صرفه‌جویی ۱۰ هزار میلیارد ریالی کاهش تلفات برق در سال ۹۳


صرفه‌جویی 10 هزار میلیارد ریالی کاهش تلفات برق در سال 93

خبرگزاری تسنیم: وزیر نیرو با بیان اینکه در سال گذشته با کاهش تلفات برق صرفه جویی ۱۰ هزار میلیارد ریالی برای کشور ایجاد شد، گفت: امیدواریم تا مهرماه ۱۳۹۴، میزان تلفات شبکه برق کشور که در ابتدای سال‌جاری ۱۲.۸۵ درصد ثبت شده ، به زیر ۱۰ درصد کاهش یابد.

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از "پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو " ، حمید چیت‌چیان در حاشیه نخستین نشست کمیته ملی کاهش تلفات شبکه برق در سال 1394 که در مشهد مقدس برگزار شده بود، اظهار داشت: وزارت نیرو از اواسط پارسال برنامه‌ریزی‌ای را برای کاهش تلفات شبکه انتقال و توزیع برق از بیش از 15 درصد به کمتر از 10 درصد در طی یک سال انجام داد.

وی افزود: برای تحقق این هدف، برنامه‌ریزی وسیعی انجام و به تمام شرکت‌های برق در سراسر کشور ابلاغ شد و کمیته فنی ویژه‌ای نیز برای پیگیری کار با مشارکت شماری از مدیران شرکت‌های برق در سراسر کشور تشکیل شد.

به‌گفته وزیر نیرو، به‌دنبال اقدام‌هایی که در نیمه دوم سال 1393 صورت گرفته است، کشور موفق شد میزان تلفات برق در شبکه‌ها را از بیش از 15 درصد در سال 92 به 12.85 درصد در پایان سال 93 کاهش دهد یعنی حدود دو درصد از مجموع برقی که در شبکه تولید می‌شود و در اختیار مردم قرار می‌گیرد، به این ترتیب تلفات آن کاهش یافت.

وی ادامه داد: برای اینکه ابعاد موضوع روشن شود، باید بگویم میزان برقی که از تلفات آن جلوگیری شده است، 4.4 میلیارد کیلووات ساعت است و اگر تنها ارزش سوختی را که باید برای تولید این میزان انرژی الکتریکی مصرف می‌شد، محاسبه کنیم، ارزش آن برابر 10هزار میلیارد تومان خواهد بود و این درحالی است که قیمت هر مترمکعب گاز طبیعی را 20 سنت فرض کنیم.

چیت‌چیان تصریح کرد: افزون‌بر صرفه‌جویی در هزینه سوخت، هزینه‌های انتقال و توزیع و تبدیل انرژی نیز با کاهش تلفات در شبکه برق کشور کاهش یافته است.

وی این دستاورد را یک موفقیت ارزشمند خواند و گفت: یکی از مصادیق بسیار ارزشمند و مهم اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و مدیریت جهادی، همین کاری است که در سال 1393 به انجام رسید و امیدواریم تا مهرماه 1394، میزان تلفات شبکه برق کشور که در ابتدای سال‌جاری 12.85 درصد ثبت شده است، به زیر 10 درصد کاهش یابد.

وزیر نیرو سپس با اشاره به نخستین نشست کمیته ملی کاهش تلفات برق در سال 1394 که در شهر مقدس مشهد تشکیل شد، اظهار داشت: در این نشست، همکاران گزارش‌های کامل و دقیقی را از موضوع ارایه کردند و میزان کاهش تلفات در تک‌تک استان‌ها مورد بررسی دقیق قرار گرفت و اقدام‌هایی که انجام شده بود، بررسی و راهکارهای جدیدی برای پیگیری در سال 1394 تعیین شد.

وی افزود: بخشی از این راهکارها عبارت است از تغییر ترانس‌ها به ترانس‌های فشار ضعیفی که بتواند هر کدام شمار کمتری از مشترکان را دربر بگیرد؛ یعنی درواقع بتوانیم طول شبکه فشار ضعیف را کاهش دهیم زیرا عمده تلفات در شبکه فشار ضعیف اتفاق می‌افتد.

به‌گفته وی، راهکار دیگر اصلاح ترانس‌ها به ترتیبی است که تلفات انرژی در خود ترانس‌ها نیز کاهش یابد و در این‌باره، شرکت توانیر سازندگان ترانس را در داخل کشور راهنمایی کرده است و آنها استانداردهای تولید ترانس‌ها را تغییر داده‌اند به‌گونه‌ای که نزدیک به 35 درصد تلفاتی که پیشتر در ترانس‌ها بود، با ترانس‌های جدید که در شبکه نصب خواهد شد، کاهش خواهد یافت؛ یعنی یک‌سوم تلفات درون خود ترانس‌ها کمتر خواهد شد.

وی افزود: راهکار دیگر توسعه تولید پراکنده برق و نیز توسعه تولید برق ازطریق انرژی‌های تجدیدپذیر است که در هر واحد و هر مجتمع مسکونی می‌تواند صورت بگیرد و با این اقدام، افزون‌بر اینکه از سوخت فسیلی برای تولید برق استفاده نمی‌کنیم و آلودگی‌های محیط زیستی کاهش می‌یابد، بلکه یکی از مزایای آن، این است که تلفات شبکه را نیز می‌تواند کاهش دهد.

وزیر نیرو تصریح کرد: در کنار این راهکارها، اقدام‌های مدیریتی دیگر نیز قرار است برای کاهش تلفات شبکه برق در کشور اجرا شود.

چیت‌چیان همچنین با اشاره به حضور گسترده بخش خصوصی در فعالیت‌های مرتبط با صنعت برق، گفت: بیش از 55 درصد از کل نیروگاه‌های حرارتی متعلق به بخش خصوصی است و شبکه برق آن را از بخش خصوصی خریداری می‌کند ضمن آنکه وزارت نیرو از دستگاه‌های موفق در امر واگذاری فعالیت‌ها به بخش خصوصی است.

 انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه