برگزاری مراسم سوگواری حضرت زهرا(س) در چین، قزاقستان و بنگلادش

برگزاری مراسم سوگواری حضرت زهرا(س) در چین، قزاقستان و بنگلادش

خبرگزاری تسنیم: مراسم سالروز شهادت جانگداز حضرت فاطمه زهرا (س) از سوی نمایندگی‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج ازکشور برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، این مراسم در مناطق مختلف جهان برگزار شد که گزیده‌ای از برنامه‌های این مراسم در چند کشور و شهر را به شرح ذیل می‌خوانید:

ارمنستان

مراسم شب شهادت حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) با حضور جمع کثیری از ایرانیان مقیم، مسافرین نوروزی ایرانی در جمهوری ارمنستان و کارکنان نهادهای ایرانی دولتی و خصوصی از قبیل سفارت و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، مجتمع آموزشی شهید فهمیده، بانک ملت، اتحادیه تجار و بازرگانان ایرانی به همراه خانواده های آنان برگزار شد.

از برنامه‌های آغازین مراسم سوگواری و عزاداری که در مسجد کبود ایروان منعقد شد، قرائت قرآن و برنامه های اذانگاهی همراه با اقامه نماز مغرب و عشا به امامت حجت الاسلام و المسلمین شجعان امام جمعه و جماعت مسجد جامع ایروان بود.

محفل تعزیت هجران بانوی دو عالم حضرت صدیقه کبری(س) با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین شجعان پیرامون فضائل، شخصیت، زندگانی و مصائب آن بانوی مظلومه ادامه یافت و سپس عزاداران با ذکر مصیبت حسن ثابت جو کارشناس فرهنگی رایزنی به مرثیه سرایی، نوحه خوانی و سینه زنی پرداختند.

با پشتیبانی رایزنی فرهنگی و پیگیری های سفارت جمهوری اسلامی ایران به ویژه بخش کنسولی سفارتخانه، در قالب مکاتبات و مذاکرات انجام شده، ظهر روز شهادت بی بی دو عالم حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا(سلام الله علیها) ایرانیان در بند زندان های جمهوری ارمنستان بر سر خوان با برکت دختر گرامی پیامبر اعظم حضرت محمد مصطفی(ص) اطعام شدند.

ترکیه(آنکارا)

مراسم سوگواری شهادت حضرت فاطمه(س) در رایزنی فرهنگی کشورمان با حضور خانواده های ایرانی و مسؤولین ارگانهای مختلف جمهوری اسلامی و اعضای سفارت برگزار شد مداحان اهل بیت(ع) به ذکر مصیبت و سینه زنی پرداختند.

در این مراسم بیکدلی سفیر جمهوری اسلامی ایران در آنکارا در سخنانی با تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) اهمیت بزرگداشت ایام فاطمیه را بیان داشت و از ایشان به عنوان کاملترین الگوی انسانیت یاد کرد که پیروان اسلام باید به ایشان تأسی بجویند.

وی با اشاره به مظلومیت و صبر و استقامت آن حضرت در راه پیشبرد اهداف پیامبر اسلام(ص) افزود: حضرت فاطمه بهترین یاور و کفو برای حضرت علی(ع) و الگو و اسوه برای زنان مسلمان بودند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از سخنان خود شناخت شخصیت حضرت فاطمه را در راستای اهداف عالی بعثت و مفهوم واقعی ولایت دانست و از حضرت فاطمه(س) به عنوان ام الائمه نام برد و تبعیت از ایشان را وظیفه تمام مسلمانان دانست.

بنگلادش

مراسم بزرگداشت شهادت صدیقه کبری حضرت زهرا(س) به همت رایزنی فرهنگی کشورمان و همکاری نمایندگی جامعه المصطفی در بنگلادش و مشارکت فعال بنیاد زهرا س و حضور بیش از 100 نفر از بانوان فرهیخته، اساتید دانشگاه، دانشجویان و عاشقان زهرای مرضیه(س) درمحل سالن اجتماعات  رایزنی فرهنگی برگزار شد.

در این مراسم  ابتدا ایاتی چند از کلام الله مجید تلاوت شد و سپس دعای توسل قرائت شد و سپس خانم سلینا پروین رییس بنیاد فرهنگی و پژوهشی حضرت زهرا(س) در داکا درباره  فضایل آن حضرت سخنرانی کرد و ایشان را الگوو اسوه زنان عالم معرفی کرد.

در ادامه مرثیه خوانی توسط جمعی از بانوان بنگلادشی محب اهل بیت(ع) اجرا شد و عاشقان زهرا(س)  برای مظلومیت آن کوثر جاودان اشک ریختند.

سخنران پایانی خانم شهناز العارفین فارغ التحصیل از دانشگاه علامه طباطبایی بود که به معرفی ابعاد مختلف شخصیت ریحانه پیامبر و ام ابیها فاطمه الزهرا(س) پرداخت.

قزاقستان(آستانای)

همزمان با ایام سوگواری شهادت دخت پیامبر اسلام حضرت زهرا(س) مراسمی با حضور جمعی از ایرانیان ساکن در قزاقستان، در رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در قزاقستان برگزار شد.

در این مراسم که با نماز جماعت و تلاوت زیارت حضرت زهرا(س) آغاز شد، اصغر صابری رایزن فرهنگی کشورمان طی سخنانی به بیان فضائل و منقبت بانوی بزرگ اسلام پرداخت و با اشاره به حدیث پیامبر اسلام، محمد مصطفی(ص) که فرموده است «فاطمه بضعه منی من اغضبها فقد اغضبنی» به جایگاه و عظمت فضائل و بزرگواری بانوی اسلام در نزد پیامبر اسلام و عاشقان اهل بیت(ع) پرداخت.

وی پس از ذکر دیدگاه و نظر علما و مراجع تقلید در خصوص تاریخ شهادت حضرت زهرا(س) و زمان سوگواری برای این یادگار رسول گرامی اسلام به ضرورت حفظ و نگهداری از سنت عزادری فاطمه(س) اشاره کرد و گفت: هرچند راز حفظ شعائر دینی و هویت شیعی در بزرگداشت شهادت معصومین(ع) است و باید به برگزاری مجالس عزاداری پرداخت ولی همانطور که بزرگان دین و مقام معظم رهبری بارها یاداوری و گوشزد کرده‌اند عزاداری ها و مراسم بزرگداشت ائمه(ع) نباید با مسائلی آغشته شود که خارج از تاریخ و سنت معصومین(ع) باشد و یا اینکه منجر به افراط و تفریط در عزاداری‌ها شود.

صابری بیان داشت: برای حفظ سیره معصومین(ع) به بیان حقایق تاریخی بر اساس مستندات معتبری که از سوی معصومین و علما در تاریخ و سیره ائمه نقل شده است پرداخت و در پایان با اشاره به جایگاه فاطمه زهرا(س) در ادبیات فارسی قطع شعری در رسای ساقی کوثر قرائت کرد.

چین

به مناسبت شهادت دخت گرامی پیامبر اسلام(ص)مراسم سخنرانی و عزاداری در نمازخانه سفارت جمهوری اسلامی ایران در پکن با حضورکارکنان سفارت ایران، نمایندگان دفتر و نهادها، دانشجویان و  ایرانیان مقیم برگزار شد.

این مراسم از اقامه نماز مغرب و عشا با قرائت دعای توسل اغاز شد و سپس حجه الاسلام در سخنانی با استناد به ایات و روایات در باره  جایگاه زن در اسلام و فضایل حضرت زهرا(س) و زندگی ان حضرت توضیحات مبسوطی ارائه کرد.

وی حضرت فاطمه (س) را معنی اول کوثر در آیه شریفه دانست که خداوند به پیامبر گرامی عطا کرده است.

در ادامه شرکت کنندگان در مراسم ،با  مرثیه سرایی و نوحه خوانی  ارادت خود را به پیشگاه  حضرت صدیقه طاهره(س) ابراز کرد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران