نوروز، خون عیدی بدهید

نوروز، خون عیدی بدهید

خبرگزاری تسنیم: خدمات خون و فرآورده‌های مشتمل آن خدماتی به حساب می‌آید که هرگز تعطیلی ندارند به طوری که هم اکنون و در تعطیلات نوروز مراکز اهدای خون کشور و پایتخت پذیرای اهدا کنندگان خون هستند و ذخیره بانکی خونی کشور نیز مطلوب است.

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری تسنیم، یکی از خدماتی که همیشه برای بیماران الزامی است مسئله اهدای خون است بنابر این از مراکزی که هرگز تعطیلی خود نمی‌بینند مراکز سازمان انتقال خون کشور هستند. براین اساس و طبق مشاهدات خبرنگار تسنیم از مرکز اهدای خون وصال در تاریخ 6 فروردین مراجعات قابل توجهی برای اهدای خون وجود داشت به طوری که تمام صندلی‌های انتظارم مراجعه کنندگان برای اهدای خون پُر بود و حتی برخی نیز سرپا ایستاده بودند.

* ذخیره 7 برابری خون در کشور

در این زمینه علی‌اکبر پورفتح‌اله رئیس سازمان انتقال خون کشور در این باره به تسنیم عنوان کرد: خوشبختانه با تمهیداتی که قبل از نوروز در مراکز انتقال خون داشتیم مشکلی برای اهداء و دریافت خون و در نهایت بانک ذخیره خون کشور وجود ندارد، به طوری که هم اکنون هفت برابر ذخیره روزانه خون در کشور در بانک خونی کشور ذخیره خون وجود دارد. 

رئیس سازمان انتقال خون کشور در ادامه به تمهیدات لازم برای بیماران تالاسمی که مشتری همیشگی دریافت خون هستند اشاره کرد و افزود: در این زمینه قبل از نوروز از بیماران تالاسمی دعوت کردیم تا دریافت خدمات خون خود را قبل از شروع تعطیلات انجام دهند. بنابر این در حال حاضر با توجه به استقبال اهداء کنندگان خون مشکلی برای ذخیره خون در ایام عید وجود ندارد. 

* مراجعه روزانه 700 نفر در پایتخت برای اهدای خون

در این راستا دکتر نادعلی رئیس سازمان انتقال خون تهران نیز درباره آخرین جزئیات وضعیت خون در پایتخت به تسنیم گفت: مراکز اهدای خون استان تهران در طول تعطیلات نوروز بر روی اهدا کنندگان خون باز بوده است و از روز 5 فروردین که نیز تعداد بیشتر مراکز انتقال خون باز شده‌اند روزانه 700 نفر تعداد خون داشتیم که آمار خوبی است.

وی ادامه داد: در حال حاضر در زمینه گلبول قرمز، پلاکت و پلاسما مشکلی وجود ندارد ولی هموطنان بدانند که نیاز به خون همیشگی است و پایان ندارد. 

* توصیه‌هایی برای اهدای خون

در این زمینه مهمترین توصیه‌ها پیش از اهدای خون می‌توان به چند نکته اشاره کرد از جمله اینکه فرد اهدا کننده خون شب را باید خوب بخوابد، قبل از اهدای خون نیز غذای مناسب مصرف کند و آب و مایعات بیشتری نسبت به روزهای گذشته میل کند، همچنین از خوردن نوشیدنی‌هایی مانند چای، قهوه و نوشابه‌های کافئین‌دار که ادارآور هستند پرهیز کند.

در این زمینه اهدا کننده خون باید غذاهای سرشار از آهن مانند گوشت قرمز و جگر مصرف کند، همچنین غلات سرشار از آهن مثل عدس، لوبیا، آجیل و برگه میوه‌ها مانند کشمش و آلو نیز مناسب هستند. البته از غذ اهای چرب باید اجتناب شود زیرا چربی‌های وارد شده به خون می‌توانند نتیجه آزمایش‌های ارزیابی سلامت خون را تحت تاثیر قرار دهند و در نهایت روز اهدای خون افراد باید لباسی بپوشند که بتوان تا بالای آرنج جمع کرد. 

به گزارش تسنیم، در حال حاضر مراکز انتقال خون کشور علی‌الخصوص در پایتخت از صبح تا بعد از ظهر پذیرای اهدا کنندگان خون هستند به طوری که حتی در روزهای تعطیل مانند 13 فروردین نیز خدمات اهدای خون صورت می‌پذیرد. 

انتهای پیام/

 

پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon