روز دوم مذاکرات هسته‌ای لوزان ۲ چگونه گذشت؟

روز دوم مذاکرات هسته‌ای لوزان 2 چگونه گذشت؟

خبرگزاری تسنیم: دومین روز مذاکرات لوزان ۲ در چندقدمی ضرب الاجل ۳۱ مارس در حالی سپری شد که دیدارهای ظریف ــ کری، معاونان و همچنین تیم ایران و گروه ۱+۵ برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری تسنیم به لوزان، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و جان کری وزیر خارجه آمریکا روز پنجشنبه 6 فروردین بار دیگر در لوزان سوئیس دیدار کردند. در این دیدار علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان، ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا و هلگا اشمیت معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز حضور داشتند. سیدعباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران روز چهارشنبه ساعتی پس از ورود به سوئیس با وندی شرمن مذاکره کننده ارشد آمریکا در لوزان دیدار کرده بود.

اما موضوعی که همزمان با مذاکرات هسته‌ای در نقطه دیگری از جهان توجه افکار عمومی و رسانه‌ها را به خود جلب کرد، حمله عربستان به یمن بود. ظریف در واکنش به تحولات یمن گفت: این تذکر را به همه کشورهای منطقه و کشورهای غربی می‌دهیم که مراقب باشند در این بازی‌های کوته نظرانه همراه القاعده و داعش نشوند.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در دومین روز از مذاکرات لوزان با اشاره به "به فهم مشترک در زمینه مسائل فنی رسیده‌ایم" نسبت به دستیابی به یک راه‌حل در مذاکرات هسته‌ای ابراز خوشبینی کرد.

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی از فهم مشترک در برخی مسائل طرفین خبر داد و درباره مذاکرات روز پنج‌شنبه صالحی و مونیز گفت مذاکره درباره راکتور آب سنگین اراک، فردو، تحقیق و توسعه و غنی سازی از موضوعات مورد بحث دو طرف بوده است.
در این میان رؤسای جمهور فرانسه و روسیه و همچنین نخست وزیر انگلیس نیز با رئیس جمهور کشورمان در تماس‌های تلفنی درباره دور جدید مذاکرات هسته‌ای گفتگو کردند.

روز پنجشنبه چندین دور مذاکره نیز در سطح وزرا و معاونان برگزار شد که تا غروب به طول انجامید اما ایران و گروه 1+5 در سطح معاونان نیز دیداری برگزار کردند.

وزیر امور خارجه کشورمان درباره مذاکرات هسته‌ای لوزان گفت: ما باید به تفاهمی درباره همه جزییات دست یابیم. در حال تلاش هستیم تا همه موضوعات طی چند روز آینده حل شود.

ظریف همچنین گفت: ما به مذاکرات ادامه می‌دهیم و در مسیر درستی حرکت کرده‌ایم و به برخی از موضوعات پرداخته‌ایم و به برخی موضوعات نیز می‌پردازیم.

وانگ چون، مذاکره کننده ارشد چینی، گفت مذاکرات پیشرفت مهم و قابل توجهی داشته اما هنوز اختلافاتی باقی است. امیدواریم مذاکرات به‌زودی به نتیجه برسد.

عصر روز پنجشنبه مذاکرات در سه سطح مختلف بین تیم‌های ایران و آمریکا برگزار شد. در یک جلسه،  ظریف و کری به گفتگو با یکدیگر نشستند. همزمان با این جلسه، علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی، و ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا به بحث درباره مسائل فنی پرداختند و در جلسه سوم معاونان وزیران خارجه ایران و آمریکا و معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با یکدیگر دیدار کردند.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان، همچنین گفت: جمعه مجدداً ایران و 1+5 دیدار خواهند کرد.

پس از پایان نشست جامع بین ایران و گروه 1+5، دیپلمات‌های ایرانی و روسی در سطح معاونین با یکدیگر دیدار کردند.

منابع خبری همچنین اعلام کرده‌اند که سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، عصر یکشنبه آتی (9 فروردین) برای حضور در مذاکرات هسته‌ای عازم لوزان خواهد شد. همچنین  سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه کشورمان در گفتگو با شبکه خبر گفت: "برنامه ریزی برای حضور وزرای خارجه شش کشور انجام شده اما هیچ چیز قطعی نیست".

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت