نگاهی به نوروز «فاطمی» در کرج


نگاهی به نوروز «فاطمی» در کرج

خبرگزاری تسنیم: با توجه به تقارن نوروز امسال با ایام فاطمیه برای احترام به مقام والای حضرت فاطمه زهرا(س) آذین بندی خیابان‌ها به نسبت سال‌های گذشته کمتر شده و این مهم در تمامی امور و جشن‌های نوروزی البرزنشینان در نظر گرفته می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرج، عید نوروز از کهن‌ترین جشن‌های به جا مانده از باستان است که هر ساله ایرانیان با برگزاری آداب و رسوم مختلف آن را جشن می‌گیرند و از نمادهای وحدت‌بخش ایرانیان از دیرباز تاکنون محسوب می‌شود.

با توجه به نو شدن سال و آغازی دوباره در طبیعت، از گذشته پوشیدن رخت و لباس نو، خانه‌تکانی و به طور ‌کلی نو کردن فضا است که از آیین‌های نوروز به حساب می‌آید و به همین سبب علاوه بر پاکسازی خانه و کاشانه، شهر نیز لباس نو بر تن می‌کند و متفاوت از گذشته آذین‌بندی می‌شود.

پاکسازی خیابان‌ها و معابر، گل‌آرایی فضاهای شهری و رنگ‌آمیزی دیوارها و جداول خیابان‌ها از جمله فعالیت‌هایی است که توسط شهرداری در آستانه نوروز انجام می‌شود تا به هر بیننده‌ای آمدن بهار را همراه با شکوفه زدن درختان مژده دهد.

کاشت گل‌وگیاه که نشانی از نو شدن طبیعیت است، پس از فصل سرد زمستان روحی دوباره به طبیعت و شهروندان می‌دهد و از همین رو این کار در جای جای شهر از جمله میادین و پارک‌ها صورت می‌گیرد.

این تغییر فصل و نو شدن طبیعت مردم را به جوش و خروش وامی‌دارد تا خود را به بهترین شکل ممکن بیارایند و به میهمانی طبیعت بروند و به همین سبب خیابان‌ها و مراکز خرید مملو از افرادی است که خود را برای این جشن باستانی آماده می‌کنند.

البته با توجه به تقارن نوروز امسال با ایام فاطمیه برای احترام به مقام والای حضرت فاطمه زهرا(س) آذین بندی خیابان‌ها به نسبت سال‌های گذشته کمتر شده و این مهم در تمامی امور و جشن‌های نوروزی البرزنشینان درنظر گرفته می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد صالحی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به اینکه سال نو امسال با ایام فاطمیه مقارن شده است، اظهار داشت: ویژه‌ برنامه‌های خوبی برای این ایام تدارک دیده شده است.

وی با بیان اینکه طرح آرامش بهاری از لحظه تحویل سال در کلیه امامزادگان استان برگزار می‌شود، افزود: برگزاری سوگواره یاس نبوی از دیگر برنامه‌های اداره‌کل اوقاف و امور خیریه البرز است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه البرز با اشاره به اینکه استان البرز به لحاظ وجود محورهای مواصلاتی ویژه در شرایط خاصی قرار دارد و میزبان مسافران نوروزی فراوانی است، خاطرنشان کرد: باید تلاش کرد بخشی از این مسافران را برای مدت اندکی هم که شده در استان نگه داشت.

صالحی با تاکید بر اینکه سال گذشته برپایی جشنواره زائر را در البرز شاهد بودیم که این جشنواره به سبب متقارن شدن ایام نوروز با فاطمیه برگزار نمی‌شود، تصریح کرد: برپایی نمایشگاه سوگواره یاس نبوی در جوار امامزاده طاهر از جمله اقداماتی است که به طور قطع سبب جذب گردشگر مذهبی در استان می‌شود.

وی با بیان اینکه این نمایشگاه به نوعی وفات حضرت رسول و ستم‌هایی که به این خاندان وارد شده بود تا لحظه شهادت حضرت زهرا(س) را نشان می‌دهد، اظهار داشت: در ایام نوروز سال 94 برپایی 2 خیمه معرفت در محور جاده چالوس در دستور کار است.

البرزنشینان نیز همانند دیگر استان‌های کشور خود را برای عید نوروز مهیا می‌کنند و به شهرآرایی و زیباسازی شهر می‌پردازند و از آنجا که استان البرز شاه‌راه دسترسی به 13 استان کشور است و به نوعی میزبان مسافرانی است که از این استان عبور کرده تا به دیگر نقاط کشور سفر کنند، چهره ظاهری شهر از اهمیت بالایی برخوردار است.

100 هزار لاله در جشنواره لاله‌های البرز

جشنواره لاله‌ها که هرساله در منطقه گچسر جاده چالوس برگزار می‌شود از نقاط زیبایی است که هرساله افراد زیادی برای دیدن آن به استان البرز سفر می‌کنند و بازدیدکنندگان زیادی دارد.

باغ لاله‌ها که مملو از انواع گل‌های لاله در رنگ‌های مختلف بوده، در کنار درختان تازه شکوفه زده منظره بسیار زیبایی را در نظر هر بیننده‌ای ایجاد می‌کند و درب این باغ که 100 هزار لاله در آن کاشته شده از اواسط فروردین ماه به روی مردم گشوده می‌شود.

در شهر کرج نیز شهرداری موظف شده در هر منطقه از مناطق 12 گانه کرج، 3 هزار مترمربع عرصه گل‌کاری از انواع گل‌های شب‌بو، لاله، بنفشه، همیشه‌بهار و پامچال داشته باشد.

پارک‌ها و بوستان‌های شهر کرج نیز علاوه بر پاک‌سازی، مناسب‌سازی آن برای سال جدید صورت می‌گیرد و کوددهی و رسیدگی‌های پیش از بهار در باغات و عرصه‌ها انجام و در عرصه‌های فضای سبز حاشیه اتوبان کرج- قزوین نیز، گل‌کاری و فضای سبز اجرا می‌شود.

الهام باقری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرج، اظهار داشت: از یک ماه گذشته برنامه‌ریزی برای ایام نوروز انجام شده و بخشی از آن اجرایی و بخش دیگر از آن در حال اجرا است.

معاون فنی اجرایی سازمان زیباسازی شهرداری کرج با بیان اینکه رنگ‌آمیزی، شست‌وشو و بهسازی معابر، پاکسازی نرده‌های بلوارها انجام شده، افزود: تعداد 4 هفت سین و نصب 3 المان نوروزی در میادین اصلی شهر و ورودی‌های شهر کرج از دیگر اقدامات این سازمان برای سال جدید است.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه شروع سال جدید همزمان با شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) است، اکران و اطلاع‌رسانی از سازه‌های فرهنگی شهر در این راستا با مضمون بهار فاطمی با نصب بنرهای فرهنگی و اطلاع ‌رسانی به اجرا در می‌آید.

باقری تصریح کرد: بیش از یک ماه از انجام عملیات برای تغییر و زیباسازی چهره شهر می‌گذرد تا ظاهری متفاوت از شهر به لحاظ بصری برای شهروندان ایجاد شود و این تلاش تا پایان اسفندماه ادامه دارد.

وی با اشاره به رنگ آمیزی و پاکسازی جداره‌های شهری و حاشیه‌های اتوبان، خاطرنشان کرد: 3 دیوار در سطح شهر رنگ‌آمیزی و نقاشی شده و نصب روشنایی و نورپردازی در 3 پل مهرشهر، سردخانه و شهید سلطانی واقع در اتوبان کرج- قزوین نیز اجرایی شده است.

معاون فنی اجرایی سازمان زیباسازی شهرداری کرج اظهار داشت: با توجه به اینکه البرز از مسیرهای مواصلاتی سایر استان‌ها محسوب می‌شود، علاوه بر اقدامات انجام شده، نصب کتیبه‌های ورودی شهر نیز در دستور کار قرار گرفته است.

وی گفت: هماهنگی با اداره راه‌ و شهرسازی و شهرداری‌های مناطق جهت بهسازی و پاکسازی حاشیه‌ و دیوارها از دیوارنویسی نیز انجام شده است و امید است با توجه به ایام فاطمیه اقدامات فرهنگی در این راستا به شکل مناسبی در شهر انجام پذیرد.

گزارش از مهدیه غریب

انتهای پیام/ آ

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon