باغات، غارها و چشمه‌سارهایی در دل کویر؛کرمان استانی با جغرافیای اسرار آمیز


باغات، غارها و چشمه‌سارهایی در دل کویر؛کرمان استانی با جغرافیای اسرار آمیز

خبرگزاری تسنیم: کلوت‌های شهداد، باغ شاهزاده ماهان، ارگ تاریخی بم، حمام گنجعلی خان و روستای تاریخی میمند تنها بخشی از جاذبه‌های گردشگری استان کرمان است. وجود غارها، چشمه سارها و باغاتی در دل کویر، کرمان را از سایر استان‌های مجاور متمایز کرده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم ازکرمان، عید نوروز فرصت بسیار مناسبی برای سفر به استان کرمان است تا بتوان به سیر و سیاحت در این منطقه تاریخی پرداخت. آب و هوای مناسب کرمان در فصل نوروز سبب شده است تا ایام  نوروز اوج مسافرت‌ها به این استان باشد.

اما  آثار تاریخی و گردشگری این استان،  تنها منحصر به ارگ بم، باغ شاهزاده، کلوت‌های شهداد، روستای تاریخی میمند، مقبره شاه نعمت الله ولی و گنبد جبلیه نبوده و آثار تاریخی و گردشگری ناب و بکری در استان وجود دارد که  همواره توجه گردشگران را به خود جلب کرده است.        

بازار  سرپوشیده کرمان، مقبره مشتاق علی شاه، آتشکده زرتشتیان، یخدان‌ها، تخت درگاه قلی بیگ و مقره خواجه اتابک از جاذبه‌های گردشگری شهرکرمان است که به علت بافت تاریخی و منحصر به فرد خود توجه مسافران نوروزی را به خود جلب می‌کند.خانه منفرد،پرداختی و اسلامیت از خانه‌های دوره قاجاری در کرمان است که کمتر از سایر مکان‌های تاریخی استان معرفی شده است اما بافت زیبا و معماری این خانه‌ها توجه بسیاری را به خود جلب کرده است.

پراکندگی جغرافیایی استان،  سبب پراکندگی آثار تاریخی،گردشگری نیز شده است.در شهرستان‌های مختلف استان آثار گردشگری وجود دارد که کمتر به چشم آمده است اما زیبایی و بکر بودن آن‌ها کرمان‌گردان را بسیار راضی کرده است.

باغ‌هایی سبز در دل کویر

کافی است کمی از کرمان فاصله بگیرید، در سی کیلومتری کرمان، در دل کویر باغی نهفته است که در روزهای سبز بهار نهایت زیبایی خود را به رخ می‌کشد. این باغ در دو کیلومتری شهر ماهان و در دامنه کوه‌های تیگران کرمان واقع شده که ساخت آن به اواخر دوره  قاجاریه  برمی‌گردد. این باغ با مختصات جغرافیایی30 درجه و 1 دقیقه عرض شمالی و 57 درجه و 17 دقیقه طول شرقی یکی از اصلی‌ترین مقصد گردشگران در کرمان است.

اما  باغ شاهزاده ماهان تنها نقطه سرسبز کویرکرمان نیست. باغ عمارت بگلر بیگی یا همان باغ فتح آباد نیز که به تازگی بازسازی و مرمت آن انجام شده است در کویر سبزی و زیبایی خود را به رخ کشانده است. این باغ ساخت دوره قاجاریه در 25 کیلومتری شهر کرمان، در روستای اختیار آباد واقع شده است. این باغ الگوی احداث  باغ شاهزاده ماهان بوده است.
باغ  فتح آباداز از یادگارهای  فضل علی خان بیگلر بیگی است. که دلیل نام گذاری‌اش به باغ بیگلر بیگی هم به همین دلیل است.                                                      

کرمان شهر ارگ‌ها

تنها ارگ تاریخی بم نیست که در استان کرمان خودنمایی می‌کند، بلکه ارگ انار،ارگ راین و ارگ بردسیر نیز در استان کرمان واقع هستند که بناهایی بسیار تاریخی و با قدمتی چند صد ساله هستند.

ارگ انار

 ساخت ارگ انار به دوره‌های پیش از اسلام بر می‌گردد.احمدی کارشناس آثار باستانی درباره قدمت ارگ‌های تاریخی استان می‌گوید: ارگ انار دوره ساسانی ایجاد شده است و ساخت آن همانند ارگ بم  است.

ارگ راین

این بنای تاریخی با مساحتی بیش از بیست و دو هزار مترمربع، دومین بنای خشتی بزرگ جهان بعد از ارگ بم است.                             

ارگ بردسیر

قدمت این ارگ به بیش از 300 سال قبل می‌رسد و روبرو مسجد جامع این شهر واقع شده است.

آبشارهای شهر کویری

آبشار دلفارد،آبشار بنگان بافت، آبشار جهانجان بافت،آبشار وروار عنبرآباد ، آبشار راین، آبشار سیمک کوهپایه از جمله آبشار های استان کرمان هستند که سالانه گردشگران زیادی را به سمت خود می کشانند.                                      

آبشار ولوار

آبشار بزرگ وروار یکی از شگفتی‌های جنوب استان کرمان است که در شمال شرقی شهرستان عنبرآباد واقع شده است و به گفته کارشناسان و ایرانگردان با ارتفاع بیش از 100 متر یکی از بلندترین آبشارهای خاور میانه است.

آبشار بنگان

این آبشار در شمال روستای بنگان در 15 کیلومتری شمال شرقی شهر بافت در منطقه‌ای کوهستانی و سردسیر واقع شده است. ارتفاع این آبشار که در دامنه کوه‌های لاله‌زار قرار گرفته است به بیش از 15 متر می‌رسد.

غارهای در دل کویر

غار طرنگ،غار جفریز،غار ایوب، غار شعیب،غار چاه دریا و غار میرزا از جمله غارهای واقع دراستان کرمان هستند.

غار میرزا 

غار میزا در ارتفاع 2342 متری از سطح دریا در فاصله 32 کیلومتری شمال شرقی شهر رفسنجان قرار دارد. این غار دارای هشت تالار اصلی و چهار تالار فرعی است که هر کدام ویژگی‌های خاصی دارد. ورود به بخش میانی غار که 150 متر مربع مساحت دارد و نیاز به فرود 90 متری در فضای معلق دارد. این غار با ویژگی‌های منحصر به فرد خود در میان غارهای کشور کم‌نظیر و در میان غارهای استان کرمان بی‌همتا است.                                                      

غار ایوب

غار ایوب بزرگ‌ترین غار آذرین ایران محسوب می‌شود و اصلی‌ترین مشخصه آن دهانه بسیار بزرگ غار در نیمه‌های کوه در ارتفاعی بالا است. دهانه این غار 50 متر طول و 40 متر ارتفاع دارد.

غار ترنگ

غار ترنگ در مجاورت روستای ترنگ و کوه ترنگ در 70 کیلومتری شهرستان بافت و 230 کیلومتری جنوب غربی شهر کرمان واقع شده است. غار آهکی طرنگ به عنوان یکی از مهم‌ترین و طولانی‌ترین غارهای استان کرمان در نوع خود بی‌نظیر و دارای مناظر و جلوه‌های طبیعی بسیار زیبا و پدیده‌های شگفت‌انگیز است.

انتهای پیام/ج

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon