مسکو: حوادث یمن بدون پیامد نخواهد بود

مسکو: حوادث یمن بدون پیامد نخواهد بود

خبرگزاری تسنیم: معاون وزیر خارجه روسیه با تأکید بر اصل گفت‌وگو بین گروه‌های سیاسی در یمن برای حل بحران این کشور، هشدار داد آنچه که در یمن در حال حاضر جریان دارد بدون پیامد نخواهد بود.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از «الاخبار»، «میخائیل بوگدانف» معاون وزیر خارجه روسیه در حاشیه نشست پایانی اتحادیه عرب در «شرم الشیخ» پس از انتقال پیام «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری این کشور به اتحادیه، از تلاش‎های دولت متبوعش برای حل بحران‌های منطقه از جمله لبنان، خبر داد و تصریح کرد «مسکو ی منتظر سفر قریب‌الوقوع شخصیت‌های لبنانی به مسکو است.»

بوگدانف به اسامی شخصیت‌های لبنانی که قرار است به مسکو سفر کنند، اشاره‌ای نکرد ولی خاطرنشان کرد که مسکو به تلاش‌هایش برای حل بحران خلا قدرت در لبنان و انتخاب رئیس‌جمهوری برای آن، ادامه خواهد داد.

این مقام روسی گفت: «ما طرف مستقیم در انتخاب رئیس‌جمهور در لبنان نیستیم ولی تماس‌های ما با گروه‌های "8 مارس" و "14 مارس" همچنان در جریان است و پیشتر نیز با آنها در بیروت دیدار کردیم و این دیدارها متوقف نشده است.»

بوگدانف تصریح کرد پیام پوتین به اتحادیه عرب حاوی تأکید به پایبندی‌ها به راهکارهای مسالمت‌آمیز در سوریه، لیبی و یمن است.

وی از افشای جزئیات گفت‌وگوی تلفنی پوتین با «حسن روحانی» رئیس‌جمهوری ایران در پی تجاوز نظامی ائتلاف عربی علیه یمن، خودداری کرد و به این مطلب بسنده کرد که در این مکالمه «گزارش‌ها و دیدگاه‌ها مورد رایزنی قرار گرفت. ما همگان را به گفت‌وگوی مسالمت‌آمیز و تلاش برای دستیابی به راهکارهایی مناسب برای همه گروه‌های فرامی‌خوانیم؛ برای اینکه آنها بخشی جداناپذیر از جامعه یمنی هستند. (ما این وضعیت را) همچنین در خصوص سوریه و لیبی خواستار هستیم. از این‌رو خواستار مذاکره در مسکو بین دولت سوریه و معارضان شدیم. ما از گروه‌ها می‌خواهیم با رئیس‌جمهور (مستعفی) و دولت و طرف‌های ذی‌ربط از جمله الحوثی‌ها و گروه‌های دیگر مذاکره کنند.»

آنچه در یمن رخ می‌دهد بدون پیامد نخواهد بود

معاون وزیر خارجه روسیه در بخشی دیگر از سخنانش گفت: «ما رایزنی‌هایی با بسیاری از مشارکت کنندگان (در نشست اتحادیه) که شامل روسای هیئت‌ها یا وزرای خارجه مصر، امارات متحده عربی، لیبی، یمن و سودان انجام دادیم. همچنین با (محمود عباس) رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی نیز دیدار کردم. امکان اظهار نظر فوری برای ما درخصوص تحولات یمن وجود ندارد بلکه ما منتظر هستیم و قبل از هرگونه تصمیم‌گیری، تحولات این کشور را زیر نظر می‌گیریم. ما به کرات درباره مسئول (بحران یمن) و کسانی که پیامدهای آن را متقبل می‎شوند، سؤال می‌کنیم؛ چرا که آنچه که در یمن رخ می‌دهد بدون پیامد نخواهد بود.»

میخائیل بوگدانف درخصوص دیدار شنبه گذشته خود با وزیر خارجه یمن، تصریح کرد مسکو «همچنان با همه گروه‌ها و از جمله با رئیس‌جمهور (مستعفی) یمن و تیم مشاوران وی در تماس است و ما به این تماس‌ها ادامه خواهیم داد. کنسولگری ما نیز در عدن به فعالیت خود ادامه خواهد داد و همچنین تماس‌ها با سفارت یمن در مسکو نیز پابر جاست.»

مسکو در انتظار روشن شدن جزئیات نیروی نظامی مشترک عربی است

وی درخصوص نیروی نظامی مشترک عرب نیز گفت: «در ابتدا ایجاب می‌کند که موضع کشورهای عربی و جزئیات آن درخصوص این نیرو مشخص شود تا سپس ما در خصوص آن تصمیم‌گیری کنیم. ما خواهان تقویت توانمندی‌های عربی در امر مبارزه با تروریسم هستیم. این موضوع بسیار سازنده خواهد بود؛ چرا که ما معتقد هستیم امر مبارزه با تروریسم تنها ماموریت دوستان عرب نیست بلکه مسئولیت جامعه جهانی نیز هست و ما آماده مشارکت در آن هستیم هر چند ما به صورت نهفته نیز در آن مشارکت داریم.»

براساس این گزارش، در بیانیه پایانی بیست و ششمین نشست اتحادیه عرب که دیروز یکشنبه در شرم الشیخ مصر به پایان رسید، اعلام شد که سران کشورهای عربی عضو این اتحادیه عرب با پیشنهاد ویژه درخصوص ایجاد نیروی عربی مشترک برای رویارویی با چالش‌ها و حفظ امنیت ملی کشورهای عربی، موافقت کردند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان