روز ششم مذاکرات لوزان ۲ چگونه گذشت؟ + فیلم

روز ششم مذاکرات لوزان 2 چگونه گذشت؟ + فیلم

خبرگزاری تسنیم: وزیر خارجه روسیه در روز ششم مذاکرات هسته‌ای، لوزان را ترک کرد و دیدارهای دوجانبه و چند جانبه همچنان بدون رسیدن به توافق ادامه یافت.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری تسنیم از لوزان، 6 روز از مذاکرات هسته‌ای میان ایران و 6 کشور (گروه 1+5) گذشت و اخبار گفتگوها همچنان در سطح دیدارهای سیاسی و کارشناسی و همچنین شایعه و تکذیب و گمانه زنی‌هایی که گاه درست از آب در می‌آیند، باقی ماند.
علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، صبح دوشنبه در ادامه گفتگوها درباره مسائل فنی با ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا، دیدار کرد. در این نشست عراقچی و شرمن نیز حضور داشتند.

وزیر خارجه آمریکا در گفتگو با ریانووستی تاکید کرد که مطمئن نیست که در شرایط کنونی بتوان به یک توافق بر سر برنامه هسته ای ایران دست یافت و به این ترتیب نسبت به دستیابی به توافق با ایران ابراز تردید کرد.

اما وزیر خارجه چین از همه طرف‌ها خواسته است تا برای به ثمر رساندن مذاکرات، با یکدیگر همکاری کنند.

هتل محل مذاکرات در روز دوشنبه هم شاهد نشست جامع وزرای خارجه گروه 1+5 و ایران با حضور مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بود.
یک مقام ایرانی نزدیک به مذاکرات در گفتگو با یک خبرگزاری روسی اعلام کرد تعداد سانتریفیوژ‌هایی که ایران خواهد توانست در برنامه هسته‌ای خود بکار گیرد پس از اتمام ماه مارس مشخص خواهد شد.

یک منبع آگاه در یکی از هیات‌های مذاکره کننده تاکید کرد که هنوز برخی موانع در مذاکرات مربوط به برنامه هسته‌ای تهران وجود دارد و گفت ایران نگران چگونگی لغو تحریم‌ها در مذاکرات هسته‌ای با 1+5 است.

بازار تکذیب و رد اخبار در روز دوشنبه همچنان داغ بود و این بار یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گزارش نیویورک‌تایمز در مورد توافق بر سر سرنوشت ذخایر مواد هسته‌ای 5 درصد ایران را رد کرد.

در این میان نشست دو جانبه وزیر خارجه چین با همتای بریتانیایی وی برگزار شد و معاونین وزرای خارجه کشورهای 1+5 هم ملاقات کردند. البته نشست دو جانبه ایران و آمریکا در سطح معاونین هم برگزار شد.

وزیر خارجه روسیه امروز با ترک محل مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 به مسکو بازگشت و احتمالا سه شنبه و به گفته برخی منابع در صورت پیشرفت در مذاکرات دوباره عازم لوزان می‌شود. ‫وزرای خارجه آلمان و فرانسه هم قرار بود لوزان را ترک کنند و دوباره به مذاکرات ملحق شوند‬.

اما با داغ شدن گمانه‌زنی درباره ترک وزرای خارجه سخنگوی وزارت خارجه آلمان اعلام کرد وزیر خارجه این کشور و فرانسه تا هر زمانی که لازم باشد در گفتگوهای هسته‌ای لوزان باقی می‌مانند.

وزارت خارجه روسیه هم با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که طرفین مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 با اشاره به پیشرفت‌های مهم، متعهد به دستیابی به راه‌حلی جامع طی روزهای آتی هستند.

در ادامه دیدارها زیر خارجه آلمان با سرگئی لاوروف، همتای روسی خود دیدار کرد. وزیر خارجه روسیه نیز با فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا نشستی دوجانبه را برگزار کرد.

وزرای خارجه سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و انگلیس با وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا نشستی را برگزار کردند.

وزرای خارجه کشورهای گروه 1+5 نیز نشستی را بدون حضور طرف ایرانی برگزار کردند.

صالحی و مونیز با حضور اشمیت دیدار کردند و در این نشست، سید عباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی معاونان وزیر امور خارجه کشورمان نیز حضور داشتند.

لاوروف هم لوزان را به مقصد مسکو ترک کرد تا با وزیر خارجه مجمع الجزایر وانواتو دیدار کند. گفته می شد وی در صورت پیشرفت در مذاکرات به لوزان باز می‌گردد.

اما سخنان عراقچی در مصاحبه با یک شبکه داخلی بسیار مورد توجه رسانه ها قرار گرفت. عضو ارشد تیم مذاکره کننده کشورمان گفت امیدوار هستیم تا آخر وقت دوشنبه یا سه شنبه بتوانیم موضوعات را به جمع بندی برسانیم اما هیچ تضمینی وجود ندارد.

وی همچنین این را هم گفت که هنوز نمی‌توان گفت پیشرفت قابل ملاحظه‌ای صورت گرفته است.

یک منبع اروپایی در گفتگو با المیادین اعلام کرد که طرف ایرانی با قاطعیت هر گونه عقب‌نشینی از درخواست لغو کامل تحریم‌ها را رد کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا از پیشرفت اندکی در مذاکرات هسته‌ای با ایران در ششمین روز گفت‌وگوهای هسته‌ای در لوزان سوئیس خبر داد اما تاکید کرد که همچنان موضوعات سختی باقی مانده است.

لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه هم با توفقی کوتاه میان خبرنگاران گفت که مسائل مهمی وجود دارد و مذاکرات تمام شب ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان