سال نو اندیشه نو


سال نو اندیشه نو

خبرگزاری تسنیم: حال در ایام بهار که خبر از تغییر و تحول و نوشوندگى در طبیعت را مى دهد، جا دارد ما نیز در جهت نوشوندگى افکار و اندیشه هایمان قدمى برداریم چه آن که خودسازى و تزکیه که به جهاد اکبر یاد مى کنند نیز نوشوندگى را ضرورت برتر براى آدمى معرفى م

به گزارش خبرگزاری تسنیم، متن یادداشت حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم علیزاده با عنوان « سال نو اندیشه نو» به شرح ذیل است:

انسان موجودى است رو به رشد و تعالی و کمال و طبق حدیث شریف نبوى(ص) باید امروزش نسبت به دیروز بهتر و گامی به جلو برداشته باشد و الا مغبون و در صورت پس رفت و عقب گرد، ملعون محسوب مى گردد. چه آن که قواى ثلاثه اختیار و اراده و عقل نیز جوهره آدمیت را به گونه اى رقم زده است تا با نگاه به جلو و قرار گرفتن در مسیر فهم و درک و اندیشه زلال و پویا، خود را به سوى جایگاهى بهتر و برتر از گذشته و حال سوق بدهد.


مثال آدمى مثال آب زلال و گوارایى است که از سرچشمه کرامت الهى نشئت گرفته و در صورت عدم تحرک و راکد شدن، خواهد گندید چنان که با جریانى پرشور در عرصه اندیشه ها، سرزندگی و آثار و برکاتى را به ارمغان خواهد آورد.

آنچه در این راستا حائز اهمیت است این است که اندیشه ها نیز در گذر زمان ممکن است دچار کهنگى و یا حتى خطا و آسیب گرفتگى گردد و لذا باب اجتهاد که در فقه و اندیشه اسلامى همواره باز است، هم نشانى از ویژگى منحصربه فرد اندیشه ناب اسلامى دارد که هرگز ایستایى و سکوت و سکون را در موضوعات و تحولات زندگى بشر برنمى تابد و هم با نگاه به جلو، زندگى آدمى را در مسیر تغییر و تحول، هدایت می نماید.

راهبرد پیشرفت و تعالى و کمال با مدیریت دگرگونى ها و تحولات و حوادث روزگار، انسان را در مسیر شکوفایى استعدادها و در نهایت رسیدن به اهداف بلندش هدایت مى نماید.

چه بسیار انسانهاى بزرگى که در مسیر حرکت زندگى طبیعى خویش دچار تغییر و تحولهایى گردیدند، حال یا پس رفت کردند و یا تا درک حریم وصل و قرب الى الله و خدمت خالصانه و بى منت به خلق خدا که بهترین عبادتهاست پیش رفتند.

حال در ایام بهار که خبر از تغییر و تحول و نوشوندگى در طبیعت را مى دهد، جا دارد ما نیز در جهت نوشوندگى افکار و اندیشه هایمان قدمى برداریم چه آن که خودسازى و تزکیه و تهذیب نفس که امام راحل با برداشت از حدیث شریف نبوى از آن به جهاد اکبر یاد مى کنند نیز نوشوندگى را ضرورت برتر براى آدمى معرفى مى فرمایند.

عن ابى عبدالله(ع): ان النّبى(ص) بعث سرّیة فلما رجعوا، قال: مرحباً بقومٍ قضوا الجهاد الاصغر و بقى علیهم الجهاد الاکبر. فقیل: یا رسول الله! ما الجهاد الاکبر؟ قال: جهاد النفس! (چهل حدیث امام خمینى(ره)، حدیث اول)

نوشوندگى نه تنها در حوزه نفس و درون که به تبع آن در حوزه انگیزه ها و نیت ها و در نهایت رفتارها و عملها و اندیشه ها و حتى مواضع سیاسى و اجتماعى و فرهنگى انسان هم مطرح مى باشد.

و البته این مهم زمانى تجلى مى یابد که زمینه هاى اصلاح و هدایت در انسان فراهم گردیده باشد تا قدرت فائق آمدن بر کبرها و عجب ها و کینه ها و تعصبات کور با شکستن هواى نفس در عمق وجود آدمى نهادینه گردد. چنان که حضرت امیر(ع) فرمودند: «اشجع الناس من غلب هواه» به این امید که با الهام از اراده و مشیت الهى در نوشوندگى طبیعت و تجلى زیبایى هاى بهار، اندیشه ها و انگیزه ها و مواضع و عمل ما نیز نو گردد تا بدین سان رایحه خوش زندگى به تمام معنا انسانى و اسلامى را تجربه نمائیم. ان شاءالله .

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران