تحریم ها باید بلافاصله بعد ازتوافق لغو شود


تحریم ها باید بلافاصله بعد ازتوافق لغو شود

خبرگزاری تسنیم: آمریکایى ها گفته بودند با نرمش ایران ۱۰۰ میلیارد دلار پول بلوکه شده کشورمان را ازاد خواهند کرد ولى تاکنون حتى یک ریال از طریق شبکه بانکى ازاد نشده و ارزها که حتى به دلار و یورو پرداخت نمى شود، همچنان به صورت چمدانى وارد و خارج مى شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مذاکره کننده کشورمان روز چهارشنبه عازم ژنو شد تا پس از وقفه اى 5 روزه گفتگوهاى هسته اى خود با کشورهاى 1+5 جهت رسیدن به راه حل هاى توافق را در هتل Beau-Rivage Palace لوزان ادامه دهد. ظریف و همکارانش هفته پایانى سال 93 را نیز در لوزان حضور داشتند و گفتگوهاى متعددى را با جان کرى وزیر خارجه آمریکا، ارنست مونیز وزیر انرژى آمریکا و نمایندگان سایر کشورهاى عضو 1+5 در سطوح مختلف برگزار کردند. شش دورمذاکرات هسته اى بین ایران و گروه 1+5 در لوزان سوئیس جمعه هفته پایان یافت.ظریف در پایان مذاکرات لوزان گفت که «براى بسیارى از موضوعات مطرح شده راه حل وجود دارد و راه حل هایى پیدا شده است.»جان کرى وزیر خارجه آمریکا هم اعلام کرد: پیشرفت هاى زیادى در گفت وگوهاى هسته اى با ایران به دست آمده است.دور بعدى مذاکرات هسته اى قرار است چهارشنبه پنجم فروردین ماه آغاز شود. این مذاکرات تا یکشنبه ادامه خواهد یافت. این در حالى است که آمریکایى ها و طرف هاى غربى همچنان به زیاده خواهى هاى خود ادامه مى دهند و علیرغم این که ایران، نرمش ها و کوتاهى هاى بسیارى داشته است، ولى آمریکایى ها حاضر به لغو تحریم ها نیستند. ایران غنى سازى 20 درصدى را متوقف کرد.طراحى اب سنگین اراک را متوقف کرد. مواد غنى سازى شده 20 درصد را از بین برد.مواد ذخیره شده خود را کاهش داد. اما آمریکایى ها نه تنها گامى برنداشتند، بر شدت تحریم ها علیه ایران افزودند.حتى خلاف توافق هاى تعیین شده تحریم هاى جدیدى نیز وضع کردند و مرتب به تهدیدات خود علیه ملت ایران و روى میز بودن گزینه نظامى اصرار کردند. 47 سناتور جمهورى خواه آمریکا نیزدر نامه اى به مقامات ایران هشدار دادند که هرگونه توافق هسته اى میان آمریکا و ایران تنها تا پایان دوره ریاست جمهورى باراک اوباما دوام خواهد داشت. این نامه رسوایى آمریکا در عهد شکنى ها را براى جهان اشکار کرد. با توجه به محدودیت هاى اختیارات دولت آمریکا، تدوین یک جدول زمانى بلند مدت در زمینه تعلیق و لغو تحریم ها زیر سؤال رفته است. بنابر این دولت آمریکا نمى تواند هیچ تعهد بلندمدتى را در زمینه تعلیق تحریم ها بپذیرد چراکه حدود دو سال دیگر قدرت را در واشنگتن به تیمى دیگر واگذار خواهد کرد. رهبر معظم انقلاب اسلامى رفع تحریم ها را بخشى از مذاکرات خواندند نه نتیجه آن و بر این اساس تأکید کردند همه تحریم ها باید بلافاصله پس از امضاى توافق رفع شود. توجه به این اصل که ناظر به یکى از کلیدى ترین مسائل مورد اختلاف در مذاکرات است براى دور جدید مذاکرات حیاتى خواهد بود. در مذاکرات اخیریک مقام غربى خواستار دائمى شدن محدودیت ها در برنامه غنى سازى ایران شد!!!پیش از این ادعاى غربى ها این بود که محدودیت ها بر برنامه غنى سازى ایران موقتى است و پس از طى دوره توافق نهایى این محدودیت ها برچیده خواهد شد!!! آمریکایى ها گفته بودند با نرمش ایران 100 میلیارد دلار پول هاى بلوکه شده کشورمان را ازاد خواهند کرد ولى تاکنون حتى یک ریال از طریق شبکه بانکى ازاد نشده و ارزها که حتى به دلار و یورو پرداخت نمى شود، همچنان به صورت چمدانى وارد و خارج مى شود. *


     نکات مهم امام خامنه اى درباره تحریم ها
در نخستین روز از سال 1394، حضرت آیت الله العظمى امام خامنه اى رهبر معظم انقلاب اسلامى در اجتماع دهها هزار نفر از زائران و مجاوران حضرت على بن موسى الرضا(ع) که در رواق امام خمینى (ره) و صحن هاى مجاور گرد آمده بودند، در سخنان مهمى به موضوع تحریم ها پرداختند:
1- تحریم ها یک فرصت براى پیشرفت: معظم له، پیشرفت هاى علمى در دوران تحریم را یکى دیگر از فرصت هاى بزرگ کشور دانستند و گفتند: پیشرفت هاى علمى مختلف در سالهاى اخیر از جمله راه اندازى طرحهاى بزرگ و پیچیده صنعتى همچون فاز 12 پارس جنوبى و رونمایى از تجهیزات جدید و تعجب برانگیز براى دشمنان در رزمایش هاى نیروهاى مسلح، همه در دورانى روى داده است که بدخواهان به گمان خود، ایران را تحت تحریم هاى فلج کننده قرار داده اند.
2- دلیل غلط رونق اقتصادى با نگاه به خارج: تحریم هاى کنونى غرب بر ضد ملت ایران، دلیل روشنى بر غلط بودن دیدگاه رونق اقتصادى با نگاه به بیرون است... تحریم تنها ابزار دشمن براى مقابله با ملت ایران است، بنابراین اگر با تدبیر صحیح و با تکیه بر نیروهاى داخلى، برنامه ریزى و عمل شود، تأثیر تحریم ها کاهش خواهد یافت و سپس بى نتیجه خواهند شد.رهبر انقلاب اسلامى افزودند: اگر مسؤولان دولتى و آحاد مردم و فعالان اقتصادى همت کنند و رسانه هاى عمومى نیز به کمک بیایند، خواهیم دید که تحریم ها قادر نخواهد بود ملت ایران را از پیشرفت باز بدارد.
3- تحریم ها جزیى از مذاکرات است و نه نتیجه مذاکرات: رهبر انقلاب با اشاره به اظهارات مکرر آمریکایى ها مبنى بر این که تحریم ها، بعد از توافق و بعد از بررسى رفتار و عملکرد ایران، برداشته خواهند شد، آن را یک خدعه دانستند و افزودند: این سخن غیرقابل قبول است، زیرا برداشته شدن تحریم ها جزیى از مذاکرات است و نه نتیجه مذاکرات؛ بنابراین همان گونه که رییس جمهور محترم صریحاً گفتند، رفع تحریم ها باید بلافاصله بعد از توافق انجام شود.
4- برگشت ناپذیر بودن تصمیم هاى ایران غیر قابل قبول است: حضرت آیت الله خامنه اى هم چنین با اشاره به اظهارات آمریکاییها مبنى بر این که تصمیم هاى ایران در هر توافق احتمالى باید برگشت ناپذیر باشند، گفتند: این سخن نیز قابل قبول نیست، زیرا اگر آن ها براى خود این حق را قائلند که بعد از توافق احتمالى، به هر بهانه اى، بار دیگر تحریم ها را برقرار کنند، پس هیچ دلیلى ندارد که ما اقداماتى را بپذیریم که برگشت ناپذیر باشند.
5- ایران از تحرکات نظامى در صورت عدم توافق نمى ترسد: ایشان با اشاره به برخى تهدیدهاى آمریکا مبنى بر احتمال افزایش تحریم ها یا تحرک نظامى در صورت عدم توافق، تأکید کردند: این تهدیدها ملت ایران را نمى ترساند، زیرا این ملت ایستاده است و با کمال موفقیت از این آزمون بزرگ بیرون خواهد آمد.

     رفع کامل همه تحریم هاى ظالمانه بر علیه ایران از موارد اختلاف
موضوعى که به حق از ابتداى مذاکرات مطرح بوده و البته همچنان مورد تأکید مقامات ایرانى نیز قرار دارد بحث رفع کامل همه تحریم هاى ظالمانه بر علیه ایران است که یک موضوع جدى و مورد مناقشه است. شکى نیست که هرگونه توافقى باید تضمین کننده رفع کامل تحریم هاى مختلف اعمالى علیه ایران و ایجاد شرایط طبیعى براى کشورمان باشد. در این باره به نظر مى رسد که تحریم هاى غیر اقتصادى که شامل تحریه هاى تسلیحاتى و هسته اى مى شود، داراى پیچیدگى هایى باشد و در موضوع سایر تحریم ها پیشرفت هایى صورت گرفته است.هم چنین موضوعات دیگرى نظیر طول دوره زمانى توافق نیز از موضوعات بحث برانگیز است. خبرگزارى آسوشیتدپرس در گزارشى ادعا کرد که زمان آن 10 سال خواهد بود اما این تنها یک گمانه زنى رسانه اى شناخته شده و مورد تکذیب مقامات ایرانى و آمریکایى قرار گرفت. بر این اساس هر چند که دست یابى به راه حل در همه موضوعات به منظور ادامه کار و آغاز نگارش متن توافق نهایى، هدف اصلى این دور از مذاکرات تا پیش از پایان مارس تعیین شده است، اما به نظر مى رسد با وجود موارد اختلافى باقى مانده، حضور وزرا نقطه پایان براى این مرحله از مذاکرات نیست..در این میان انتشار خبرى به نقل از مذاکره کننده ارشد اروپایى مبنى بر این که «ایرانى ها به اندازه کافى کوتاه نمى آیند. باید انعطاف نشان دهند. فقط ما هستیم که امتیاز مى دهیم» و اظهارات بى مبناى وى که انتظارات ایران از توافق را «غیر واقعى» توصیف نموده و مدعى شده است که حتى بین ایران و آمریکا هم بعد از این همه دیدار تفاهمى به وجود نیامده است، حکایت از مسائل دیگرى دارد که گمانه زنى ها مبنى بر برخى از اختلافات درونى 1+5 را تقویت مى کند و شاید به حضور وزرا در لوزان دلیل دیگرى بدهد. دلیلى همچون گفتگوى داخلى در بین اعضاى 1+5 براى مشورت و هماهنگى بیشتر جهت حصول تصمیماتى از نوع تصمیم گیرى هاى سیاسى که ایران بارها تأکید داشته است بدون این تصمیمات از سوى طرف مقابل هیچگونه توافقى ممکن نخواهد بود.تردیدى نیست که همانگونه که رهبر معظم انقلاب هم تأکید دارند، توافق مذکور تنها در یک مرحله صورت خواهد گرفت و باید شامل همه راه حل ها به طور همزمان باشد.

     موضع آمریکا درباره تحریم ها تغییر نکرد
در مذاکرات هفته گذشته ایران و 1+5 در ژنو هیچ پیشرفت اساسى درباره مسأله جدول زمانى لغو تحریم ها ایجاد نشده است.پس از حصول پیشرفت هایى درباره مسأله ظرفیت غنى سازى در مذاکرات على اکبر صالحى و رابرت مونیز، دیپلمات هاى ایرانى و آمریکایى هفته گذشته تلاش کردند پیشرفت هایى هم در موضوع تحریم ها بوجود بیاورند ولى این امر محقق نشده است. «دو طرف درباره مسأله تحریم ها حتى به طور نسبى هم پیشرفت نداشته اند».از دید ایران، یک توافق نهایى تنها زمانى قابل پذیرش است که همه تحریم ها به طور یکپارچه و یکجا در همان گام نخست پس از توافق لغو شود.این در حالى است که آمریکا خواهان برچیدن تحریم ها در یک بازه زمانى حداقل 15 ساله است.کارشناسانى که با موضوع مرتبط هستند مى گویند آمریکا مى گوید در 10 سال اول تحریم ها را به تدریج تعلیق مى کند و در 5 سال دوم، آن ها را لغو خواهد کرد.این زمان بندى پیش از این 20 ساله بوده اما آمریکا دیدگاه خود را تعدیل کرده است.با این حال، ایران اعتقاد دارد دولت اوباما به اندازه کافى کنگره را براى لغو تحریم هاى غیرقانونى علیه ایران تحت فشار قرار نداده است. اگر تحریم ها در همان گام نخست پس از توافق برچیده نشود، هیچ زمان دیگرى در آینده هم برچیده نخواهد شد. اگر آمریکا در این موضوع دیدگاه خود را به طور اساسى متحول نکند توافق نهایى قطعا منتفى است.

     ضمانت آمریکا به پایبندى تعهدات چیست؟
آیا همان طور که احتمالا در مورد ایران دقیقا روشن خواهد بود که در صورت عدم پاى بندى به توافق چه اتفاقاتى رخ خواهد داد، آیا درباره آمریکا هم تبعات و مجازات نقض توافق به همین میزان شفاف و صریح خواهد بود؟اگر آمریکا تحریم ها را روى کاغذ تعلیق کرد ولى در عمل به شرکت ها و دولت ها فشار آورد که با ایران تجارت نکنند، به عبارت دیگر رژیم حقوقى تحریم ها تعلیق شد ولى رژیم حقیقى آن بر جاى خود باقى ماند، آیا ایران مى تواند این موضوع را به عنوان نقض توافق در نظر بگیرد و به آن پاسخ بدهد؟ آیا آمریکا اجازه خواهد داشت به سرعت همه تحریم هاى مرتبط با موضوع هسته اى را که ادعا مى شود تعلیق خواهد شد، در حوزه اى دیگر -مثلا برنامه منطقه اى یا حقوق بشر- مجددا اعمال کند؟ آیا این نقض توافق خواهد بود یا نه؟ آیا تعهدات به طور کامل دوطرفه است یا این که قرار است ایران یکجا به تعهدات خود عمل کند و طرف مقابل به تدریج و برحسب مجموعه ارزیابى هایش درباره ایران تعهداتش را اجرایى نماید؟ به عبارت دیگر، آیا یک تناظر یک به یک میان تعهدات طرفین وجود دارد یا این که ایران در مقام طرفى که موظف به اعتمادسازى است نباید انتظار داشته باشد توافق به گونه اى باشد که در ازاى یک گام از سوى ایران یک گام متناسب و هم وزن از سوى طرف مقابل برداشته شود؟ مسأله این است که تعهدات طرفین در توافق نهایى تا چه حد بازگشت پذیر است؟ مشخص است که تعهد آمریکایى ها درباره تعلیق تحریم ها -حتى اگر به آن عمل کنند- به سرعت بازگشت پذیر است و همان طور که خودشان گفته اند مى تواند در یک بعدازظهر و با یک نشست و برخاست مجددا به طور کامل به وضعیت ماقبل توافق برگردد. اما آیا تعهداتى که ایران در توافق نهایى مى پذیرد به ویژه دستکارى هاى فنى که در تاسیسات نطنز، فردو اراک انجام خواهد شد به همین سرعت بازگشت پذیر است؟ مفهوم بازگشت پذیرى از این جهت مهم است که در واقع این ابزار یگانه ضمانتى است که مى تواند عمل آمریکا به تعهداتش را تا حدودى گارانتى کند. سرعت بازگشت ایران به وضعیت ماقبل توافق مساوى است با ریسک آمریکا در صورت نقض توافق. هرچه این سرعت بالاتر باشد، آن ریسک هم بالاتر خواهد رفت و در نتیجه احتمال عمل آمریکا به تعهداتش بیشتر مى شود. توافق نهایى باید صریحا پاسخ بدهد که زمان، شرایط و کیفیت بازگشت پذیرى تعهدات ایران چگونه است؟

     حذف دائمى تحریم هاى کنگره آمریکا علیه ایران نیازمند قانون جدیدى است
367 عضو از مجموع 433 عضو مجلس نمایندگان آمریکا با ارسال نامه به اوباما به او در مورد مسائل خطرناک و ضرورى مورد بررسى در مذاکرات بین ایران و گروه 1+5 هشدار دادند.در این نامه آمده است: با توجه به چند دهه پنهان کارى ایران باید مذاکره کنندگان تعهدات حداکثرى را از ایران در خصوص سیاست شفافیت یا همان بازرسى و اجازه ورود به اماکن مشکوک را در مهلتى کوتاه به دست آورند! و به ضوابطى دست یابند که بر اساس آن اجازه داشته باشند چند دهه در مورد برنامه اتمى ایران تحقیق کنند!!!.هم چنین در این نامه آمده است حذف دائمى تحریم هاى کنگره آمریکا علیه ایران نیازمند قانون جدیدى است و در صورت دستیابى به توافق قانع کننده اى که بندهاى آن مبنى بر جلوگیرى از ساخت بمب اتمى باشد، کنگره مى تواند به فکر برداشتن تحریم ها باشد!!!به این ترتیب سنگ اندازى هاى کنگره آمریکا ادامه خواهد یافت.

     غرب براى ما خطوط قرمز تعیین مى کند
سخنگوى وزارت خارجه آمریکا گفت:خطوط حداقلى کشورهاى 1+5 در مذاکرات هسته اى با ایران قطع 4 مسیر دستیابى به بمب و زمان گریز یک ساله است. مارى هارف سخنگوى وزارت خارجه آمریکا در نشست خبرى با خبرنگاران اعلام کرد که جان کرى، وزیر خارجه آمریکا روز پنجشنبه (26 مارس، 6 فروردین) در شهر لوزان سوئیس با محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران دیدار و گفتگو مى کند. وى با اشاره به موضع واحد کشورهاى 1+5 در مذاکرات هسته اى با ایران گفت: ما، گروه 1+5، خطوط قرمزى داریم: زمان یک ساله گریز هسته اى و نیز قطع 4 مسیر دستیابى به سلاح هسته اى. ما در حال کار در این مسیر هستیم و هیچ چیز کمترى را نمى پذیریم.4 مسیر مورد ادعاى غرب تاسیسات غنى سازى اورانیوم در نطنز و فردو، رآکتور آب سنگین اراک و یک مسیر «مخفیانه»است. این اظهارات در حالى است که تهران بارها اعلام کرده است سلاح هسته اى هیچ جایى در دکترین دفاعى جمهورى اسلامى ایران ندارد.

     اختلاف در موضوع تحقیق و توسعه
اخبار منتشر شده در رسانه ها حاکى از آن است که همچنان موضوع تحقیق و توسعه از مباحث اصلى بوده و ایده هایى در مورد آن مطرح است، مسأله اى که ظاهرا صالحى و مونیز بیش از 15ساعت فقط درباره آن صحبت کرده اند و در جلسات با جان کرى نیز درباره آن خیلى صحبت شده است و ظاهرا از موارد اختلافى با اروپایى هاست و اروپایى ها هم در این باره نظر دارند و حتى اختلاف دیدگاه هایى.

     وزن و خسارت غیر قابل بازگشت بودن تعهدات
وزن و خسارت غیر قابل بازگشت بودن تعهدات در صورت عدم لغو تحریم ها براى طرفین مذاکره مساوى نیست. غیر قابل بازگشت بودن فعالیت هسته اى به اقدامات سنگین فنى و محدودیت هاى شدید صنعت هسته اى منجر مى شود. رهبر معظم انقلاب در حرم رضوى نکات مهمى را مطرح فرمودند که باید این نکات را «تنگه هاى احد هسته اى» بنامیم که تیم مذاکره کننده هسته اى باید از این تنگه به خوبى محافظت کند که انشاءالله محافظت خواهند کرد. لغو تمامى تحریم ها بلافاصله پس از توافق نامه هسته اى نخستین موردى بود که مقام معظم رهبرى در سخنرانى اخیر خود به آن تأکید کردند. این تحریم ها که شامل: تحریم شوراى امنیت ملى، کنگره آمریکا، دولت آمریکا و اتحادیه اروپا است که هرکدام وزن خاص خود را دارند. تیم مذاکره کننده مى بایست به دنبال تمهیداتى باشد که به مجرد این که توافق احتمالى آغاز شد، تمامى تحریم ها ملغى شود. باید مسأله قابل بازگشت بودن تصمیمات گرفته شده در توافق در صورت نقص عهد طرف مقابل را یکى از مهم ترین نکات بیانات رهبر معظم انقلاب در مشهد مقدس دانست.رهبر معظم انقلاب در این سخنرانى فرمودند: «آمریکایى ها تکرار مى کنند که ایران بایستى در تصمیم هایى که مى گیرد و چیزهایى که قبول مى کند، بازگشت ناپذیرى اى وجود داشته باشد؛ این را ما قبول نداریم. اگرچنان چه طرف مقابل مى تواند به هر بهانه اى باز هم تحریم ها را علیه ملّت ایران برقرار کند، هیچ وجهى ندارد که هیئت مذاکره کننده ما بپذیرد و کارى انجام بدهد که این کار برگشت ناپذیر است.» غیرقابل بازگشت بودن تصمیمات هزینه یکسانى براى طرفین ندارد، وزن و خسارت غیر قابل بازگشت بودن تعهدات در صورت عدم لغو تحریم ها براى طرفین مذاکره مساوى نیست. غیر قابل بازگشت بودن فعالیت هسته اى به اقدامات سنگین فنى و محدودیت هاى شدید صنعت هسته اى منجر مى شود. در صورت نقص تعهدات از جانب طرف مقابل، سال ها طول خواهد کشید که ایران به شرایط قبلى بازگردد و خسارت سنگینى به ایران تحمیل مى کند. این در حالى است که مرز غیر قابل بازگشت بودن یا نبودن براى طرف مقابل خسارت چندانى در پى نخواهد داشت و صرفا نیازمند یک دستور یا مصوبه است. بنابر این تیم هسته اى باید از موضوع «قابل بازگشت بودن تصمیمات» در صورت عدم لغو تحریم ها یا نقض عهد طرف مقابل با قدرت دفاع کند.

     فردو و بازطراحى اراک چه خواهد شد؟
آیا در این توافق تاسیسات فردو به عنوان یک تاسیسات غنى سازى که ایران اجازه انباشت مواد تولید شده را دارد، در نظر گرفته خواهد شد؟آیا در توافق نهایى، زمان بندى در نظر گرفته شده براى بازطراحى راکتور اراک کوتاه مدت خواهد بود یا چنان بلند مدت در نظر گرفته خواهد شد که ایران عملا براى بیش از یک دهه این راکتور را از دست بدهد؟آیا راکتور بازطراحى شده مى تواند همان رادیو ایزوتوپ هایى را تولید کند که بنا بود راکتور اوریجینال به تولید آن ها بپردازد یا این که توان تولید آن رادیو ایزوتوپ ها را از دست خواهد داد و عملا به یک راکتور اب سبک بدل مى شود؟

     بهانه جویى هاى آمریکا ادامه خواهد یافت
آمریکا بر چه اساسى تصمیم خواهد گرفت تعلیق تحریم ها علیه ایران را تمدید کند؟ شروط این تمدید چیست؟ متون غیر رسمى که تاکنون به آن دسترسى وجود داشته مى گوید یکى از اساسى ترین شروط آمریکا براى تمدید تعلیق تحریم ها آغاز و تداوم مذاکره و همکارى ایران با آژانس درباره PMD (ابعاد احتمالى نظامى) است. این مشخصا به این معناست که اصلى ترین عامل بهانه جویى آمریکا علیه برنامه هسته اى ایران نه فقط در توافق نهایى مختومه نمى شود بلکه تازه رسمیت مى یابد و بحث درباره آن آغاز خواهد شد. بهترین تعبیرى که مى توان در این باره به کار برد این است که توافق نهایى بحران را از سازمان انرژى اتمى به وزارت دفاع منتقل خواهد کرد و ابزارى بسیار قدرتمند براى کش دادن موضوع، اتهام تراشى هاى جدید علیه ایران و حتى اعمال مجدد تحریم ها در اختیار طرف غربى قرار خواهد داد. سوالى که توافق نهایى باید به آن پاسخ بدهد این است که موضوع PMD را به روش سیاسى حل و فصل کرده یا این که ذیل فصل 7 منشور تعهداتى جدید در این حوزه براى ایران ایجاد نموده است. پرسش دیگر مربوط به شروط لغو کامل تحریم هاست. مى دانیم که توافق نهایى تنها تعلیق تحریم ها را در بر مى گیرد و لغو کامل آن ها (به معناى برچیده شدن زیر ساخت قانونى تحریم ها) را به آینده موکول مى کند. سوالى که توافق نهایى باید با حداکثر شفافیت به آن پاسخ بدهد این است که تحریم ها دقیقا کى لغو خواهد شد و، مهم تر از این، عملیات لغو مشروط است یا لابشرط؟

     بازى آمریکایى آمانو: آژانس نمى تواند صلح آمیز بودن همه مواد هسته اى در ایران را تأیید کند
مدیر کل آژانس بین المللى انرژى اتمى روز دوشنبه مدعى شد که آژانس قادر نبوده است تا به این جمع بندى برسد که آیا همه مواد هسته اى در ایران براى اهداف صلح آمیز، استفاده شده است یا نه. یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللى انرژى اتمى در کنفرانس خبرى در واشنگتن ادعا کرد که آژانس نتوانسته به این جمع بندى برسد که همه مواد هسته اى استفاده شده در ایران براى اهداف صلح آمیز بوده است.وى افزود: ما براى تأیید عدم واگرایى مواد هسته اى اعلام شده توسط ایران، ادامه خواهیم داد ولى ما هنوز در موضعى نیستیم که به این جمع بندى برسیم که همه مواد هسته اى در ایران براى اهداف صلح آمیز بوده است.آمانو گفت: آژانس بین المللى انرژى اتمى پیشرفت محدودى در تحقیقات خود در خصوص ابعاد احتمالى نظامى برنامه هسته اى ایران داشته است، هر چند ایران در اجراى توافقنامه موقت هسته اى با آژانس همکارى داشته است.تحقیقات آژانس در شرایطى انجام مى شود که مذاکرات بین ایران و قدرت هاى جهانى براى دستیابى به توافق هسته اى، ادامه دارد. دیپلمات ها از این مسأله ابراز نگرانى کرده اند که پیشرفت در مذاکرات تا زمانى که توافق سیاسى حاصل نشود، ناچیز خواهد بود.آمانو اظهار داشت: ما در حال اجراى طرح اقدام مشترک هستیم و مى توانیم بگوییم که اجراى این طرح خوب بوده است. ولى در خصوص روشن شدن مسائل مربوط به ابعاد احتمالى نظامى برنامه هسته اى ایران، پیشرفت محدود بوده و در این زمینه نیاز به همکارى بیشتر ایران است.

     دلیل دیگر بر بى اعتمادى به آمریکا
آمریکا همزمان با مذاکرات هسته اى خرابکارى علیه تاسیسات هسته اى ایران را پیگیرى مى کرد.یک روزنامه آمریکایى فاش کرد در حالى که مذاکره کنندگان هسته اى آمریکا به گفت وگوهاى خود با همتایان ایرانى ادامه مى دادند سازمان هاى اطلاعاتى این کشور عملیات خرابکارى خود علیه تاسیسات هسته اى ایران را نیز پیگیرى مى کردند. به نقل از روزنامه آمریکایى «نیویورک تایمز»، در اواخر سال 2012 و زمانى که پرزیدنت اوباما و معاونانش روابط دیپلماتیک مخفیانه با ایران را آغاز کردند، آژانس هاى اطلاعاتى آمریکا با طرح ها موازى به کار خود ادامه مى دادند و با فعالیت هاى جاسوسى تلاش داشتند تا به خرابکارى در زیرساخت هاى هسته اى تهران بپردازند.بازرسان فاش کردند که یک تاجر ایرانى لوله هاى آلومینیومى مخصوصى را که آمریکا صادرات آن ها به ایران را ممنوع کرده تهیه کرده بود. این لوله ها در سانتریفیوژهایى استفاده مى شد که به غنى سازى اورانیوم مى پردازند.اسناد نشان مى دهند که عوامل آمریکا به جاى آن که مانع از صادر شدن این لوله ها به ایران شوند اقدام به ارائه لوله هاى متفاوتى کردند که در صورتى که ایران از آن ها در دستگاه هاى خود استفاده کند کاملا متلاشى شده و سانتریفیوژ هنگامى که به سرعت مافوق صوت مى رسد نابود مى شود.

     اروپا 40 شرکت کشتیرانى ایرانى را به فهرست تحریم ها باز مى گرداند
رویترز از تلاش اتحادیه اروپا براى بازگرداندن نام 40 شرکت کشتیرانى ایرانى به لیست تحریم هایش خبر داد.یک نامه ارسالى از اتحادیه اروپا حاکى از آن است که این نهاد همزمان با انتشار اخبارى مبنى بر بهبود شرایط اقتصادى و کاهش محدودیتهاى تجارى به دنبال بازگرداندن نام 40 شرکت کشتیرانى ایرانى به لیست تحریم ها است.این اقدام که در مرحله اى حساس از مذاکرات هسته اى صورت گرفته واکنش اتحادیه اروپا به برنده شدن ایران در برخى از پرونده هاى حقوقى در مراجع قضایى و بى اثر کردن تحریم هاى این اتحادیه است.این 40 شرکت پیش از این در لیست تحریم هاى اتحادیه اروپا قرار داشتند زیرا این اتحادیه اعتقاد داشت آن ها به شرکت کشتیرانى ایران که پیش از این در لیست سیاه قرار داشت، مرتبط بودند.در نامه 12 مارس اتحادیه اروپا به مریم طاهر، وکیل شرکتهاى کشتیرانى، علت بازگشت نام آن ها به لیست تحریمها مالکیت شرکت کشتیرانى ایران بر آن ها یا ارائه آموزش و خدمات از سوى این شرکتها به شرکت کشتیرانى ایران و کارکنان آن اعلام شده است. با این حال به اعتقاد این حقوقدان اقدام اتحادیه اروپا کاملا با اهداف سیاسى انجام شده و هیچ سندیتى ندارد.هدف از تحریم هاى اتحادیه اروپا افزایش فشار بر دولت ایران براى حرکت به سمت توافق هسته اى است.

     فرمایشات راهگشاى مقام معظم رهبرى
نظام جمهورى اسلامى ایران متکى بر استقلال، آزادى و عزت شکل گرفته است. فداکارى ها و ایثارگرى هاى بسیار زیادى داشته است. از خرداد سال 1342 تا امروز بیش از 240 هزار شهید در راستاى شرف، عزت و استقلال ملى اهدا کرده ایم و تمام سختى هایى که مردم به جان خریده اند از ابتداى پیروزى انقلاب اسلامى تاکنون در راستاى حفظ استقلال و شرف ملى شان بوده است پس نمى توان این گذشت ها، ایثارگرى ها و شهادت طلبى ها و مقاومت هاى ملت را به سادگى از دست داد. مطمئنا مقاومت در همه عرصه هاى هسته اى، سیاسى و فرهنگى رمز پیروزى نظام جمهورى اسلامى ایران است.نبود گزینه هاى دیگر، هزینه سیاسى بسیار بالا، ریسک ژئوپلیتیکى شکست مذاکرات و گره خوردگى سرنوشت انتخابات ریاست جمهورى آینده آمریکا به نتیجه این مذاکرات، از جمله دلایلى است که ثابت مى کند آمریکا ریسک ترک مذاکره را نخواهد پذیرفت.آن بخش از فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامى در نخستین روز از سال 1394 که ناظر به مذاکرات هسته اى بود، پاسخى راهگشا به گره هایى محسوب مى شود که همچنان راه رسیدن به توافق را در مذاکرات مسدود کرده است.تیم مذاکره کننده ایرانى اکنون راه حل هاى بالقوه درباره مسائل مورد اختلاف را در اختیار دارد و آنگونه که وزیر محترم خارجه اعلام کرده است این هفته براى نهایى کردن این راه حل ها دوباره به ژنو رفت.سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامى در روز اول فروردین 1394 در واقع اصول راهنمایى به دست مى دهد که بر اساس آن تیم مذاکره کننده مى تواند تصمیم بگیرد که از میان یک سلسله راه حل هاى بالقوه، کدام یک قابل نهایى شدن است.

     آمریکا به مذاکرات نیاز دارد
نخستین نکته راهبردى در این سخنان آن بود که ایشان به صراحت گفتند آمریکا به این مذاکرات نیاز دارد. مهم ترین نتیجه این سخن این است که تهدید آمریکایى ها به ترک میز مذاکره را نباید جدى گرفت. همان طور که ایشان با دقتى ستودنى تأکید فرمودند این نیاز در آمریکا یک نیاز دوحزبى است و حتى اگر دولتى جمهورى خواه هم بر سر کار بود، امروز جز پیمودن همین مسیرى که دموکرات ها درون اتاق مذاکره در حال پیمودن آن هستند، راهى نداشت. اگر بپذیریم که آمریکا بیش از ایران نیازمند نتیجه بخشى مذاکرات است، دیگر نباید از شکست یا عدم تمدید مذاکرات هراس داشت. نبود گزینه هاى دیگر، هزینه سیاسى بسیار بالا، ریسک ژئوپلیتیکى شکست مذاکرات و گره خوردگى سرنوشت انتخابات ریاست جمهورى آینده آمریکا به نتیجه این مذاکرات، از جمله دلایلى است که ثابت مى کند آمریکا ریسک ترک مذاکره را نخواهد پذیرفت. اعتماد به نفس ناشى از این تحلیل کمک قابل توجهى به تیم مذاکره کننده است که از اصول خود کوتاه نیاید و مطمئن باشد که آمریکا چاره اى جز تداوم مذاکره ندارد و بنابراین هرگز اتاق مذاکره راترک نخواهد کرد. بر این اساس، نتیجه استحکام راى ایران درون اتاق مذاکره، نه شکست مذاکرات بلکه بهتر شدن هرگونه توافق احتمالى است.

     ایران هیچ راه حل صرفا آمریکایى را براى هیچ کدام از موضوعات نخواهد پذیرفت
نکته دوم نفى مفهوم دیکته در مذاکرات است. در مورد خاص مذاکرات هسته اى، دیکته یعنى طرف آمریکایى براى رفع یک نگرانى ادعایى (مثلا درباره فردو) صرفا بر اعمال یک راه حل خاص اصرار کند و هیچ راه حل بدیلى را نپذیرد (مثلا درباره فردو بر تعطیلى کامل غنى سازى در آن اصرار بورزد.) اساسا مفهوم مذاکره رسیدن به راه حل هاى دوطرفه است. وقتى یک طرف ایده اى مطرح کند و هیچ جرح و تعدیلى را درباره آن نپذیرد، مذاکرات تبدیل به دیکته مى شود. مفهوم مذاکراتى این فراز از سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامى این است که ایران هیچ راه حل صرفا آمریکایى را براى هیچ کدام از موضوعات نخواهد پذیرفت.

     موضوعات منطقه اى نه قابل توافق است و نه حتى قابل مذاکره
سومین مسأله منتفى کردن هرگونه زمینه سازى براى مذاکرات ژئوپلتیکى پس از مذاکرات هسته اى است. مى دانیم که آمریکایى ها در چند دور آخر مذاکرات وبه ویژه پس از آن که جریان مقاومت پیروزى هاى چشمگیر و پى درپى در منطقه به دست آورد، خواهان آن شده اند که مذاکره درباره مسائل منطقه اى جایى درون توافق هسته اى گنجانده شود؛ همچنانکه که چنین درخواستى را درباره مسأله موشکى هم دارند. رهبر معظم انقلاب اسلامى این مسأله را از منظرى راهبردى تعیین تکلیف کردند. فرمایش ایشان دقیقا بدین معناست که حتى اگر در حوزه هسته اى امکان رسیدن به یک توافق با آمریکا وجود داشته باشد، در مورد مسائل ژئوپلیتیکى چنین چیزى از اساس منتفى است و هرگز امکان توافق یا حتى تفاهم وجود نخواهد داشت. ایران در منطقه در موضع قدرت قرار دارد و آمریکا را هم بخشى از مشکل و بلکه اصلى ترین مشکل مى داند که هرگز قابلیت تبدیل شدن به بخشى از یک راه حل را ندارد. اصل راهنماى ارائه شده از سوى رهبر فرزانه انقلاب اسلامى مى گوید مذاکرات هسته اى یک پل براى گذار به ژئوپلتیک نیست و صرف نظر از نتیجه مذاکرات هسته اى برنامه منطقه اى ایران به راه خود خواهد رفت؛ و بنابراین، موضوعات منطقه اى نه قابل توافق است و نه حتى قابل مذاکره.

     آمریکا قصد برداشتن هیچ تحریمى را ندارد
چهارمین اصل راهبردى در این فرمایشات که کاملا به محتواى مذاکرات جهت مى دهد این است که رهبر معظم انقلاب اسلامى رفع تحریم ها را بخشى از مذاکرات خواندند نه نتیجه آن و بر این اساس تأکید کردند همه تحریم ها باید بلافاصله پس از امضاى توافق رفع شود. توجه به این اصل که ناظر به یکى از کلیدى ترین مسائل مورد اختلاف در مذاکرات است براى دور آتى مذاکرات حیاتى خواهد بود. از دید رهبر معظم انقلاب اسلامى رفع تحریم ها یک اتفاق دفعى است نه یک فرآیند تدریجى چراکه اساسا چیزى به نام فرآیند تدریجى رفع تحریم وجود ندارد. این مسأله بسیار ظریف و مهمى است. استدلال پس پشت این اصل راهبردى این است که اگر تحریم ها بلافاصله پس از توافق نهایى (یعنى همان جایى که بده بستان بزرگ انجام مى شود) رفع شد که مطلوب حاصل شده والا پس از آن که ایران توافق را امضا کرد و به اجراى تعهدات خود پرداخت، دیگر نباید انتظار داشت آمریکا -که دیگر چیزى از ایران نمى خواهد و به هرچه مى خواسته اجمالا رسیده-انگیزه یا علاقه اى به لغو تحریم ها داشته باشد. تبدیل کردن موضوع تعلیق و لغو تحریم ها به یک فرآیند بلند مدت که ایران باید در آن درگیر شود، مشخصا به این معناست که آمریکا قصد برداشتن هیچ تحریمى را ندارد و تحریمى که شب امضاى توافق برداشته نشود، پس از آن هم برداشته نخواهد شد.

     ضرورت ضمانت بازگشت پذیرى فنى تعهدات ایران
آخرین اصل ناظر به مفهوم کلیدى بازگشت پذیرى تعهدات است. وقتى آمریکایى ها از ضرورت بازگشت ناپذیر بودن تعهدات ایران سخن مى گویند یعنى قصد دارند دستکارى در تاسیسات هسته اى ایران را بدل به نوعى خرابکارى کنند که در میان مدت -به ویژه در صورت نقض تعهدات از سوى آمریکا- بازگشت ناپذیر باشد. رهبر معظم انقلاب اسلامى اعمال این سطح از دستکارى در تاسیسات را منع فرمودند چراکه اولا- بازگشت پذیرى فنى تعهدات ایران یگانه ضمانتى است که پاى بندى آمریکا به تعهداتى را که مى پذیرد تضمین مى کند، ثانیا- همان طور که موضوع تعلیق و لغو تحریم ها به سادگى از سوى آمریکا بازگشت پذیر است، ایران نیز باید امکان پاسخ دهى هسته اى به هر نوع نقض عهد آمریکا را داشته باشد و این بخشى از مفهوم توازن در توافق احتمالى است و ثالثا وقتى آمریکا تا این حد اصرار دارد که تعهدات ایران به لحاظ فنى بازگشت ناپذیر باشد، تلویحا به این معناست که آمریکا قصد عمل به تعهدات خود را ندارد و از همین حالا مى خواهد راه پاسخ دهى ایران به تخلفاتش را مسدود کند. بر این اساس، بازگشت پذیرى سریع تعهدات یگانه عنصر قوام بخش و نگهدارنده هر نوع توافق احتمالى است که نباید از آن کوتاه آمد.

     اوباما: اختلافات باقى است
باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در پیامى به مناسبت نوروز - سال نو ایرانى-، شهروندان ایران را به صورت مستقیم مورد خطاب قرار داد. وى در پیام ویدیویى خود که روز پنجشنبه در اینترنت منتشر شد اعلام کرد: «مذاکرات ما پیشرفت هایى داشته است، اما اختلافات باقى است.» اوباما افزود: «اگر مقامات ارشد ایران بتوانند با یک موافقتنامه معقول، توافق کنند، این موضوع مى تواند به یک مسیر بهتر منتهى شود؛ مسیر فرصت هاى بیشتر براى مردم ایران.»

     فشارها در کنگره آمریکا علیه توافق با ایران
فشارها در کنگره آمریکا بر دولت این کشور در خصوص موضوع ایران، همچنان زیاد است. رئیس «کمیته روابط خارجى» سناى آمریکا در این باره گفت به تلاش براى تصویب قانونى ادامه خواهد داد که بر اساس آن، قانونگذاران آمریکایى در خصوص هرگونه موافقتنامه هسته اى حق اظهار نظر خواهند داشت. 360 عضو جمهوریخواه و دموکرات مجلس نمایندگان -بیش از تعداد مورد نیاز براى غلبه بر وتوى رئیس جمهور- نیز نامه اى را به اوباما ارسال کردند که در آن آمده بود در صورتى که موافقتنامه صورت بپذیرد، کنگره در خصوص کاهش تحریم هایى که اعمال کرده است تصمیم گیرى خواهد کرد.در این نامه آمده است: «کنگره باید متقاعد شود که مفاد چنین موافقتنامه اى، هرگونه مسیر براى دستیابى به بمب را مسدود خواهد کرد. تنها در این شرایط، کنگره قادر خواهد بود موضوع لغو دائم تحریم ها را مد نظر قرار دهد.» «الیوت انگل» نماینده ارشد دموکرات ها در کمیته روابط خارجى مجلس نمایندگان در جلسه که روز پنجشنبه در کنگره برگزار شد خطاب به مقامات دولت اعلام کرد کنگره را نمى توان به حاشیه راند و این که «هرگونه تلاش براى کنار گذاشتن کنگره، مورد مخالفت هر دو طرف (جمهوریخواه و دموکرات) قرار خواهد گرفت.» مدت زمان یکساله لازم براى آغاز تلاش سریع ایران جهت ساختن بمب اتمى، به یک موضوع مهم تبدیل شده است که دولت اوباما تمایلى ندارد در گفتگوهاى فنى مورد بى توجهى قرار دهد. هم چنین بر اساس پیش نویس موافقتنامه، مدت زمان محدودیت هاى اعمال شده حد اقل 10 سال خواهد بود. پس از سپرى شدن این مدت زمان، محدودیت ها به آرامى کاهش پیدا خواهد کرد. مجموع مدت این موافقتنامه دست کم 15 سال و احتمالا 20 سال خواهد بود.به عنوان بخشى از این توافق ها، تحریم هاى اقتصادى آمریکا نیز به مرور زمان لغو خواهد شد. باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا از این اقتدار برخوردار است تا برخى از تحریم ها را به سرعت لغو کند. سایر تحریم ها زمانى لغو خواهد شد که ایران، همسویى خود را به مروز زمان اثبات کند. برخى از تحریم ها تا چند سال پس از امضاى موافقتنامه ادامه خواهد داشت، در حالى که لغو آخرین مجموعه از این تحریم ها، نیازمند آن خواهد تا کنگره آمریکا که به شدت بدبین است، برخى قوانین را تغییر دهد.هر چند موضوع برهه هاى زمان، محدودیت تعداد دستگاه هاى سانتریفوژ و تحریم ها قبلا نیز مورد بحث و گفتگو قرار گرفته است، بخش عمده جزئیاتى که توسط مقامات اعلام شد، جدید شمرده مى شود. این مقامات خواستند نامشان فاش نشود، زیرا اجازه نداشتند درباره این مسائل محرمانه گفتگو کنند.هنوز مشخص نیست این پیش نویس موافقتنامه تا چه اندازه تکمیل شده است. به علاوه، موضوع تاسیسات غنى سازى زیرزمینى ایران، همچنان یک مشکل محسوب مى شود. واشنگتن خواستار تغییر کاربرى این تاسیسات است و تهران بر این موضوع تأکید دارد که بتواند صدها دستگاه سانتریفوژ را در این مکان مورد استفاده قرار دهد.مقامات آمریکایى از این موضوع نگران هستند که این سانتریفیوژها ممکن است به سرعت تغییر کاربرى پیدا کند و براى غنى سازى مورد استفاده قرار بگیرد.ایران در حال حاضر با استفاده از سانتریفیوژهاى فعال خود، توانایى تولید اورانیوم غنى شده معادل میزان لازم براى ساخت یک سلاح هسته اى را دارد. این در حالى است که آیت الله على خامنه اى رهبر معظم ایران اعلام کرد این کشور سرانجام تعداد دستگاه سانتریفیوژ کافى را مورد استفاده قرار خواهد داد تا همان میزان اورانیوم غنى شده را تولید کند که 190 هزار دستگاه از مدل هاى کنونى سانتریفوژ این کشور تولید مى کند.

     غرب به دنبال محدودسازى دائمى غنى سازى ایران
فرانک والتر اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان پس از دیدار با محمد جواد ظریف در بیانیه اى مطبوعاتى اعلام کرده است که از نظر وى محدودیت ها بر برنامه غنى سازى ایران باید دائمى شود.اشتاین مایر گفته است: «هرگونه توافق باید تضمین کننده عدم دستیابى ایران به بمب اتمى باشد. به همین دلیل، محدودسازى دائمى ظرفیت غنى سازى اورانیوم و هم چنین بستن راه دستیابى احتمالى ایران به پلوتونیوم مورد نیاز براى تولید بمب باید، در توافق اعمال شود».این نخستین بار است که یک مقام غربى خواستار دائمى شدن محدودیت ها در برنامه غنى سازى ایران مى شود.پیش از این ادعاى غربى ها این بود که محدودیت ها بر برنامه غنى سازى ایران موقتى است و پس از طى دوره توافق نهایى این محدودیت ها برچیده خواهد شد.دیپلمات ها مى گویند این چرخش در موضع 1+5 کاملا ناگهانى است و اگر غربى ها بر آن اصرار کنند قطعا مذاکرات شکست مى خورد.موقت بودن محدودیت ها اساس هرگونه توافق است. در غیر این صورت توافقى وجود نخواهد داشت. این موضوع غربى ها بیشتر نوعى چانه زن ید ردقیقه 90 است و نهایتا مذاکرات به این دلیل شکست نخواهد خورد.

     حقوق ایران در ان پى تى چه خواهد شد؟
آیا یک توافق نهایى -صرف نظر از جزئیات آن- قرار است جانشین حقوق ایران در NPT شود؟ معاهده NPT براى همه اعضاى خود -از جمله ایران- حقوق و تکالیفى معین کرده است. بدون تردید، حقوق و تکالیفى که ایران در توافق نهایى از آن بهرمند یا بدان متعهد خواهد شد غیر از چیزى است که در معاهده آمده والا اگر قرار بود توافق نهایى تکرار NPT باشد، دیگر نیازى به این همه مذاکره و بحث درباره آن نبود. این یک مسأله مهم و سرنوشت ساز است که آیا امضاى یک توافق جامع هسته اى با 1+5 - که احتمالا به سرعت از سوى آن ها در چارچوب یک قطعنامه الزام آور به تصویب شوراى امنیت هم خواهد رسید- به این معناست که ایران پذیرفته است تا اطلاع ثانوى از حقوق خود طبق معاهده محروم است و این توافق، حقوق و تکالیف آن را معین مى کند؟ تا کنون همه بحث ها درباره جایگاه حقوقى توافق نهایى در این باره بوده است که آیا این توافق نیازى به تصویب در پارلمان هاى کشورهاى طرف مذاکره دارد یا نه. آمریکایى ها -چنان که توضیح خواهیم داد- تقریبا به طور رسمى گفته اند به دنبال توافقى هستند که نیاز به تصویب کنگره نداشته باشد. از سوى دیگر اما در ایران کم و بیش روشن است که هرگونه توافق نهایى باید به تصویب مجلس برسد. اما آنچه تقریبا هیچ کس درباره آن سخن نمى گوید این است که نسبت این توافق با معاهده NPT چیست. مجموعه شواهد تا اینجا نشان دهنده این است که آمریکایى ها مى خواهند توافق نهایى را در مورد خاص ایران، جانشین NPT کنند. به این ترتیب، ایران در طول زمان گام نهایى یک استثنا خواهد بود که حقوقش کمتر از بقیه اعضاى NPT و تکالیف آن بیش از بقیه اعضا خواهد بود. از حیث راهبردى، این یک مسأله بسیار اساسى براى ایران است و تبعات اجتناب ناپذیرى خواهد داشت. اگر ایران پذیرفت در موضوع هسته اى یک استثنا باشد، چه مانعى وجود دارد که کشورهاى غربى بعدها در پرونده هاى دیگر هم همین معامله را با آن نکنند و فرآیند اعتمادسازى را به فرآیند استانداردسازى ایران در همه حوزه هاى قدرت ملى ایران تبدیل ننمایند؟ این نخستین مسأله مبنایى است که اهمیت آن از مسائل ریز تکنیکال در مذاکرات بسیار بیشتر است اما بسیار کم به آن توجه شده است. همین حالا، آمریکایى ها بى پرده مى گویند پس از حل موضوع هسته اى سراغ دیگر مسائل مورد اختلاف با ایران خواهند رفت. از منظر پروژه استانداردسازى ایران، این قبیل سخنان آمریکایى ها به این معناست که آن ها قصد دارند یک توافق هسته اى با ایران را بدل به مدلى براى حل و فصل بقیه مشکلاتشان با ایران بکنند. اگر مسأله هسته اى در چارچوب استثنا شدن ایران از حقوقش طبق معاهده NPT فیصله پیدا کند، باید انتظار داشت که غربى ها خواهان تکرار همین تجربه در سایر حوزه هاى رقابت راهبردى خود با ایران باشند.

     نویسنده نیویورک تایمز: توافق نهایى زمینه تغییر رژیم را در ایران فراهم مى کند
تاماس فریدمن نویسنده معروف روزنامه نیویورک تایمز مى گوید توافق نهایى میان ایران و آمریکا زمینه را براى تغییر رژیم در ایران فراهم خواهد کرد.وى که به بهانه تحلیل سخنارنى اخیر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستى با چارلى روز از شبکه تلویزیونى بلومبرگ گفت وگو کرده، با اشاره به این که به نظر وى «تنها روشن تأمین امنیت درازمدت براى اسرائیل و همسایگانش و حتى براى بسیارى از مردم ایران تغییر رژیم ایران است که باید از داخل اتفاق بیفتد» مى گوید: «به نظر من با توافقى که اوباما با ایران بر سر مسأله هسته اى انجام مى دهد امکان این تغییر در داخل ایران فراهم مى شود. البته من نمى خواهم در این خصوص پیشگویى انجام دهم اما دست کم این امکان وجود دارد که با این توافق مشارکت ایران در مسائل جهانى بیشتر شود و در نتیجه آن تغییراتى در داخل ایران رخ دهد».این اظهارنظر فریدمن تأیید کنند گزارش ها و اخبار دیگرى است که از امید آمریکا به ایجاد تغییرات در محیط داخلى ایران پس از حصول توافق نهایى خبر مى دهد.وى البته با پیشنهاد نتانیاهو در زمینه افزایش تحریم ها علیه ایران مخالفت کرده و گفته است: «اگر شما تحریمها را گسترش دهید، لزوما شرایط بهتر نخواهد شد زیرا فکر نمى کنم اروپاییها حاضر باشند تحریم ها را افزایش دهند چه برسد به این که روسیه و چین این کار را بکنند، بنابراین حتى ممکن است تحریم هاى کنونى نیز سقوط کند».وى هم چنین در بخش دیگرى از این گفت وگو استدلال کرده است که به چه دلیل معتقد است اسراییل نمى تواند و نمى خواهد به ایران حمله کند.فریدمن مى گوید: «سه سال پیش نتانیاهو براى حمله نظامى به ایران آماده بود اما دستگاههاى اطلاعاتى اسرائیل و ارتش اسرائیل با نظر نتانیاهو مخالف بودند. آن ها احساس مى کردند اگر این جنگ با ایران شروع شود در واقع هرگز پایان نمى پذیرد زیرا ایران تلاش خواهد کرد بمب اتمى بسازد و اسرائیل نیز تلاش خواهد کرد تسلیحات اتمى خود را حفظ کند و ایران تلاش خواهد کرده علیه اسرائیل از طریق حزب الله مقابله به مثل کند و این چرخه اى پایان ناپذیر را ایجاد مى کند که به شدت به اقتصاد اسرائیل لطمه خواهد زد. بنابراین تنها گزینه بد گزینه نظامى است».
روزنامه آمریکایى نیویورک تایمز جزئیات جدیدى از توافق هسته اى احتمالى ایران و 1+5 فاش کرده است.نکته اصلى در گزارش این روزنامه آمریکایى که به دولت اوباما بسیار نزدیک است این است که در آن تأکید شده دولت آمریکا باور دارد که در طول توافق هسته اى یک حکومت همراه با غرب در ایران بر سر کار خواهد آمد. مهم ترین نکته اى که باید در اینجا به آن توجه کرد این است که منابع آمریکایى به صراحت گفته اند استراتژى واقعى آن ها درباره ایران «غیر ممکن کردن پاسخ هسته اى به تحریم هاى بعدى» است. این عبارتى است که روزنامه واشینگتن پست چند ماه قبل به به کار برد و البته در داخل ایران توجه چندانى به آن نشد. این عبارت از دو جهت داراى اهمیت ویژه اى است. نخست این که تأکید مى کند حتى اگر تحریم ها در یک توافق هسته اى احتمالى با ایران تعلیق هم بشود، باز تحریم هاى دیگرى در راه است. در واقع به دلایل متعدد که از جمله آن ها ضعف راهبردى آمریکا در منطقه، اشتباه محاسباتى درباره کارآمدى نسبى گزینه تحریم، آدرس هاى اشتباهى که مکررا از داخل ارسال مى شود به ویژه جدى نگرفتن اقتصاد مقاومتى، ناکارآمدى سایر گزینه هاى آمریکا و تداوم منازعه راهبردى ایران در حوزه هاى مختلف، این قطعى است که پروژه تحریم ها تداوم پیدا خواهد کرد. جنبه دوم اهمیت این عبارت این است که مى گوید حال که اعمال تحریم هاى جدید علیه ایران پس از توافق هسته اى قطعى است، کارى که توافق هسته اى براى آمریکا خواهد کرد این است که مهم ترین ابزار پاسخ دهى ایران به فشارها در آینده یعنى برنامه غنى سازى را از ایران خواهد گرفت و عملا ایران را در مقابل فشارهاى بعدى خلع سلاح خواهد کرد. آمریکایى ها توافق هسته اى را پایه و اساس یک سلسله اقدامات به شدت رادیکال و براندازانه در محیط داخلى ایران مى دانند. در روزهاى اخیر نخست از زبان صهیونیست ها و بعد از زبان خود مقام هاى آمریکایى مکررا شنیده ایم که گفته اند از دید آن ها توافق هسته اى مقدمه اى براى روى کار آمدن یک نظام سیاسى متفاوت در ایران خواهد بود. برخى از آن ها مانند توماس فریدمن نویسنده نیویورک تایمز بى پرده گفته اند توافق هسته اى مقدمه تغییر رژیم در ایران است و برخى دیگر متواضعانه به این مقدار بسنده کرده اند که توافق هسته اى در بلند مدت منجر به روى کار آمدن یک دولت معتدل و غربگرا در ایران خواهد شد. شاید شیواترین تعبیر در این باره از زبان یک مقام ناشناس آمریکایى بیان شده باشد که جایى گفته است وقتى از تعامل ایران با جامعه جهانى سخن گفته مى شود در واقع مقصود این نیست که ایران به جامعه جهانى بازگردد (اتفاقى که وى تلویحا مى خواهد بگوید هرگز رخ نخواهد داد) بلکه مسأله این است که آمریکا راهى براى ورود به ایران و انجام دادن کارهایى که تاکنون موفق به انجام آن نشده پیدا خواهد کرد. در اینجا، مسأله حقیقتا این نیست که آمریکا موفق به اجراى پروژه اى که در سر دارد مى شود یا نه. کاملا روشن است که آمریکایى ها تا امروز هم از این خواب و خیال ها فراوان داشته اند اما در اجراى آن شکست پى درپى شکست خورده اند.

     راهبرد نوین براندازى
مهم فرآیندى است که این بار استراتژیست هاى غربى درباره راهبرد نوین براندازى پس از توافق هسته اى از آن سخن مى گویند. این فرآیند بر چند اصل کلیدى مبتنى است:
اول- تسخیر افکار عمومى در ایران پس از توافق هسته اى
دوم- تقویت بى سابقه جریان غربگرا در ایران
سوم- اعتبارزدایى از گفتمان مقاومتى پس از توافق هسته اى
چهارم- تولید فشار اجتماعى انتخابات پایه براى سرایت دادن مدل تفاهم دوجانبه با آمریکا به سایر حوزه هاى درگیرى راهبردى ایران و غرب
پنجم- به دست آوردن حداکثر مقدار واگذارى حداقل مقدار امتیاز از طریق تقسیم کار با بازیگرانى مانند رژیم صهیونیستى
این مدل جدید، از دید آمریکایى ها همان براندازى است چراکه به جاى دادن زحمت تغییر رژیم در ایران به سرویس هاى غربى، بر تغییر رفتار دولت ها در ایران یا اگر نشد تشدید شکاف هاى درونى در ایران متمرکز مى شود و انتظار دارد خروجى آن همان نوع تغییراتى -یا شاید هم بیشتر از آن-باشد که قرار است پس از تغییر رژیم رخ بدهد.نادیده گرفتن این جنبه از موضوع که آمریکا براى محیط داخلى ایران خواب هاى جدى دیده است و اساسا اگر نبود یک طراحى ویژه براى آینده قدرت در ایران اساسا تن به یک توافق هسته اى نمى داد، یکى از اصلى ترین عوامل شکل گیرى برخى غفلت هاى راهبردى فعلى است.

     آمریکا به دنبال بى خاصیت کردن و تعطیلى فردو
در حالى که دور جدید مذاکرات هسته اى ایران و 1+5 از صبح روز دوشنبه 25 اسفند 1393 (16 مارس 2015) در شهر لوزان سوییس آغاز شده، به نظر مى رسد مسأله فردو بخش زیادى از انرژى دو طرف را در این مذاکرات مصروف خود کرده است. موضوع اصلى درباره فردو این است که آمریکا خواهان آن است که ظرفیت غنى سازى مورد توافق در توافق نهایى براى ایران (احتمالا 6000 سو) صرفا در نطنز مستقر باشد، اما ایران اصرار دارد که حداقل 1000 سو از این مقدار باید در فردو مستقر شود.تاسیسات غنى سازى فردو در نزدیکى شهر قم قرار دارد، حدود 3000 ماشین نسل اول بهبود یافته در آن مستقر است، این ماشین ها در آبشارهاى 174تایى سازمان یافته است، ولى هم اکنون فقط یک سوم ظرفیت این تاسیسات مشغول غنى سازى زیر 5 درصد است.استدلال اصلى ایران این است که وقتى دو طرف درباره یک سقف براى ظرفیت غنى سازى توافق دارند، طرف غربى نباید درباره چگونگى اجراى این غنى سازى در ایران و از جمله درباره مکان آن چون و چرا کند و این دیگر به خود ایران مربوط است که چگونه این مقدار غنى سازى را محقق کند.ضمن این که، برخى معتقدند، تیم مذاکره کننده هسته اى ایران نوعى شفافیت فراپروتکلى را در توافق نهایى خواهد پذیرفت که با وجود آن غرب دیگر به هیچ وجه نمى تواند ادعا کند درباره ماهیت فعالیت ها در فردو نگران است.

     فردو را تقدیم رژیم صهیونیستى نخواهیم کرد
ایران به طور سنتى این گونه استدلال کرده است که تا زمانى که تهدیدنظامى رژیم صهیونیستى علیه برنامه هسته اى ایران باقى است، فردو -به عنوان یک تاسیسات آسیب ناپذیر در مقابل حملات متعارف نظامى- باید به عنوان یک تاسیسات غنى سازى فعال باقى بماند تا عدم حمله به نطنز را ضمانت کند.اصطلاحا در این حالت گفته مى شود فردو نوعى پدافند غیر عامل براى تاسیسات نطنز است.به لحاظ راهبردى، تحلیلگران عقیده دارند تبدیل تاسیسات فردو به یک تاسیسات غیر غنى سازى به معناى قرار دادن نطنز در خطر حمله نظامى است.با این حال، به نظر مى رسد طرف آمریکایى بر این موضوع اصرار دارد که فردو باید «هدفى متفاوت پیدا کرده» و به یک تاسیسات تحقیق و توسعه بدون هرگونه ماموریتى در زمینه انباشت مواد شکافت پذیر بدل شود. مسأله فردو اکنون یکى از موضوعات تعیین کننده در مذاکرات است که به نظر مى رسد مصالحه درباره آن دشوار باشد چراکه یکى از دو طرف نهایتا باید از موضع خود کوتاه بیاید.

     طمع دستگاه هاى اطلاعاتى آمریکا به کسب اطلاعات انبوه از ایران پس از توافق
ارشدترین مقام اطلاعاتى آمریکا گفته است سرویس هاى اطلاعاتى اروپایى و آمریکا خود را آماده استفاده از اطلاعات انبوهى مى کنند که توافق نهایى ایران و غرب در اختیار آن ها قرار خواهد داد.جیمز کلاپر، مدیر اطلاعات ملى آمریکا در گفت وگو با چارلى رز از شبکه تلویزیونى بلومبرگ، در روز 13 اسفند، «تمرکز» دستگاه هاى اطلاعاتى غربى را راستى آزمایى پاى بندى ایران به توافق نهایى خوانده است.وى با لحنى آکنده از اطمینان از این که توافق نهایى حاصل خواهد شد، گفته است: «تمرکز من و تمرکز دستگاههاى اطلاعاتى آمریکا بر این است که اگر مذاکرات موفقیت آمیز باشد و توافقى حاصل شود، بر اجراى این توافق نامه نظارت داشته باشیم و آن را راستى آزمایى کنیم. این مسأله به شدت به بازرسى ها و پایشهاى گسترده و شدید آژانس بین المللى انرژى اتمى بستگى خواهد داشت. این مسأله براى توانایى ما به منظور راستى آزمایى بسیار حائز اهمیت است. تمرکز دستگاههاى اطلاعاتى آمریکا بر این مسأله خواهد بود».کلاپر که رییس 16 نهاد اطلاعاتى آمریکا از جمله سیا محسوب مى شود، اضافه کرده است: «ما به اطلاعات اساسى و پایه نیاز خواهیم داشت که بازرسى ها و پایشهاى نهادهاى مذکور با نمایندگى آژانس بین المللى انرژى اتمى در اختیار ما قرار بدهند. ما با توانایى هاى اطلاعاتى پویاى خود و شرکایمان به ویژه اسرائیل، این اطلاعات را دوباره بررسى خواهیم کرد».این اظهارات به خوبى نشان دهنده آن است که سرویس هاى اطلاعاتى آمریکا روى مطلوبیت توافق نهایى هسته اى با ایران هیچ بحثى ندارند و صرفا در پى آن هستند که با کسب اطلاعات از برنامه هسته اى ایران از پاى بندى ایران به آن مطمئن شوند.وى هم چنین تأیید کرده است که برآورد اطلاعاتى آمریکا و اسراییل درباره برنامه هسته اى ایران یکسان است.کلاپر گفته است: «ما همکارى بسیار خوبى با دستگاههاى اطلاعاتى اسرائیل داریم. سابقه این همکارى نیز به سى تا 35 سال قبل بازمى گردد. دستگاههاى اطلاعاتى اسرائیل بسیار حرفه اى و بسیار توانمند هستند. ما در سطح اطلاعاتى، روابط بسیار نزدیکى داریم. ما درخصوص اطلاعاتمان درباره توانمندى هاى ایران و برنامه هاى احتمالى آتى آن نظرى یکسان داریم.

     اوباما و نتانیاهو: دو روى یک سکه
مسلما این گزاره که همه اختلاف هاى موجود میان نتانیاهو و اوباما صحنه سازى و مبتنى بر تقسیم کار است، گزاره اشتباهى است؛ اما اشتباه تر این است که تصور کنیم این اختلاف ها به همان میزان که نمایش داده مى شود واقعى و عمیق است. یک توافق خوب از دید مذاکره کنندگان آمریکایى چه ویژگى هایى دارد و آیا اسراییل حقیقتا با این ویژگى ها به طور راهبردى مخالف است یا نه؟آنطور که از مجموعه ادبیات رسمى و تحلیلى تولید شده از سوى منابع آمریکایى مى توان فهمید، دولت اوباما معتقد است اگر یک توافق هسته اى بتواند 3 مشخصه زیر را براى زمانى حدودا یک دهه اى بر برنامه هسته اى ایران تحمیل کند، یک توافق خوب خواهد بود.
1- افزایش دادن زمان گریز هسته اى به یک سال از طریق محدود کردن ابعاد غنى سازى با این هدف که در صورت وقوع هرگونه گریز هسته اى، یک زمان حداقل یک ساله براى واکنش نشان دادن به آن وجود داشته باشد.
2- ایجاد شفافیت فراپروتکلى در برنامه هسته اى ایران به گونه اى که هرگونه گریز هسته اى در کوتاه ترین زمان ممکن قابل شناسایى باشد.
3- تبعات هرگونه نقض توافق بسیار شدید و کاملا روشن باشد.
سؤال این است که فراتر از لفاظى هاى موجود، اسراییل دقیقا با چه چیزى در این میان مخالف است؟ در این که اسراییل هم همانند آمریکا خواهان افزایش زمان گریز هسته اى ایران به عنوان اصلى ترین ویژگى یک توافق خوب است هیچ تردیدى نیست. اساسا مستنداتى وجود دارد که نشان مى دهد مفهوم Break out اول بار از سوى اسراییلى ها ابداع و به جامعه امنیت ملى آمریکا منتقل شده است. ممکن است این گونه به نظر برسد که اسراییل با زمان بندى یک ساله براى گریز هسته اى مخالف است و مثلا آنگونه که یووال اشتاینیتز وزیر امور اطلاعاتى و راهبردى رژیم صهیونیستى گفته خواهان افزایش آن به بیش از 3 سال است. حتى اگر فرض کنیم چنین اختلافى وجود دارد اولا این اختلاف به هیچ وجه یک اختلاف راهبردى نیست و ثانیا از آنجا که گزینه هاى موجود براى برخورد با گریز هسته اى ایران در بازه هاى زمانى یک یا 3 ساله اساسا تفاوت چندانى با هم نخواهد داشت، منطقى نیست که فکر کنیم صهیونیست ها صرفا براى افزایش زمان گریز این همه سر و صدا به راه انداخته اند؛ ضمن این که برخى اطلاعات نشان مى دهد اسراییل حتى آماده پذیرش زمان گریز 6 ماهه هم هست.
درباره ویژگى دوم یعنى افزایش شفافیت برنامه غنى سازى در ایران که در واقع به معناى افزایش دسترسى سرویس هاى اطلاعاتى غربى به برنامه هسته اى ایران است هم هیچ تفاوتى میان اسراییل و آمریکا وجود ندارد. در این مورد نه فقط اختلافى نیست بلکه کدهایى وجود دارد که ثابت مى کند اسراییل بدون این که سرو صدا کند عقیده دارد مسأله شفافیت و دسترسى اطلاعاتى به تاسیسات، مواد، تجیهزات و نیروى انسانى ایران در صنعت هسته اى، حتى از محدود شدن برنامه غنى سازى هم مهم تر است چراکه اسراییل به این ترتیب به اطلاعاتى دست خواهد یافت که به هیچ روش دیگرى نمى تواند آن را به دست بیاورد و این خیلى مهم تر از محدود شدن تاسیساتى است که صهیونیست ها مى دانند نهایتا بنا نیست در آن هیچگونه کار تسلیحاتى انجام شود.
درباره ویژگى سوم هم اختلافى وجود ندارد. هم آمریکا و هم رژیم صهیونیستى عقیده دارند تبعات هرگونه نقض توافق از همین حالا باید براى ایران کاملا شفاف باشد.

     نقش نتانیاهو براى گرفتن امتیازات بیشتر از ایران است
1- بر خلاف آنچه بزک کنندگان چهره اوباما در ایران مى گویند، هم اوباما و هم نتانیاهو خواستار توافق با ایران هستند اما نتانیاهو در حال ایفاى نقشى است تا به اوباما کمک کند امتیاز بیشترى از ایران بگیرد و امتیاز کمترى بدهد.
2- این که نتانیاهو معتقد است توافق فعلى توافق بدى است مطلقا به این معنا نیست که جلوى این توافق را خواهد گرفت یا در صورت امضا علیه آن خواهد شورید. توافق نهایى قطعا از توافق ژنو براى آمریکا و اسراییل بهتر خواهد بود و توافق ژنو توافقى است که اسراییل اگر چاره اى نداشته باشد با هزار بار تمدید آن هم موافقت مى کند. گزینه به هم زدن بازى یک گزینه واقعى نیست. اسراییلى ها و آمریکایى ها آنچه را که براى رفع نگرانى هاى فورى شان نیاز داشتند در همان توافق ژنو از ایران گرفته اندو اکنون دعوا بر سر «ارزش هاى افزوده اى» است که مى توان به توافق ژنو ملحق کرد.
3- و نهایتا، از همین سخنان نخراشیده آقاى نتانیاهو هم پیداست که ستون فقرات استراتژى آمریکا علیه ایران در یک دهه آینده حساب کردن روى توانایى هاى جریان غربگراست. آمریکا به اعتبار این جریان است که فکر مى کند به تعبیر نخست وزیر رژیم صهیونیستى توافق نهایى «ایران را معتدل تر خواهد کرد». این جریان در سال 88 به گونه اى سرمایه راهبردى اسراییل در ایران بود و اکنون به گونه اى دیگر -و عمیق تر- در حال ایفاى همان نقش است. هیچ درشت گویى و ناسزا سرایى قادر به پوشاندن خدمات استراتژیکى که این جریان تاکنون در ایران به اسراییل کرده و از این پس نیز اگر بتواند خواهد کرد، نیست.

     مخالفت وزارت خارجه آمریکا با تحریم جدید ایران
سخنگوى وزارت امور خارجه آمریکا گفت: تحریم هاى جدید علیه ایران تأثیرات مخرب و زیان آورى بر مذاکرات هسته اى خواهد داشت جن ساکى، سخنگوى وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه در نشست خبرى هفتگى خود در پاسخ به گزارشات اخبر مبنى بر تلاش یک کمیته پارلمان ایران براى تهیه لایحه اى که به دولت این کشور اجازه مى دهد غنى سازى اورانیوم را تا سطح 60 درصد بالا ببرد و از نسل جدید سانتریفیوژها استفاده بکند گفت: لازم است که اینجا به دو نکته اشاره کنم. همان طور که گفتید گزارشاتى درباره تهیه پیش نویس یک لایحه در پارلمان ایران وجود دارد اما ما جزئیات زیادى درباره ى آن نداریم. ما به تعهداتمان طبق برنامه اقدام مشترک عمل مى کنیم و انتظار داریم که ایران نیز به تعهداتش پایبند باشد.سخنگوى وزارت امور خارجه آمریکا افزود: من نمى خواهم درباره سیاست داخلى ایران تحلیلى انجام دهم اما درباره کنگره آمریکا نیز باید بگویم که موضع ما و دیگر وزراى امور خارجه در سراسر اروپا شفاف است. ما معتقدیم که تحریم هاى بیشتر بر مذاکرات هسته اى تأثیرات زیان آورى دارد و رژیم تحریم هاى بین المللى کنونى را تضعیف خواهد کرد.جن ساکى تصریح کرد: ما درباره مواضعمان نسبت به این اقدام کنگره هیچ چیزى را پنهان نمى کنیم.بر اساس گزارش پایگاه اینترنتى وزارت امور خارجه آمریکا، جن ساکى در ادامه به دیدارهاى اخیر میان جان کرى، وزیر خارجه و محمد جواد ظریف همتاى ایرانى اش اشاره کرد و گفت: کرى و ظریف تاکنون دیدارهاى دوجانبه زیادى با یکدیگر داشتند که ما معتقدیم مفید و مهم بوده است آن ها براى رسیدن به یک توافق نهایى تلاش مى کند. اما من نمى توانم جزییات بیشترى درباره گفت و گوهاى آن ها ارائه دهم.وى هم چنین درباره زمان برگزارى دور بعدى مذاکرات هسته اى ایران و گروه 1+5 و احتمال دیدار دوجانبه میان وزارى امور خارجه ایران و آمریکا اظهار کرد: همان طور که مى دانید معمولا یک یا دو روز پیش از برگزارى یک نشست جدید زمان آن اعلام مى شود که گاهى اوقات این کار از سوى اروپایى ها انجام مى شود. اما هنوز زمانى براى دور جدید مذاکرات یا یک دیدار دو جانبه تعیین نشده است.

     عصبانیت ظریف در مذاکرات
گفتگوهاى دو جانبه ایران و آمریکا درسطح وزرا از دقایقى پیش از سر گرفته شد.همزمان با این جلسه على اکبر صالحى و ارنست مونیز هم جلسه خود براى بررسى مسائل فنى را اغاز کردند. مذاکرات با حضور وزراى خارجه و اعضاى دو تیم برگزار شد، حدود یک ساعت و نیم به طول انجامید.سپس تیم ایران به ریاست ظریف پس از توقف مذاکرات به حیاط هتل رفته و دقایقى گفتکوى داخلى داشتند و جان کرى نیز مطابق هر روز در حیاط هتل ناهار خورد.محمد جواد ظریف پس از توقف نشست صبح امروز با جان کرى با حضور در میان خبرنگاران با بیان این که ما به مرحله خوبى رسیده ایم، گفت: ما در حال حرکت هستیم و به مرحله پایانى این مذاکرات سخت رسیده ایم. مرحله اى که احتیاج به گفتگوهاى فشرده دارد و این کارى است که انجام مى دهیم.وى ادامه داد: وقتى به گفتگوهاى فشرده رسیده ایم یعنى به جایى مى رسیم، اما هنوز کمى فاصله داریم تا بتوانیم بگوئیم به فهم مشترک رسیده ایم. ظریف در پاسخ به این سئوال که مذاکرات تا چه روزى ادامه خواهد داشت؟ گفت: تا زمانى که لازم باشد مى مانیم.وزیر خارجه کشورمان در این باره که هنگام خروج عصانى به نظر مى رسیدید با خنده گفت: ما در حال مذاکره هستیم، مذاکره مانند دعوا است. من همیشه عصبانى هستم اما در مقابل شما لبخند مى زنم.مذاکره کننده ارشد هسته اى درباره اعداد و ارقامى که درباره توافق هسته اى ایران در برخى محافل رسانه اى مطرح مى شود گفت: هنوز هیچ چیز توافق نشده، حتى مواردى که مورد توافق قرار گرفته نهایى نیست.

     هیچ چیزى توافق نمى شود مگر این که درباره همه چیز توافق شود
عباس عراقچى در مصاحبه با واحد مرکزى خبر در لوزان سوئیس افزود: ما این اصل را از روز اول گفته ایم که هیچ چیزى توافق نمى شود مگر این که درباره همه چیز توافق شود. وى با تأکید بر این که اعداد و ارقامى که گفته مى شود گمانه زنى است تصریح کرد: به هیچ یک از این اعداد و رقم ها نباید اهمیت داد تا این که به مجموعه اى از توافقات دست یابیم. مذاکره کننده ارشد هسته اى کشورمان درباره حضور همه وزراى کشورهاى پنج به علاوه یک در لوزان سوئیس گفت: اگر آن ها خودشان بخواهند به گفتگوها ملحق شوند مشکلى نیست، اما از نظر این که به جلسه نهایى با همه وزرا برسیم، هنوز در آن موقعیت قرار نداریم. اکنون آمریکا در سطح وزیر و سایر کشورها نیز در سطح معاون وزیر حضور دارند. مذاکره کننده هسته اى کشورمان در پاسخ به سؤالى درباره مهلتى که براى توافق نهایى تعیین شده است گفت: خودمان را به هیچ تاریخى مقید نمى کنیم؛ یک تاریخ هفت ماهه تا دهم تیر ماه در نظر گرفته شده است و تا آخر ماه مارس (11 تیر) هم زمان گذاشته ایم تا بتوانیم راه حل هاى اولیه را پیدا کنیم. عراقچى تصریح کرد: به نظر من، با توجه به پیشرفت هایى که در دو دوره قبلى و بعضا در این دور از گفتگوها به دست آمده، بهتر است روى مذاکرات فعلى و راه هایى که به آن خواهیم رسید متمرکز باشیم.

     روز شمار مذاکرات هسته اى در سال 93
مذاکرات هسته اى ایران و 1+5 در سال 1393 در حالى آغاز شد که دو دور مذاکرات در چارچوب رسیدن به توافق جامع در بهمن و اسفند 1392 در وین آغاز شده بود. مذاکراتى با حجم زیاد اختلاف هاى فنى، سیاسى و حقوقى که بر روى کاغذ در قالب «پرانتزها» خود را نشان مى داد.
18 فروردین: وین 3؛ این دور از مذاکرات در حالى انجام شد که بعد از وین 2 گمانه زنى ها براى شروع نگارش پیش نویس توافق جامع مطرح شده بود. این مذاکرات به سرپرستى محمدجواد ظریف و کاترین اشتون و با حضور معاونان وزیران خارجه ایران و 1+5 برگزار و سه روز به طول انجامید. پس از پایان این دور از مذاکرات ظریف در جمع خبرنگاران ایرانى حاضر در وین از رسیدن به تفاهم 50 الى 60 درصدى خبر داد.وى هم چنین از تشکیل یک کمیته مشورتى حقوق بین الملل با حضور اساتید و کارشناسان معتبر خبر داد که از مذاکرات وین 3 به هیأت پیوستند و مسؤولیت ارایه مشورت حقوقى به تیم را به سرپرستى دکتر جمشید ممتاز بر عهده داشتند. با این حال رفته رفته از تعداد این گروه پس از وین شش کاسته شد.
20 فروردین: دو دستاورد هسته اى جدید در کشور رونمایى و واحد تولید ایزوتوپ اکسیژن 18 آب سنگین اراک و اتاق کنترل راکتور تهران آغاز به کار کرد.
16 فروردین: محمدجواد ظریف در صفحه توییتر خود با اشاره به پیشرفت هاى حاصل در مذاکرات هسته اى میان ایران و 1+5 با امضاى توافق ژنو در 24 نوامبر نوشت: «محمدالبرادعى (مدیرکل پیشین آژانس بین المللى انرژى اتمى) درست مى گفت. پیشرفت هاى امروز در 10 سال پیش مى توانست حاصل شود. روحانى اکنون فرصتى را ایجاد کرده است که نباید از دست برود، این مسأله بسیار حایز اهمیت است.» هم چنین ظریف عکسى از مذاکرات ایران و سه کشور اروپایى به ریاست روحانى به عنوان دبیر وقت شوراى امنیت ملى کشورمان و خاویر سولانا رئیس وقت سیاست خارجى اتحادیه اروپا در صفحه توییتر خود منتشر کرد که وى به عنوان عضو تیم مذاکره کننده در آن مقطع حضور دارد.
9 اردیبهشت: آغاز نشست کمیته آماده سازى کنفرانس بازنگرى ان.پى.تى در نیویورک/ کارشناسان فعال در مذاکرات هسته اى در این کنفرانس شرکت کردند./ بهروز کمالوندى، سخنگوى سازمان انرژى اتمى اعلام کرد که بازرسان آژانس از مرکز لیزر لشگرآباد در هفته هاى گذشته بازدید کردند. بازدید از مرکز لشگرآباد در چارچوب هفت اقدام مرحله دوم همکارى ها میان ایران و آژانس انجام شد.
13 اردیبهشت: اولین همایش «دلواپسیم» در تهران از سوى منتقدان به مذاکره هسته اى، توافق ژنو و دیپلماسى روحانى و ظریف در سفارت سابق آمریکا در تهران برگزار شد./ صالحى، رییس سازمان انرژى اتمى از بازطراحى راکتور اراک براى تولید میزان پلوتونیوم کمتر در این راکتور در جهت رفع نگرانى کشورهاى غربى خبر داد.
15 اردیبهشت: در رایزنى ایران با رییس بازرسان آژانس، پادمان راکتور اراک مورد بررسى قرار گرفت.
17 اردیبهشت: ایران هفت گام همکارى با آژانس را اجرا کرد؛ بازرسان آژانس از معدن ساغند و کارخانه اردکان یزد بازدید کردند./نشست کارشناسى ایران و 1+5 در نیویورک
21 اردیبهشت: با حضور رئیس جمهور، سه دستاورد سازمان انرژى اتمى در حوزه سلامت سانتریفیوژ لوله (تیوبولار) تولید واکسن هاى نوترکیب انسان و دام، سامانه پایش پرتوهاى فرابنفش (UV) رونمایى و سامانه ملى پرتودهى چندمنظوره گاما در مرکز بناب واقع در استان آذربایجان شرقى افتتاح شد.
22 اردیبهشت: نشست ایران و آژانس براى ادامه گفت وگوها درباره «چارچوبى براى همکارى»
23 تا 27 اردیبهشت: وین 4؛ در این دور مذاکرات انتظار مى رفت نگارش متن توافق آغاز شود، اما به خاطر گستردگى اختلاف ها این کار صورت نگرفت. زمزمه طرح مسایل دیگرى از جمله موضوع موشکى ایران از زبان مقامات اروپایى و آمریکایى مذاکرات را از روال عادى خود دور و پیشرفت را کند کرد. در این دور از مذاکرات تصمیم گرفته شد تا مذاکرات مستقیم در قالب گفت وگوهاى دو و چند جانبه در سطوح بالا انجام شود.
31 اردیبهشت: در نشست ایران و آژانس در تهران در خصوص 5 اقدام عملى دیگر که باید تا 25 اوت یعنى سوم شهریور ماه اجرا درمى آمد، توافق شد.
4 خرداد: یک مقام آگاه ایرانى رایزنى و مذاکرات میان ایران و روسیه را براى ساخت 8 راکتور قدرت هسته اى تأیید کرد.
5 و 6 خرداد: دیدار ظریف و اشتون در استانبول. این دیدار غیررسمى و دو روزه بود که دو طرف درباره گام نهایى توافق نامه ژنو با یکدیگر گفت وگو کردند. هم زمان کارشناسان ایران و اتحادیه اروپا نیز با یکدیگر گفت وگو کردند.
10 خرداد: نیروگاه اتمى بوشهر که براى جایگزینى یک سوم سوخت جدید خاموش شده بود، مجددا فعالیت خود را از سر گرفت.
14 و 15 خرداد: مذاکرات کارشناسى ایران و 1+5، در وین برگزار شد.
19 و 20 خرداد: اولین مذاکرات دوجانبه هیأت هاى مذاکره کننده ایران و آمریکا به سرپرستى معاونان وزیران خارجه در ژنو. در این مذاکرات که دو روز به طول انجامید، هلگا اشمید معاون رییس سیاست خارجى وقت اتحادیه اروپا نیز حضور داشت.
21 خرداد: دیدار دوجانبه هیأت هاى مذاکره کننده ایران و فرانسه به سرپرستى سیدعباس عراقچى و دوریویر، نماینده فرانسه در گروه 1+5 در رزیدانس سفیر ایران در ژنو.
22 خرداد: معاونان وزیران خارجه ایران و روسیه در رم دیدار کردند.
23 خرداد: سفر هیاتى از وزارت خارجه آلمان متشکل ازهانس دیترلوکاس، مدیرکل بین الملل و نماینده آلمان در گروه 1+5، فون گوتزه، مدیرکل سیاسى و کوتسل، سفیر جدید آلمان در افغانستان به ایران.
25 خرداد: دیدار عراقچى و لوکاس نماینده آلمان در گروه 1+5 در تهران
26 تا 30 خرداد: وین 5؛ ظریف در کنفرانس خبرى پایانى این نشست از آغاز نگارش متن توافق با مقدارى کندى خبر داد. زمزمه هاى تمدید مذاکرات بعد از تیرماه از دور پنجم مذاکرات شنیده شد.
27 خرداد: دیدار محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان در حاشیه مذاکرات ایران و 1+5 در وین با مدیرکل آژانس بین المللى انرژى اتمى در محل آژانس.
30 خرداد: صالحى در گفت وگو با اینترفکس از پایان تحقیقات آژانس درباره یکى از مهم ترین سوالات آژانس یعنى چاشنى هاى انفجارى خبر داد.
3 تیر: رئیس شرکت روس اتم اعلام کرد تا پایان سال جارى میلادى قرارداد ساخت 2 واحد جدید در نیروگاه اتمى بوشهر امضا مى شود.
11 تا 28 تیر: وین 6؛ این دور از مذاکرات نیز با دیدار دو جانبه اشتون و ظریف و سپس دیدار دو جانبه معاونان وزیران خارجه ایران و آمریکا به شکل چند مذاکرات قبلى آغاز شد. در ششمین دور مذاکرات که مذاکرات پایانى در چارچوب مهلت اولیه تعیین شده براى مذاکرات یعنى شش ماه اولیه بود، نگارش متن توافق ادامه یافت.
13 تیر: پیام ویدئویى ظریف به دنیا در میانه ششمین دور مذاکرات در وین
16 تیر: مقام معظم رهبرى در دیدار با مسؤولان نظام نیاز قطعى کشور به غنى سازى را 190 هزار سو اعلام کردند.
22 تیر: ورود حسین فریدون دستیار ویژه رییس جمهور به مذاکرات هسته اى/ ورود وزیران خارجه آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان به مذاکرات وین 6
26 تیر: تمدید توافق ژنو و مذاکرات جامع هسته اى در دستور کار مذاکرات در وین قرار گرفت.
28 تیر: پایان دور ششم مذاکرات ایران و 1+5 پس از هجده روز/ مذاکرات هسته اى براى چهار ماه دیگر تا 3 آذر 93 تمدید شد/ سیدعباس عراقچى در پایان مذاکرات: 8.2 میلیارد دلار دیگر از دارایى هاى ایران در مهلت تمدید آزاد مى شود/ تبدیل 25 کیلوگرم اکسید اورانیوم 20 درصدى به سوخت و تبدیل سه تن اورانیوم غنى شده (دورریز) به اورانیوم طبیعى که این میزان بعدا به 4100 کیلوگرم افزایش یافت، تعهدى بود که ایران در مدت تمدید مذاکرات به عهده گرفت.
29 تیر: اعلام این که کاترین اشتون در دوره چهارماهه تمدید مذاکرات، هم چنان سرپرست مذاکرات و هماهنگ کننده 1+5 است.
31 تیر: تمدید کاهش تحریم هاى آمریکا و تعلیق تحریم هاى اروپا علیه ایران
16 مرداد: گفت وگوهاى دوجانبه معاونان وزیران خارجه ایران و آمریکا در ژنو
25 مرداد: یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللى انرژى اتمى در چارچوب تلاش ها براى پیشبرد گفت وگو و همکارى ها بین ایران و آژانس وارد تهران شد و با ظریف، صالحى و روحانى دیدار کرد.
26 مرداد: آمانو در کنفرانس خبرى مشترک با صالحى توضیحات ایران درباره چاشنى هاى انفجارى را «ناهمخوان»با رویه هاى صنعتى ندانست.
29 مرداد: جمعى از سفیران و رییسان نمایندگى هاى ایران در خارج از کشور از سایت غنى سازى فردو بازدید کردند.
اول شهریور: واحد تولید دى اکسید اورانیوم غنى شده با حضور رئیس سازمان انرژى اتمى (با غناى کمتر از 5 درصد) در مجتمع تولید سوخت اصفهان راه اندازى و بهره بردارى شد. دى اکسید اورانیوم (UO2) تولید شده در این کارخانه جهت تولید قرص سوخت و در نهایت تولید مجتمع سوخت نیروگاه هاى تولید برق نظیر نیروگاه اتمى بوشهر مورد استفاده قرار مى گیرد. بر اساس برنامه اقدام مشترک (توافق ژنو) باید از 30 دى ماه 1392 اورانیوم غنى شده کمتر از 5 درصد تولیدى کشور به UO2 تبدیل شود.
5 شهریور: رییس سازمان انرژى اتمى از آغاز بازطراحى قلب راکتور اراک خبر داد.
10 شهریور: محمدجواد ظریف با کاترین اشتون در بروکسل دیدار کرد.
13 شهریور: گفت وگوهاى دوجانبه معاونان وزیران امور خارجه ایران و آمریکا در ژنو پیش از مذاکرات نیویورک
20 شهریور: دیدار معاونان وزیر خارجه ایران با نمایندگان سه کشور اروپایى (انگلیس، فرانسه و آلمان) در گروه 1+5 در مقر سازمان ملل در وین
25 شهریور تا 5 مهر: اولین دور مذاکرات هسته اى در دوره چهارماهه تمدید در نیویورک و پیش از نشست مجمع عمومى سازمان ملل با انجام دیدارهاى دو جانبه ایران و آمریکا در سطح وزیران خارجه، معاونان و کارشناسان برگزار و بدون نتیجه مشخص پایان یافت.
29 شهریور: محمدجواد ظریف در گفت وگوهاى مختلف بعد از مذاکرات وین 6 بر مقاومت ایران در برابر خواست هاى تحمیلى تأکید دارد.
30 شهریور: دیدار کرى و ظریف در حاشیه نشست مجمع عمومى سازمان ملل درباره مذاکرات هسته اى
2 مهر: ظریف در نیویورک و در حاشیه نشست مجمع عمومى سازمان ملل متحد با اشتاین مایر، وزیر خارجه آلمان دیدار کرد.
3 مهر: در نهمین روز مذاکرات هسته اى ایران و 1+5 در نیویورک ظریف، کرى و اشتون دیدار کردند.
15 و 16 مهر: مذاکرات فنى ایران و آژانس در تهران
22 تا 24 مهر: هشتمین دور مذاکرات ایران و 1+5 در وین. این دور از مذاکرات قرار بود صرفا به مذاکرات دو جانبه و سه جانبه معطوف شود، اما به یک باره تصمیم تغییر کرد و تمامى معاونان 1+5 چند روز بعد به مذاکرات ملحق شدند. نشست سه جانبه کرى، ظریف و اشتون در وین از دیگر تحولات این دور مذاکرات بود. تمدید مذاکرات براى بعد از سوم آذر از دیگر موضوعاتى بود که مذاکرات را تحت الشعاع قرار داد.
30 مهر: مذاکرات کارشناسى ایران و 1+5 در وین
5 آبان: بازدید ظریف از فردو و نطنز
10 آبان: اتحادیه اروپا، از برگزارى دور بعدى مذاکرات ایران و 1+5، 27 آبان (18 نوامبر) در وین خبر داد.
11 آبان: سیدعباس عراقچى از تغییر زمان و مکان مذاکرات ایران و 1+5 از 27 آبان به 20 ابان خبر داد و گفت که مذاکرات ایران و 1+5 به سرپرستى محمدجواد ظریف و کاترین اشتون 20 آبان در مسقط پایتخت عمان و پس از مذاکرات سه جانبه وزیران خارجه ایران و آمریکا با حضور کاترین اشتون برگزار مى شود.
18 آبان: مذاکرات کرى، ظریف و اشتون با حضور وزیر خارجه عمان
19 آبان: اولین اظهارنظرها درباره رسیدن به تفاهم حداقل در کلیت مسأله و موضوعات اساسى و نه مذاکرات جامع از سوى سیدعباس عراقچى در عمان مطرح شد.
20 آبان: نهمین دور مذاکرات ایران و 1+5 در سطح معاونان وزیران خارجه و با حضور محمدجواد ظریف و کاترین اشتون در هتل البوستان مسقط برگزار شد.
25 آبان: سفر غیرمنتظره وزیر خارجه عمان به ایران و تمایل این کشور به میانجى گرى در مسأله هسته اى
26 آبان: برگزارى همایش «منهاى عزت به علاوه تحریم» در تهران از سوى دلواپسان مذاکرات و توافق با 1+5
27 آبان: آغاز دهمین و آخرین دور مذاکرات هسته اى در مهلت تعیین شده یک ساله براى رسیدن به توافق جامع یعنى 3 آذر در وین
29 آبان: ورود وزیر خارجه آمریکا به مذاکرات و دیدار سه جانبه ظریف، کرى و اشتون
30 آبان: هم زمان با ورود وزیران خارجه سه کشور اروپایى، یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته اى ایران از احتمال بازگشت غیرمنتظره ظریف به تهران براى مشورت با مسؤولان ارشد نظام خبر داد، اما هنوز ساعتى از این خبر نگذشته بود که یک منبع دیگر نزدیک به تیم مذاکرات ایران اعلام کرد، ظریف به تهران بازنمى گردد. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در جمع خبرنگاران درباره خبر بازگشتش به تهران، گفت: پیشنهاد جدید و قابل توجهى که بخواهم با خود به تهران ببرم، مطرح نشد، از این رو، سفرم به تهران را لغو کردم./ دیدار ظریف با وزیر خارجه انگلیس/ رسیدن به «چارچوب یک «تفاهم سیاسى» هدف مذاکره کنندگان در دهمین مذاکرات در وین.
2 آذر: ظریف، کرى و اشتون براى پنجمین بار به طور سه جانبه دیدار کردند/ اولین دیدار دوجانبه وزیران خارجه ایران و آمریکا در چارچوب مذاکرات هست اى 3 آذر: دیدار ظریف با وزیر خارجه چین/ دومین دیدار دوجانبه ظریف و کرى/ عکس یادگارى وزیران خارجه ایران و 1+5 به همراه کاترین اشتون/ کنفرانس خبرى جداگانه ظریف و کرى در چادر خبرنگاران مقابل هتل کوبورگ در وین/ نتیجه مذاکرات: تمدید هفت ماه و هفت روزه مذاکرات.وزیر خارجه کشورمان در کنفرانس خبرى گفت: مذاکرات کمک کرده راه دشوارى را به پیش ببریم و اگر مذاکرات تمدید شد براى این است که یک فرصت کوتاه را براى توافق فراهم کنیم. تلاش داریم در نزدیک ترین زمان به «تفاهم سیاسى» و بعد از آن به «تدوین تفاهم» برسیم.ظریف در پاسخ به ایسنا، مبنى بر این که اگر ظرف چهار ماه به نتیجه نرسیدید چه خواهد شد؟ گفت: من فکر مى کنم براى رسیدن به چارچوب «توافق» یا «تفاهم سیاسى» حتما چهار ماه وقت خوبى است و بیشتر از وقت مورد نیاز است.
6 آذر: حضرت آیت الله خامنه اى در دیدار با اعضاى مجمع عالى بسیج و نمایندگان اقشار مختلف بسیج، ضمن حمایت از تیم مذاکره کننده هسته اى ایران تأکید کردند که با تمدید مذاکرات هسته اى مخالف نیستند.
15 اذر: اتحادیه اروپا اعلام کرد کاترین اشتون، مسؤول پیشین سیاست خارجى این اتحادیه به عنوان مشاور فدریکا موگرینى جانشین وى به مذاکرات با ایران درباره برنامه هسته اى تهران ادامه مى دهد. با این حال پس از مذاکرات وین در سوم آذر، از آن جایى که اشتون دیگر به لحاظ سیاسى و دیپلماتیک هم سطح ظریف محسوب نمى شد، خود به خود از مذاکرات حذف شد.
24 آذر: آغاز مذاکرات ایران و 1+5 با رایزنى معاونان وزیران خارجه ایران و آمریکا در ژنو
26 اذر: نشست عمومى معاونان وزیران خارجه ایران و 1+5
3 دى: خبر ارسال نامه اى از سوى وزیر امور خارجه کشورمان به همتایانش در گروه 1+5 و دیگر وزیران خارجه درباره مذاکرات هسته اى در سراسر دنیا که ایران با آن ها در تعامل است. ظریف در این نامه بر رفع تمام تحریم ها به عنوان جزء اساسى هر توافقى تأکید کرد.
22 دى: سرگى ریابکوف در تهران با محمدجواد ظریف و همتایانش در بحث هسته اى دیدار کرد.
24 دى: مذاکرات وزیران خارجه ایران و آمریکا با حضور معاونانشان در ژنو و پیاده روى جنجال برانگیز ظریف و کرى در خیابان هاى ژنو
25 دى: دیدار ظریف و فابیوس در پاریس درباره مذاکرات هسته اى
27 دى: حضور مجدد ظریف در ژنو/ گفت وگو تلفنى ظریف وهاموند
28 دى: نشست عمومى معاونان وزیران خارجه ایران و 1+5 در ژنو
4 بهمن: دیدار ظریف و کرى در حاشیه اجلاس جهانى اقتصاد در داووس سوییس/ مذاکرات معاونان وزیران خارجه ایران و آمریکا در زوریخ
9 بهمن: مذاکرات معاونان وزیران خارجه ایران و سه کشور اروپایى در استانبول
14 بهمن: نمایندگان مجلس شوراى اسلامى یک فوریت طرح الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته اى ملت ایران را به تصویب کردند.
16 بهمن: حمید بعیدى نژاد، مدیرکل امور سیاسى و امنیت بین المللى وزارت امور خارجه با مقامات روسى درباره مذاکرات هسته اى در مسکو دیدار کرد.
17 بهمن: دیدار ظریف و کرى در مونیخ در حاشیه کنفرانس امنیتى سالانه /دیدار وزیران خارجه ایران و آلمان
18 بهمن: دیدار ظریف با آمانو و لاوروف در مونیخ/ مذاکرات معاونان وزیران خارجه ایران با همتایان آمریکایى، آلمانى و فرانسوى خود
19 بهمن: ادامه مذاکرات هیأت هاى ایران و آمریکا به سرپرستى ظریف و کرى/دیدار ظریف و فابیوس در مونیخ
20 بهمن: محمد امیرى، عضو تیم مذاکره کننده هسته اى و مدیرکل امور پادمان سازمان انرژى اتمى بازنشسته و از مذاکرات هسته اى کناره گیرى کرد.
26 بهمن: سفر وزیر خارجه چین به ایران/ معاونان وزیران خارجه دو کشور در چارچوب مذاکرات هسته اى دیدار کردند.
1 اسفند: مذاکرات هیأت هاى ایران و آمریکا به سرپرستى سیدعباس عراقچى و وندى شرمن در ژنو
2 اسفند: مذاکرات هیأت هاى مذاکره کننده ایران و آمریکا در سطح معاونان/ پیوستن على اکبر صالحى و حسین فریدون به مذاکرات هسته اى ژنو/حضور ارنست مونیز وزیر انرژى آمریکا در مذاکرات
3 اسفند: صالحى دوبار در این روز با مونیز دیدار کرد/ وزیران خارجه ایران و آمریکا به همراه مقامات عالى انرژى و معاونان در ژنو/گفت وگوى دو جانبه معاونان ظریف و کرى/ نشست عمومى معاونان وزیران خارجه ایران و 1+5 در مقر اتحادیه اروپا در ژنو
4 اسفند: دومین دیدار هیأت هاى مذاکره کننده ایران و آمریکا به سرپرستى ظریف و کرى/ نماینده اتحادیه اروپا به مذاکرات ظریف و کرى ملحق شد/
5 اسفند: عراقچى با آمانو در وین دیدار کرد
11 اسفند: مذاکرات معاونان وزیران خارجه ایران و آمریکا با حضور هلگا اشمید در مونترو سوییس/ دیدار صالحى و وزیر انرژى آمریکا/ دیدار ظریف و کرى با حضور صالحى و مونیز و حسین فریدون دیدار ظریف با سرگى لاوروف در ژنو.هم زمان با آغاز مذاکرات ایران و آمریکا در مونترو، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستى به آمریکا رفت و در آیپک علیه مذاکرات هسته اى و توافق احتمالى جامع با ایران سخنرانى کرد. سخنان وى در کنگره آمریکا واکنش هاى جدى از سوى رییس جمهورى، وزیر خارجه و نمایندگان دموکرات این کشور رو به رو شد.
12 اسفند: ادامه مذاکرات ایران و آمریکا، در سطح وزیران امور خارجه، معاونان، کارشناسان و روساى انرژى هسته اى دو کشور
13اسفند: مذاکره ظریف و کرى/دیدار دوجانبه صالحى و مونیز/رایزنى معاونان وزیران خارجه ایران و سه کشور اروپایى
14 اسفند: نشست عمومى معاونان وزیران خارجه ایران و 5 +1/ دیدار معاونان ظریف با همتایان چینى، روسى و آلمانى/ در پایان مذاکرات مونترو عراقچى از افزایش پیشرفت ها در مذاکرات خبر داد.
16 اسفند: جان کرى براى جلب بیش تر حمایت اروپا از توافق هسته اى احتمالى با ایران به پاریس سفر کرد/ فابیوس پس از دیدار با کرى تعهدات تهران در چارچوب توافق جامع را ناکافى دانست.فرانسه خواستار امتیازات بیشترى در مقایسه با آمریکا و روسیه براى مشارکت در برنامه هسته اى آینده ایران است.در همان روز (16 اسفند) على اکبر صالحى که در دو مذاکرات اخیر در ژنو و مونترو حضور داشته است، از رفع بن بست هاى فنى در مذاکرات هسته اى خبر داد
18 اسفند: اوباما در گفت وگو با شبکه سى. بى. اس آمریکا گفت که «باید به قدرت هاى غربى اجازه داد تا درباره عدم تلاش ایران براى دستیابى به سلاح هسته اى تحقیق کنند، چراکه در صورت پایبند نبودن ایران، آمریکا و دیگر کشورها فرصت کافى براى انجام اقدامات را خواهند داشت.»در همین حال 47 سناتور جمهورى خواه آمریکا در نامه اى به مقامات ایران هشدار دادند که هرگونه توافق هسته اى میان آمریکا و ایران تنها تا پایان دوره ریاست جمهورى باراک اوباما دوام خواهد داشت.محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان که مسؤول مذاکرات هسته اى با 1+5 است، نامه 47 سناتور آمریکایى را فاقد ارزش حقوقى دانست و آن را یک ترفند تبلیغاتى خواند. وى در پاسخ به سناتورهاى آمریکایى گفت که «تغییر دولت در هیچ کشورى به معناى منتفى شدن تعهدات بین المللى آن کشور نیست و از این رو هر دولتى در آمریکا به اجراى تعهداتى ملزم است که دولت فعلى آن کشور در یک توافق احتمالى هسته اى پذیرا مى شود و اگر رییس جمهور بعدى به تعبیر سناتورهاى مزبور با یک گردش قلم تعهدات بین المللى ایالات متحده را منتفى کند، مرتکب نقض آشکار حقوق بین الملل شده است. به ویژه آن که این تعهدات در قالب یک قطعنامه لازم الاجراى شوراى امنیت و حاصل مذاکره و توافق با حضور پنج کشور دیگر از جمله تمامى اعضاى دائم شوراى امنیت باشد. خوب است این سناتورها بدانند که بر اساس حقوق بین الملل کنگره نیز در آینده نمى تواند مفاد توافق را تغییر دهد و بدیهى است که هر اقدام کنگره در جلوگیرى از اجراى توافق احتمالى دولت آمریکا به مثابه نقض تعهدات بین المللى آن دولت خواهد بود.»
18 اسفند: مذاکرات یک روزه فنى ایران و آژانس پس از ماه ها براى ادامه مذاکرات درباره دو موضوع باقى مانده از مرحله سوم همکارى ها در قالب «چارچوبى براى همکارى» در تهران
24 اسفند: آغاز مذاکرات هسته اى در لوزان سوییس با مذاکرات صالحى و مونیز
25 اسفند: مذاکرات ظریف و کرى / دیدار ظریف با وزیران خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان به میزبانى موگرینى/ دیدار جداگانه ظریف باهاموند و موگرینى در بروکسل
26 اسفند: ادامه مذاکرات ظریف و کرى در لوزان
27 اسفند: مذاکرات وزیران خارجه ایران و آمریکا/ دیدار معاونان وزیران خارجه ایران با نمایندگان چین و روسیه در گروه 1+5
28 اسفند: ششمین دور دیدارهاى ظریف و کرى/ در این مذاکرات هلگا اشمید معاون رییس سیاست خارجى. اتحادیه اروپا و نیز معاونان وزیران خارجه ایران و آمریکا و مقامات عالى فنى هسته اى دو کشور نیز حضور داشتند/ اعلام حضور و سفر وزیران خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان در مذاکرات لوزان.
29 اسفند: دیدار دوباره ظریف و کرى با حضور معاونان و صالحى و مونیز/حضور وزیران خارجه و انرژى آمریکا در محل اقامت هیأت ایرانى براى تسلیت درگذشت مادر دستیار ویژه رییس جمهور و برادر حسن روحانى که براى شرکت در مذاکرات هسته اى در لوزان سوییس به سر مى برد./ حضور وزیران خارجه سه کشور اروپایى به لوزان کنسل شد وقرار شد تا جان کرى وزیر خارجه آمریکا براى رایزنى با این کشورها جداگانه دیدار کند./ عراقچى اعلام کرد که ادامه مذاکرات چهارشنبه 5 فروردین 1394 از سرگرفته مى شود.ظریف در پایان مذاکرات لوزان گفت که «براى بسیارى از موضوعات مطرح شده راه حل وجود دارد و راه حل هایى پیدا شده است.»جان کرى وزیر خارجه آمریکا هم اعلام کرد: پیشرفت هاى زیادى در گفت وگوهاى هسته اى با ایران به دست آمده است.مذاکرات محمد جواد ظریف و جان کرى وزراى خارجه ایران و آمریکا روزجمعه به صورت دو جانبه ادامه داشت. تاکنون در برخى از موضوعات اساسى پیشرفت هایى صورت گرفته، اما در برخى مسائل دیگر از جمله تحریم ها و تحقیق و توسعه تلاش ها براى یافتن راه حل ادامه دارد و از جمله موضوعات مورد مذاکره در جلسه روز جمعه وزراى 2 کشور است. طرفین در این دور از مذاکرات به دنبال دست یابى به تفاهمى بودند که چارچوب اصلى را براى نگارش توافق جامع روشن کند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار رسانه ها
اخبار روز رسانه ها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon