جهش صادرات نفت ایران پس از توافق هسته‌ای منتفی است

جهش صادرات نفت ایران پس از توافق هسته‌ای منتفی است

خبرگزاری تسنیم: نیوزویک به نقل از کارشناسان انرژی نوشت در صورت توافق احتمالی هسته ای صادرات نفت ایران جهش یکباره نخواهد داشت و تا اوایل سال ۲۰۱۶ ایران تنها خواهد توانست تولید خود را به ۳.۱ میلیون بشکه برساند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری نیوزویک، کارشناسان صنعت نفت با کاهش دادن نگرانی ها از تاثیر منفی توافق هسته ای احتمالی بر بازار نفت گفتند، بعید است که در صورت برداشته شدن تحریم ها ایران مقادیر زیادی از نفت خود را روانه بازار کند.
مذاکرات هسته ای بین ایران و گروه 1+5 از روز چهارشنبه مجددا از سر گرفته شده و هدف از آن رسیدن به توافقی سیاسی در مورد برنامه هسته ای ایران است.
کارشناسان می گویند، ایران قبل از این هم دارای مقادیر زیادی نفت ذخیره بوده است. هرچند مقدار دقیق نفتی که ایران ذخیره کرده، جزو اسرار دولتی محسوب می شود، اما تحلیلگران حدس می زنند که مقدار نفت ذخیره شده ایران 37 میلیون بشکه باشد. گزارش هایی وجود دارد مبنی بر این که تزریق روزانه صدها هزار بشکه از نفت ایران به بازاری که خود با فزونی عرضه مواجه است، می تواند موجب تضعیف بیشتر قیمت ها شود.
آژانس بین المللی انرژی هشدار داده که اگر توافقی حاصل شود، ایران «ممکن است در موقعیتی قرار گیرد که تولید و صادرات خود را به سرعت افزایش دهد.» این سازمان بین دولتی همچنین اعلام کرده: «بیشتر سال گذشته صرف اطمینان یافتن از این مسئله شد که چاه ها و واحد های فرآوری آماده هستند و سیستم های خط لوله نیز تست شدند.»
تحریم های غرب میزان تولید نفت ایران را از 3.6 میلیون بشکه در روز در پایان سال 2011، به حدود 2.8 میلیون بشکه کاهش داده است. در حالی که ایران حدود 10 درصد ذخایر اثبات شده جهان را در اختیار دارد، تحریم های مالی موجب شده است که ایران نتواند به راحتی سرمایه گذاری خارجی لازم برای افزایش تولید نفت خود را جذب نماید.
با این حال، تحلیلگران انرژی می گویند، نگرانی ها از اینکه ایران در صورت موفقیت مذاکرات هسته ای به سرعت تولید خود را افزایش دهد،  اغراق آمیز بوده است.
ریچارد مالینسون، تحلیلگر مسائل ژئوپلتیک در موسسه انرژی اسپکتس در این باره گفت: «گزارش های زیادی موجب ایجاد سوء برداشت در مورد سرعت ترمیم تولید نفت ایران شده است...این یک چالش بزرگ برای ایران است. اینکه آیا می تواند تولید خود را افزایش دهد؟ وزرای ایرانی می گویند کاملا مطمئن هستند و اهدافی بلندپروازانه در سر دارند، اما در حال حاضر آنها کمتر از 3 میلیون بشکه در روز تولید دارند و به دلیل تحریم های غرب علیه بخش نفت ایران که به دهه 1990 برمی گردد، توانمندی های تولید نفت ایران آسیب دیده است.»
بر اساس برآورد مالینسون، با نزدیک شدن به پایان امسال و در اوایل سال 2016، ایران تنها خواهد توانست تولید خود را به 3.1 میلیون بشکه برساند. «حتی اگر ایران 30 میلیون بشکه ذخیره شده خود را در طی ماه های آوریل، می و ژوئن آزاد کند، این موضوع تنها موجب افزایش روزانه 300 هزار بشکه ای صادرات ایران خواهد شد... این رقمی قابل توجه است، اما نمی توان از آن به سرازیر شدن مقادیر زیادی نفت به بازار تعبیر کرد.»
انتهای پیام/ 75

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه