سرزمین سباء از جمعه خونین صنعاء تا ماجراجویی نظامی آل‌سعود

سرزمین سباء از جمعه خونین صنعاء تا ماجراجویی نظامی آل‌سعود

خبرگزاری تسنیم: تجاوز نظامی آشکار عربستان و متحدانش به یمن که به شهادت و زخمی شدن ده‌ها غیرنظامی بیگناه منجر شد، همزمان با تشدید حملات تروریست‌های تکفیری به مردم، دورنمای مبهمی را برای سرزمین سباء ترسیم کرده است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، طی روزهای اخیر، حوادث و رخدادهای مختلفی در یمن رخ داده است که مهمترین آنها، درخواست آشکار عبدربه منصور هادی از عربستان و دیگر کشورهای همسو با آن برای دخالت نظامی در یمن بود که با تجاوز نظامی آشکار عربستان در بامداد پنج‌شنبه ششم فروردین اجرا شد، همچنین باید به افزایش حمایت‌های تسلیحاتی و تبلیغاتی آل‌سعود از گروه‌های تروریستی و همچنین قبایل همسو با خود در یمن اشاره کرد به‌طوری که در آخرین روز سال 93، تروریست‌های مزدور عربستان، صدها نمازگزار بی‌دفاع را در صنعاء به خاک و خون کشیدند تا این پیام به مردم یمن ارسال شود که عربستان هرگز اجازه نمی‌دهد کشورشان به ساحل امنیت و ثبات برسد و حیاط خلوت سعودی‌ها به همین راحتی از دست رود.

حمله تروریست‌های تکفیری داعش به نمازگزاران یمنی در روز جمعه 29 اسفند 93 که صدها کشته و زخمی به جا گذاشت و تجاوز نظامی آشکار عربستان با همکاری آمریکا و برخی کشورهای دیگر، عمق کینه توزی و خصومت ورزی دشمنان ملت یمن و در رأس آنها عربستان را نشان داد که طی روزهای اخیر، سخنان و اظهار نظرهای مقامات این کشور همگی بوی باروت و جنگ می‌دهد نه آرامش و صلح.

در این گزارش به مهمترین رخدادها و تحولات یمن از جمعه 29 اسفند 93 تا پنج‌شنبه ششم فروردین سال جدید می‌پردازیم.

 

تحولات یمن در روز جمعه 29 اسفند 93

هولناک‌ترین جنایت تکفیری‌ها در آخرین روز سال 93 رقم خورد، جایی که دست‌کم 142 نمازگزار شهید و 345 نفر دیگر زخمی شدند.
در این روز، چند انفجار انتحاری تروریستی نزدیک مسجد بدر و مسجد الحشحوش در شهر صنعاء رخ داد. به‌گفته منابع خبری، دو تروریست انتحاری، خود را میان نمازگزاران جمعه در مسجد بدر صنعاء منفجر کردند که بر اثر آن، ده‌ها نمازگزار شهید و بخشهایی از مسجد هم تخریب شد.

  • داعش عامل جنایت هولناک صنعاء

همان‌طور که انتظار می‌رفت، گروه تروریستی تکفیری داعش مسئولیت انفجارهای هولناک صنعاء را به‌عهده گرفت. این گروه از حمایت آشکار وهابیون سعودی برخوردار است و پس از آنکه عربستان، حیاط خلوت خود را در یمن از دست رفته دید، رویکرد تشدید تنش و ناآرامی و بی‌ثباتی در یمن از طریق حمایت از گروه‌های تکفیری همچون القاعده و داعش و گروه‌های مسلح همسو با خود را در پیش گرفته است.

  • چرایی حملات تروریستی به نمازگزاران یمنی

دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن، هدف عاملان جنایت روز جمعه 29 اسفند 93 را ضربه زدن به اراده ملت یمن دانست که برای رهایی از سلطه بیگانگان مبارزه می‌کند. دفتر سیاسی انصارالله تأکید کرده بود که این گونه جنایات از سوی برخی قدرت‌های منطقه‌ای که مواضع آنها در تعارض با ملت و انقلاب یمن است، هدایت می‌شود.

  • ملت یمن در معرض جنگ فراگیر

محمد عبدالسلام سخنگوی جنبش انصارالله در واکنش به انفجارهای تروریستی جمعه خونین گفته بود مردم یمن با جنگ فراگیری روبه‌رو هستند.
انفجارهای تروریستی با محکومیت گسترده‌ای در سطح منطقه‌ای و بین المللی روبه‌رو شد به‌طوری که جمهوری اسلامی ایران، احزاب و گروه‌های مختلف یمنی، حزب الله لبنان، کاخ سفید، اتحادیه اروپا و دبیرکل سازمان ملل متحد به‌طور جداگانه جنایت هولناک تروریست‌های تکفیری در به خاک و خون کشیدن صدها نمازگزار یمنی را محکوم کردند.

  • خروج نظامیان آمریکایی از پایگاه العناد یمن

نیروهای آمریکایی روز جمعه از پایگاه هوایی العناد (العند) نزدیک شهر الهوطه که در اختیار شبه‌نظامیان القاعده قرار گرفته بود خارج شدند.
جف راتکه،‌ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: به‌دلیل وخامت شرایط امنیتی در یمن، دولت آمریکا به‌صورت موقت باقی‌مانده پرسنل خود را از یمن خارج کرده است.

 

تحولات شنبه اول فروردین 94

  • اعلام بسیج عمومی در یمن

انفجارهای خونین روز جمعه پایان سال یمن که صدها انسان بیگناه را در نماز جمعه صنعاء به خاک و خون کشید، باعث اعلام بسیج عمومی از سوی کمیته انقلابی یمن در سراسر این کشور شد.

کمیته انقلابی یمن پس از برگزاری نشست مشترک با کمیته عالی امنیتی این کشور ضمن بررسی انفجارهای تروریستی اخیر در صنعاء و حملات به نهادهای دولتی و مراکز نظامی در پوشش کمیته‌های مردمی در عدن بر ضرورت آگاهی و هوشیاری همه یمنی‌ها در برابر توطئه‌های خارجی و مبارزه همگانی با تروریسم  تأکید کرد.

  • ادامه تحرکات ضدیمنی عربستان

در این روز، سلمان بن حمد آل‌خلیفه ولیعهد بحرین، محمد بن زاید آل‌نهیان ولیعهد ابوظبی، عبدالله بن ناصر آل‌ثانی نخست وزیر قطر و محمد الخالد الصباح وزیر کشور کویت به ریاض رفتند تا بحران یمن را بررسی و اقدامات خود را در این زمینه با محمدبن نایف جانشین ولیعهد سعودی هماهنگ کنند. البته همان‌طور که روزنامه الریاض این خبر را منتشر کرده بود، خبری از حضور مقامات عمان در این نشست نبوده است تا نشان دهد عمان همچنان تمایلی به همراهی با سیاست‌های جنگ طلبانه و تنش آمیز عربستان در منطقه ندارد.

مهمترین تصمیم گرفته شده در نشست ریاض، تأکید بر ادامه حمایت از عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی یمن و ادامه رویارویی با انقلابیونی بود که آل‌سعود اصرار دارد آنها را کودتاچی بخواند، چرا که بساط حیاط خلوت آنها را برچیده بودند. شرکت کنندگان در نشست ریاض همچنین از درخواست تنش آمیز منصور هادی برای برگزاری نشست گفت‌وگوها در ریاض به‌جای صنعاء حمایت کردند.

رژیم‌های مرتجع عرب حاشیه خلیج فارس که سیاست‌های سلطه جویانه آنها از مهمترین عوامل ادامه بی‌ثباتی و بحران سیاسی، اقتصادی و امنیتی در یمن به شمار می‌رود، همواره ادعا می‌کنند که امنیت کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و امنیت یمن از یکدیگر جداشدنی نیست.

  • مخفی‌شدن رئیس‌جمهوری مستعفی فراری

کاخ ریاست جمهوری در عدن شاهد حملاتی بود که در پی آن عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی و مورد حمایت آل‌سعود به مکانی امن منتقل شد، عدن بارها شاهد درگیری میان نیروهای هوادار منصور هادی و نیروهای امنیتی یمن بوده است.

  • درخواست سازمان ملل متحد برای توقف درگیری‌ها در یمن

آخرین روز سال گذشته، سازمان ملل متحد از طریق جمال بن عمر فرستاده خود به یمن، توقف فوری درگیری‌های مسلحانه در جنوب یمن را خواستار شد. وی با اشاره به حملاتی که به کاخ ریاست جمهوری در عدن صورت گرفت، بر ضرورت حل بحران این کشور از راه گفت‌وگوی سیاسی تأکید کرد.

  • اعدام 29 سرباز ارتش یمن به‌دست تروریست‌های تکفیری

گروه تروریستی موسوم به انصارالشریعه وابسته به القاعده، در ادامه جنایات خود در یمن، 29 سرباز ارتش را در شهر الحوطه مرکز استان لحج در جنوب یمن اعدام کرد.

  • درگیری‌های مسلحانه در لحج

درگیری‌ها میان نیروهای امنیتی یمن و تروریست‌های القاعده در استان لحج ، 30 کشته به جا گذاشت.

  • ادامه مواضع جنگ‌طلبانه سعودی‌ها

حاکمان عربستان هرگز نمی‌توانند این حقیقت را باور کنند که دیگر حیاط خلوت آنها در یمن از دست رفته و آنها جایی میان مردم این کشور ندارند به همین سبب به سیاست‌ها و اقدامات خصمانه خود علیه یمن ادامه می‌دهند.

در این زمینه ترکی الفیصل رئیس پیشین دستگاه اطلاعاتی آل‌سعود در اظهاراتی جنگ طلبانه گفته بود عربستان باید برای حمایت‌های مالی، سیاسی و حتی نظامی از عبدربه منصور هادی آماده باشد.

  • خروج یکصد نظامی ویژه آمریکا از یمن

به گزارش تسنیم، شبکه سی‌ان‌ان گزارش داده بود که آمریکا 100 نیروی ویژه خود را از یمن خارج می‌کند. آمریکا پیشتر هم به‌دلایلی که آن را امنیتی خوانده بود، در اقدامی تأمل برانگیز، سفارت خود را در صنعاء تعطیل کرد.

  • ادعای الجزیره درباره توقف گفت‌وگوهای ملی یمن

شبکه الجزیره که کنار شبکه العربیه از حامیان سرسخت عبدربه منصور هادی و گروه‌های سلفی تکفیری در یمن است، مدعی توقف گفت‌وگوهای ملی میان گروه‌های سیاسی یمن در صنعاء شده بود. این شبکه همچنین از خروج ناگهانی جمال بن عمر فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد به یمن، از این کشور خبر داده بود.

  • درخواست دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس

در این روز عبداللطیف الزیانی دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس از یمنی‌ها خواست تا به آنچه وی توافق ملی خواند، پایبند باشند. شورای همکاری خلیج فارس که به‌طور کامل تحت سلطه عربستان است، مواضع تنش آمیز و خصمانه‌ای علیه مردم یمن اتخاذ کرده است.

 

تحولات یمن در یکشنبه 2 فروردین

  • معرفی عاملان ناامنی و بی‌ثباتی یمن

عبدالملک الحوثی رهبر جنبش انصارالله در سخنانی خاطرنشان کرد آمریکا و رژیم صهیونیستی در پس حوادث اخیر یمن قرار دارند.

الحوثی همچنین عربستان و قطر را هم از جمله کشورهایی دانست که در پس توطئه‌های نابود کننده علیه ملتهای منطقه و خارج از آن قرار دارند.

وی هدف از جنایات اخیر را به زانو در آوردن و تسلیم شدن ملت یمن دانست.

  • نشست شورای امنیت درباره یمن

رسانه‌ها از برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره اوضاع یمن به‌درخواست عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی یمن خبر دادند.

این شورا آنچه آن را به‌زعم خود تسلط جنبش انصار الله بر بخش‌هایی از یمن و نهادهای آن دانست، محکوم کرد و این جنبش را به از بین بردن روند گذار سیاسی در یمن و به خطر انداختن امنیت آن متهم کرد.

شورای امنیت همچنین از همه طرفها در یمن خواست تا به طرح شورای همکاری خلیج فارس درباره یمن پایبند بوده و سازوکارهای آن را اجرایی کنند.
منصور هادی در نامه‌ای به رئیس دوره‌ای شورای امنیت خواستار تحریم علیه انقلابیونی شد که به‌ادعای وی، عاملان ناامنی در یمن هستند.

منصور هادی که پس از فرار به یمن با حمایت‌های عربستان، دولتی را در تقابل با دولت یمن در صنعاء و مقابله با انقلاب مردمی تشکیل داده است، همچنان به تحرکات تنش آمیز خود که بیشتر به‌نفع گروه‌های تروریستی تکفیری همچون القاعده و داعش و در راستای منافع عربستان و متحدانش است، ادامه می‌دهد.

  • انتخاب وزیر دفاع یمن

انتخاب حسین خیران به‌عنوان وزیر دفاع جدید یمن به‌جای محمود الصبیحی از سوی کمیته عالی انقلاب یمن از جمله تحولات مربوط به روز یکشنبه دوم فروردین است.

  • اعلام ازسرگیری گفت‌وگوهای سیاسی در یمن

جمال بن عمر فرستاده ویژه سازمان ملل متحد به یمن در این روز (یکشنبه دوم فروردین) اعلام کرد که گفت‌وگوهای سیاسی امروز از سر گرفته می‌شود. بن‌عمر روز شنبه صنعاء را ترک کرده بود.

  • اعلام آمادگی ایران برای مداوای مجروحان حادثه تروریستی صنعاء

حسین امیرعبداللهیان معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران از آمادگی تهران برای مداوای مجروحان حادثه تروریستی جمعه پایان سال 93 در صنعاء خبر داده بود که در عمل شماری از مجروحان یمنی برای مداوا به ایران منتقل شدند.

  • تنها راه‌حل بحران یمن از نگاه جمهوری اسلامی ایران

معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در جریان سفر به عمان و دیدار با وزیر خارجه این کشور، تنها راه حل مشکلات پیچیده یمن را گفت‌وگوی همه گروه‌های سیاسی یمن با یکدیگر در فضایی آرام و به‌دور از تنش دانسته بود.

وی با تأکید بر ضرورت مبارزه با تروریسم و افراط گرایی، وحدت اسلام را یک ضرورت خواند و از مبارزه انقلابیون یمنی به‌رهبری انصارالله با گروه‌های تروریستی تکفیری همچون القاعده و داعش تقدیر کرد.

بن‌علوی وزیر خارجه عمان نیز با اشاره به طرح سیاسی شورای همکاری خلیج فارس و خطراتی که وحدت ملی یمن را تهدید می‌کند بر مشارکت همه گروه‌ها، احزاب و جریان‌های سیاسی یمن در گفت‌وگوهای یمنی تأکید کرد.

  • فرودگاه تعز از لوث تروریست‌های مسلح پاکسازی شد

نیروهای انصارالله روز یکشنبه دوم فروردین، موفق شدند افراد مسلح را از فرودگاه تعز و مجتمع قضایی این شهر در مرکز یمن بیرون برانند و آن را تحت کنترل خود قرار دهند.

تغز یکی از بزرگترین شهرهای یمن و دروازه عدن است که عبدربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی یمن از صنعاء به آنجا گریخت و اکنون در سایه حمایت مالی، سیاسی و تسلیحاتی عربستان به تحرکات تنش آمیز خود ادامه می‌دهد.

  • اتهامات واهی رئیس‌جمهور مستعفی یمن علیه ایران

عبدربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی یمن بار دیگر اتهاماتی واهی خود علیه ایران را تکرار کرد و مدعی شد که تهران در امور داخلی یمن دخالت می‌کند.

او بدون اشاره به حمایت گسترده مردمی از جنبش انصار الله و حمایت آنها از اقدامات این جنبش، به‌زعم خود انصارالله را "کودتاچیان" توصیف کرد.

  • رد اتهامات منصور هادی علیه ایران از سوی انصارالله

به گزارش تسنیم، محمد عبدالسلام سخنگوی جنبش انصارالله تأکید کرد که هیچ کس ادعاهای منصور هادی رئیس جمهور مستعفی یمن در خصوص ایران را باور نمی‌کند. عبدالسلام اتهامات منصور هادی علیه ایران را بی‌پایه و اساس خواند.

  • انتقاد شدید احزاب یمنی از منصور هادی

احزاب ائتلاف ملی یمن، عبدربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی این کشور و شبه‌نظامیان مسلح وابسته به وی را مسئول سر بریده شدن 45 سرباز در استان لحج در جنوب یمن دانستند.

احزاب ائتلاف ملی یمن با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند: با نگرانی فراوان شاهد اقدام جنایتکارانه و وحشیانه در زمینه کشتار 29 سرباز از سوی تروریست‌های مسلح و حمله به بیمارستان ابن‌خلدون و کشتن 16 سرباز دیگر به همین روش وحشیانه بودیم.

 

تحولات یمن در دوشنبه 3 فروردین

  • درخواست صریح منصور هادی برای دخالت نظامی عربستان و متحدانش در یمن

در این روز (دوشنبه سوم فروردین) عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی یمن به‌صراحت خواستار دخالت نظامی نیروهای موسوم به سپر جزیره به‌سرکردگی عربستان و ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز مناطق تحت کنترل کمیته‌های مردمی شده است.

  • درخواست جمال بن عمر از نماینده گروه‌های سیاسی یمن برای برگزاری نشست

جمال بن عمر نماینده سازمان ملل در امور یمن از نماینده گروه‌های سیاسی این کشور خواست تا امروز نشستی را برگزار کنند. وی گفت‌وگو را تنها گزینه برای جلوگیری از شعله‌ور شدن آتش جنگ داخلی در یمن دانست.

  • اظهارات جنگطلبانه سعود الفیصل

کهنه‌کارترین دیپلمات در جهان که کشورش مدتی است که حیاط خلوت خود را در یمن از دست داده است، در اظهاراتی تهدید به دخالت نظامی عربستان در این کشور کرد.

سعود الفیصل وزیر امور خارجه عربستان عصر روز دوشنبه در کنفرانس خبری مشترک با "فیلیپ هاموند" وزیر امور خارجه انگلیس که به ریاض سفر کرده، با توصیف انقلاب سپتامبر یمن به آنچه وی کودتا می‌خواند، اظهارات تهدیدآمیزی را بر زبان جاری کرد و تلویحاً از احتمال دخالت نظامی در یمن سخن گفت.

  • هشدار شدید به عربستان درباره عواقب ماجراجویی نظامی در یمن

محمد البخیتی یکی از اعضای شورای سیاسی انصارالله یمن در واکنش به تهدیدهای مقامات سعودی هشدار داد که هرگونه مداخله ریاض در یمن به پایان خاندان آل‌سعود در جزیره عربی منتهی خواهد شد.

وی تأکید کرد: اگر عربستان یا هر دولت دیگری وارد جنگ با یمن شوند با شجاعت با آن مقابله می‌کنیم.

  • گفت‌وگوی تلفنی وزرای خارجه روسیه و عربستان درباره اوضاع یمن

"سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه و "سعود الفیصل" وزیر امور خارجه عربستان روز دوشنبه با یکدیگر درباره روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای از جمله بحران یمن گفت‌وگو و بر اهمیت حل بحران یمن بر اساس از سر گرفته شدن گفت‌وگوی ملی فراگیر تأکید کردند.

  • گسترش تحرکات نظامی عربستان در مرز با یمن

همزمان با تشدید اوضاع در یمن، محمدبن سلمان وزیر دفاع عربستان از نیروهای ارتش این کشور در مرز با یمن بازدید و دستور توسعه استحکامات نظامی در مناطق جنوبی عربستان و نزدیک به مرزهای شمالی یمن را صادر کرد.

  • خروج نظامیان انگلیسی از یمن

رسانه‌های خارجی روز دوشنبه سوم فروردین از خروج نظامیان انگلیسی از یمن به‌دلیل آنچه وخیم شدن اوضاع امنیتی خواندند، خبر دادند.

  • بسیج عمومی در یمن علیه تکفیری‌هاست نه مردم

محمد البخیتی عضو شورای سیاسی جنبش انصار الله یمن تأکید کرد بسیج عمومی اعلام شده در این کشور فقط علیه القاعده و تکفیری‌ها از جمله داعش است.

  • تأکید مجدد سازمان ملل بر اهمیت گفت‌وگوها

جمال بن عمر فرستاده سازمان ملل در امور یمن بار دیگر تأکید کرد که گفت‌وگو تنها راه حل بحران یمن برای جلوگیری از وقوع جنگی داخلی در این کشور است.

جلسات گفت‌وگوها دوشنبه‌شب با حضور جمال بن عمر فرستاده سازمان ملل در امور یمن بعد از توقفی یک‌هفته‌ای از سر گرفته شد.

  • هشدار انصارالله به عربستان و آمریکا

"علی القحوم" عضو شورای سیاسی جنبش انصار الله یمن با اشاره به ادامه گفت‌وگو میان جریان‌ها و شخصیت‌های سیاسی در این کشور تصریح کرد تحرکاتی از سوی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس خصوصاً عربستان و همچنین آمریکا برای مانع تراشی در گفت‌وگوها و بازگرداندن عبدربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی یمن، به صحنه قدرت صورت می‌گیرد که هدف از آن، ضربه زدن به تمام کشور و توطئه‌ای آشکار است که باعث می‌شود تا شبکه القاعده و گروه تروریستی داعش در مناطق جنوبی یمن برای ضربه زدن به انقلاب مردمی این کشور جولان دهند و حوادث تروریستی اخیر (جنایت تروریستی علیه نمازگزاران) بهترین گواه این مدعا است.

  • اعزام پنج‌هزار نیروی نظامی به جنوب یمن

به گزارش تسنیم، شامگاه دوشنبه سوم فروردین، رسانه‌ها از انتقال پنج‌هزار نیرو و هشتاد دستگاه تانک به جنوب یمن با هدف مقابله با شبکه تروریستی القاعده و دیگر تروریست‌های همسو با آن خبر دادند.

این درحالی است که همزمان اقدامات کمیته‌های انقلابی در راستای بسیج عمومی اعلام شده برای مقابله با عناصر القاعده و گروه تروریستی داعش ادامه دارد و کمیته‌های انقلاب و امنیت یمن نیز به اقدامات خود در این زمینه ادامه می‌دهد و اعزام نیروهای جدید برای مقابله با القاعده و داعش به جنوب یمن در این راستا اعلام شده است.

با این حال تحرکات تنش‌آمیز عبدربه منصور هادی همچنان ادامه دارد تا جایی که در درگیری ارتش با عناصر مسلح وابسته به وی و القاعده در منطقه قانیه بین مأرب و البیضاء دهها نفر کشته یا زخمی شدند.

 

تحولات یمن در روز سه‌شنبه چهارم فروردین

  • کنترل استان الضالع توسط ارتش و کمیته‌های مردمی یمن

روز سه‌شنبه رسانه‌ها از موفقیت نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در کنترل کامل استان الضالع پس از بیرون راندن شبه‌نظامیان طرفدار عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی یمن خبر دادند.

نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی همچنین کنترل شهر الحبیلین را پس از بیرون راندن تروریست‌های تکفیری به دست گرفتند.

  • سفر تأمل‌برانگیز نخست‌وزیر مستعفی یمن به آمریکا

رسانه‌ها همچنین از سفر "خالد بحاح" نخست وزیر مستعفی یمن به آمریکا یک هفته پس از آنکه از اقامت اجباری در صنعاء خارج شد، خبر دادند.

  • اذعان سفیر آمریکا در یمن به سقوط قریب الوقوع عدن

سفیر آمریکا در یمن گفت که سرنگونی یا بازداشت "عبدربه منصور هادی" رئیس جمهور مستعفی یمن که به عدن گریخته به‌زودی اتفاق خواهد افتاد و شهر عدن نیز به‌سرعت سقوط خواهد کرد.

وی گفت که برگزاری نشست یمن در شهر ریاض عربستان برای ماه آوریل بسیار دیر بوده و اوضاع در این کشور به‌سرعت در حال وخیم‌تر شدن است.

  • نشست امنیتی در تعز

شبکه خبری المیادین از برگزاری یک نشست امنیتی در استان تعز یمن برای بررسی راههای پایان دادن به درگیری‌های این استان خبر داد.

تعز یکی از بزرگترین شهرهای یمن و دروازه عدن است که عبدربه منصور هادی از صنعا به آنجا گریخت و اکنون در سایه حمایت مالی، سیاسی و تسلیحاتی عربستان به‌دنبال ایجاد دولتی خودخوانده در آنجا است.

  • تأکید بر شکست سیاست‌های آمریکا در یمن

آسوشیتدپرس به نقل از مقامات آمریکایی و یمنی اعلام کرد که راهبرد ضدتروریستی واشنگتن در یمن با فرورفتن این کشور در هرج و مرج فروپاشیده است.

  • درخواست منصور هادی برای دخالت نظامی شورای امنیت در یمن

منصور هادی رئیس جمهور مستعفی یمن از شورای امنیت درخواست کرد تا در این کشور دخالت نظامی کند.

محمد البخیتی عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله نیز در پاسخ به این اظهارات و همچنین تهدیدهای سعود الفیصل تأکید کرد که یمن پاسخ هرگونه تجاوزی را خواهد داد و هرگونه تجاوزی از سوی عربستان پایان کار آل‌سعود خواهد بود.

  • ادامه تحرکات نظامی عربستان در مرزهای یمن

یک رسانه غربی گزارش داد عربستان سعودی تجهیزات نظامی سنگین به مرزهای خود با یمن منتقل کرده است.

مسئولان آمریکایی روز سه‌شنبه اعلام کردند که عربستان سعودی تجهیزات نظامی سنگین شامل توپ‌های سنگین را به مناطق نزدیک به مرزهای یمن منتقل کرده است.

  • مخالفت ارتش یمن با هرگونه دخالت خارجی در این کشور

در پی درخواست ضدملی منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی یمن از بیگانگان از جمله عربستان و شورای امنیت برای دخالت نظامی در یمن، ارتش این کشور تأکید کرد با هرگونه دخالت خارجی در یمن مخالف است.

  • ورود ارتش و کمیته‌های مردمی به عدن

شبکه المنار از ورود نیروهای ارتش یمن با پشتیبانی نیروهای کمیته‌های مردمی به عدن بزرگترین شهر در جنوب این کشور خبر داد، جایی که اخبار ضد و نقیضی از سرنوشت عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی و فراری شنیده می‌شود.

منابع یمنی گزارش دادند که نیروهای ارتش یمن و کمیته‌های مردمی که از سمت شبوه وارد خلیج عدن شده بودند تعدادی از افسران بلندپایه وابسته به عبدربه منصور هادی رئیس‌جمهور مستعفی این کشور از جمله محمود الصبیحی و ناصر هادی برادر منصور هادی را بازداشت کردند. این در حالی است که سرنوشت منصور هادی تاکنون مشخص نیست.

در همین حال هیئت‌های نمایندگی دیپلماتیک عربستان،‌ امارات و کویت نیز شهر عدن را ترک کرده‌اند. همچنین سفیر مصر در یمن و اعضای کنسولگری این کشور شهر عدن را ترک کردند.

  • اخبار ضد و نقیض از سرنوشت رئیس‌جمهور مستعفی یمن

رسانه‌های عربی اخبار ضد و نقیضی از سرنوشت عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی یمن منتشر کرده‌اند، برخی اعلام کردند که هواپیمای وی، عدن را به‌مقصد جیبوتی ترک کرده و برخی از انتقال وی به عربستان خبر داده‌اند.

این در حالی است که محمد عبدالسلام سخنگوی جنبش انصارالله با تأکید بر توانمندی یمنی‌ها برای حل مشکلاتشان بدون دخالت خارجی از فرار عبدربه منصور هادی از منزلش و نامعلوم بودن سرنوشت وی تا این لحظه خبر داد.

این سخنگو تصریح کرد عبدربه منصور هادی (رئیس جمهوری مستعفی یمن) از منزل خود گریخته است و تا این لحظه سرنوشت وی مشخص نیست.

  • انتقال برادر منصور هادی به صنعاء

شبکه اسکای نیوز عربی با اعلام توقف ناوبری هوایی در فرودگاه عدن از انتقال وزیر دفاع سابق و برادر رئیس جمهور مستعفی به صنعاء خبر داده است.

  • اعراب در تدارک ماجراجویی نظامی در یمن!

با وجود هشدار صریح مسئولان یمنی به رژیم‌های عربی درباره پیامدهای خطرناک هرگونه ماجراجویی نظامی در یمن، احمد بن حلی معاون دبیرکل اتحادیه عرب اعلام کرد مداخله نظامی در یمن در نشست وزیران خارجه کشورهای عربی در قاهره در روز چهارشنبه بررسی خواهد شد.

  • تکذیب موافقت مصر با دخالت نظامی در یمن

وزارت امور خارجه مصر هرگونه موافقت این کشور با مداخله نظامی در یمن را تکذیب کرد.

"بدر عبدالعاطی" سخنگوی وزارت امور خارجه مصر هرگونه موافقت این کشور با مداخله نظامی در یمن را تکذیب کرد.

 

تحولات یمن در روز پنجشنبه ششم فروردین

  • تجاوز نظامی عربستان به یمن

عربستان که طی روزهای اخیر بارها تهدید به دخالت نظامی در یمن کرده بود، سرانجام بامداد پنج‌شنبه ششم فروردین با تجاوز نظامی به صنعاء و برخی مناطق دیگر یمن، تهدیدهای خود را عملی کرد. رژیم عربستان با همکاری مصر، آمریکا و کشورهای حاشیه خلیج فارس حملات هوایی گسترده‌ای را علیه برخی اهداف در داخل خاک یمن انجام دادند. البته عمان، در این تجاوز آشکار، حاضر به همراهی با عربستان نشد تا بار دیگر بر استقلال خود در تصمیم گیری و عدم دنباله‌روی از آل‌سعود تأکید کند.

برخی گزارش‌ها حاکی از همکاری پاکستان و ترکیه با ائتلاف به‌رهبری عربستان در حمله به یمن است.

در جریان این حملات هوایی تاکنون 25 نفر از شهروندان یمنی شهید شده‌اند. بر اساس آخرین اخبار کشورهای سودان شمالی، اردن و مغرب نیز در تجاوز به خاک یمن شرکت کرده‌اند. شبکه خبری العربیه اعلام کرده است که عربستان سعودی وعده داده 100 هواپیمای جنگی و 150هزار نیروی نظامی‌ به یمن گسیل دارد.

جمهوری اسلامی ایران از اولین کشورهایی بود که به‌صراحت تجاوز نظامی عربستان به یمن را محکوم کرد و آن را مغایر با قوانین بین المللی خواند.

عراق نیز تجاوز نظامی عربستان را غیر قابل قبول خواند. وزیر خارجه الجزایر هم در مخالفت با این تجاوز تأکید کرد اولویت در یمن باید راه حل سیاسی باشد. روسیه نیز بر ضرورت توقف تجاوزات به یمن تأکید کرده است.

هواپیمایی غیرنظامی عربستان از تعلیق موقت پروازهای داخلی و بین المللی در چند فرودگاه این کشور خبر داد.

شبکه المسیره یمن به‌نقل از منابع یمنی با هشدار به عربستان درباره عواقب خطرناک ماجراجویی نظامی‌اش در یمن تأکید کرد طی ساعات آینده برای جنگ تمام‌عیار علیه عربستان فراخوان داده خواهد شد.

منابع خبری اعلام کردند که رئیس جمهور مستعفی یمن پس از فرار از یمن به عمان گریخته است. روزنامه البیان امارات اعلام کرد که نیروهای حوثی کنترل فرودگاه عدن را بار دیگر در دست گرفتند.

در حالی که برخی از رسانه‌های منطقه و فرامنطقه‌ای تلاش کردند با انتشار اخبار کشته شدن رهبران انصارالله فضای جنگ روانی در یمن را در دست بگیرند، جنبش انصارالله خبر شهادت رهبران خود را تکذیب کرد.

کاخ سفید اتاق عملیاتی برای حمایت از تجاوز به یمن به‌ریاست باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، تشکیل داد.

اولین موشک جنبش انصار الله به‌سوی عربستان سعودی شلیک شد. خبرنگار العالم به نقل از شاهدان عینی اعلام کرد دو جنگنده سعودی برفراز صنعاء سقوط کردند.

  • اتحاد جبهه داخلی یمن و خشم و نفرت از تجاوز نظامی عربستان

شخصیت‌ها و محافل سیاسی و مذهبی و قشرهای مختلف مردم یمن خشم و نفرت خود را از تجاوز نظامی عربستان و متحدانش به یمن ابراز کردند.

شبکه المسیره یمن از خشم و نفرت گسترده مردم و محافل یمنی از متجاوزان سعودی و متحدانشان خبر داد.

بر اساس این گزارش، در پی تهاجم نظامی عربستان به خاک یمن، موجی از خشم و نفرت، مردم و محافل یمنی را فرا گرفته است.

تجمع علمای یمن در فراخوان عمومی از همه مردم یمن خواسته است با در دست گرفتن سلاح در جهاد مقدس علیه متجاوزان مشارکت کنند.

احزاب مختلف یمنی هم با محکوم کردن تجاوز نظامی عربستان به خاک یمن خواستار اتحاد همه یمنی‌ها و دفاع آنها از کشور در برابر متجاوزان شدند.

تحلیلگران یمنی معتقدند تجاوز نظامی عربستان به یمن پس از شکست تروریست‌های القاعده و مزدورانی که فرماندهی آنها را عبدربه منصور هادی به‌عهده داشت، آغاز شده است.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان