چشمه باداب سورت ساری، زیباترین چشم‌انداز طبیعی مازندران + تصاویر


چشمه باداب سورت ساری، زیباترین چشم‌انداز طبیعی مازندران + تصاویر

خبرگزاری تسنیم: مازندران دارای جاذبه‌های بکر طبیعی و گردشگری بوده که در این میان چشمه باداب سورت که یکی از مواریث طبیعی کشور محسوب می‌شود، با زیباترین چشم‌اندازهای طبیعی، مامن بازدید گردشگران است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری، ساری مرکز مازندران دارای بناهای منحصر به فرد تاریخی و طبیعی نظیر برج رسکت و چشمه سورت بوده که می توان به قدمت بالای پایتخت حکومت علویان با مشاهده این بناها پی برد.

برج رسکت ساری

شهرستان ساری دارای اماکن دیدنی و جاذبه‌های مختلف تاریخی و طبیعی است.در چهل کیلومتری جنوب غرب شهر ساری بنای آجری منحصر به فردی به نام برج رسکت قرار دارد و مسیر دسترسی به آن از ساری آغاز و پس از عبور از دو راهی کیاسر و سد سلیمان تنگه به جانب غرب منحرف می‌شود که بیشتر قسمت‌های آن آسفالته است.

این بنا در مجاورت روستای رسکت در بخش دودانگه ساری قرار دارد و با آجر ساخته شده است. تزئینات آن شامل مقرنس‌کاری دو کتیبه آجری به خط کو فی و پهلوی ساسانی است. این مکان مقبره یکی از شهریاران آ‌ل باوند بوده و مربوط به قرن نهم هجری قمری  است. وجود خط پهلوی در این بنا به این دلیل بوده که خط رایج در مازندران تا قرن‌ها پس از حمله اعراب به ایران همچنان خط پهلوی بود.

چشمه های باداب سورت

چشمه های باداب سورت واقع در شهرستان ساری، بخش چهاردانگه، دهستان پشتکوه، روستای ارست (orost)، قرار دارد و از دیدنی‌های مازندران محسوب می‌شود. مشابه چشمه‌های باداب سورت تنها در سه کشور ترکیه، آمریکا و نیوزلند وجود دارد که ا برخلاف باداب سورت که در کشور ما در حد یک چشمه محلی باقی مانده، از توریستی‌ترین جاذبه های طبیعی این کشورها محسوب می‌شوند.

چشمه‌های باداب سورت شامل دو چشمه با آب‌های کاملا متفاوت از لحاظ رنگ، بو، مزه و حجم آب است یکی شور شور و دیگری ترش و شیرین است.

چشمه شور باداب سورت، استخر آبی کوچکی است که معمولا در تابستان برای آب تنی استفاده می‌شود و درمان دردهای کمر، پا، روماتیسم، میگرن و امراض پوستی را به میهمانانش هدیه می‌دهد. روستاییان سنگ‌های این صخره‌ها را داخل آتش می‌گذارند و وقتی خوب داغ شدند، آنها را در آب گوگردی قرار می‌دهند و از آن برای التیام پوست و دردهای مختلف استفاده می‌کنند.

اما چشمه دیگر باداب سورت که در نزدیکی این چشمه قرار گرفته، ترش مزه با آب زرد و نارنجی رنگ که از صخره‌ها نشت می‌کند، اکسید آهن را از قعر صخره‌ها به زمین می‌آورد.

جاری شدن آب‌های رسوبی و معدنی این چشمه‌ها طی سال‌ها، در شیب پایین دست کوهستانی خود، صدها طبقه و ده‌ها حوضچه بسیار زیبا به رنگ‌های نارنجی، سبز، زرد و قرمز در اندازه‌های مختلف به وجود آورده است. حوضچه‌هایی که تماشای سرخی و زردی و سبزی آنها سر ذوقتان می‌آورد و اما اگر خوش شانس باشید و بتوانید طلوع و غروب خورشید را در باداب سورت ببینید، از این هم شگفت‌زده تر می‌شوید.

تلالو خورشید در حوضچه‌ها و انعکاس نور آنها در سایه روشن طبیعت شاید باور طبیعی بودن منطقه را برایتان دشوار کند.

مجموعه تاریخی فرح‌آباد

در 28 کیلومنری شمال شهر ساری و در ورودی خزر آباد و در سه کیلومتری ساحل دریای مازندران قرار دارد. این مجموعه شامل مسجد، پل، دیوار‌های بر جای مانده از یک کاخ سلطنتی بوده که به دستور شاه عباس صفوی ساخته شده و تفرج‌گاه ساحلی صفوی بود. مسجد ‌با ایوان‌های رفیع، شبستان‌ها، حجره‌ها و مناره‌ها از مهم ترین بنا‌های تاریخی مازندران است.

مسجد جامع ساری

مسجد جامع ساری از بناهای زیبای این شهر است. قدمت این مسجد را به بیش از هزار سال تخمین می‌زنند. این مسجد در مرکز شهر و در مجاورت بازار نرگسیه قرار دارد.

خانه قدیمی کلبادی

این مکان زیبا و قدیمی در مرکز شهر ساری و در مجاورت خیابان انقلاب واقع شده و به عنوان اداره میراث فرهنگی مورد بهره‌برداری قرار گرفته و قدمت آن حدوداً یه 200 سال قبل باز می‌‌گردد.

ویژگی‌های اجزای معماری آن نظیر اتاق‌‌ها، حجره‌ها، شاه‌ نشین، حمام اصطبل، حیاط و هنر بکار‌ رفته بر روی پنجره‌ها و ارسی‌ها و تزئین آنها با شیشه رنگی در نوع خود بی‌نظیر است.

عمارت کلبادی

عمارت منوچهرخان کلبادی در محله آب انبار نو حدود 130 سال پیش به‌دستور سردار جلیل از امرا ارتش وقت ساخته شد و بنام فرزند بزرگش امیر نصرت شکوه نظام به امیریه معروف شد. امیر نصرت در جوانی فوت شد و سردار بنا را به فرزند وی منوچهرخان بخشید.

منوچهرخان کلبادی که بعدها از ملاکین منطقه و زمانی نیز نماینده مردم ساری در مجلس شورای ملی بود، در سال 1362 دارفانی را وداع گفت و این بنا در سال 1370 در اختیار سازمان میراث فرهنگی قرار گرفت.

سبک معماری این ساختمان از تکایای دوره قاجاری برگرفته شده و دو بخش اندرونی و بیرونی دارد. بنای اصلی این عمارت در بخش اندرونی در دو طبقه و یک زیرزمین ساخته شده و هر طبقه دارای یک شاه نشین و اتاق‌های دو طرفه است.

شاه نشین طبقه دوم از زیباترین اتاق‌های این عمارت بوده و جای جای آن یادآمد شیوه‌های هنرهای تزئینی دوره قاجاری است. مصالح ساختمانی این بنا شامل چوب و آجر و بام آن به‌صورت شیروانی و سفال پوش است.

حمام وزیری

این بنا نیز در مرکز شهر ساری و در مجاورت خانه کلبادی قرار دارد و از لحاظ نوع معماری، مصالح و ویژگی‌های ساختمانی از ابنیه دیدنی و مشهور مازندران است. این بنا نیز متعلق به دوران قاجاریه است.

ساحل خزرآباد(فرح آباد)

در 35 کیلومتری شمال شهر ساری در ساحل دریای خزر واقع شده که به‌وسیله بلوار و جاده زیبای فرح‌آباد که زیبایی خاص دارد، به ساحل ارتباط پیدا می‌کند و مکان مناسب و امن برای شنا بالاخص برای استفاده خانمها از دریا است.

امامزاده عباس

در حاشیه شمالی ورودی شرقی شهر ساری واقع شده و از نظر شیوه معماری، گنبد هرمی شکل و صندوق چوبی نفیس، یکی از بناهای معروف استان مازندران است.

تاریخ ساخت آن 897 هجری قمری  است و سه امامزاده بنام‌های عباس، محمد و حسن در آن مدفون هستند.

برج‌ سلطان‌ زین‌العابدین

با گنبد مخروطی هشت‌ترک  از لحاظ نوع معماری و تزئینات کاشی کاری و درب و صندوق چوبی نفیس، جز مهم‌ترین ابنیه تاریخی ساری به شمار می‌رود. کتیبه‌ها و کاشی‌ کاری‌های آن زیبا بوده و یک مرقد دیگر در داخل بنام سلطان‌امیر شمس‌الدین است. این برج در نزدیکی امامزاده یحیی قرار دارد.

امامزاده یحیی

در مرکز شهر و در نزدیکی بازار روز ساری قرار دارد و برج آجری آن به‌واسطه دارا بودن صندوق و درب چوبی نفیس دارای اهمیت است. ارتفاع بنا 20 متر و تاریخ  ساخت آن سال 849  هجری قمری است. امام‌زاده یحیی از فرزندان امام موسی‌کاظم (ع) است.

آب‌ انبار میرزا مهدی

این بنا در مرکز شهر ساری واقع شده و مربوط به دوران افشاریه یا زندیه است. منبع اصلی به وسیله پلکانی به پای شیر و انبار آب دسترسی دارد. پلان آن مدور و با گنبد هلالی است که همه آن با آجر و ملاط ساخته شده و در قسمت دوگانی گنبد دریچه‌هایی برای تامیت روشنائی داخل آب انبار  تعبیه شد.

آب انبار نو

این آب انبار نیز در مرکز شهر ساری و در محله آب انبار نو در مجاورت خیابان 18 دی قرار دارد و به لحاظ نوع کار‌بری شبیه آب انبار میرزا مهدی است.

پناهگاه حیات وحش

این محوطه زیبا 55 هکتار در 35 کیلو‌متری شمال شرق ساری قرار دارد و مسیر دسترسی آسفالته آن در 12 کیلومتری ساری به بهشهر در سه را هی اسلام‌اباد از جاده اصلی جدا شده و پس از طی مسافت 23 کیلومتر به مکان مذکور می‌رسد.

فضای جنگل جلگه‌ای  آن از سال 1346 به‌صورت محل تکثیر گوزن زرد خالد‌ار‌ ایرانی در آمده است. دشت ناز برای علاقمندان به طبیعت و حیات وحش صرفا با مجوز سازمان محیط زیست می‌توانند به تماشای گوزن و پرندگان زیبا نظیر قرقاول و کبوتران بپردازند.

پناهگاه حیات وحش سمسکنده

این منطقه با هزار هکتار مساحت در 10 کیلومتری جنوب شرق ساری واقع شده و مسیر دسترسی آن از ساری تا سمسکنده بوده و با یک جاده روستایی به داخل محوطه راه می‌یابد.

پوشش گیاهی آن گونه‌های جنگلی و جلگه‌ای بوده و قسمتی از آن مانند دشت‌ناز به عنوان زیستگاه گوزن زرد ایرانی مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

سد سلیمان تنگه

در 45 کیلومتری جنوب غربی ساری در منطقه کوهستانی واقع شده است. این سد در سال 1379 برای بازدید مسافران و گردشگران آماده شده و از نظر اقامتی برای افراد تور بسیار مناسب است.

اقامت شبانه در کنار رود‌خانه زلال با صدا و آهنگ دلنواز اوقات خوشی را فراهم می‌کند. باز‌دید از تاج سد یا گرفتن بلیط در روز‌ ها ممکن بوده و در این سد امکانات قایقرانی، اسکی روی آب برای استفاده گردشگران آماده شده است.

در مجموعه سد سلیمان  تنگه به‌وسیله بخش خصوصی امکانات تفریحی مناسبی برای اقامت و گردش روی آب ایجاد، که با توجه به عظمت سد، زیبائی‌دریاچه و فضای دلپذیر اطراف آن در حال حاضر یکی از زیباترین چشم‌انداز‌‌های مازندران محسوب می‌شود که ظرفیت و قابلیت  فوق‌العاده برای تور گردانی داراست.

پارک جنگلی شهید زارع

پارک زیبا و دیدنی شهید زار ع در 3 کیلومتری شرق شهر ساری و در  مسیر جاده ساری به میاندرود قرار دارد و به‌ئلیل مجاورت با تپه‌های جنگلی کم ارتفاع در دامنه البرز، بسیار زیبا و چشمگیر است برای استفاده گردشگران نیز دارای امکاناتی  برای اقامت کوتاه مدت است.

بهترین مکان برای کسانی است که می‌خواهند به صورت رایگان شب اقامت داشته باشند.

انتهای پیام/ آ

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon