اگر ایده‌آل دیپلماسی عدم صدور قطعنامه باشد، پهلوی از همه بهتر بود

اگر ایده‌آل دیپلماسی عدم صدور قطعنامه باشد، پهلوی از همه بهتر بود

خبرگزاری تسنیم: سخنگوی ستاد دانشجویی سعید جلیلی گفت: اگر ایده‌آل و اصل و مبنای دیپلماسی این باشد که قطعنامه صادر نشود، بنابراین محمدرضا پهلوی که از همه بهتر بود که این اصل را حفظ کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم نشست خبری ستاد دانشجویی سعید جلیلی "ستاد مقاومت؛ رمز پیشرفت" عصر امروز در خبرگزاری تسنیم برگزار شد.

در ادامه این نشست محمد ذوقی سخنگوی ستاد دانشجویی سعید جلیلی با اظهار امیدواری نسبت به اینکه کسی رئیس جمهور شود که نظام فکری حضرت امام را دنبال کند، گفت: در فضای انتخاباتی برخی چنین وانمود می‌کنند که اختلاف ما با غرب تکنیکی است. این در حالی است که واقعا اختلاف ما با غرب مبنایی و استراتژیک است. مبنای فکری ما در مواجهه با نظام بین‌المللی خیلی از گزاره‌ها را نمی‌پذیرد.

وی به ذکر دو مثال پرداخت و گفت: در قوانین آمریکا آمده که حفظ اسرائیل جزو اصول غیرقابل تردید است، اما ما این رژیم را غاصب و جنایتکار می‌دانیم. در اصول 152 و 154 قانون اساسی ما آمده که یکی از نکات کلیدی حفظ کیان مسلمانان در هر جای دنیاست. این موضوع با هژمونی آمریکا و مکانیزم‌های دیگر این کشور مغایر است. ما در اصول قانون اساسی با آمریکا دچار تضاد هستیم و اختلاف استراتژیک داریم. 

سخنگوی ستاد دانشجویی جلیلی تصریح کرد: در سیاست خارجی استقلال معنای مشخصی دارد. اگر ما این اصل را کلیدی بدانیم، تعابیر مختلفی مطرح می‌شود که می‌توانیم هسته‌ای باشیم و علیه ما قطعنامه صادر نشود و امروز دنیا دشمن ماست دو حالت بیشتر ندارد. یا اینکه این اختلاف استراتژیک را درک نکردیم و یا اینکه در فضای تبلیغاتی برای جذب رای حرف غیرکارشناسانه زده‌ایم.

ذوقی از کسانی که مدعی‌اند ما در فضای کنونی منزوی شده‌ایم، پرسید: مگر 120 کشور عدم تعهد جزئی از دنیا نیستند؟ اینکه ما با چند ابرقدرت رابطه خوبی نداریم، طبیعی است. زیرا حاضر نیستیم به آنها باج بدهیم. اما آیا دنیا خلاصه در 1+5 است.

وی ادامه داد: کاندیداها باید درباره نفع هولوکاست توضیح دهند؛ کسی که نفس طرح هولوکاست را رد می‌کند، از منظر کارشناسی متوجه نیست که در پای میز مذاکرات ما نیاز به ابزار چانه‌زنی داریم. غرب در مذاکرات هسته‌ای پرونده هسته‌ای و اوضاع زنان را مطرح می‌کرد ولی وقتی موضوع هولوکاست مطرح شد، هولوکاست مسئله شد. 

سخنگوی ستاد دانشجویی "مقاومت رمز پیشرفت" در خصوص بیانیه یکی از کاندیداها در پاسخ به اظهارات علی باقری گفت:جای شکر دارد که همه بگویند ما نمایندگی تفکر امام را داریم. این از برکات انقلاب و گفتمان عدالت در کشور است، زیرا همین افراد در گذشته این مواضع را نداشتند. 

به گفته ذوقی: موضوع دیگر این است که آنان مدعی‌اند که همه کارهایشان با رهبری هماهنگ شده است. اما پاسخ ندادند که گزاره‌هایی که در کتاب یکی از کاندیداها در صفحات 176، 177 و 789 آمده اعلام شده که رهبر انقلاب خط قرمزی تعیین کردند، ولی ما از آن عبور کردیم.

وی ادامه داد: اگر رهبر انقلاب با شما موافق بودند، پس چرا در سال86 درباره پیشبرد برنامه هسته‌ای گله کردند و گفتند من همان موقع در جلسه مسئولان گله کردم که اگر بخواهیم به روند مطالبه پی‌درپی آنها ادامه دهیم، وارد میدان خواهم شد. هر عقل سلیمی این را درک می‌کند که رهبری از پرونده هسته‌ای رضایت نداشتند. 

سخنگوی ستاد دانشجویی جلیلی تاکید کرد: ما اعلام آمادگی می کنیم در موضوع هسته‌ای در هر زمان و مکانی آماده مناظره هستیم؛ خوب است این گزاره‌ها با حضور این عزیزان مطرح شود.

ذوقی نکته بعدی مطرح شده در این بیانیه را آرزوی عدم حضور قطعنامه دانست و گفت: نکته اولی که آنها باید پاسخ دهند این است که در زمان آنها اساسا با تعلیق هسته‌ای صورت مسئله حذف شد. یک وقت شما می‌خواهید کار دیپلماتیک انجام دهید، بنابراین پای میز مذاکره می‌نشینید. ولی شما همه آن چیزی را که غرب در مذاکره به دنبال آن بود، پیش از مذاکره قبول کردید. 

وی تاکید کرد: هنر دیپلماتیک این است که امور هسته‌ای را به نحوی پیش ببرید که متوقف نشویم. 

سخنگوی ستاد دانشجویی سعید جلیلی درباره نکته دیگر نیز گفت: اگر صدور قطعنامه ملاک و معیار است، چرا 6 قطعنامه در زمان شما صادر شد. قطعنامه‌هایی که به لحاظ حقوقی بسیار سنگین‌تر از قطعنامه شورای امنیت بود و اساسا خود این قطعنامه‌ها زمینه ارجاع پرونده به شورای امنیت شده است. 

به گفته ذوقی اگر ایده‌آل و اصل و مبنای دیپلماسی این باشد که قطعنامه صادر نشود، بنابراین محمدرضا پهلوی که از همه بهتر بود که این اصل را حفظ کرد. از نظر ما صدور قطعنامه ملاک نیست که بخواهیم با صدور آن بگوییم، همه چیز را خراب کردیم. البته معتقد هستیم که این هنر است که با پافشاری بر حقوق و اصولمان از صدور قطعنامه جلوگیری کنیم. 

وی با اشاره به دقت در سیاست خارجی و روابط بین‌الملل برای عدم ارسال پالس‌ به دشمنان گفت: باید دقت کرد که پالسی که ما از رفتار سیاسی‌مان به غرب می‌فرستیم، مبنای تحلیل آنهاست. اگر آنها ببینند که ما می‌ترسیم بیشتر فشار می‌آورند. اگر ببینند که از ارجاع پرونده به شورای امنیت هراس داریم بر این اصل پافشاری می‌کنند. 

سخنگوی ستاد دانشجویی سعید جلیلی با بیان اینکه ما بارها در رسانه ملی بگوییم که پرونده هسته‌ای نباید به شورای امنیت برود، حاکی از عدم ذکاوت دوستان است، تصریح کرد: این پالس دادن به غرب می‌تواند پاشنه آشیلی برای فشار کشور باشد. 

ذوقی در ادامه به تشریح 3 سوال جدی جنبش دانشجویی از عملکرد هسته‌ای دوران اصلاحات پرداخت و اظهارداشت: چرا در توافقنامه‌ها و خصوصا بیانیه سعدآباد تعهدات ایران عینی است، ولی تعهدات غرب کلی است. به عنوان مثل ما تعهد بر تعلیق هسته‌ای و ارائه اظهارنامه کامل در باره تاریخچه پرونده‌ هسته‌ای‌مان به غرب می‌دهیم، ولی آنها تنها از کمک به توسعه فعالیت‌های هسته‌ای ایران و اقدام در جهت عاری شدن خاورمیانه از سلاح هسته‌ای می‌گویند.

وی دومین سوال را اینگونه طرح کرد که در مذاکرات سعدآباد ما پیش‌شرط تعلیق را پذیرفتیم. هر عقل سلیمی تایید می‌کند که غرب تلاش داشت در مذاکرات پرونده هسته‌ای ایران را تعلیق کند، ولی شما قبل از پای میز مذاکره رفتن، شرط تعلیق را پذیرفتید. بنابر این مذاکره‌تان هویتی نداشت. اصلا آن مذاکره با چه هدفی دنبال شده بود، وقتی شما قبلا تعلیق را پذیرفته بودید؟

سخنگوی ستاد دانشجویی سعید جلیلی با اشاره به تفاوت‌های تیم مذاکره کننده قبلی اظهار داشت: از نتایج تیم هسته‌ای کنونی عدم پذیرش پیش‌شرط‌ها بوده و اساسا مذاکره معنا پیدا کرده است اما در گذشته مذاکرات معنا نداشت زیرا قبل ازمذاکره غرب به اهدافش رسیده بود.

ذوقی با بیان اینکه یکی از اشکالات و مطالبات جنبش دانشجویی درباره پرونده هسته‌ای این است که مشکل ما با غرب برای عدم اطمینان غرب به ماست، تصریح کرد: شما اول در مقام مذاکره و کلام پذیرفتید بدهکاریم  و باید کاری کنیم تا شما به ما اعتماد کنید و در مقام بعد این را عملیاتی کردید. یعنی با یک‌سری تعهدات عملی به غرب گفتید که شما به ما اعتماد داشته باشید در صورتی که غربی ها باید اعتماد ما را با قطعنامه ها و کارهایی که علیه کشور ما از ابتدای انقلاب تاکنون داشتند، جلب می‌کردند. این 3 مطالبه جدی است که آنها باید پاسخ دهند.

وی در خصوص عدم توجه کاندیداها به مسائل فرهنگی نیز گفت: مهمترین ناهنجاری فرهنگی که در کشور اتفاق می‌افتد، به این دلیل است که دولتمردان نگاه فرهنگ‌شمول ندارند؛ به طور مثال در حوزه آموزش وقتی چاره جلوگیری از خروج دانشجویان کشور به منظور تحصیل در دانشگاه‌ها را دانشجوی پولی می‌دانیم، به تبعات آن فکر نمی‌کنیم و یا اینکه وقتی در شهرهای کوچک دانشگاه با تعداد زیاد دانشجو تاسیس می‌کنیم، به تبعات فرهنگی این مورد و تخریب فرهنگ بومی آن محل توجه نمی‌کنیم.

وی ادامه داد: این موردی که به آن اشاره کردم مقام معظم رهبری از آن به عنوان پیوست فرهنگی یاد کردند که در همه طرح ها باید با نگاه فرهنگی به آن برخورد و برنامه ریزی کرد.

انتهای پیام/ 

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon