روز هفتم مذاکرات لوزان ۲ چگونه گذشت؟ +فیلم

روز هفتم مذاکرات لوزان 2 چگونه گذشت؟ +فیلم

خبرگزاری تسنیم: هفتمین روز مذاکرات هسته‌ای لوزان ۲ یعنی روز پایان ضرب الاجل ۳۱ مارس در حالی سپری شد که دود سفید توافق از دودکش هتل بوری واژ مشاهده نشد.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری تسنیم از لوزان، سه شنبه 11 فروردین برابر با 31 مارس 2015 سرانجام فرا رسید تا بر اساس آنچه اعلام شده بود توافق بر سر برنامه هسته‌ای ایران اعلام شود.

ایران و گروه 1+5 در روز سه شنبه، چهار دیدار برگزار کردند و مذاکرات دو و چند جانبه نیز ادامه داشت. مذاکرات‌ کارشناسی هم به همین منوال ادامه یافت.

وزیر خارجه روسیه در مسکو گفت که شانس زیادی وجود دارد که مذاکرات هسته‌ای به حصول یک توافق منتج شود. وی عصر چهارشنبه به مذاکرات لوزان پیوست و گفت توافق کلی روی تمام موضوعات کلیدی صورت گرفته است که این اظهار نظر واکنش مقامات غربی را در پی داشت.

آسوشیتدپرس اعلام کرد که مذاکرات با صدور یک بیانیه توافق برای تداوم در یک فاز جدید پایان می‌پذیرد. یک مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای در پاسخ به ادعای آسوشیتدپرس در مورد صدور یک بیانیه کلی و اسناد همراه با آن در پایان مذاکرات امروز لوزان گفت که بحث‌ها همچنان ادامه دارد و تصمیمی گرفته نشده است.

وزیر خارجه چین نیز با ترک مذاکرات عازم پکن شد و از سوی دیگر نتانیاهو هم که بسیار نگران است گفت: توافق لوزان ایران را برای ساخت بمب اتمی مهیا می‌کند.

یک مقام ارشد آمریکایی هم گفت: "کارشناسان و دیپلمات‌های ما به‌شدت در حال فعالیت‌ هستند که ببینند آیا می‌توانیم به توافقی برسیم." وی این را هم گفت که مذاکرات هسته‌ای لوزان می‌تواند تا چهارشنبه ادامه داشته باشد.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، از طریق یک خط امن و ویدئو کنفرانس باراک اوباما، رئیس‌جمهور این کشور را در جریان مذاکرات قرار داد.

یک منبع ایرانی هم گفت که مذاکرات جامع بین ایران و گروه 1+5 به ساعت 08:00 به وقت لوزان (10:30 به وقت تهران) موکول شد.

وزیر امور خارجه ایران هم در بامداد چهارشنبه در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت که راه‌حل برای اکثر موضوعات پیدا شده و امیدواریم فرآیند نگارش پیش‌نویس از فردا [چهارشنبه] ‌آغاز شود.

انتهای پیام/1

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان