سمنان؛ مدفن امامزاده ای که محضر چهار امام شیعه را درک کرد+ تصاویر


سمنان؛ مدفن امامزاده ای که محضر چهار امام شیعه را درک کرد+ تصاویر

خبرگزاری تسنیم: امامزاده علی بن جعفر (ع) فرزند امام جعفر صادق (ع) و برادر بزرگوار حضرت امام موسی کاظم (ع) است و نام مادر این بزرگوار نیز «امّ ولد» ذکرشده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سمنان، همه‌روزه در این امامزاده واجب‌التعظیم که در شهر سمنان مدفون است شاهد حضور زائران زیادی هستیم که از فضای معنوی آن استفاده می‌کنند.

مرحوم آیت‌الله علامه حائری مازندرانی درباره نسبت این بزرگوار، تحقیقاتی داشته و نتیجه تحقیق خود را با قصیده‌ای به عربی سروده و در لوحی ثبت کرده که مفاد آن چنین است: «علی بن جعفر (به‌اتفاق علمای رجال) از فقهای جلیل‌القدر و ثقات عظیم‌الشأن است، چنانچه شیخ جلیل محدث نوری در مستدرکات فرموده بین سیادت و فضل و جلالت و کثرت روابط و اشتهار چهار امام را درک کرده، یعنی برادرش موسی بن جعفر (ع)، حضرت علی بن موسی‌الرضا (ع) و حضرت جواد (ع) و حضرت هادی (ع) و کتاب او اصول معتبر و مشهور است که از برادرش امام موسی کاظم (ع) روایت می‌کند.»

مجلسی اول و ثانی فرمودند: «فضل و جلالت وی بزرگ‌تر از آن است که محتاج به بیان باشد.»

ظاهراً آن حضرت در زمان حضرت امام علی النقی (ع) به ایران مسافرت کرده و پس از ورود به قم و مدتی در آنجا جهت زیارت مرقد حضرت علی بن موسی‌الرضا (ع) به طوس عزیمت می‌کند؛ در سمنان نیز مدتی توقف نموده از سادات ابوالفضلی و سجادی، به‌ویژه از امامزاده اشرف و زین‌العابدین علی صالح، دیدن می‌کند و به روایتی در مراجعت از طوس در سمنان فوت کرده و در این محل مدفون‌شده است.

مشخصات بقعه و بارگاه

این بقعه متبرکه در خیابان شهید رجایی سمنان واقع‌شده است. مساحت فعلی مجموعه عرصه و اعیانی امامزاده حدود 3500 مترمربع است، مساحت بقعه 40 و مساحت کل بنا 550 مترمربع است.

ساختمان این بقعه متبرکه شامل گنبد، ایوان و حرم و دو سالن بزرگ در طرفین بقعه است که اخیراً نسبت به بازسازی و کاشی‌کاری گنبد و دو سالن طرفین بقعه و تعمیرات مهتابی و راهروها اقدام شده است. بنای اصلی بقعه که رو به مشرق است، بر روی صفه‌ای‌ بزرگ قرار دارد.

در قسمت جلوی ایوان و پیش فضای آن، مهتابی بزرگی به طول 22 متر و عرض 15 متر احداث‌شده که به‌وسیلۀ 12 پله حیاط امامزاده مرتبط می‌شود. این مهتابی قریب 2.75 متر از صحن بلندتر است.

ایوان اصلی غربی که 9.5 ارتفاع دارد با کاشی زینت یافته و دهنه ایوان 5.5 متر است.

مقبره حضرت، در سال‌های اخیر با سنگ مرمر بازسازی‌شده است و ضریح فلزی زیبایی توسط هنرمندان اصفهانی ساخته و در سال 1373 شمسی نصب‌شده است.

ایوان شرقی که درب ورودی امامزاده در آن قرار دارد،5.5 متر بلندی و دارای تزیینات کاشی‌کاری است که در سال 1330 هجری شمسی مرمت‌شده است. بنای بقعه به شماره 2339 در تاریخ 8/3/78 در فهرست آثار تاریخی به ثبت رسیده است.

صحن امامزاده تقریباً مربع شکل به ضلع 55 متر است که به‌وسیلۀ یک راهرو به حیاط کوچک کنار بقعه راه می‌یابد و ازآنجا به سمت جنوب درب دیگری اخیراً نصب‌شده که به خیابان شهید شیخ فضل‌الله نوری باز می‌شود. صحن‌ها، صفه، سالن، راهرو مهتابی محل دفن اموات بوده و به‌صورت گورستان عمومی است.

در سالن دست راست حرم، صورت قبر بزرگ و سنگی قرار دارد که مردم سمنان آن را متعلق به «اباصلت»، شاگرد علی بن جعفر (ع) می‌دانند.

هر هفته هزاران نفر به این مکان مقدس آمده و به زیارت حضرتش می‌شتابند. این بقعۀ مبارکه توسط هیئت‌امنا که از طرف سازمان اوقاف و امور خیریه منصوب‌شده‌اند اداره می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان با اشاره به چگونگی اداره این بقعه، گفت: این بقعه دارای 5 هیئت‌امنا و 3 خادم ثابت است.

حجت‌الاسلام عبدالله واحدی درباره برنامه‌های نوروزی در این بقعه گفت: اقامه نماز جماعت، مشاوره و پاسخگویی به مسائل شرعی، اجرای طرح تربیت حافظان و قاریان، اجرای مراسم شب احیاء و جزء خوانی قرآن در ماه رمضان از برنامه‌ها و مراسم‌هایی است که به مناسبت‌های مختلف در این بقعه متبرکه است.

وی افزود: برگزاری مراسم تحویل سال نو امسال علاوه بر سایر بقعه‌ها به‌طور ویژه در امامزاده علی بن جعفر سمنان نیز برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon