اگر در مسیری غیر از منافع مردم حرکت می‌کردیم در همان ابتدای بحران شکست می‌خوردیم

اگر در مسیری غیر از منافع مردم حرکت می‌کردیم در همان ابتدای بحران شکست می‌خوردیم

خبرگزاری تسنیم: بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه تأکید کرد: دلیل موفقیت ما در چهار سال گذشته این بود که ما اعتنایی به هجمه غربی و اظهارات غربی‌ها نداشتیم، بلکه تنها به منافع و خواسته‌های مردم سوریه اهتمام نشان دادیم و از آنها فاصله نگرفتیم.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، ادامه مصاحبه رسانه‌های روسی با بشار اسد رئیس جمهوری سوریه به این شرح است:

شبکه زویزدا: آقای رئیس‌جمهور! سؤال من درباره روابط سوریه و روسیه صرف نظر از اوضاع دشوار و درگیری در سوریه است، با این حال مرکز امدادرسانی و نگهداری ویژه ناوگان نظامی روسیه در طرطوس همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد، آیا این انتظار یا دیدگاهی نسبت به آینده وجود دارد که این مکان به یک پایگاه نظامی دریایی کامل برای روسیه تبدیل شود، آیا به چنین پیشنهادی اعتقاد دارید یا آن را بررسی می‌کنید؟ آیا طی سال‌هایی که از بحران می‌گذرد، قراردادهای جدید میان مسکو و دمشق در زمینه نظامی امضا شده است؟

بشار اسد: در خصوص حضور روسیه در مناطق مختلف جهان از جمله خاورمیانه و بندر طرطوس سوریه، باید بگویم این حضور برای ایجاد نوعی تعادل و توازن که جهان بیش از بیست سال است که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی از دست داده است، ضروری است، همان‌طور که گفتم بخشی از این حضور در بندر طرطوس است، از نظر ما هر اندازه این حضور در منطقه ما تقویت شود، به همان اندازه برای ثبات این منطقه بهتر است، زیرا نقش روسیه، نقشه مهمی برای ثبات جهان است البته در این چارچوب می‌توانم بگویم که ما قطعاً از هرگونه گسترش حضور روسیه در خاورمیانه و به‌طور مشخص در سواحل و بنادر سوریه به‌خاطر همان هدفی که ذکر کردم، استقبال می‌کنیم، اما این مسئله بدون شک بر طرح روسیه، طرح رهبری سیاسی و نظامی روسیه برای استقرار نیرو در مناطق و دریاهای مختلف و طرح گسترش این نیروها مبتنی است.

اگر رهبری روسیه رویکردی برای گسترش حضور در خاورمیانه از جمله سوریه دارد، ما بدون شک از چنین رویکردی استقبال می‌کنیم، اما در خصوص قراردادها و همکاری نظامی میان روسیه و سوریه، همان‌طور که شما می‌دانید، این همکاری مربوط به اکنون نیست و تازگی ندارد و بیش از 6 دهه از این همکاری می‌گذرد و این همکاری در بحران کنونی هیچ تغییری نکرده است، قراردادهایی از سوی روسیه با سوریه پیش از بحران امضا و پس از آغاز بحران در سوریه، اجرا شد، قراردادهای جدیدی هم در زمینه تسلیحاتی و همکاری نظامی در جریان بحران امضا شد که همچنان در حال اجراست، البته ماهیت این قراردادها با توجه به کیفیت و چگونگی نبردهایی که نیروهای مسلح سوریه در رویارویی با تروریست‌ها انجام می‌دهند، تغییر کرده است، اما ماهیت و اصل روابط تغییر نکرده و همچنان مانند گذشته ادامه دارد.

آقای رئیس جمهور! سؤال دیگری خدمتتان عرض می‌کنم، می‌خواهم به اوضاع انسانی فاجعه‌بار سوریه در طول بحران اشاره کنم، ما در اخبار دیدیم و خودمان می‌نویسیم که اقلیت‌های قومی، نژادی و دینی در سوریه در معرض حملات قرار داشته یا به هدفی برای گروه‌های تروریستی تبدیل شده‌اند، آیا دولت سوریه طرح‌های سازمان یافته و منظمی برای انتقال این افراد به مناطق (امن) دیگر دارد؟ فراهم کردن محیط خوب برای این اقلیت‌ها، این آوارگان، اماکنی که بتوانند در آن زندگی کنند؟ این افراد نمایندگان اقلیت‌هایی هستند که به‌شکل گسترده از شر داعش فرار می‌کنند، تعداد این آوارگان در سوریه یا خارج از آن چقدر است، منظورم کسانی که از شر داعش یا گروه‌های دیگر فرار کرده‌اند، با تشکر از شما.

بشار اسد: در خصوص بخش اول پرسشی که مطرح شد، همان‌طور که لحظاتی پیش گفتم، تروریست‌ها در ابتدا، تبلیغاتی (عوام‌فریبی) به آنها کمک کرد که از عناوین آن، تجزیه و دودستگی، طایفه‌ای و قومی نژادی ، با هدف کوچاندن طیفهای تشکیل دهنده ملت سوریه به خارج از کشور بود، طرح تروریست‌ها این بود که سوریه به کشوری غیر متنوع تبدیل شده و وقتی تنوع قومی نژادی نباشد، افراط گرایی جایش را برای همیشه می‌گیرد. واقعیت این است که تروریست‌ها فقط به اقلیت‌ها حمله نکردند، بلکه به همه مردم تجاوز کردند و اقلیت‌ها تنها هدف آنها نبوده است، اما این عناوین برای آنها با هدف ایجاد شکاف در داخل جامعه سوریه ضروری بود، اکنون اگر دست به چنین کار یعنی حمایت از آنچه اقلیت‌ها خوانده می‌شود، بزنیم، دقیقاً آنچه را تروریست‌ها می‌خواهند، اجرا کرده‌ایم. دولت سوریه باید متعلق به همه شهروندان سوری باشد و به همه توجه کند و اهتمام نشان دهد و از همه دفاع کند که این کار را ارتش سوریه در حال حاضر انجام می‌دهد، بنابراین معتقدم که فقط باید یک طرح بیشتر وجود نداشته باشد و آن طرح حمایت از میهن و حمایت از ملت سوریه، هنگامی که از ملت حمایت کنیم، در آن صورت بحث اقلیت‌ها یا اکثریت در ملت سوریه معنایی ندارد، زیرا مردم همگی یک ملت واحد هستند و همگی در معرض حمله قرار دارند.

در خصوص تعداد آوارگان در حال حاضر باید بگویم هیچ آمار دقیقی وجود ندارد، زیرا هر روز تعداد آوارگان تغییر می‌کند و بسیاری از مردم از مناطقی خارج می‌شوند و در مناطق دیگر نزد اقوام و خویشاوندانشان زندگی می‌کنند، در نتیجه این تعداد به‌عنوان آواره ثبت نمی‌شوند. البته تعداد آوارگان در داخل و خارج سوریه چند میلیون نفری می‌شود، اما در رسانه‌ها در خصوص این تعداد، خیلی بزرگ‌نمایی می‌شود تا به‌عنوان بهانه و دستاویزی برای دخالت نظامی تحت پوشش مسائل انسانی مورد استفاده قرار دهند، اما مسئله مهمتر برای دولت سوریه این است که به هر کس که سرپناهی ندارد، اهتمام نشان دهد و در این زمینه مناطقی مخصوص پناه دادن آوارگان ایجاد شده است که به آنها کمکهای غذایی، پزشکی و آموزشی ارائه می‌شود، البته این مسائل نمی‌تواند در سطحی که در منطقه اصلی سکونت آنها وجود داشت، باشد، اما این وضع برای مدت کوتاه و تا زمانی است که مناطق آنها از لوث تروریست‌ها پاکسازی شود و آنها به مناطقشان برگردند.

آقای رئیس جمهور! نظر شما درباره روابط سوریه و کشورهای عربی دیگر چیست، در حالی که به نظر می‌رسد با توجه به داده‌ها و اطلاعات موجود، نوعی همسویی میان سوریه و مصر و هماهنگی کلی میان سوریه و عراق به وجود آمده، موضع شما در خصوص برگزاری نشست سران عرب بدون حضور سوریه چیست؟

ــ بشار اسد: در خصوص نشست‌های سران عرب باید بگویم حداقل از همان نشست نخستی که من در آن حضور داشتم تا امروز، این نشست‌ها هیچ نتیجه‌ای در صحنه عربی نداشته است، این مسئله به موضوع روابط میان اعراب مربوط است، زیرا اتحادیه عرب با کشورهایی که عضو آن هستند، بخشی از این کشورهایی است که طرحها و برنامه‌های غربی را اجرا می‌کنند و در برابر هرگونه پیشرفت در فعالیت اتحادیه عرب مانع تراشی می‌کنند. بخش دیگری از اعضای اتحادیه عرب، هیچ نقشی ایفا نمی‌کنند و در موضع بی‌طرفی قرار می‌گیرند و تنها بخش اندکی از این کشورها (اعضای اتحادیه عرب) هستند که تلاش می‌کنند نقش آفرینی داشته باشند، به‌عنوان مثال هنگامی که در اتحادیه عرب برای ارائه درخواست از شورای امنیت برای تسهیل یا انجام اقدام نظامی در لیبی، ر‌ی گیری شد، سوریه تنها کشوری بود که به آن اعتراض کرد که این مسئله مربوط به قبل از این بحران (بحران سوریه) است و این، یکی از دلایلی بود که کشورهای عربی دیگر را وادار کرده است در اردوگاه غربی قرار گیرند تا به تحریک علیه سوریه و مشکل آفرینی یا کشاندن بحران به این سمت دست بزنند، به همین دلیل، روابط عربی ــ عربی (کشورهای عربی با یکدیگر) تابع تمایلات غربی‌هاست و روابط مستقلی نیست.

در سطح سوری ــ عربی هم وجود ندارد، اما در خصوص رابطه با مصر باید بگویم که مصر از تروریسمی رنج برده که تا حدی متفاوت از آن، سوریه از آن رنج برده است. مصر از تلاش برخی کشورهای عربی برای دخالت و حمایت مالی از گروه‌های تروریستی البته کمتر از سوریه رنج برده است، اما این آگاهی در مصر در سطح مردم و دولت نسبت به حقایقی که در سوریه اخیراً رخ داده است، وجود دارد، روابطی میان دو دولت البته در سطح بسیار محدود و عملاً در سطح دستگاه‌های امنیتی وجود دارد، اما نمی‌توانیم از رابطه واقعی یا نزدیک شدن به یکدیگر حرف بزنیم، مگر زمانی که دیدار مستقیمی میان مسئولان سیاسی دو کشور انجام شود که تا کنون چنین دیداری انجام نشده و امیدوارم به‌زودی شاهد نزدیک شدن مصر و سوریه به یکدیگر باشیم به‌دلیل اهمیت روابط سوریه ومصر برای اوضاع کلی جهان عرب، البته رابطه با عراق بسیار خوب است و ما با عراق هماهنگ هستیم، زیرا صحنه مبارزه با تروریسم، یکی است.

جناب رئیس جمهور! در چندین گزارش در شبکه راشاتودی اعلام کردیم که پس از ثبات یافتن اوضاع دمشق، ممکن است امسال (سال 2015 میلادی) سال تحولات و دگرگونی‌ها باشد، به‌نظر شما جناب رئیس جمهور، با توجه به دیدارهایی که اخیراً هیئت‌های خارجی اعم از پارلمانی و سیاسی از سوریه انجام دادند، آیا شما می‌توانید چشم انداز اوضاع سیاسی و نظامی آینده را پس از این همه دیدار با هیئت‌های مختلف ترسیم کنید؟

ــ بشار اسد: دیدارهایی که این هیئت‌ها اخیراً از سوریه انجام دادند که برخی علنی و برخی به‌شکل سری انجام شد، بیانگر دو مسئله است، اول اینکه نادرست و نامعتبر بودن هجمه رسانه‌ای غرب را در خصوص آنچه در این منطقه می‌گذرد، نشان داد، تکرار این دروغ گویی‌ها در طول چهار سال نمیتوانست ادامه یابد، زیرا دیگر قانع کننده نبود، حقایق و واقعیت‌ها تغییر کرده است، مسائلی را که ما از همان ابتدای بحران در سوریه می‌گفتیم، صحت آن برای شهروندان غربی اثبات شده است، هنگامی که مثلاً از گسترش تروریسم حرف می‌زدیم، می‌گفتند تروریسم وجود ندارد. هیئت‌هایی که به سوریه آمدند که برخی صرفاً رسانه‌ای، برخی سازمان‌های غیرنظامی و برخی پارلمانی، با هدف آشنایی با آنچه در سوریه می‌گذرد، آمدند، بعد دیگر مربوط به روابط با کشورهاست، بیشتر مسئولان غربی که با ما دیدار کردند، این بیان را به کار بردند که مسئولان غربی به درختی (خصومت ورزی و دشمنی با سوریه و اصرار بر سیاست‌های اشتباه) آویزان شده‌اند و دیگر قادر به پایین آمدن از این درخت نیستند، ما باید به آنها از طریق این دیدارها کمک کنیم که پایین بیایند، آنها خیلی به افکار عمومی‌شان دروغ گفتند و اگر اکنون بخواهند سخنانشان را تغییر دهند (اصلاح کنند)، افکار عمومی از آنها سؤال (بازخواست) خواهد کرد که چرا شما چهار سال به ما دروغ گفتید و اکنون چیزی به‌عکس آن می‌گویید، بنابراین برای این سیاستمداران خیلی چیز آسانی نخواهد بود که خلاف آنچه را در چهار سال گذشته می‌گفتند، بیان و حقایق را اعلام کنند، زیرا بیان حقایق به‌معنای پایان آنها از نظر سیاسی خواهد بود، به همین سبب، هیئت‌هایی را اعزام می‌کنند و هنگامی که هیئت‌ها به کشورهای‌شان برمی‌گردند، به آنها حمله می‌کنند به این که، این هیئت‌ها به‌شکل غیررسمی و خاص رفته‌اند و ارتباطی با دولت ندارند، با اینکه این هیئت‌ها هرچند ممکن است پارلمانی هم باشند، اما شخصیت‌هایی از قوه مجریه یا سازمان اطلاعات یا وزارت دفاع و غیره با آنها هستند که این مسئله نشان می‌دهد که دولت‌های غربی همچنان به دروغ گویی خود ادامه می‌دهند، اما به‌دنبال روزنه‌ای برای خروج هستند و نحوه خارج شدن از ورطه و تنگنایی را که در آن وارد شده‌اند، نمی‌دانند.

روزنامه روزیسکایا گازتا: آقای رئیس جمهور! بحران در سوریه چهار سال است که ادامه دارد که من معتقدم تجربه دشواری برای جنابعالی به‌عنوان رهبر این کشور بوده است که کمک کنید کشور و دولت باقی بمانند، از این تجربه جدید در این مدتی که دشوار بود، برای ما بگویید، به‌عنوان مثال در ارتباط با روابط خارجی چه تجاربی به دست آوردید و هنگامی که کشور را رهبری می‌کنید، چه نکاتی را مورد توجه قرار می‌دهید؟

بشار اسد: بدیهی است که نقش هر دولتی این است که به‌دنبال منافع ملت و میهن باشد، طبیعی است که نقش آن، این باشد که برای تحقق این منافع تلاش کند، مشکل نزاع طی دهه‌های گذشته از جمله بحران کنونی که من همواره آن را به آنچه در اوکراین جریان دارد، ربط می‌دهم، این است که اولاً، سوریه و اوکراین برای روسیه اهمیت دارند، زیرا هدف (غرب) واضح است: تضعیف روسیه.

هدف ایجاد دولت‌های مزدور یا تابع برای آنها (غربی‌ها) است و هنگامی که مأموریت دولت یا مسئول، تلاش به‌خاطر منافع ملت باشد، بدیهی است که جهت قطب‌نمای سیاست گذاری‌های داخلی و خارجی، منافع و خواسته‌های مردم باشد که این مسئله مستلزم گفت‌وگوی مستمر میان مسئولان و شهروندان است، البته میان تمام مسئولان و شهروندان، طبیعی است که دیدگاه‌های مختلفی در هر کشور وجود داشته باشد، اما در نهایت باید یک خط کلی وجود داشته باشد که سیاست کلی کشور را ترسیم و مشخص می‌کند، در آن صورت حتی اگر اشتباهی رخ دهد و حتی اگر کمی انحراف به وجود آید، ملت در چنین بحران‌هایی کنار تو خواهد ماند، زیرا نیتهایت خوب است و سیاست‌های کشور دیگری را اجرا نکرده‌ای، بلکه سیاست این ملت را اجرا کرده‌ای، ماهیت امور این است که گاهی کمی خوب و چه بسا گاهی کمی بد باشد، به همین سبب، اعلام می‌کنم آنچه ما موفق شدیم در طول این چهار سال انجام دهیم، این بود که ما اعتنایی به هجمه غربی و اظهارات غربی‌ها نداشتیم، بلکه خیلی به آنچه ملت سوریه با جریان‌های مختلفش فکر می‌کنند، اهتمام داشته‌ایم، به‌ویژه در مرحله‌ای که نوعی قطب بندی فکری در سوریه وجود داشت میان کسانی که از دولت حمایت می‌کردند و کسانی که علیه دولت بودند، برخی افراد هم میانه بودند (بیطرف بودند، نه مخالف دولت بودند نه موافق)، اما امروز بسیاری از مردم پس از آن که حقیقت را فهمیدند، کنار دولت قرار گرفتند، نه به این خاطر که از نظر سیاسی، دولت را تأیید می‌کنند، چه‌بسا اختلافات زیادی در زمینه سیاست‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و خارجی با دولت داشته باشند، اما متقاعد شده‌اند که این دولت، دولت ملی و مردمی است که به‌خاطر منافع ملت فعالیت می‌کند و اگر بخواهیم این سیاست را تغییر دهیم، باید از راه‌های قانونی و بر اساس قانون اساسی عمل کنیم، ما موفق به انجام این کار شدیم که در حقیقت این مسئله، میهن را محافظت کرد، اگر در هر مسیر و جهت (غیر از منافع مردم) حرکت می‌‌کردیم، در همان ماه‌های نخست شکست می‌خوردیم، آنچه طرح می‌کردند به این که دولت یا رئیس جمهوری سقوط خواهند کرد، درست بود، زیرا آنها گمان می‌کردند که ما از مردم فاصله خواهیم گرفت و به‌شیوه خاص خودمان و دور از مردم حرکت خواهیم کرد که البته چنین کاری را انجام ندادیم.

شبکه روسیه 24: اگر اجازه دهید، آخرین سؤال را مطرح کنم: شما از تلاش‌های خارجی برای تغییر نظام در کشورهای متعدد سخن گفتید و تحرکات و رفتارهایی از سوی سازمان‌های اطلاعات غربی یا غیرغربی در ارتباط با تلاش‌های براندازی نظام‌های مشخصی وجود داشت، آیا پیش از بحران، چنین تلاش‌هایی را در خصوص شما انجام دادند؟

بشار اسد: بدون شک طی دهه‌های گذشته و این تلاش‌ها حداقل طی پنج دهه، کمی بیش از پنجاه سال ادامه داشته است که در دو جهت بوده است، گاهی برای تغییر دولت‌ها و هنگامی که این تلاش‌ها شکست می‌خورد، و البته همیشه شکست می‌خورد، آنها رویکرد دیگری را در پیش می‌گرفتند و آن تضعیف دولت از داخل و گاهی از خارج مانند محاصره، کاری که اکنون در روسیه انجام می‌دهند.

هدف از محاصره روسیه، تضعیف این کشور از داخل است و ما هم در معرض همین محاصره‌ای که از ده‌ها سال پیش ادامه داشته و در حال افزایش است، قرار داشته‌ایم، درباره کوبا هم همین وضع رخ داد که البته آنجا هم شکست خوردند.

تلاش‌های دیگری از طریق افرادی در داخل کشور انجام شد، افرادی که از نظر عقل و خواسته‌های‌شان به غرب وابسته‌اند، تعلقی به داخل کشور ندارند، آنها دلبسته و شیفته غرب هستند، آنها در مقابل غرب دچار عقده کمبود و حقارت هستند و برنامه‌ها و طرحهای غرب را اجرا می‌کنند، شیوه دیگری هم وجود دارد که در پیش گرفته می‌شد و به‌عنوان مثال می‌توان به اخوان المسلمین در این زمینه اشاره کرد، اخوان المسلمین، سازمانی بود که در ابتدای قرن گذشته با حمایت انگلیس در مصر شکل گرفت و از حمایت مصر برخوردار نبود. انگلیسی‌ها، آن را به این خاطر به وجود آوردند تا یکی از ابزارهایی باشد که در تخریب اوضاع مصر هنگامی که انگلیس به آن نیاز داشت، مورد استفاده قرار گیرد و البته این سازمان در کشورهای دیگر از جمله سوریه هم گسترش یافت تا زمانی که غرب به‌شیوه استعماری فکر می‌کند، این شیوه‌ها هم متوقف نخواهد شد و تا زمانی که دولت‌هایی با منطق ملی حرف می‌زنند و دخالت خارجی را نمی‌پذیرند مانند ایران، روسیه و سوریه، این شیوه‌ها (دخالت‌های غرب) متوقف نخواهد شد.

این کشورها (غربی‌ها) همچنان به این تلاش‌ها ادامه خواهند داد، بر این باورم که این تلاش‌ها متوقف نخواهد شد، زیرا این منطق تاریخ است، همواره کشورهایی هستند که می‌خواهند سلطه و هیمنه خود را بر کشورهای دیگر تحمیل کنند، اگر با جنگ نتوانستند، با اقتصاد این کار را انجام می‌دهند، اگر از طریق اقتصاد نتوانستند، از طریق مشکل آفرینی و باج خواهی، این کار را انجام دهند.

هیئت رسانه‌ای روسیه: جناب رئیس جمهور، از شما تشکر می‌کنیم.

بشار اسد: من هم از شما به‌خاطر انجام این سفر در این شرایط تشکر می‌کنم و امیدوارم گفت‌وگوی مفیدی برای شنوندگان و بینندگان روسی باشد، ما وقتی با روسها حرف می‌زنیم، ملتی که کاملاً از آنچه در سوریه می‌گذرد، آگاه هستند، آنچه رخ می‌دهد، همان طور که گفتم مشابه است، روابط تاریخی و خانواده‌های مشترکی وجود دارند و امیدوارم شما را در شرایط دیگری ببینیم ان‌شاءالله.

انتهای پیام/*
 

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان