانه به دلیل بالا بودن قیمت تمام شده این ناوگان در سال جاری کسی از تسهیلات مربوط به این حوزه استفاده نکرد امید است بتوانیم در سال آینده در حوزه نوسازی ناوگان توفیقات بهتری را به دست آوریم.

ناوگان حمل و نقل عمومی توسط بخش خصوصی مدیریت می‌شود

وحدتی فرد با بیان اینکه ناوگان حمل و نقل عمومی به تعبیری توسط بخش خصوصی مدیریت می‌شود، عنوان کرد: در شرلیط فعلی با توجه به افزایش قیمت ناوگان حمل و نقل جاده ای نیاز است دولت به این بخش ورود  پیدا کند.

مدیرکل پایانه‌های خراسان رضوی با بیان اینکه دوره های آموزشی رانندگان در حوزه اخلاق حرفه‌ای، حمل و نقلی و تخصصی و  قوانین راهنمایی و رانندگی برگزار می‌شود، تصریح کرد: سلامت رانندگان و اسناد رانندگان به صورت سیستمی نظارت می‌شود.

وی با اشاره به این مطلب که همه رانندگان حمل و نقل جاده ای تحت پوشش پایانه‌های خراسان رضوی از خدمات بیمه تامین اجتماعی بهره مند هستند، عنوان کرد: همچنین ناوگان سبک شخصی که  اقدام به جابه جایی مسافر در مسیرهای بین شهری می کنند با ارائه درخواست به اداره کل پایانه‌ها می‌توانند از مزایای این اداره کل و تحت پوشش قرارگرفتن از خدمات بیمه تامین اجتماعی نیز بهره‌مند شوند و به عنوان شغل پایدار به فعالیت خود ادامه دهند.

وحدتی فرد متوسط عمر ناوگان سواری 6 سال در استان اعلام کرد  که  این عمر در کشور 8 سال است،  بیان کرد: تاکسی‌های زرد در مبادی ورودی و خروجی شهر تحت پوشش اداره کل پایانه های خراسان رضوی هستند و دارای نرخ مصوب  کرایه هستند.

وجود 7 هزار دستگاه اتوبوس در پایانه‌های مسافربری خراسان رضوی

وی تعداد ناوگان حمل و نقل جاده‌ای در استان را 7 هزار دستگاه اتوبوس و مینی بوس مسافری اعلام کرد و گفت: 11 هزار راننده در این اداره کل مشغول به خدمت رسانی به زائران هستند که از حیث تعداد ناوگان حمل و نقل در کشور رتبه دوم  به خراسان رضوی اختصاص دارد.

مدیرکل پایانه‌های خراسان رضوی عنوان کرد: متاسفانه تعداد مسافران جابه جا شده از طریق حمل و نقل جاده‌ای در 11 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش 15 تا 20 درصدی داشته است.

وی در رابطه به علت این کاهش حجم مسافر گفت: میل به افزایش سفر با وسائل شخصی و افزایش رفاهی نسبی مردم  در کاهش مسافر در حمل و نقل جاده‌ای تاثیر گذار بوده است.

اختصاص رتبه سوم پایانه مرزی لطف آباد در حوزه ترانزیت خروج کالا

وحدتی فرد در رابطه با فعالیت پایانه‌های مرزی خراسان رضوی افزود: در 11 ماه امسال در حوزه ترانزیت ورود کالا پایانه‌های لطف آباد با وزن 6.2 درصد وزن  کالا رتبه پنجم و پایانه و پایانه سرخس با وزن 5 درصد رتبه ششم کالا در کشور را به خود اختصاص داده اند.

مدیرکل پایانه‌های خراسان رضوی تصریح کرد: همچنین در بحث ترانزیت خروجی کالا در 11 ماه امسال خوشبختانه در پایانه مرزی لطف آباد 7.9 درصد رتبه سوم و سرخس با 6.9 درصد در رتبه چهارم در کشور به خود اختصاص داده است.

وی  اظهار داشت: در حال حاضر در پایانه‌ها بار با ترافیک روبه رو نیستیم و در صورت نیاز اقدام به احداث بنادر خشک در خراسان رضوی خواهیم کرد.

وحدتی فرد بهترین منطقه برای راه اندازی این بنادر را منطقه سنگ بست دانست و افزود: زیر ساخت‌های احداث این بندر در خراسان رضوی فراهم است.

گفت‌وگو از تارا خمینه

انتهای پیام/ آ

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon