پدیده‌ غار خفاش دهلران ناشناخته مانده است


پدیده‌ غار خفاش دهلران ناشناخته مانده است

خبرگزاری تسنیم: دبیر ستاد خدمات سفر استان ایلام با بیان اینکه ۳۰هزار خفاش از هفت نوع در غار خفاش شهرستان دهلران زیست می‌کنند، گفت: غار خفاش شهرستان دهلران یکی از پدیده‌های نادر طبیعی است که تاکنون برای علاقمندان به طبیعت‌گردی ناشناخته مانده است.

عبدالمالک شنبه‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در ایلام، اظهار کرد: غار خفاش یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهرستان مرزی دهلران است که هرساله مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد.

وی افزود: این غار یکی از پدیده‌های نادر طبیعی کشور و حتی بین کشورهای منطقه است که حدود یک کیلومتر از چشمه‌های آبگرم فاصله دارد و حدود 265 متر طول دارد.

دبیر ستاد خدمات‌دهی سفر استان ایلام تصریح کرد: بیش از 30هزار خفاش از هفت نوع همچون دم‌موشی در این جاذبه موجود است.

وی گفت: سالانه گروه‌های تحقیقاتی و علمی زیادی از کشور و جهان از این غار بازدید می‌کنند و پایان‌نامه‌های دانشگاهی زیادی در این زمینه نوشته شده است. این غار طبیعی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و در ایام نوروز گردشگران زیادی از آن بازدید می‌کنند.

شنبه‌زاده عنوان کرد: این غار در سه کیلومتری شمال شرقی شهر دهلران در دامنه کوهی مشرف به دره و چشمه‌های آب‌گرم دهلران واقع شده است.

وی افزود: غار خفاش شهرستان دهلران یکی از پدیده‌های نادر طبیعی است که تا کنون برای علاقمندان به طبیعت‌گردی ناشناخته مانده است.

دبیر ستاد خدمات‌دهی سفر استان ایلام تصریح کرد: این غار طبیعی حدود یک کیلومتر از چشمه‌های آبگرم شهرستان دهلران فاصله دارد.

وی گفت: غار خفاش دهلران حدود 265 متر طول دارد و دارای استالاکتیت‌ها و استالاگمیت‌های فراوانی است و ده‌ها گونه از خفاش دم‌دار ــ خفاش بال‌پهن در آن زندگی می‌کنند و این غار بسیار حائز اهمیت است، فراوانی خفاش در این غار سبب می‌شود هنگام غروب در زمان خروج این خفاشان از غار که اغلب به‌صورت دسته‌های بزرگ انجام می‌شود فضای جالبی را برای علاقمندان به طبیعت ایجاد کند.

شنبه‌زاده خاطرنشان کرد: طبق گفته کار‌شناسان، غار خفاش دهلران به‌عنوان پرجمعیت‌ترین غار خفاش کشور و حتی منطقه است و این غار یکی از بهترین مکان‌ها برای انجام کارهای تحقیقاتی، پژوهشی و مطالعاتی در زمینه این پستاندار عجیب است و دانشجویان و محققان باید آن را مورد مطالعه قرار دهند.

وی افزود: خفاش در انتهای زنجیره غذایی قرار دارد و نقش بسیار مهمی در کنترل و کاهش حشرات دارد، به همین دلیل در کنترل چرخه محیط زیست بسیار مؤثر است.

انتهای پیام/ر*

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon