لحظه به لحظه از لوزان/ظریف: قرار نبود در این دور توافقی داشته باشیم

لحظه به لحظه از لوزان/ظریف: قرار نبود در این دور توافقی داشته باشیم

خبرگزاری تسنیم: مذاکرات هسته‌‌ای لوزان هشتمین روز خود را آغاز کرده و دیپلمات‌ها تلاش‌های برای دستیابی به راه‌حل تا پایان ماه مارس (۱۱ فروردین) را از سر گرفته‌اند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، مذاکرات هسته‌ای لوزان وارد هشتمین روز خود شده است تا دیپلمات‌ها بار دیگر رایزنی و چانه‌زنی‌ها را برای دستیابی به راه‌حل‌هایی درباره چارچوب یک توافق احتمالی و نیز نحوه ادامه مذاکرات، تداوم بخشند.

در حالیکه مذاکرات علیرغم گذر از ضرب‌الاجل پایان مارس گذشته است، و برخی وزرای خارجه کشورهای گروه 1+5 همچون وانگ‌یی، لاوروف و فابیوس محل مذاکرات را ترک‌ کرده‌اند، اما آخرین تلاش‌ها را برای دستیابی به راه‌حل‌هایی به منظور تداوم مذاکرات تا انتهای ماه ژوئن (10 تیر) همچنان ادامه دارد.

علی‌رغم فضاسازی‌های متعدد رسانه‌های غربی به منظور فشار بر تیم مذاکره کننده هسته‌ای، سید عباس عراقچی، مذاکره کننده ارشد کشورمان، تأکید کرده است که هیچگونه توافقی تاکنون با گروه 1+5 منعقد نشده و علی‌رغم پیشرفت‌هایی که صورت گرفته است هنوز چندین مسأله وجود دارند که تلاش‌ها برای دستیابی به راه‌حل‌ برای آنها ادامه دارد.

در حقیقت، در این دور از مذاکرات نباید انتظار دستیابی به توافقی الزام‌آور برای طرفین را داشت، بلکه همانگونه که دیپلمات‌های ارشد کشورمان نیز بیان کرده‌اند هدف از مذاکرات لوزان 2 دستیابی به فهمی مشترک و نیز راه‌حل‌هایی است تا بر اساس آنها مذاکرات هسته‌ای به منظور دستیابی به توافق جامع در تابستان ادامه یابد.

در ادامه تحولات مذاکرات هسته‌ای لوزان به صورت لحظه به لحظه ارائه می‌شود.

                                                                                                                           13 فـــروردیــــــــــــــــــــــــــــــــن                                                                                                  

20:26 آخرین نشست 1+5 با ایران ساعت 18 به وقت سوئیس برگزار می‌شود

19:42 بیانیه مذاکره هسته‌ای در دانشگاه لوزان قرائت می‌شود

18:40 ظریف و کری مجددا دیدار کردند

16:01 ظریف: قرار نبود که در این دور توافقی داشته باشیم (بیشتر بخوانید)

15:26  عراقچی: امیدهایی هست

15:26رایزنی ظریف موگرینی پس از 45 دقیقه تمام شد در این نشست عراقچی و تخت روانچی نیز حضور داشتند

12:55 نشست گروه 1+5 برای حل اختلافات داخلی در لوزان سوئیس آغاز شد

12:51 صالحی: به طلوع خورشید نزدیکیم، پیشرفت های خوبی داشته ایم

12:50 ظریف: توافقنامه نهایی برای تایید قطعا به شورای امنیت خواهد رفت (بیشتر بخوانید)

11:03 دیپلمات آلمانی: اشتان‌مایر ترک لوزان را برای ادامه حضور در مذاکرات به تاخیر انداخت

10:56 ماراتن مذاکرات ظریف و کری پس از 8ساعت به پایان رسید (بیشتر بخوانید)

04:03 فابیوس پس از استراحت و مشورت با هیات مذاکره کننده فرانسه به گفتگوی ظریف-کری پیوست

02:08 فابیوس: هنوز چند گام مانده، اما گامهای آخر سخت ترین گامها هستند (بیشتر بخوانید)

02:05 فابیوس به هتل مذاکرات در لوزان سوئیس بازگشت

01:43  اشتان‌مایر صبح پنجشنبه لوزان را ترک میکند

01:35 کارشناسان فنی طرفین به مذاکرات دکتر صالحی و مونیز پیوستند

00:54 علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا، با یکدیگر به رایزنی پرداختند.

                                                                                                                         12 فـــــروردیــــــــــــــــــــــــــــــــــن                                                                                                  

23:57 جلسه دوجانبه ظریف با کری آغازشد. عراقچی، روانچی وشرمن نیز در این جلسه  حضور دارند.

23:54 فابیوس پاریس را به مقصد لوزان ترک کرد. وزیر خارجه فرانسه برای ادامه حضور در مذاکرات هسته‌ای لوزان پاریس را به مقصد سوئیس ترک کرد.

23:41 اشتان‌مایر نیز تا پنج‌شنبه در مذاکرات هسته‌ای لوزان می‌ماند. وزیر خارجه آلمان با اشاره به اختلافاتی که بین ایران و 1+5 باقیست خواهان پیشنهاداتی جدید از جانب ایران شد. (بیشتر بخوانید)

23:32 صالحی: پیشرفت مذاکرات هسته‌ای لوزان کند است. رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به اینکه "پیشرفت مذاکرات کند است" گفت: "عقب نمی‌رویم رو به جلو حرکت می کنیم."

23:21 کری حداقل تا صبح پنج‌شنبه در لوزان می‌ماند. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید کری حداقل تا صبح پنج‌شنبه برای ادامه مذاکرات در لوزان می‌ماند. (بیشتر بخوانید)

22:39 وزرای خارجه ایران و آمریکا دیدار کردند. دو دیپلمات ارشد ایرانی و آمریکای در ادامه رایزنی‌ها برای دستیابی به راه‌حل‌های برنامه هسته‌ای ایران بار دیگر با یکدیگر دیدار کردند.

21:52 کاخ‌سفید: مذاکرات مفید بوده و پیشرفت‌هایی داشته است.

21:51 ظریف: مذاکرات ادامه دارد و همچنان کار می‌کنیم.

20:58 اشتاین‌مایر نشستی را با خبرنگاران آلمانی برگزار کرد.

20:30 المیادین: برخی گزارش‌های از احتمال بازگشت لاوروف به لوزان برای پیوستن به مذاکرات هسته‌ای حاکی هستند.

20:23 فدریکا موگرینی: به سختی تلاش داریم تا توافق را نهایی کنیم، یک توافق خوب.

19:14 یک دیپلمات اروپایی در گفتگو با تسنیم: بازگشت فابیوس به لوزان بستگی به روند مذاکرات هسته‌ای دارد. یک دیپلمات اروپایی در گفتگو با خبرنگار اعزامی خبرگزاری تسنیم به لوزان گفت: آمدن فابیوس بستگی به روند مذاکرات دارد و وی در صورت نیاز یا پیشرفت خواهد آمد.

18:49 مقام غربی در گفتگو با تسنیم: بعید می‌دانم مذاکرات تا چند ساعت آینده تمام شود. یک مقام غربی خبر داد که احتمال اتمام مذاکرات هسته‌ای با ایران طی چند ساعت آینده بعید باشد. (بیشتر بخوانید)

18:48 کری: امیدوارم تا شب به نتیجه برسیم.

18:38ریابکوف: مذاکرات پیشرفت دارد اما کند است.

18:28 فابیوس: مذاکرات با ایران برای دستیابی به جمع‌بندی سریع، پیشرفت کافی نداشته است.

18:23 فابیوس مجددا به لوزان باز می‌گردد، اما زمان بازگشت وی مشخص نیست.

17:42 شرمن با ریابکوف دیدار کرد.

17:21 رویترز: به یک توافق هسته‌ای اولیه نزدیک شده‌ایم، جزئیات کلیدی حل نشده است. در حالی که قدرت‌های عمده جهانی و ایران در آستانه دستیابی به توافقی اولیه برای کنترل برنامه هسته‌ای ایران قرار گرفته‌اند اما بر سر جزئیات کلیدی همچون برداشتن تحریم‌های سازمان ملل و تحقیق و توسعه آتی به بن‌بست برخورد کرده‌اند. (بیشتر بخوانید)

17:04 مرکل: مذاکرات هسته‌ای با ایران پس از رسیدن به توافق درباره تمامی موارد اختلافی به پایان می‌رسد. صدر اعظم آلمان گفت که عدم رسیدن به توافق بهتر از رسیدن به توافق بد با ایران است. (بیشتر بخوانید)

17:01 سی‌بی‌اس: مذاکرت لوزان ممکن است 24 تا 48 ساعت تمدید شود.

15:47 جلسه آقای دکتر صالحی با مونیز هم در جریان است.

15:35 ظریف بار دیگر نشستی دوجانبه با همتای آمریکایی خود برگزار کرد.

14:56 آلمان: هنوز توافقی نشده اما توافق ممکن است‬. وزارت خارجه آلمان در بیانیه‌ای با اشاره به گره خوردن مذاکرات شب گذشته در لوزان بر سر برخی پرسش‌های مهم، اعلام کرد که اگر نیت خوبی بین تمامی طرف‌های وجود دارد و حصول یک توافق ممکن است. (بیشتر بخوانید)

14:07 عراقچی: در پایان امروز توافقی نخواهیم داشت بلکه یک بیانیه مطبوعاتی صادر می‌کنیم. عراقچی با اشاره به توقف مذاکرات برای تنفسی کوتاه و ادامه آن از یک ساعت بعد گفت: "امیدوار هستیم که تا پایان امروز به جمع‌بندی برسیم اما همانگونه که گفتم اجازه نخواهیم داد که زمان ما را در توجه به جزئیات و محتوا اسیر خود سازد." (بیشتر بخوانید)

13:15 ایران و 1+5 روی یک بیانیه سیاسی دو صفحه‌ای کار می‌کنند. دیپلمات نزدیک به مذاکرات به یک خبرگزاری روسی گفته است که اکنون طرفین بر روی یک بیانیه سیاسی دو صفحه‌ای کار می‌کنند.

13:06 نشست مشترک هیئت‌های مذاکره‌کننده ایران و گروه 1+5 برگزار شد.

12:42 لاوروف لوزان را ترک کرد.

12:24 هاموند: به حصول پیشرفت‌هایی طی مذاکرات امروز امیدواریم. وزیر خارجه انگلیس در سخنانی گفت: ما چارچوب تفاهم موسع و کلانی داریم اما هنوز بر سر برخی موضوعات کلیدی باید کار کرد. (بیشتر بخوانید)

12:04 وانگ‌یی: تمامی طرف‌های مذاکرات هسته‌ای باید عهده‌دار مسئولیت‌ها و تعهدات خود باشند.

11:46 نشست داخلی معاونان و کارشناسان هیئت‌های مذاکره‌کننده گروه 1+5 برگزار شد.

11:44 صالحی و مونیز در ادامه گفتگوهای لوزان با یکدیگر دیدار کردند. پی از پایان دور اول مذاکرات، تنفسی کوتاه مدت برای مشورت با کارشناسان برقرار شد و نشست دوباره از سرگرفته شد.

10:24 رویترز: تمامی نکات کلیدی در مذاکرات هسته‌ای مورد توافق نیستند. برخی مقامات رسمی نزدیک به مذاکرات هسته‌ای لوزان اعلام کرده آند که طرف‌ها بر سر تمامی جزئیات کلیدی و مرکزی مورد نیاز برای چارچوب سیاسی که بنیان توافق هسته‌ای آتی را تشکیل می‌دهد، توافق نکرده‌اند. (بیشتر بخوانید)

04:39 ظریف و موگرینی چهارشنبه رسانه‌ها را در جریان نتایج مذاکرات هسته‌ای قرار می‌دهند. "محمد جواد ظریف" وزیر امور خارجه ایران و "فدریکا موگرینی" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا احتمالا چهارشنبه رسانه‌ها را در جریان نتایج این دور از مذاکرات هسته‌ای قرار خواهند داد و احتمالا متن بیانیه را قرائت خواهند کرد.

04:32 فابیوس لوزان را ترک کرد.

04:28 لاوروف و اشتانمایر صبح چهارشنبه لوزان را ترک می کنند. "سرگی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه  و "فرانک والتر اشتانمایر" وزیر امور خارجه آلمان صبح چهارشنبه لوزان را ترک می کنند و مدیران سیاسی روسیه و آلمان بجای وزرای خارجه در جلسه 1+5 حضور می یابند و بر روی متن احتمالی کار خواهند کرد.

04:07 ظریف: راه‌حل برای اکثر موضوعات پیدا شده و امیدواریم نگارش پیش‌نویس از چهارشنبه آغاز شود. وزیر امور خارجه ایران در جمع خبرنگاران گفت که راه‌حل برای اکثر موضوعات پیدا شده و امیدواریم فرآیند نگارش پیش‌نویس از چهارشنبه آغاز شود. (بیشتر بخوانید)

03:48 لاوروف: بر روی موضوعات کلیدی برنامه هسته‌ای ایران به توافق کلی رسیدیم.(بیشتر بخوانید)

03:32 منبع ایرانی می‌گوید مذاکرات جامع بین ایران و گروه 1+5 به ساعت 08:00 به وقت لوزان (10:30 به وقت تهران) موکول شد. مذاکرات کارشناسی از ساعت 6 یا 7 صبح از سر گرفته خواهد شد.

02:49 خبرنگار هاآرتص می‌گوید جان کری، وزیر خارجه آمریکا، از طریق یک خط امن و ویدئو کنفرانس باراک اوباما، رئیس‌جمهور این کشور، را در جریان مذاکرات قرار داده است.

02:24 مذاکرات ایران و گروه 1+5 در سطح وزیران بار دیگر از سر گرفته شد.

01:29 مذاکرات بین وزاری خارجه ایران و گروه 1+5 متوقف شده است.

01:18 یکی از خبرنگاران ایرانی با پیانویی که در هتل محل مذاکرات بود مشغول نواختن قطعاتی شد.

00:57دیپلمات‌های غربی در مذاکرات لوزان خبرسازی‌های جدید رویترز را تکذیب کردند. نمانیده فرانسه در مذاکرات لوزان و برخی دیپلمات‌های دیگر هر گونه ضرب‌الاجل تا صبح فردا برای دستیابی به توافق را رد کردند.(بیشتر بخوانید)

00:04 مذاکرات بین وزرای خارجه ایران و گروه 1+5 که برای اقامه نماز و صرف شام متوقف شده بود بار دیر از سر گرفته شد. البته با عزیمت وزیر خارجه چین به پکن، معاون وی در این مذاکرات جای گرفته است.

                                                                                                                        11 فـــــروردیــــــــــــــــــــــــــــــــــــن                                                                                                    

22:46 مذاکرات بین وزرای خارجه ایران و گروه 1+5 پس از پنج ساعت برای تنفسی کوتاه متوقف شد. وزیر خارجه چین نیز با ترک مذاکرات عازم پکن شد.

21:06 بعیدی‌نژاد:تحریم‌ها حل شده اما موضوعات مرتبط با تحریم‌ها با قی ما‌نده‌‌‌اند. عضو تیم مذاکره کننده کشورمان می‌گوید: "موضوع تحریم‌ها حل شده نه طی امروز و دیروز، ما گفت‌وگوهای طولانی در این زمینه داشتیم. [اما] موضوعات مرتبط با تحریم هنوز روی میز باقی است." (بیشتر بخوانید)

20:19 مقام آمریکایی: مذاکرات هسته‌ای لوزان می‌تواند تا فردا ادامه داشته باشد. یک مقام ارشد آمریکایی در ایمیلی که برای خبرنگاران حاضر در لوزان، سوئیس‌، ارسال شد، گفت: "کارشناسان و دیپلمات‌های ما به شدت در حال فعالیت‌ هستند که ببینند آیا می‌توانیم به توافقی برسیم."

روز هفتم مذاکرات هسته‌ای چگونه گذشت؟

19:35 نتانیاهو: توافق لوزان راه ایران را برای ساخت بمب اتمی مهیا می‌کند.

18:59 لاوروف وارد هتل بوری‌واژ شد و به مذاکرات هسته‌ای پیوست.

18:56 رویترز: تفاهم اولیه مورد توافق محرمانه خواهد بود. در حالی که ضرب الاجل تعیین شده برای دستیابی به توافق جامع هسته ای رو به پایان است، روند مذاکرات تسریع شده و مقام ها نسبت به هرگونه توافق که احتمالا شکننده و ناقص باشد، هشدار می دهند. (بیشتر بخوانید)

18:50 کمالوندی: مذاکرات کند اما پیشرفت دارد. سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان با اشاره به اینکه علی اکبر صالحی امروز سه دیدار در لوزان داشته است عنوان کرد که مذاکرات کند اما پیشرفت دارد.

17:06 جلسه ایران با 1+5 پس از یک تنفس یک‌ساعته از سر گرفته شد.

16:53 یک مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای: بحث ها همچنان ادامه دارد و تصمیمی گرفته نشده. یک مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای در پاسخ به ادعای آسوشیتدپرس در مورد صدور یک بیانه کلی و اسناد همراه با آن در پایان مذاکرات امروز لوزان گفت که بحث ها همچنان ادامه دارد و تصمیمی گرفته نشده است.

15:47 لاوروف به سوی لوزان رهسپار شد.

14:22 وزرای خارجه ایران و گروه 1+5 برای سومین بار دیدار کردند. وزرای خارجه ایران و گروه 1+5، به غیر از سرگی لاوروف، برای سومین بار طی مذاکرات جاری لوزان 2 به رایزنی با یکدیگر پرداختند.

13:59 آسوشیتدپرس: مذاکرات لوزان با صدور یک بیانیه پایان می‌پذیرد. منابع خبری گزارش دادند که مذاکرات هسته‌ای در لوزان با توافق برای تداوم در یک فاز جدید پایان می‌پذیرد. (بیشتر بخوانید)

13:30 اشتاین‌مایر: مذاکرات هسته‌ای کمی در بحران قرار دارد. وزیر خارجه آلمان در سخنانی اظهار کرد که مذاکرات هسته‌ای کمی در بحران قرار دارد و رویکرد تازه‌ای در پیش گرفته شده است، اما باید دید نهایتا چه حاصل می‌شود.

12:54 لاوروف: شانس زیادی برای رسیدن به توافق در مذاکرات هسته‌ای وجود دارد. وزیر خارجه روسیه که در مسکو به سر می‌برد در سخنانی گفت که شانس زیادی وجود دارد که مذاکرات هسته‌ای به حصول یک توافق منتج شود. (بیشتر بخوانید)

12:33ریابکوف: امیدوارم که به‌طرز مثبتی غافلگیر شوید. معاون وزیر خارجه روسیه با اشاره به اینکه که سرگئی لاوروف امروز بعد از ظهر به لوزان باز می‌گردد، در مورد نتایج مذاکرات گفت: امیدوارم که شما به‌طرز مثبتی غافلگیر شوید. (بیشتر بخوانید)

11:17 نشست مشترک صالحی و مونیز با حضور عراقچی، تخت‌روانچی و شرمن برگزار شد.

11:00 وانگ‌یی، وزیر خارجه چین در حیات هتل بوریواژ، محل مذاکرات هسته‌ای لوزان 2، جلسه‌ای داخلی با هیئت مذاکره‌کننده چینی برگزار کرد.

10:06 دومین نشست وزرای خارجه ایران و کشورهای گروه 1+5 در چارچوب مذاکرات لوزان 2 برگزار شد. البته ریاست هیئت‌ روسی را در این نشست ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه بر عهده دارد. لاوروف، بعد از ظهر دیروز بود که به علت مشغله کاری لوزان را به مقصد مسکو ترک کرد، اما احتمالا امروز به محل مذاکرات باز می‌گردد.

01:54 حمید بعیدی‌نژاد، معاون وزیر امور خارجه کشورمان، می‌گوید: "همه با جدیت تلاش می‌کنند، توافقی فعلا حاصل نشده و سخت و جدی کار می‌کنیم."

01:26 بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی، با اشاره به اینکه مذاکرات از ساعت 08:30 به وقت لوزان (11:00 به وقت تهران) شروع می‌شود گفت: "هنوز مشخص نیست که [به راه‌حل] می‌رسیم یا نه فردا باید دید به چه شکل پیش می‌رود."

01:21 امروز صبح، ایران و گروه 1+5 در نشستی جامع گرد هم می‌آیند.

00:54 لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه، می‌گوید مسائل مهمی وجود دارد و مذاکرات تمام شب ادامه خواهد داشت.

                                                                                                                       10 فـــروردیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــن                                                                                                      

23:41 کری: امروز پیشرفت اندکی داشتیم اما موضوعات سخت همچنان باقی مانده است. وزیر امور خارجه آمریکا از پیشرفت اندکی در مذاکرات هسته‌ای با ایران در ششمین روز گفت‌وگوهای هسته‌ای در لوزان سوئیس خبر داد اما تاکید کرد که همچنان موضوعات سختی باقی مانده است. (بیشتر بخوانید)

23:09 وزرای خارجه گروه 1+5 بدون حضور وزیر خارجه روسیه دو بار دیگر در لوزان سوئیس گرد هم آمدند.

روز ششم مذاکرات هسته‌ای چگونه گذشت؟

21:58 هارف: توافقی با ایران درباره ذخایر اورانیوم نداشته‌ایم. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا طی یک کنفرانس خبری تلفنی بار دیگر تأکید کرد که ایران هیچگاه با انتقال مواد هسته‌ای‌اش به خارج از کشور موافقت نکرده است. (بیشتر بخوانید)

21:09 وانگ چون، مذاکره کننده ارشد چینی، نیز می‌گوید: "تا زمانی که لازم باشد در لوزان می مانیم. مذاکرات ادامه دارد."

21:01 یک منبع اروپایی در گفتگو با المیادین اعلام کرد که طرف ایرانی با قاطعیت هر گونه عقب‌نشینی از درخواست لغو کامل تحریم‌ها را رد کرد.

20:44 صالحی در جمع خبرنگاران: هنوز در حال صحبت هستیم.

20:21 وزیر خارجه چین: درباره نتیجه مذاکرات محتاطانه خوش بین هستم. وزیر خارجه چین که برای شرکت در مذاکرات هسته‌ای لوزان در سوئیس به سر می‌برد نسبت به کسب نتیجه در این گفتگوها ابراز خوشبینی کرد. (بیشتر بخوانید)

20:04 لاوروف: مواضع طرفین مذاکرات هسته‌ای ایران نزدیکی چشمگیری داشته است. وزیر خارجه روسیه می‌گوید در زمان‌های اخیر مواضع ایران و گروه 1+5 در مذاکرات هسته‌ای نزدیکی چشمگیری داشته است.

19:20 عراقچی: هنوز نمی‌توان گفت پیشرفت قابل ملاحظه‌ای صورت گرفته است. عضو ارشد تیم مذاکره کننده کشورمان می‌گوید امیدوار هستیم تا آخر وقت امروز یا فردا بتوانیم موضوعات را به جمع بندی برسانیم اما هیچ تضمینی وجود ندارد. (بیشتر بخوانید)

18:52 پیاده روی جان کری و فیلیپ هاموند مقابل هتل بوریواژ، محل برگزاری مذاکرات ایران و گروه 1+5

18:39 صالحی و مونیز با حضور اشمیت دیدار کردند. در این نشست، سید عباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی معاونان وزیر امور خارجه کشورمان نیز حضور دارند.

18:25 لاوروف، لوزان را ترک کرد.

17:37 وزرای خارجه کشورهای گروه 1+5 در لوزان سوئیس نشستی را برگزار کردند. این نشست بدون حضور طرف ایرانی برگزار شد.

17:00 وزرای خارجه سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و انگلیس با وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا نشستی را برگزار کردند.

16:48 سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه با فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا نشستی دوجانبه را برگزار کرد.

16:20 یک مقام غربی: دستیابی به توافق با ایران هنوز مشخص نیست. یک دیپلمات غربی امروز دوشنبه تاکید کرد که اگر ایران و قدرت‌های جهانی خواستار دستیابی به یک توافق تا پایان مارس هستند، 3 مساله بزرگ وجود دارد که باید حل و فصل شوند. (بیشتر بخوانید)

15:54 نشست دوجانبه وزاری خارجه فرانسه و روسیه برگزار شد.

15:50 سخنگوی کرملین: نشانه‌های مثبتی از لوزان نمایان شده است. سخنگوی کرملین با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 گفت که برخی نشانه‌های مثبت از لوزان نمایان شده است. (بیشتر بخوانید)

15:46 فرانک‌والتر اشتاین‌مایر، وزیر خارجه آلمان با سرگئی لاوروف، همتای روسی خود دیدار کرد.

15:45 منابع انگلیسی می‌گویند که هاموند، وزیر خارجه این کشور امروز لوزان را ترک نمی‌کند.

15:41 روسیه: همه طرف‌ها متعهد به دستیابی به راه‌حل جامع هسته‌ای هستند. وزارت خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که طرفین مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 با اشاره به پیشرفت‌های مهم، متعهد به دستیابی به راه‌حلی جامع طی روزهای آتی هستند. (بیشتر بخوانید)

15:22 دومین جلسه جامع وزرای خارجه ایران و گروه 1+5 عصر امروز برگزار می‌شود. وزرای خارجه ایران و گروه 1+5 (آمریکا، انگلستان، فرانسه، آلمان، روسیه و چین) عصر امروز (دوشنبه) بار دیگر گرد هم می‌آیند. (بیشتر بخوانید)

15:16فابیوس و اشتان‌مایر تا هر زمان لازم باشد در مذاکرات هسته‌ای لوزان باقی می‌مانند. یک سخنگوی وزارت خارجه آلمان اعلام کرد وزیر خارجه این کشور و فرانسه تا هر زمانی که لازم باشد در گفتگوهای هسته‌ای لوزان باقی می‌مانند. (بیشتر بخوانید)

14:59 برگزاری نشست دو جانبه ایران و آمریکا در سطح معاونین.

14:44 ریابکوف: می خواهیم در این دور به نتیجه‌ای برسیم، آنچه ما را خوش بین می کند، قصد همه وزرا برای رسیدن به نتیجه در این دور است. ما بسیار فشرده و سخت کار می کنیم.

13:55  لاوروف به مسکو باز می‌گردد، وزرای انگلیس، آلمان و فرانسه هم سوئیس را ترک می‌کنند. وزیر خارجه روسیه امروز با ترک محل مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 به مسکو باز می‌گردد و احتمالا فردا دوباره عازم لوزان می‌شود. ‫وزرای خارجه انگلیس، آلمان و فرانسه هم امروز لوزان را ترک می کنند و فردا دوباره به مذاکرات ملحق می شوند‬. (بیشتر بخوانید)

13:36 جلسه معاونین وزرای خارجه کشورهای گروه 1+5 برگزار شد.

13:12 نشست دوجانبه وزیر خارجه چین با همتای انگلیسی وی برگزار شد.

12:54 مقام آمریکایی گزارش نیویورک‌تایمز در مورد انتقال ذخایر مواد هسته‌ای ایران را رد کرد. یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گزارش نیویورک‌تایمز در مورد توافق بر سر سرنوشت ذخایر مواد هسته‌ای 5 درصد ایران را رد کرد. (بیشتر بخوانید)

12:27ایران نگران چگونگی لغو تحریم‌ها در مذاکرات هسته‌ای با 1+5 است.یک منبع آگاه در یکی از هیات‌های مذاکره کننده تاکید کرد که هنوز برخی موانع در مذاکرات مربوط به برنامه هسته‌ای تهران وجود دارد. (بیشتر بخوانید)

12:25 تعداد سانتریفیوژ‌های ایران پس از ماه مارس مشخص می‌شود. یک مقام ایرانی نزدیک به مذاکرات در گفتگو با یک خبرگزاری روسی اعلام کرد تعداد سانتریفیوژ‌هایی که ایران خواهد توانست در برنامه هسته‌ای خود بکار گیرد پس از اتمام ماه مارس مشخص خواهد شد. (بیشتر بخوانید)

12:07 نشست جامع وزرای خارجه گروه 1+5 و ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شد. این نشست ساعت 9 صبح به وقت محلی (11:30 به وقت تهران) آغاز شد و نهایتا ساعت 10:27 دقیقه به وقت محلی (12:57 به وقت تهران) پایان یافت.

11:46وزیر خارجه چین خواستار تلاش طرف‌ها برای به ثمر رسیدن مذاکرات ایران شد. وانگ‌یی، وزیر خارجه چین که روز گذشته برای شرکت در مذاکرات هسته ای وارد شهر لوزان سوییس شده است، از همه طرف‌ها خواسته است تا برای به ثمر رساندن مذاکرات، با یکدیگر همکاری کنند. (بیشتر بخوانید)

11:25   جان کری نسبت به دستیابی به توافق با ایران ابراز تردید کرد.وزیر خارجه آمریکا در گفتگو با ریانووستی تاکید کرد که مطمئن نیست که در شرایط کنونی بتوان به یک توافق بر سر برنامه هسته ای ایران دست یافت.(بیشتر بخوانید)

01:42 علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، در ادامه گفتگوها درباره مسائل فنی با ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا، دیدار کرد. در این نشست عراقچی و شرمن نیز حضور داشتند.

01:38 وزیر امور خارجه کشورمان پس از فیلیپ هاموند، با سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه دیدار کرد.

00:43 وزرای خارجه ایران و انگلستان با یکدیگر دیدار کردند.

 

                                                                                                                  9 فــــــروردیــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــن                                                                                                  

23:18 وزیران خارجه گروه 1+5 در لوزان سوئیس با یکدیگر دیدار کردند.

23:10 ایران و 1+5 مذاکرات را تا سه شنبه ادامه می‌دهند. یک منبع آگاه در هیات ایرانی تاکید کرد که تهران و گروه 1+5 شامل مذاکره کنندگان بین‌المللی امروز یکشنبه به توافق رسیده اند تا مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای ایران را تا روز سه شنبه ادامه دهند. (بیشتر بخوانید)

23:09 هاموند: می‌توان به توافق هسته‌ای با ایران دست یافت. وزیر خارجه انگلستان با بیان اینکه "ایران باید تصمیم سختی بگیرد" افزود "می‌توان به توافق رسید."

22:58 با ورود فیلیپ هاموند، وزیر خارجه انگلستان، به محل برگزاری مذاکرات اکنون تمام وزرای خارجه گروه 1+5 در لوزان حاضر هستند.

22:44 عراقچی: تمام قطعنامه‌های شورای امنیت و تحریم‌های آمریکا و اروپا باید برداشته شوند. معاون وزیر امور خارجه کشورمان در گفتگو با شبکه دو سیمای جمهوری اسلامی ایران به تشریح آخرین وضعیت مذاکرات هسته‌ای ایران پرداخت. (بیشتر بخوانید)

 

روز پنجم مذاکرات هسته‌ای چگونه گذشت؟

22:24 فیلیپ هاموند، وزیر خارجه انگلستان، که تا دقایقی دیگر وارد لوزان خواهد شد ساعت 21:30 به وقت لوزان (23:00 به وقت تهران) با ظریف دیدار خواهد کرد.

22:08 سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، لحظاتی پیش وارد هتل محل برگزاری مذاکرات شد تا تنها وزیر خارجه انگلستان غایب مذاکرات هسته‌ای باشد.

19:55 مذاکره کننده ارشد ایرانی: هیچگونه توافق هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 صورت نگرفته است. یک مذاکره کننده ارشد تیم هسته ای جمهوری اسلامی ایران در باره فضاسازی رسانه های غربی اظهارداشت: "هیچگونه توافقی صورت نگرفته و موضوعاتی همچنان باقی مانده که باید حل وفصل شود. (بیشتر بخوانید)

19:36 رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در سخنانی ادعا کرد که ایران هیچ نیتی برای پایبندی به تعهدات خود در توافق هسته‌ای ندارد.(بیشتر بخوانید)

18:19 رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه مذاکرات درباره مسائل فنی برنامه هسته‌ای ایران با وزیر انرژی آمریکا ملاقات و گفتگو کرد.

18:06 وزیر امور خارجه کشورمان ومسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با یکدیگر دیدار کردند.

17:30 نشست عمومی بین ایران و گروه 1+5 به تأخیر افتاد، ساعت 18:00 به وقت تهران، ظریف با موگرینی دیدار می‌کند.

16:29 نشست جامع بین ایران و گروه 1+5 بدون حضور وزرای خارجه انگلستان و روسیه برگزار می‌شود. مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به همراه وزرای خارجه آمریکا، آلمان، فرانسه و چین و همچنین مذاکره کنندگان ارشد روسیه و انگلستان نشست گروه 1+5 و ایران را برگزار می‌کنند.

15:38 اتحادیه اروپا اعلام کرد فدریکا موگرینی، مسؤول سیاست خارجی این نهاد، روز سه‌شنبه (31 مارس) عازم تونس خواهد شد.

15:23 دیپلمات‌های اروپایی: ادامه مذاکرات تا فردا قطعی است‬. دیپلمات‌های اروپایی نزدیک به مذاکرات هسته‌ای ایران در لوزان می‌گویند گفتگوهای هسته‌ای قطعا فردا (دوشنبه) نیز ادامه خواهد یافت. (بیشتر بخوانید)

14:44 جان کری و وانگ یی، وزرای خارجه آمریکا و چین، با قدم زدن در محوطه هتل محل مذاکرات به رایزنی پرداختند.

12:57 محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، در ساعت 11:00 به وقت لوزان (13:30 به وقت تهران) با وانگ یی، وزیر خارجه چین، دیدار می‌کند.

12:12 خبرنگار بی‌بی‌سی  می‌گوید وانگ یی، وزیر خارجه چین، نیز وارد لوزان شده است.

12:04 لوران فابیوس و فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزرای خارجه فرانسه و آلمان، و فدریکا موگرینی، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در یک صبحانه کاری گرد هم آمدند.

11:38 نشست دوجانبه هیئت‌های مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران و آمریکا به ریاست ظریف و کری برگزار شد.

10:59 ظریف امروز با وزرای خارجه آمریکا، چین، انگلیس و روسیه دیدار می‌کند. در ادامه دور دوم مذاکرات هسته‌ای لوزان، وزیر امور خارجه کشورمان امروز با همتایان آمریکایی، چینی، انگلیسی و فرانسوی خود دیدار می‌کند. (بیشتر بخوانید)

10:57 ماری هارف: کری به‌خاطر مذاکرات هسته‌ای سفر بازگشت خود به آمریکا را لغو کرد.

00:11 روحانی: ایران انعطاف لازم را به خرج داده؛ نوبت طرف مقابل است. رییس جمهوری اسلامی ایران شامگاه شنبه با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان گفتگو کرد و در این مکالمه تلفنی آخرین وضعیت مذاکرات هسته ای و همکاری های دوکشور مورد بحث وتبادل نظر قرار گرفت. (بیشتر خوانید)

                                                                                                                 8 فــــــروردیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــن                                                                                                     

23:49 وزرای خارجه ایران و آمریکا بار دیگر طی نشستی دو جانبه به رایزنی با یکدیگر پرداختند. این دیدار 45 دقیقه به طول انجامید.

23:32 کمالوندی: در برخی موارد فنی مفاهمه بیشتری حاصل شده. سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان درباره مذاکرات هسته‌ای ایران در لوزان گفت: "در برخی موارد فنی مفاهمه بیشتری حاصل شده، هر چند اختلافات باقی است." (بیشتر بخوانید)

روز چهارم مذاکرات هسته‌ای چگونه گذشت

22:58مسکو امیدوار است بحران یمن تاثیری بر مذاکرات هسته‌ای ایران نداشته باشد.معاون وزیر خارجه روسیه تاکید کرد که مسکو امیدوار است که مذاکره کنندگان در گفتگوهای هسته ای ایران، به خاطر بحران یمن ذهنیت خود را تغییر ندهند و این بحران تاثیری بر فضای مذاکرات هسته ای نداشته باشد.

22:57 پکن هر تلاشی را برای کاهش اختلافات در مذاکرات هسته‌ای ایران انجام می‌دهد. یک مقام ارشد وزارت خارجه چین تاکید کرد که پکن همه تلاش های خود را برای دستیابی به پیشرفت در آخرین دور مذاکرات هسته ای با تهران انجام خواهد داد.

22:52 موگرینی: به توافق هسته‌ای با ایران نزدیک شده‌ایم. مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید: "به توافق نزدیک هستیم، ولی هنوز نقاط بسیار مهمی باقی هستند." (بیشتر بخوانید)

22:43 فدریکا موگرینی، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، برای شرکت در مذاکرات هسته‌ای ایران وارد هتل محل گفتگوها شد.

22:27 خبرنگار جروزالم پست می‌گوید بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در یک تماس تلفنی درباره برنامه هسته‌ای ایران گفتگو کردند.

20:26 وزیر امور خارجه کشورمان در صفحه توئیتری خود نوشت: "در مذاکرات دو طرف باید انعطاف نشان دهند. ما برای رسیدن به توافقی خوب برای همه، آماده بوده و هستیم."

19:59 ظریف: با یک تفاهم مشترک می‌توانیم به سمت راه حل برویم. وزیر امور خارجه کشورمان پس از دیدار با همتایان فرانسوی و آلمانی خود گفت: "فکر می کنم اکنون فهم بهتری از موضوعات داریم و فکر می‌کنم با یک تفاهم مشترک بتوانیم به سمت راه حل برویم." (بیشتر بخوانید)

19:14 فدریکا موگرینی، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، برای شرکت در مذاکرات هسته‌ای و دیدار با ظریف، امروز (شنبه) عازم لوزان سوئیس می‌شود.

17:50 وزیر خارجه کشورمان و همتای آلمانی‌اش در خلال مذاکرات هسته‌ای در شهر لوزان سوئیس با یکدیگر دیدار کردند.

14:39 عراقچی هم خبرسازی های رویترز را تکذیب کرد. عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران خبرسازی رویترز در باره آماده شدن پیش نویس 2تا 3صفحه ای از سوی ایران و 5+1 را تکذیب کرد . (بیشتر بخوانید)

14:02 فابیوس:روی ساز و‌کارهای نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران تاکید خواهم کرد. وزیر خارجه فرانسه پس از ورود به لوزان سوئیس در جمع خبرنگاران گفت من روی مکانیزم های نظارت و شفاف سازی تاکید خواهم کرد تا از پایبندی به تعهدات اطمینان حاصل شود. (بیشتر بخوانید)

13:42 یک منبع آگاه نزدیک به مذاکرات هسته ای ادعای رویترز در خصوص متن دو سه صفحه ای را تکذیب کرد‬‎.(بیشتر بخوانید)

13:38 چهارمین روز مذاکرات هسته‌ای لوزان با دیدار ظریف و کری آغاز شد. چهارمین روز مذاکرات هسته‌ای لوزان با دیدار بین هیأت‌های مذاکره کننده ایرانی و آمریکایی با حضور معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آغاز شد.

09:50رویترز:‌ ایران و قدرت‌های جهانی به یک توافق 2 تا 3صفحه‌ای نزدیک شدند. مقام‌های رسمی روز جمعه تأکید کردند که ایران و قدرت‌های جهانی برای دستیابی به یک پیمان 2 تا 3صفحه‌ای با ارقام خاص که احتمالاً پایه و اساس یک توافق بلندمدت برای حل و فصل مسئله هسته‌ای خواهد بود، نزدیک شده‌اند. (بیشتر بخوانید)

01:44 ظریف و کری برای پنجمین بار طی دو روز گذشته با یکدیگر دیدار کردند. وزرای خارجه ایران و آمریکا در تلاش برای یافتن راه‌حل‌ها در مذاکرات هسته‌ای لوزان بار دیگر با یکدیگر دیدار کردند.

01:22 هاموند: توافق با ایران نزدیک است اما شکل آن مشخص نیست. وزیر خارجه انگلستان می‌گوید توافق هسته‌‌ای با ایران نزدیک است اما معلوم نیست که چیزی مکتوب خواهد شد یا نه. (بیشتر بخوانید)

                                                                                                                    7 فــروردیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــن                                                                                                        

23:59 عراقچی: یکشنبه احتمالا نشست با حضور وزرای خارجه در لوزان خواهیم داشت. معاون وزیر امور خارجه ایران افزود: اگر نشست جمع بندی در کار باشد، به دفتر سازمان ملل در ژنو خواهیم رفت. (بیشتر بخوانید)

22:57 بعیدی‌نژاد: تحریم و تحقیق و توسعه از اختلافات باقیمانده در مذاکرات هستند. مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان می‌گوید: "اختلافات نسبت به دورهای قبلی کمتر شده، اما هنوز اختلافات درباره موضوعات سختی باقی مانده است." (بیشتر بخوانید)

21:56 یک منبع دیپلماتیک از پیوستن مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به مذاکرات هسته‌ای لوزان سوئیس در روز یکشنبه خبر داد.

21:46 کاخ سفید: پیشرفت‌های زیادی در هفته‌های اخیر در مذاکرات هسته‌ای صورت گرفته است. سخنگوی کاخ سفید می‌گوید طی هفته‌هاتی اخیر احتمال موفقیت در مذاکرات هسته‌ای ایران تغییر زیادی نکرده است. (بیشتر بخوانید)

21:28 ظریف در پاسخ به این سؤال که لبخند شما آیا نشانه مثبتی است یا نه گفت : "من همیشه لبخند می‌زنم. مذاکرات دشوار است و شما باید لبخند بزنید."

19:06 وزرای خارجی ایران و آمریکا برای دومین بار در سومین روز مذاکرات هسته‌ای لوزان با یکدیگر دیدار کردند. (بیشتر بخوانید)

روز سوم مذاکرات هسته‌‌ای لوزان چگونه گذشت

18:56 بنا بر گزارش‌ها وزیر خارجه چین باز هم آخرین وزیری خواهد بود که به مذاکرات هسته‌ای لوزان می‌پیوندد.

18:12 فابیوس: پیشرفت حاصل شود توافق با تهران در ماه مارس امکان‌پذیر است. وزیر امور خارجه فرانسه گفت اگر در مذاکرات پیشرفت حاصل شود توافق با تهران در ماه مارس امکان‌پذیر است.(بیشتر بخوانید)

17:22 ساعت 15:30 به وقت لوزان (19:00 به وقت تهران) وزرای خارجه ایران و آمریکا با حضور معاونین و نیز هلگا اشمیت، معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با یکدیگر دیدار خواهند کرد. صالحی و مونیز نیز در این جلسه حضور خواهند داشت.

16:33 عراقچی: وزرای خارجه گروه 1+5 فردا و پس‌فردا به مذاکرات هسته‌ای می‌پیوندند. معاون وزیر امور خارجه کشورمان می‌گوید سایر وزرای خارجه گروه 1+5 طی روزهای شنبه و یکشنبه به مذاکرات هسته‌ای لوزان می‌پیوندند. (بیشتر بخوانید)

16:19 صالحی:‌به فهم مشترک در زمینه‌های فنی رسیدیم. رئیس سازمان انرژی اتمی در جمع خبرنگاران در لوزان سوئیس گفت: از نظر فنی به یک فهم مشترک در مجموعه زمینه‌های فنی رسیدیم و این فهم مشترک برای رسیدن به توافق است. (بیشتر بخوانید)

16:04 جلسه صالحی و مونیز برای بحث درباره مسائل فنی برنامه هسته‌ای ایران پایان یافت.

15:49 ظریف بار دیگر بر موضوع انحصارا هسته‌‌ای مذاکرات لوزان تأکید کرد. وزیر امور خارجه کشورمان می‌گوید "هر دو دیپلماتی که یک جا بنشینند درباره یمن صحبت می کنند" اما "همیشه گفته ام مذاکرات ما محدود به بحث هسته ای است." (بیشتر بخوانید)

15:30 معاونین وزیر امور خارجه ایران با مذاکره کننده ارشد چین به گفتگو نشستند.

13:53 عراقچی: نمی‌توان پیش‌بینی کرد که در روزهای آتی به تفاهم می‌رسیم. معاون وزیر امور خارجه کشورمان می‌گوید: "هنوز نمی توان پیش بینی کرد که آیا در پایان این دور یا این هفته می توان به فهم مشترکی در خصوص راه حل ها رسید یا خیر." (بیشتر بخوانید)

13:44 سومین روز مذاکرات هسته‌ای لوزان با دیدار کری و ظریف آغاز شد. دیپلمات‌های ارشد ایرانی و آمریکایی در سومین روز مذاکرات هسته‌ای لوزان با حضور مشاور ویژه رئیس‌جمهور کشومان که امروز وارد سوئیس شد، به گفتگو با یکدیگر نشستند.

13:36 حسین فریدون، برادر و دستیار ویژه رئیس جمهور، نیز به مذاکرات هسته‌ای لوزان پیوست.

13:22 ظریف: به فضاسازی‌های غربی‌ها درباره مذاکرات توجهی نمی‌کنیم. وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به اظهارات رسانه‌ها و مقامات غربی می‌گوید: "به فضاسازی های غربی ها درباره مذاکرات توجهی نمی کنیم." (بیشتر بخوانید)

11:54 مذاکرات امروز (جمعه) با دیدارهای دو جانبه بین هیأت‌های مذاکره کننده ایرانی و آمریکایی در سطوح مختلف در ساعت 10:00 به وقت لوزان (13:30 به وقت تهران) از سر گرفته خواهد شد.

02:54 منابع خبری اعلام کردند فیلیپ هاموند، وزیر خارجه انگلستان، نیز برای پیوستن به مذاکرات هسته‌ای لوزان راهی سوئیس خواهد شد.

00:22 عراقچی: برنامه‌ریزی برای حضور وزرای خارجه 1+5 در لوزان انجام شده است. معاون وزیر امور خارجه کشورمان می‌گوید "برنامه ریزی برای حضور وزرای خارجه شش کشور انجام شده اما هیچ چیز قطعی نیست. (بیشتر بخوانید)

                                                                                                               6 فــــروردیــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــن                                                                                                           

روز دوم مذاکرات هسته‌ای لوزان چگونه گذشت؟ دومین روز مذاکرات لوزان2 در چندقدمی ضرب الاجل 31 مارس در حالی سپری شد که دیدارهای ظریف ــ کری، معاونان و همچنین تیم ایران و گروه 1+5 برگزار شد. (بیشتر بخوانید)

دومین روز مذاکرات هسته‌ای لوزان 2 چگونه گذشت

این گزارش بروزرسانی می‌شود...

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان