عرض ارادت مسافران نوروزی به حرم مطهر نوادگان امام کاظم(ع) در مشهدالکوبه+تصاویر


عرض ارادت مسافران نوروزی به حرم مطهر نوادگان امام کاظم(ع) در مشهدالکوبه+تصاویر

خبرگزاری تسنیم: مشهدالکوبه این روزها میزبان مسافران نوروزی است که برای عرض ارادت به حرم مطهر نوادگان امام کاظم(ع) در این روستا می‌آیند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، حرم مطهر امامزادگان جعفر و ابراهیم(ع) از نوادگان امام موسی‌کاظم(ع) که به شمارة 27875 و در تاریخ 1388.09.01 به‌ثبت آثار ملّى و تاریخى رسیده در روستاى مشهدالکوبه از دهستان مشهد میقان و در 35 کیلومترى شمال غرب شهر اراک واقع شده و به "شاهزاده جعفر و شاهزاده ابراهیم(ع)" مشهور است.

ساختمان این حرم مطهر، با توجّه به کتیبة موجود بر روى صندوق چوبى، مربوط به اوایل قرن دوازدهم هجرى بوده و هسته مرکزى بنا، اتاقى داراى 2درِ شرقى و جنوبى به محوّطه سالن جدید است و در چهار گوشة اصلى بقعه، نیم طاقى بالا آمده و بنا را از خارج به چند ضلعى درآورده تا زمینه احداث گنبد را فراهم سازد.

بر فراز بقعه این امامزاده، گنبدی به ارتفاع آن 3.20متر از پشت‌بام قرار دارد که به صورت دوپوش مخروطى بوده و کاشى‌‏هاى فیروزه‏‌اى و سفید رنگ آن دچار آسیب‌‏هاى جدى شده و قسمت زیادى از کاشى‏ها از بین رفته و نقوش هندسى قهوه‌‏اى و زیتونى رنگ در زیر گنبد و نیز آجرکارى ازاره حرم، تزئینات داخل بقعه این امامزاده را تشکیل مى‌‏دهد.

صندوق چوبى مستطیل شکل که به‌طور احتمال از چوب گردو است و بسیار هنرمندانه طرّاحى، حکاکى و خراطى شده و با قطعات بسیار کوچک چوب به صورت مشبک اشکال هندسى ساخته شده، از مرقد محافظت مى‏‌کند و در قسمت دور تا دور بالاى ضریح، قاب‌‏هاى چوبى نقش بسته به‌طورى که اطراف ضریح را پوشانده و بخشى از آیات سوره مبارکه انعام به خط نستعلیق به صورت برجسته خراطى شده‌است.

در ساخت این ضریح، استاد عبدالمجیدحسینى همکارى داشته و نام او در پایان کار در قسمت شرقى و پس از تاریخ ساخت ضریح این حرم مطهر که 20 ربیع الثانى 1123هـجری قمری ذکر شده، آمده است.

بر دور صندوق، ضریح آلومینیومى در سال 1379 شمسی نصب شده و در پیرامون بقعه در سالیان اخیر از سوى سازمان اوقاف و امورخیریه استان مرکزی، شبستان و رواق احداث شده و توسعه‌‏اى به بقعه داده شده است.

عکس و گزارش از سمیه حبیبی، فاطمه خوشدونی

انتهای پیام/ ی
 

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon