لزوم استفاده از ظرفیت‌های اجتماعی برای مقاومتی کردن اقتصاد کشور

لزوم استفاده از ظرفیت‌های اجتماعی برای مقاومتی کردن اقتصاد کشور

خبرگزاری تسنیم: مدرس دانشگاه تهران با اشاره به اینکه ظرفیت های اجتماعی در سطح خرد، می تواند عامل تحقق اقتصاد مقاومتی باشد گفت:استفاده از ظرفیت های شبکه ای در دانشگاه ها در بررسی و تبیین مولفه های اقتصاد مقاومتی بسیار موثر است.

حسین ایمانی جاجرمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به اینکه یکی از پایه های اقتصاد مقاومتی، جامعه پایدار و توانمند است گفت: با استفاده از ظرفیت علمی جامعه شناسی توسعه می‌توانیم ظرفیت های اجتماعی در سطوح پایین مثل خانواده، محله، مناطق مختلف شهری و روستایی را شکل بدهیم.

وی ادامه داد: به این ترتیب، مردم با استفاده از این ظرفیت ها می توانند دست به اقدامات جمعی مورد نیاز برای تحقق اقتصاد مقاومتی بزنند که این اقدامات شامل راه اندازی کسب و کارهای خرد، تعاونی ها، شوراهای محلی و ... می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران درباره نقش جامعه دانشگاهی در تبیین مفاهیم اقتصاد مقاومتی گفت: استفاده از ظرفیت های شبکه ای در دانشگاه ها در بررسی و تبیین مولفه های اقتصاد مقاومتی بسیار موثر است. در این راستا می توان تقسیم کاری بین دانشگاه ها، دانشکده ها و سایر مجامع و مراکز علمی کشور انجام داد و مراکز مرتبط را در قالب یک شبکه یکپارچه سازماندهی نمود تا جریان سازی و تعمیق بحث های مرتبط با اقتصاد مقاومتی صورت بگیرد.

مدرس دانشگاه تهران با تاکید بر اهمیت ایجاد ظرفیت های اجتماعی در سطوح خرد برای تحقق اقتصاد مقاومتی گفت: علم جامعه شناسی در این زمینه می تواند به کمک سیاستگذاران حوزه اقتصاد مقاومتی بیاید.

 وی بیان کرد:در اقتصاد مقاومتی همه مسئولند از هزینه های بی‌مورد و غیرضرور و بدون اولویت پرهیز کنند و در عوض برنامه ریزی و اولویت‌دار کردن برنامه ها و تأمین بودجه، جایگزین هر نوع چانه‌زنی موردی گردد. در اقتصاد مقاومتی باید روحیه انقلابی و اسلامی بر مدیران حاکم گردد. طوری که در هر نوع حرکت و اقدام خود، خدا را ناظر و حاضر ببینند و خود را مسئول و پاسخگو در مقابل اقدامات و تصمیمات خود ملاحظه کنند. خرج‌تراشی برای دولت و مردم از طرف هر فرد و سازمانی ممنوع است. در این صورت اقتصاد مقاومتی با بهره‌وری بسیار بالا و انسجامی مثال‌زدنی پیش می‌رود و به موقعیت های جدید خود می رسد.

 این مدرس دانشگاه گفت: تحقق اقتصاد مقاومتی صرفاً با مشارکت مردمی امکان پذیر است و لاغیر. برای بالا بردن مشارکت مردمی باید از هر نوع فعالیت اقتصادی مردمی استقبال کرد. فضایی باید بر کشور و جامعه حاکم گردد که همه مردم خودشان را مولد در اقتصاد و شریک در پیشرفت و مقاومت کشور حس کنند و بر آن ببالند. باید فضایی به وجود آید که مردم عادی هر فعالیت تولیدی را که خود را در آن توانمند می بینند، انجام دهند. جای این مسئله در کشور خالی است.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه