آمانو: آژانس و ایران در موضوع "چاشنی‌های انفجاری" پیشرفت داشته‌اند

آمانو: آژانس و ایران در موضوع "چاشنی‌های انفجاری" پیشرفت داشته‌اند

خبرگزاری تسنیم: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته است ایران و آژانس به پیشرفت‌هایی در خصوص بررسی مسئله مربوط به "چاشنی‌های انفجاری" که هم در فعالیت‌های متعارف و هم برای انفجارهای هسته‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد، دست یافته‌اند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از وال استریت ژورنال، در حالی که فرصت چندانی به پایان ضرب الاجل تعیین شده 31 مارس برای دستیابی به تفاهم اولیه سیاسی بین ایران و قدرت‌های جهانی باقی نمانده است، یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی که طی روزهای گذشته با سفر به آمریکا اظهارات زیادی درباره همکاری ایران با این سازمان داشته در مصاحبه با با روزنامه وال استریت ژورنال گفته: در حال تمرکز روی مسائل راستی آزمایی هستیم.

آژانس بین المللی انرژی اتمی قصد دارد در این خصوص تحقیق کند که آیا ایران در فعالیت‌های گذشته به‌دنبال دستیابی به سلاح‌های اتمی بوده است یا نه.

یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در مصاحبه با وال استریت ژورنال گفته است که پیشرفت بسیار محدود بوده است و مسئله جدیدی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران، حل و فصل نشده است.

دیپلمات‌های آمریکایی و اروپایی خوش‌بینی محتاطانه‌ای را نسبت به امکان دستیابی به توافق هسته‌ای تا ضرب الاجل 31 مارس اعلام کرده‌اند.

آمانو در خصوص نقش ویژه‌ای که آژانس ایفا می‌کند، گفت: در حال تمرکز روی مسائل راستی آزمایی هستیم. در نتیجه، آمریکا و شرکای مذاکره کننده به‌دنبال دریافت تأیید ایران برای اجرای یک نسخه کوچک از توافقنامه 2013 میلادی آژانس با ایران برای طرح کاری 12مرحله‌ای هستند تا ابهامات مربوط به فعالیت‌های احتمالی تسلیحاتی را حل و فصل کنند. آمانو گفته است که ایران یکی از این 12 مرحله را انجام داده است.

آمانو تأکید کرده: طرح جدید به‌دنبال دستیابی به برخی مکان‌ها و اسناد ایران است که آژانس معتقد است به فعالیت تسلیحاتی گذشته ایران ارتباط دارد. بین دیپلمات‌ها این مسئله به‌عنوان "ابعاد نظامی احتمالی" شهرت دارد.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی تصریح کرد: ایران و آژانس به پیشرفت‌هایی در خصوص بررسی مسئله مربوط به "چاشنی‌های انفجاری" که هم در فعالیت‌های متعارف و هم برای انفجارهای هسته‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد، دست یافته‌اند.

آمانو تأکید کرده است در دولت جدید ایران به‌ریاست حسن روحانی همکاری ایران با آژانس بهبود یافته است.

وی گفت: ولی دو مسئله بعدی که باید بر اساس طرح کاری حل و فصل شود و شامل موضوع انفجارهای با ابعاد بزرگ  و مدل‌سازی نوترون است.

آمانو اظهار داشت در هفته‌های اخیر نشست‌های زیادی را با مقام‌های ارشد ایرانی از جمله آقای ظریف وزیر خارجه و عباس عراقچی معاون وی داشته است تا سعی کند حیات تازه‌ای را در رژیم بازرسی‌ها ایجاد کند. ولی وی هنوز هیچ تعهد روشنی را از سوی مقام‌های ایران دریافت نکرده است.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان