به مردم یارانه کالایی می‌دهم/ از دولت سوریه حمایت می‌کنیم

به مردم یارانه کالایی می‌دهم/ از دولت سوریه حمایت می‌کنیم

خبرگزاری تسنیم: کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به تحولات سوریه گفت: تا سال ۲۰۱۴ که انتخابات در این کشور برگزاری می‌شود از دولت مردمی آن حمایت می‌کنیم و پس از ان، هر تصمیمی که مردم این کشور در انتخابات بگیرند، مورد حمایت ماست.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، حسن روحانی کاندیدای یازدهمین دوره ریاست‌ جمهوری دوشنبه شب در ادامه برنامه گفت‌وگوی تلویزیونی شبکه خبر، در پاسخ به این سئوال که سیاست خارجی خود را معطوف به چه منطقه‌ای می‌کنید، گفت:‌ اساسا کار با همسایگان یک اولویت ویژه دارد. کار با همسایگان هم در بعد امنیت ملی و هم در بعد منافع ملی و روابط ملت‌ها در کنار یکدگر اهمیت دارد.

وی افزود: یعنی مردمی که در کنار مرزهای ما در حال زندگی هستند، گاهی به این صورت است که برخی از اقوام به دو بخش تقسیم شده‌اند که بخشی از آنها در خارج از مرزهای کشوری زندگی می‌کنند بنابراین بحث همسایگان یک حالت کاملا ویژه از لحاظ اقتصادی و فرهنگی دارد. بازارچه‌های مرزی می‌تواند از لحاظ اقتصادی بسیار مهم باشد.از سوی دیگر تبادل کالا با همسایگان بسیار ارزان‌تر تمام می‌شود و  از این جهت روابط همسایگان در سیاست خارجی در اولویت اول قرار دارد.

این کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری افزود: موضاعات و مسائل در گام بعدی تعیین می‌کند که اولویت سیاست خارجی در کجا متمرکز شود. گاهی مساله مهمی‌ به مانند مساله هسته‌ای وجود دارد که باید با غرب کار شود و گاهی نیز باید با اعضای شورای امنیت بر سر مسائل حقوقی صحبت و تبادل نظر کنیم و ممکن است موضوعات دیگری در زمینه صنعت و تسلیحات بوجود بیاید که در این زمینه باید با کشور خاص خود در سیاست خارجی مذاکره و تبادل نظر شود.

روحانی با بیان اینکه روابط با دنیای اسلام نیز از لحاظ فرهنگی در جایگاه ویژه خاص خود قرار دارد، تصریح کرد:‌ بعد از موضوع همسایگان و مساله اسلام، سایر مسائل بین الملل بنا بر موضوعات و نیاز کشور اولویت می‌یابد.

وی در پاسخ به این سئوال که موضع شما در مورد سوریه و بحران این کشور چست؟ اظهار داشت:‌ سوریه یک مساله مهم منطقه است. سوریه جزو کشورهای خط مقدم مبارزه با اسرائیل بوده و هست، سوریه از یک طرف همسایه لبنان است و ما با این کشور و شیعیان آن روابط بسیار نزدیکی داریم و از سوی دیگر همسایه با عراق است که برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد. همچنین کشور سوریه یک کشور مسلمان است و روابط بسیار خوبی ما پس از انقلاب با این کشور داشتیم و بنابراین مساله سوریه برای ما اهمیت خاصی دارد.

این کاندیدای ریاست‌جمهوری با بیان اینکه حفظ جان مردم سوریه برای ما مهم است، اضافه کرد:‌ توقف کشتار و مبارزه با تروریست به طور اساسی برای ما مهم است. هر کجا تروریسم، افراطیون،‌ سلفی‌ها و آنهایی که دست به اسلحه می‌برند و به زندگی،‌ مال و ناموس مردم تجاوز می‌کنند، برای ما حساسیت ویژه‌ای دارد. اساسا ما با کشتار، جنگ و ترور کاملا مخالف هستیم. کمک‌های انسان‌دوستانه برای ما اهمیت زیادی دارد و در سوریه نیز برای ما مهم است.

روحانی ادامه داد: تا سال 2014 چون دولت فعلی سوریه حاکم است و دولت قانونی است، ما از این دولت حمایت می‌کنم اما پس از سال 2014 که زمان انتخابات است، ما به طور کامل حامی یک انتخابات سالم، آزاد و فراگیر هستیم و علاقه‌مندیم که به هر نتیجه‌ای که در انتخابات سوریه رقم می‌‌خورد، احترام بگذاریم و متعهد بشویم.

وی در پاسخ به این سئوال که با دولت‌های عربستان و ترکیه که در بحران سوریه نقش‌آفرینی می‌کنند، چه موضعی اتخاذ می‌‌‌کنید؟ اظهار داشت: برای مساله سوریه باید به سمت اجماع بین‌المللی حرکت کنیم؛ یعنی از همسایگان سوریه گرفته تا کشورهای منطقه و کشورهای غربی و روسیه باید برای حل بحران این کشور و نزدیک کردن افکار در این کشور برای حل مساله این کشور و مخصوصا کشتار مردم اقدام کنیم.

این کاندیدای ریاست‌‌‌جمهوری در پاسخ به این سئوال که اگر رئیس‌جمهور آمریکا بعد از انتخاب شما پیشنهاد ایجاد رابطه با ایران را بدهد، چه موضعی را اتخاذ خواهید کرد؟ گفت:‌ ما با هر کشوری از جمله آمریکا اگر بخواهیم مذاکره کنیم،‌ چارچوب کلی در جای خود قرار دارد. چارچوب کلی عبارتند از منافع مشترک و احترام متقابل و برابری که این مسائل برای ما مهم است؛ برای ما آمریکا و اروپا مسئله مهمی نیست؛ بنابراین اعتماد کردن و مطئمن بودن به صداقت طرف مقابل و اینکه ما مطمئن شویم که مذاکرات یک مذاکرات واهی نیست و برای منافع خاص صورت نمی‌گیرد بلکه برای حل معضلات مذاکرات صورت می‌گیرد، مهم است.

روحانی در پاسخ به این سئوال که چقدر از ظرفیت دیپلماسی عمومی برای ارتباط با کشورهای جهان بهره‌ خواهید برد؟ خاطرنشان کرد:‌ دیپلماسی عمومی نه تنها برای رابطه با آمریکا بلکه اساسا برای ارتباط با سایر کشورهای جهان و گرم شدن روابط با دنیا مهم است. روابط با متخصصین و کارشناسان، ارتباط با علما و مذهبیون، هنرمندان و رسانه‌های مختلف و ...  جزو دیپلماسی عمومی محسوب می‌شود. اساسا در دنیای امروز دیپلماسی بسیار مهم است و در بسیاری از مراحل یخ روابط را آب کرده است و به مانند بلدوزر عمل می‌کند.

وی با اشاره به مساله هسته‌ای ایران اظهار داشت:‌ باید ببینم که در مساله هسته‌ای به دنبال چه چیزی هستیم. ما به دنبال بمب نیستم و این را اعلام کرده‌ایم و بارها سران کشورمان بر روی این موضوع تاکید کرده‌اند. قاعدتا ما در مساله غنی‌سازی در بحث هسته‌ای و یا ساخت راکتور دنبال توسعه هستیم بنابراین اصل، توسعه است و باید در این زمینه ما محاسبه کنیم که چه چیزی مهم است.

"موضوع هسته‌ای به مساله ملی تبدیل شده و باید این افتخار را حفظ کنیم. منتها باید حواسمان را حفظ کنیم که با کمترین هزنیه و بیشترین فایده مثل سایر مسائل خارجی، کشورمان از این مساله بهره‌برداری کنیم. در اینجا تصمیم سازی بسیار مهم است. در برابر کسانی که می‌خواهند تصمیم‌گیری کنند شما اگر هر چند سناریو بگذارید میزان تصمیم‌گیری‌ها افزوده می‌شود. بنده سعی می‌کنیم که دقیق‌ترین سناریوها را در زمینه تصمیم‌سازی انرژی هسته‌ای بوجود بیاورم تا تصمیم‌گیران که تنها دولت نیستند، بهترین تصمیم را در این زمینه بگیرند."

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد:‌ دورانی که بنده مسئول پرونده هسته‌ای بودم نیز همین کار را می‌کردم؛ تصمیم‌سازی را انجام ‌می‌دادیم و تصمیم گیری را در قالب سناریوهای مختلف  به جلسه سران تقدیم می‌کردیم و همیشه تصمیم نهایی با آنان بود و در آن مقطع نتوانستم همه اهداف را که سران نظام برای ما مطرح کرده‌ بودند، محقق کنیم و انرژی هسته‌ای که ناقص بود را کامل کنیم. ما توانستیم اعتماد عمومی را جلب کنیم و صلح آمیز بودن مساله هسته‌ای ایران را به اثبات برسانیم.

روحانی با بیان اینکه در دولت آینده تلاش می‌کنم که اگر مسئول باشم، همه مسائل را حل و فصل کنم، درخصوص مهار تورم و گرانی گفت: من هم مساله گرانی و بیکاری را که به هم نزدیک هستند را به عنوان مهمترین موضوع برای معیشت امروز می‌دانم. از قیمت دارو گرفته که خدای ناکرده کسانی که بیمار دارند از دارو استفاده می‌کنند تا کالای  اساسی و از همه مهمتر بی‌ثباتی در قیمت ارز را مساله مهم کشور می‌دانم.

وی خاطرنشان کرد: همچنین ارزش پول ملی هم جزو تورم است که در گرانی تاثیر زیادی دارد. آمار و ارقامی که از اجناس فروشگاه‌های خرده فروشی نسبت به سال گذشته گرفتم، در برخی از موارد تا 30 الی 40 درصد تورم داشته است.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه مساله گرانی در چند حوزه باید انجام بگیرد، تصریح کرد:‌ دولت باید کوچک و چابک شده و مخارج خود را کم کند. رونق اقتصادی نیز اساس مساله اقتصاد است. بسیاری از کارگاه‌ها و مراکز تولید از کار افتاده و بسیاری که بیکار شده‌اند، استفاده کرد. ما اگر بتوانیم به تولید رونق داده و کسب و کار را بهبود ببخشیم، به طور مسلم اقتصاد رشد خواهد یافت.

روحانی در پاسخ به این سئوال که اولین مصوبه شما برای بهبود کسب و کار در آینده چیست؟ گفت:‌ مجلس قانونی به نام بهبود مستمر محیط کسب و کار را تصویب کرده ولی تا به امروز آیین ‌نامه‌های آن ابلاغ نشده است. اولین کار این است که آیین نامه اجرایی همین قانون سریعا تدوین، ابلاغ و اجرا شود. دومین مساله مهم این است که مردم اطمینان پیدا کنند که هر روز مقررات تغییر نمی‌کند، یعنی رئیس جمهور به مردم تعهد بدهد که مقررات تغییر نمی‌کند نه اینکه هر ماه و یا در چند ماه تغییر یابد.

وی افزود: من به مردم قول می‌دهم که دولت تدبیر و امید این دو عامل بسیار مهم، یکی در مورد گردش اطلاعات و شفافیت و دیگری در زمینه بهبود کسب و کار را ظرف 90 روز اول، آیین نامه‌هایش تدوین،‌ ابلاغ و اجرا کنیم و این تحول بسیار بزرگی را ایجاد می‌کند.

وی درباره طرح هدفمندی یارانه‌ها خاطر نشان کرد:‌ باید طرح هدفمندی یارانه‌ها را که مجلس تصویب کرده را اجرا کرد، اما این قانون به درستی اجرا نشده است. قرار بود 30 درصد از یارانه‌ها به بخش تولید داده شود که این کار انجام نگرفت. در قدم بعدی، باید پول این یارانه‌ها از محل قیمت حامل‌های انرژی و سایر کالاهای که قیمت آن افزایش پیدا کرده است، برداشت اما از جای دیگر افزون بر این دو منبع برداشت شده است، این قانونی نیست. ما باید در قدم اول قانون هدفمندی یارانه‌ها را به طور سالم اجرا کنیم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه در مرحله دوم هدفمندی یارانه ها معتقد به یارانه‌ کالا هستم، تصریح کرد: در کنار یارانه نقدی یارانه کالایی به مردم می‌دهم و این یارانه کالایی کاری می‌کند که مردم مطمئن باشند که کالاهای اساسی را به قیمت ثابت خریداری می‌کنند. خیلی مهم است که ما با اجرای هدفمندی یارانه‌ها یک ترمز آنی و فوری برای تورم ایجاد کنیم تا مردم بتوانند با این پول یارانه، کمک دیگری را دریافت کنند.

روحانی با توضیح نحوه اختصاص یارانه کالایی افزود:‌ با یارانه‌ کالایی جدای از یارانه نقدی اعتباری به مردم تعلق می‌گیرد که با این اعتبار تنها می‌توانند کالاهای اساسی را تهیه کنند. برای اینکه بتوانند نسبت به خریداری کالای اساسی خود با قیمت ثابت مطمئن باشند.

وی با اشاره به اقتصاد بدون نفت، اظهار داشت:‌اصل اقتصاد بدون نفت جزو سیاست‌های اساسی نظام و جزو سیاست‌های مصوب برنامه پنجم است و قدم به قدم بودجه جاری باید اتکای خود را از نفت بکاهد. همیشه هم گفته شده که نفت یک سرمایه بین نسلی است و ما برای آیندگان نیز باید این سرمایه را حفظ کنیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه پول نفت اساسا تورم زاست، تأکید کرد: اتکای نفت به بودجه جاری باید قدم به قدم کاسته شده و برای کاهش این امر نیز باید از اهرم صادرات غیر نفتی استفاده کرد؛ باید در این زمینه تسهیلاتی اتخاذ شود. از سوی دیگر ما به دنبال ارزش افزوده هم باید باشیم و از خام فروشی جلوگیری کنیم. ما باید مواد خام را در داخل کشور تبدیل به فراوردها‌ی نفتی کنیم و آن ارزش افزوده درآمد ما را چند برابر خواهد کرد.

روحانی درباره نحوه برخورد با تحریم‌ها نیز گفت: در قدم اول، راهی جز اقتصادی که من آن را  استقامتی می‌نامم، نیست. اقتصاد استقامتی ادامه مقاومت است و معنای این اقتصاد هم زندگی توام با ریاضت نیست. مقام معظم رهبری هم فرموده‌اند که اقتصاد مقاومتی اقتصاد ریاضتی نیست، بلکه اقتصاد مقاومتی به این معناست که بنابر اهدافی که ما دنبال می‌کنیم، بتوانیم آنچنان سریع و چابک حرکت کنیم که از اهداف خود فاصله نگیرم و نگذاریم دشمن ما را منزوی کند.

"دشمن می‌خواهد در اقتصاد ما به رشد 8 درصد که در برنامه توسعه ایران قرار دارد، نرسیم ولی ما در اقتصاد مقاومتی باید تلاش کنیم که به این رشد برسیم. اقتصاد مقاومتی به این معناست که ما از اهداف خود فاصله نگیریم."

روحانی با انتقاد از عدم کنترل و برنامه ریز برای مقابله با تحریم‌ها خاطرنشان کرد: ما دست کم در مقابل این تحریم‌ها برنامه‌ریزی لازم را انجام ندادیم و کاری نکردیم که با ارز مرجع، "پورشه" و کالاهای لوکس دیگر وارد نکنیم. اما قدم اساسی در این زمینه تعامل با دنیاست و لذا جزو گفتمان دولت تدبیر و امید نجات اقتصاد کشور، احیا اخلاق و تعامل سازنده با کشورهای دنیاست.

وی با اشاره به حوزه فرهنگ و با بیان اینکه باید زمینه فعالیت را در این حوزه فراهم کنیم، اظهار داشت:‌ ما موانعی در برابر مساله فرهنگ در کشور داریم و باید کاری کنیم که کالای فرهنگی در کشور تولید شود.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه برای ایجاد کالای فرهنگی، باید موانعی که وجود دارد را از میان برداریم به ذکر مثالب در این زمینه پرداخت و گفت: در زمینه کپی رایت، ما به دلیل اینکه در جهان به این قانون ملحق نشده‌ایم، نمی‌توانیم در این زمینه کاری از پیش ببریم. باید خلاقیت را تصحیح کنیم، تعبیر من این است که افرادی که خیلی هم متخصص نیستند را برای کنترل کتاب و سینما نگذاریم؛ اصلا به نظارت و کنترل قبل از انتشار خیلی اعتقادی ندارم. باید قانون شفاف شده و اجازه بدهید که کتاب چاپ شود و بعد از اینکه دیدید اشکالی وجود دارد آن را متذکر شوید.

روحانی اضافه کرد: ممیزی‌ها وقت‌گیر هستند و باعث می‌شوند که استعدادها با توجه به روند کند ممیزی از بین برود. فیلم ها را اگر می‌خواهیم کنترل کنیم، باید یک بار کنترل کنیم نه چندین بار. یک فیلم در تمام مراحل کنترل می‌شود، ما باید تعداد کنترل‌ها را کم و فضا را باید آماده کنیم. البته در بسیاری از موارد باید دولت به میدان بیاید زیرا در این زمینه هزینه بسیار بالاست و باید در بسیاری از موارد خود به میان بیاید. یک مقداری هم از لحاظ بودجه هم در بخش فرهنگ توجه بیشتری صورت بگیرد.

وی همچنین اظهار داشت: باید بدانیم که فرهنگ اساس و زندگی مردم است و اساسا فرهنگ هویت و زندگی سالم، ما را می‌سازد و به جامعه نشاط و اعتماد می‌دهد. فرهنگ را باید از طریق فرهنگ توسعه دارد. اگر کسی فکر کند اجرای مسائل فرهنگی از طرق دیگر مثلا از راه پلیسی و امنتی امکان پذیر است، اشتباه می‌کند. اگر هم جایی ما به ابزار غیر فرهنگی احتیاج داریم در ایستگاه آخر است؛ ایستگاه اول ما فرهنگی است و باید از طریق رسانه‌ها به این مقوله دست یافت. به طور مثال در زمینه امر به معروف و نهی از منکر سخن گفته می‌شود، قبل از امر به معروف و نهی از منکر اول برای مردم مشخص کنیم که این معروف به طور واقعی معروف است و این منکر، منکر است. تا مردم لمس نکنند که یک فعل، معروف و کار شایسته‌ای است،‌ لذا می‌بینم که ستادی در این زمینه ایجاد شده است که کار چندانی نتوانسته انجام بدهد بنابراین مسائل فرهنگی باید با ابزار فرهنگی انجام شود.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد:‌حتی اگر اعتقاد و هویت دینی می‌خواهید، زبان سینما و تئاتر زبانی بسیار فاخر و تاثیر گذار است و امروز برای اینها بسیار مشکل ایجا کرده‌ایم. قطعا در دولت تدبیر و امید اینگونه مسائل را در ماه‌های اولیه حل و فصل خواهم کرد.

روحانی در پایان سخنانش در زمینه مفاهیمی چون ناتو فرهنگی و تهاجم فرهنگی و ... گفت:‌ من معتقد به ناتو فرهنگی و بالاتر هستم. ناتو حتی یک بخش فرهنگی دارد و سعی می‌کند از این طریق و اذهان را فتح کند. ما باید در برابر این موضوع برنامه‌هایی را طراحی کنیم و در این زمینه بنده برنامه مفصلی دارم.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon