روز پنجم مذاکرات لوزان۲ چگونه گذشت؟ + فیلم

روز پنجم مذاکرات لوزان2 چگونه گذشت؟ + فیلم

خبرگزاری تسنیم: پنجمین روز مذاکرات هسته‌ای ایران در سوئیس در حالی ادامه یافت که جمع وزرای خارجه گروه ۱+۵ جمع شد و بار دیگر بازار شایعه و تکذیب هم داغ شد.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری تسنیم از لوزان، یکشنبه 29 مارس برابر با 9 فروردین یعنی تنها دو روز مانده به ضرب الاجل ماه مارس در خصوص رسیدن به توافق بر سر برنامه هسته‌ای ایران در حالی سپری شد که وزرای خارجه چین، روسیه و انگلیس به جمع دیگر وزرای خارجه 1+5 اضافه شدند.

صبح یکشنبه ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که جان کری سفر بازگشت خود به آمریکا را به‌دلیل جریان داشتن مذاکرات هسته‌ای ایران لغو کرده است.

 

 

کری قرار بود دوشنبه در مؤسسه کندی در بوستون سخنرانی کند و از آنجا که این برنامه برای برگزار کنندگان و شخص وزیر خارجه ایالت متحده از اهمیتی بالا برخوردار بود،‌ لغو بازگشت کری به آمریکا به‌دلیل ادامه مذاکرات این گمانه‌زنی را به وجود آورد که روند مذاکرات هسته‌ای به‌گونه‌ای بوده است که حصول نتیجه در مذاکرات از برنامه سخنرانی وزیر خارجه آمریکا به‌مراتب بااهمیت‌تر است.

نشست دوجانبه هیئت‌های مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران و آمریکا به‌ریاست ظریف و کری در روز یکشنبه نیز برگزار شد. در این نشست، سید عباس عراقچی، مجید تخت‌روانچی، علی‌اکبر صالحی و حسین فریدون حضور داشتند. همچنین ارنست مونیز و وندی شرمن، وزیر خارجه آمریکا را همراهی کردند.

وزیر خارجه چین، که برای حضور در مذاکرات هسته‌ای ایران در لوزان به این شهر آمده، به دیدار محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، رفت.

اما بلومبرگ به‌نقل از مقام‌های رسمی نوشت که قدرت‌های غربی مذاکره کننده با ایران پیشنهاد داده‌اند تا تحریم‌های سازمان ملل طی 4 تا 6 سال آینده لغو شود. برخی تحریم‌ها نیز قرار است تا یک دهه آینده حفظ شود.

گزارش رسانه غربی فوق در ادامه جوسازی‌ رسانه‌های غربی مانند رویترز،‌ آسوشیتدپرس و سی‌ان‌ان بود که طی روزهای اخیر اخباری را به‌نقل از مقاماتی که نخواستند نامشان فاش شوند منتشر کردند.

از سوی دیگر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هم که مخالف صد در صدی توافق احتمالی با ایران است در اظهاراتی اعلام کرد که "محور ایران ــ لوزان ــ یمن برای بشریت بسیار خطرناک است و می‌بایست متوقف شود".

نتانیاهو در ادامه مدعی شد که "توافق احتمالی بر سر برنامه هسته‌ای ایران حتی از آنچه اسرائیل از آن واهمه دارد نیز بدتر است".
به نظر می‌رسد دو مورد اختلافی تحریم و تحقیق و توسعه سانتریفیوژها هنوز آن‌قدر حل‌نشده هستند که در صورتی که طرف مقابل انعطاف لازم را به خرج ندهد احتمالاً بتوانند مانع از حصول نتیجه دلخواه شوند.

در روزهای گذشته مقامات کشورمان و همچنین مقامات غربی اعلام کردند دو مورد اختلاف هنوز حل‌نشده باقی مانده و آن مباحث تحریم‌ها است و همچنین تحقیق و توسعه سانتریفیوژها.

خبرنگار تسنیم همچنین مطلع شد فرانک والتر اشتاین‌مایر و لوران فابیوس وزرای خارجه آلمان و فرانسه به‌دلیل ادامه مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای ایران در لوزان سفر خود به قزاقستان را لغو کردند.

اما لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه که از ابتدای مذاکرات لوزان2 انتظار می‌رفت به مانند گذشته نقش مخرب ایفا کند در سخنانی اعلام کرد: "در مذاکرات سخت کار می‌کنیم. برای رسیدن به نتیجه در این دور از مذاکرات امید هست".

خبرگزاری فرانسه همچنین به‌نقل از یک منبع ایرانی ادعا کرد: "اگر بتوانیم تمام مسائل باقی‌مانده را امروز یا طی دو سه روز آینده حل کنیم، می‌توانیم شروع به تدوین یک متن بکنیم".

یک مذاکره‌کننده ارشد ایران، گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس را که حاوی نکات غیردقیقی از جمله در مورد انتقال اورانیوم از ایران به روسیه است، رد کرد و افزود: انتشار چنین اخباری از سوی برخی از رسانه‌های غربی در راستای فضاسازی‌هایی در جهت اخلال در روند مذاکرات صورت می‌گیرد که البته اقدامی بیهوده و غیرحرفه‌ای است.

پیشتر نیز خبرگزاری رویترز در یک خبرسازی دروغین مدعی شد که ایران و گروه 1+5 به یک توافق 2 تا 3 صفحه‌ای نزدیک شده‌اند، ادعایی که از سوی مقامات ایرانی از جمله سید عباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی به‌شدت رد شد.

خبرگزاری فرانسه هم روز یکشنبه از قافله شایعات رسانه‌های غربی عقب نیفتاد و به‌نقل از دیپلمات‌ها اعلام کرده که توافق مشروط روی عناصر کلیدی برنامه هسته‌ای ایران حاصل شده است.

این رسانه غربی مدعی شد که ایران "کم و بیش" توافق کرده که تعداد سانتریفیوژ‌های خود را به دوسوم تعداد کنونی کاهش داده و بخش اعظمی از ذخایر هسته‌ای خود را به خارج از کشور منتقل کند، موضوعی که عراقچی آن را تکذیب کرد.

اما، یک مقام ارشد آمریکایی حاضر در لوزان سوئیس هم بر سخنان مقامات ایرانی صحه گذاشت و گفت تحقیق و توسعه و کاهش تحریم‌های شورای امنیت مهمترین موضوعات مطرح در مذاکرات هستند.

فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر خارجه آلمان هم ــ که در لوزان به سر می‌برد ــ یکی به نعل و یکی به میخ زد و در سخنانی با بیان اینکه تحریم باید گام به گام برداشته شوند، گفت: تحریم‌های مربوط به مواد هسته‌ای را نمی‌توان بلافاصله برداشت. اشتاین‌مایر هم روز یکشنبه با ظریف دیدار کرد.

وی همچنین انعطاف از سوی ایران را عامل تسهیل کننده در رسیدن به تفاهم در مذاکرات عنوان کرد.

عراقچی معاون وزیر امور خارجه کشورمان هم در گفتگو با شبکه دوی سیمای جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد که تمام قطعنامه‌های شورای امنیت و تحریم‌های آمریکا و اروپا باید برداشته شوند.

فیلیپ هاموند، وزیر خارجه انگلستان هم که یکشنبه‌شب به لوزان آمد، گفت: "می‌توان به توافق رسید اما ایران باید تصمیم سختی بگیرد".
اما گمانه‌زنی دیگر در روز یکشنبه در خصوص ادامه مذاکرات با توجه به نزدیک شدن به ضرب الاجل 31 مارس بود. در همین رابطه یک منبع آگاه در هیئت ایرانی تأکید کرد که تهران و گروه 1+5 شامل مذاکره کنندگان بین المللی امروز یکشنبه به توافق رسیده‌اند تا مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای ایران را تا روز سه‌شنبه ادامه دهند.

پیشتر دیپلمات‌های اروپایی نزدیک به مذاکرات هسته‌ای ایران در لوزان گفته بودند گفتگوهای هسته‌ای قطعاً دوشنبه نیز ادامه خواهد یافت.
یکشنبه‌شب وزیران امور خارجه کشورهای روسیه، چین، انگلیس، فرانسه، آمریکا و آلمان هم با یکدیگر در لوزان دیدار کردند.

در اواخر روز یکشنبه همچنین وزرای خارجه ایران و انگلیس دیدار کردند و از سوی دیگر وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه مذاکرات با وزیر خارجه روسیه و رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان با وزیر انرژی آمریکا ملاقات کردند.

انتهای پیام/پ*

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان