جامعه بین‌المللی نمی‌تواند ایران را در مبارزه با مواد مخدر تنها بگذارد


جامعه بین‌المللی نمی‌تواند ایران را در مبارزه با مواد مخدر تنها بگذارد

خبرگزاری تسنیم: سفیر مکزیک در ایران گفت: جامعه بین‌المللی نمی‌تواند خود را در مبارزه با مواد مخدر عقب بکشد و کشورهایی مانند ایران را که در خط مقدم مبارزه هستند، تنها بگذارد.

اولیسس کانجولا گوتیئرس در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، در پاسخ به سؤالی مبنی بر "همان‌طور که می‌دانید ایران در مبارزه با مواد مخدر به‌صورت جدی وارد عمل شده است و با توجه اینکه در همسایگی برترین تولید کننده مواد مخدر دنیا قرار گرفته است، شاهدیم که نهادهای بین المللی برای این مبارزه همه‌جانبه ایران، کمک چندانی نمی‌کنند، نظر شما در این زمینه چیست؟" اظهار داشت: نبرد علیه جرائم سازمان یافته، فراملی و باید یک اقدام دسته‌جمعی باشد.

وی اضافه کرد: هیچ راه دیگری برای مبارزه با جرائمی مانند قاچاق مواد مخدر بدون برخورداری از طرحی مشارکتی با سایر کشورها وجود نخواهد داشت و این مسأله را نه تنها از طریق تجربه بلکه با مشارکت بین‌المللی یاد گرفته‌ایم.

سفیر مکزیک در ایران ادامه داد: برای مثال در وین در کمیسیون مواد مخدر شرکت کردیم، تا اولین خط‌مشی مشترک جهانی علیه قاچاق مواد مخدر را تدوین کنیم لذا اگر بتوانیم رویکردی هماهنگ داشته باشیم رویارویی با این چالش‌ها برای ایران، مکزیک و سایر کشورها، راحت‌تر خواهد بود.

وی با بیان اینکه این مسأله‌ این‌گونه نیست که کشورها تمایل داشته باشند که در این فرآیند حضور داشته باشند یا نه بلکه باید مشارکت کنند، یادآور شد: چندین سال پیش مکزیک واردات سودوافدرین را که یکی از مواد مورد استفاده در ساخت مواد مخدر صنعتی است ممنوع کرد، ما واردات این ماده را ممنوع کردیم اما بعد متوجه شدیم که قاچاقچیان مواد مخدر به‌سمت جنوب و آمریکای مرکزی سرازیر شدند؛ در آن زمان متوجه شدیم که باید رویکردهای مشابهی را اتخاذ کنیم زیرا در غیر این صورت نخواهیم توانست با این نوع قاچاق مقابله کنیم.

گوتیئرس تصریح کرد: بنابراین اولین قدم این خواهد بود که خط‌مشی‌های مشابهی را اتخاذ کنیم؛ دوم اینکه سعی کنیم که عناصر یکسانی را در قوانین‌مان قرار دهیم، سوم، وارد حوزه‌های دیگری بشویم که با این اقدامات مجرمانه در ارتباط هستند، برای مثال قاچاق مواد مخدر ارتباط تنگاتنگی با قاچاق سطح خرد و قاچاق اسلحه دارد.

وی افزود: بار دیگر باید بگویم که ما باید هماهنگ شویم و هیچ یک از اعضای جامعه بین‌المللی نباید بگویند که ما بخشی از این تلاش‌ها نیستیم. بنابراین چیزهایی وجود دارد که ما می‌توانیم از ایران یاد بگیریم زیرا شما همسایه یکی از بزرگترین تولیدکنندگان مواد مخدر هستید و ما نیز همسایه بزرگترین مصرف کننده مواد مخدر [آمریکا] هستیم.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon