عراقچی: در قبال انعطاف ایران همه تحریم‌ها و ۶ قطعنامه شورای امنیت باید لغو شود

عراقچی: در قبال انعطاف ایران همه تحریم‌ها و 6 قطعنامه شورای امنیت باید لغو شود

خبرگزاری تسنیم: معاون وزیر امور خارجه کشورمان در گفتگو با شبکه دوی سیمای جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد که تمام قطعنامه‌های شورای امنیت و تحریم‌های آمریکا و اروپا باید برداشته شوند.

به گزارش حوزه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، سید عباس عراقچی، مذاکره کننده ارشد کشورمان، می‌گوید: "امروز هم مذاکرات بسیار فشرده‌ای را در سطوح مختلف داشتیم. طی دو روز اخیر و با ورود دیگر وزرای خارجه کشورهای 1+5 مذاکرات شکل جدیدتری و جدی‌تری به خود گرفت".

وی در ادامه افزود: "ظریف با همتایان چینی و آلمانی خود همچنین خانم موگرینی که امروز به مذاکرات ملحق شد جلساتی را برگزار کرد، با وزرای خارجه و انرژی آمریکا هم جلساتی داشتیم که آقای صالحی نیز جلسات خودشان را داشتند. بنده هم کنار ایشان و در جلسات مربوط به معاونان و کارشناسان حضور داشتم. در مجموع مذاکرات بسیار فشرده‌ای در جریان است، به لحظات بسیار سختی رسیده و موضوعات به جزئیات خود نزدیک شده است و بحثها خیلی نزدیک جریان دارند".

مذاکره کننده ارشد کشورمان در ادامه تأکید کرد: "به‌قاطعیت می‌گویم که هنوز هیچ توافقی حاصل نشده، شایعات و فضاسازی‌هایی که صورت گرفته، مشخص است که بعضاً با اهداف سیاسی است، ولی آنچه مسلم است ما هنوز به هیچ توافقی نرسیده‌ایم. برای خیلی از موضوعات راه حل پیدا شده، برای شاید 2 یا 3 موضوع هنوز به راه حل نرسیده‌ایم. اما حتی اگر برای این 2 یا 3 موضوع راه‌حلی پیدا بکنیم، هنوز نمی‌توانیم بگوییم که به توافقی رسیده‌ایم. توافق زمانی حاصل می‌شود که همه مفاد توافق باید به دست آید و ما متنی را داشته باشیم که در مورد همه ظرایف و جزئیات توافق صورت گرفته باشد، قطعاً توافق دومرحله‌ای نخواهیم داشت. کاری که هم‌اکنون صورت می‌گیرد این است که برای تمامی موضوعات که در مذاکرات مطرح است راه‌حلی پیدا شود، زمانی که این راه‌حل‌ها پیدا شود، در گام بعدی باید این راه‌حل‌ها را مکتوب کنیم، نگارش کنیم و به‌شکل توافقی که مورد قبول همگان باشد، تبدیل شود. و برای این کار همچنان تا چند ماه دیگر زمان وجود دارد که البته کار زیادی خواهد بود ولی قسمت اصلی دستیابی به راه‌حل‌ها است. در مورد بسیاری از مسائل راه‌حل پیدا شده است، آن‌هم موضوعاتی که اتفاقاً خیلی هم دشوار بوده‌اند و راه‌حل‌های آن‌ها تقریباً پیدا شده است".

عراقچی گفت: "در یکی دو موضوع دیگر همچنان باید بیشتر کار کنیم. این موضوعات همان‌گونه که بینندگان می‌دانند شامل دو حوزه است. اصولاً هدف ما در این مذاکرات دو هدف اصلی است، یک هدف مربوط به برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران است، که این مذاکرات و توافق احتمالی به‌دنبال این است که اهداف صلح‌آمیز این برنامه را نشان دهد و ماهیت صرفاً صلح‌آمیز آن را تأیید کند و هدف دوم مذاکره رفع تحریم‌ها است، تحریم‌هایی که به‌خاطر برنامه هسته‌ای ایران برقرار شده است".

معاون وزیر امور خارجه گفت: "ما در هر دو جهت در حال حرکت هستیم. در مورد برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران و اعتمادسازی، بحث غنی‌سازی، ذخایر مواد هسته‌ای غنی‌شده ایران، نحوه نظارت، تأسیسات هسته‌ای نطنز و فردو و رآکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک مطرح هستند که در خصوص آن‌ها باید راه‌حلی پیدا شود که ماهیت صلح‌آمیز آن‌ها تأیید شود و اطمینان کافی به دست آید و در مقابل باید تحریم‌ها برداشته شود، تحریم‌های اتحادیه اروپا، آمریکا و نهایتاً تحریم‌های شورای امنیت باید برداشته شوند که از اهمیت بسیار خاصی به‌لحاظ سیاسی و حقوقی برخوردارند. شش قطعنامه (شورای امنیت) تحریمی علیه ایران وجود دارد که حتماً هر شش قطعنامه باید لغو شوند، حتماً تحریم‌های اقتصادی اتحادیه اروپا و آمریکا باید برداشته و لغو شوند. این‌ها چیزهایی است که ما به‌دنبالشان هستیم".

وی افزود: "پیشرفت‌های خوبی تاکنون حاصل شده است، در بسیاری از حوزه‌ها و مسائل موفق شده‌ایم به راه‌حل‌هایی دست یابیم که اهداف دو طرف را تأمین کند".

وی درباره چگونگی تداوم مذاکرات گفت: "در مورد اتمام مذاکرات نمی‌توان دقیق پیش‌بینی کرد. قرار است که فردا صبح جلسه اصلی وزرای خارجه 1+5 و ایران با حضور تمامی وزرای خارجه برگزار شود، هرچند قرار بود که این جلسه امشب برگزار شود اما چون یکی از وزرا با تأخیر (به لوزان) وارد شد، این جلسه به تأخیر افتاد، جلسه فردا خیلی تعیین کننده خواهد بود در اینکه واقعاً می‌توانیم طی آن جلسه یا در پایان آن جلسه به یک جمع‌بندی برسیم. ممکن است که تمامی فردا یا حتی پس‌فردا نیاز باشد جلساتی را داشته باشد. ما تا هر زمانی که نیاز باشد پشت میز مذاکره خواهیم بود".

معاون وزیر خارجه کشورمان گفت: "اراده سیاسی جمهوری اسلامی ایران برای مذاکره و دستیابی به یک راه‌حل مذاکراتی کاملاً وجود دارد و اراده قوی است، ما تا هر زمانی که نیاز باشد در این مذاکرات حضور خواهیم داشت. طرف‌های مقابل ما هم البته باید گفت که از اراده لازم برخوردارند. منتها رسیدن به یک توافق کار سختی است، توافقی که برای همه توافق خوبی باشد. به هر حال زمانی که توافق انجام شود هر طرف باید بتواند از این توافق در سمت خودش و کشورش دفاع کند و بتواند بگوید که به آن خواسته‌هایی که داشته است رسیده است. خواسته طرف مقابل اعتمادسازی است، خواسته ما هم احترام به برنامه هسته‌ای، شناسایی بین‌المللی آن و کنار آن رفع تحریم‌ها است. اینکه چگونه به یک توافقی برسیم که همه این‌ها را با هم داشته باشد البته کار سختی است، ولی تاکنون ما راه زیادی را پیموده‌ایم و معتقدیم که ادامه راه قابل پیمودن است. به‌نظر ما رسیدن به یک توافق کاملاً در دسترس است. برای این کار نیاز است که دو طرف تصمیمات جدی را اتخاذ کنند. ما به‌سهم خود برای اعتمادسازی جدی هستیم و تصمیمات لازم را گرفته‌ایم، طرف مقابل ما هم باید تصمیمات لازم را برای رفع تحریم‌ها و احترام به برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران بگیرد".

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان