جاذبه‌های تاریخی لارستان؛ از قلعه اژدها پیکر تا باغ نشاط


جاذبه‌های تاریخی لارستان؛ از قلعه اژدها پیکر تا باغ نشاط

خبرگزاری تسنیم: شهرستان لارستان با دارا بودن آثار تاریخی و باستانی متعدد اما ناشناخته، مکانی مناسب برای گذران تعطیلات نوروزی است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از لارستان، شهرستان لارستان به عنوان بزرگ‌ترین شهرستان فارس در جنوبی‌ترین نقطه این استان پهناور قرار دارد و در مجموع 17 درصد وسعت فارس را به خود اختصاص داده است.

مردم لارستان به زبان لاری صحبت می‌کنند که این زبان شاخه‌ای از پهلوی باستان است که با فارسی امروز بسیار متفاوت است. زبان لاری، زبان ساکنان جنوبی استان فارس و استان هرمزگان است و در بعضی از مناطق و روستاها لهجه‌ها متفاوت است.

شهرستان لارستان آثار تاریخی بسیار فراوانی اعم از قلعه‌ها، کاروانسراها، مساجد و اماکن متبرکه، آب انبارها، پل‌ها و غیره دارد.

مهم‌ترین اماکن تاریخی لارستان

قلعه اژدها پیکر

قلعه اژدهاپیکر لارستان به شماره 10504 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده که یادگاری از دوران پیش از اسلام به شمار می‌رود.

این قلعه تاریخی که درست بر روی تپه ای مرتفع در شمال شهر لار واقع شده از تمام مدخل های ورودی و خروجی شهر لار، قابل مشاهده است.

کاروانسراهای نو و گلشن

در شهرها، روستاها و جاده های قدیمی شهرستان لارستان، آثار وجود کاروانسراها که مربوط به دوره های مختلف و به خصوص صفویه است، دیده می شود.

مهم ترین این کاروانسراها، کاروانسراهای نو، گلشن و معتمد است که در مجموعه تاریخی شهر لار و در محله های قدیمی این شهر وجود دارد.

بازار قیصریه لارستان

بازار قیصریه لارستان، یک مجموعه نفیس و پر تنوع معماری قدیم ایران است که بنای تاریخی آن 1300 سال قدمت دارد و و جلوه های بارزی از شیوه های معماری گذشته از پیش از صفویه تا قاجاریه در این مجموعه تاریخی به چشم می خورد.

جالب ترین قسمت بازار قیصریه لارستان طرح چهار سوق آن است که در نوع خود از نظر معماری منحصر به فرد است.

بنا به اظهار کارشناسان میراث فرهنگی، در احداث بازارهای وکیل شیراز و بازار قیصریه اصفهان، از بازار قیصریه لارستان اقتباس و الگوبرداری شده است.

آب انبارها

در شهرستان لارستان، به دلیل آب و هوایی گرم در فصل تابستان و همچنین کمبود آب، مردم این منطقه از روزگارانی دور با احداث آب انبارها، دهن شیر و قنات ها، سعی کرده اند با این خصیصه طبیعی مبارزه کنند و به دنبال آن آثاری زیبا علاوه و بر کار عام المنفعه خود به جای گذارند.

وجود بیش از یک هزار و 500 آب انبار در شکل ها و اندازه‌های مختلف و همچنین قراردادن آبراهه های منحصر به فرد جهت انتقال آب باران به داخل این آب انبارها، جلوه ای از هنر، دقت و معماری مردمان ساکن در لارستان کهن است.

آتشکده آذر فرنبغ کاریان

تل آتشکده کاریان یا آذرفرنبغ با ارتفاع تقریبی 20 متر در مسیر کاریان، از دهستان هرم و کاریان، بخش جویم لارستان و در 42 کیلومتری جنوب غربی جویم در نیمه راه بندر سیراف و دارابگرد قرار دارد.

آتشکده فرنبغ (کاریان) لارستان، یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین آتشکده ایران در زمان ساسانیان بوده که یکی از مهم‌ترین آتش‌های سه گانه زرتشتی که مختص موبدان بوده، در آن جا می‌سوخته ‌است.

بنا به اسناد تاریخی، ساسان، جد اردشیر بابکان تولیت این آتشکده را بر عهده داشته و ساسانیان همواره علاقه خاصی به این آتشکده داشته‌اند.

باغ نشاط

باغ نشاط که از بناهای دوره افشاریه محسوب می شود، با مساحتی حدود یک هکتار در شهر قدیم لار واقع شده  و از دوران صفویه به بعد مقر حکومتی لار، بوده است.

عمارت اصلی باغ نشاط لار، در سه طبقه بنا شده و ارتفاع ایوان آن به 2/5 متر می رسد. همچنین در قسمت شمالی این باغ، حمامی قرار دارد که فضای داخلی حمام شامل بخش های مختلف از جمله گرمخانه و خزینه است و نیز بر دیوارهای آن نقوش تزیینی و خطوط نستعلیق بسیاری ترسیم شده است.

موزه‌ها

برای معرفی بهتر فرهنگ و آداب و رسوم مردم شهرستان لارستان، موزه‌هایی ایجاد شده است که از آن جمله می توان موزه مردم شناسی لار در باغ نشاط، موزه مردم شناسی بخش اوز، موزه مردم شناسی روستای کریشکی بیرم، گنجینه آیت الله سیدعبدالعلی آیت اللهی(ره) امام جمعه فقید لارستان در محل حسینیه اعظم و گنجینه آثار باقی از شهدا هشت سال دفاع مقدس در گلزار شهدای شهر لار نام برد.

انتهای پیام/ج

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon