عربستان با حمله به یمن، جا پای رژیم صهیونیستی گذاشته است

عربستان با حمله به یمن، جا پای رژیم صهیونیستی گذاشته است

خبرگزاری تسنیم: عربستان با توسل به اقدام نظامی علیه مردم بی‌گناه یمن جا پای اسرائیل گذاشته و پرده دیگری از اقدام تجاوزکارانه علیه غیرنظامیان بی‌گناه را به نمایش در آورد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری المنار، اقدام تجاوزکارانه سعودی- عربی علیه یمن یادآور حملات ضد بشری اسرائیل علیه ملت فلسطین و لبنان بوده و نشان می‌دهد عربستان در این خصوص پا جا پای رژیم صهیونیستی گذاشته است.

بامداد ششم فروردین (26 مارس جاری) تجاوز نظامی سعودی- آمریکایی علیه یمن کلید خورد؛ تجاوزی که از همان نخست دست کم از نظر ظاهر بسیار شبیه ائتلاف خلیجی- آمریکایی علیه کشوری است که عرب‌های خلیج فارس و پیش از همه عربستان در طراحی هیچ توطئه‌ای علیه آن کوتاهی نکرده اند.

عجیب اینکه متجاوزان برای توجیه حملات علیه غیرنظامیان بی دفاع دلایل زیادی عرضه کردند و به موازات آن ماشین‌های رسانه ای و نیز سیاستمداران و کارشناسان حقوقی و دولتمردان آنان که وجدانشان را به دلار می‌فروشند، با دولتمرادن خود همراه شده و بر مشروعیت حملات هوایی علیه یمن صحه گذاشته و به این ترتیب روشن ترین اصول قانون و سیاست و حتی عقل را نادیده گرفته و زیر پا گذاشتند.

نقض اصول اسلام از سوی کشوری که سنگ اسلام را به سینه می زند

در این میان باید پرسید کدام منطق و یا قانون و سیاستی تجاوز به حاکمیت یمن و ملت آن را مجاز می‌داند؟ بر اساس کدام معیار قانونی و یا مذهبی می توان کشتار غیرنظامیان بی دفاع در یمن را توجیه کرد؟ چطور عوامل این اقدام تجاوزکارانه به خود اجازه می‌دهند برای تغییر اوضاع سیاسی موجود در یمن و نقض اراده مردمی که به دنبال راهکار سیاسی مشخصی در کشورشان هستند، به مداخله نظامی دست بزنند؟ عربستان در یمن به دنبال چه نوعی گفت‌وگویی است و آیا این حملات همان گفت‌وگویی است که در نظر داشت در ریاض بین یمنی‌ها مدیریت کند؟

پرواضح است که اقدام عربستان به یمن چیزی نیست جز تجاوز و جنایتی که با قوانین بین المللی در تعارض بوده و نقض شرع اسلام از سوی کشوری است که مدعی اسلام مداری است.

در این شرایط این سؤال مطرح است که آیا پوشش سیاسی ظالمانه‌ای که آمریکا و برخی طرف‌های دیگر از جمله اسرائیل برای این اقدام تجاوزکارانه فراهم می‌کنند به اقدام تجاوزکارانه سعودی- عربی علیه همسایه یمنی خود مشروعیت می‌بخشد؟

تجاوز سعودی علیه یمن، نقض منشور سازمان ملل است

در این ارتباط «حسن جونی» کارشناس حقوق بین الملل در گفت وگو با المنار تاکید کرد: تجاوز سعودی – آمریکایی علیه یمن نقض منشور سازمان ملل و نیز قوانین و عرف بین المللی است، زیرا بسیاری از اصول منشور سازمان ملل از جمله عدم دخالت در مسائل داخلی یک کشور و لزوم احترام به حاکمیت و خودداری از توسل به زور علیه هر کشوری در جهان  و تهدید آن را زیر پا گذاشته است.

وی با تاکید بر اینکه  نقض این اصول به مثابه تهدید صلح و امنیت بین المللی است، گفت: صرف نظر از هرگونه بهانه تراشی در توجیه حمله به یمن باید گفت که هیچ چیز نمی‌تواند تجاوز به یک کشور را توجیه کند، بنابراین ناگفته پیداست که اکنون در یمن در برابر اقدام تجاوزکارانه قرار داریم.

بازگشت به قرون وسطی و قانون جنگل

جونی تصریح کرد: اگر دست هر کشوری را برای دخالت در مسائل سایر کشورها و تعیین ماهیت ساختار و نظام سیاسی آن باز بگذاریم، وضعیتی در جهان پیش می‌آید که عاقبت خوشی ندارد و در این صورت هر کشوری که از کشوری دیگر قوتی تر باشد در مسائل آن دخالت کرده و آن را هدف اقدامات تجاوزکارانه قرار خواهد داد.

وی در توضیح این مطلب تاکید کرد: به این ترتیب ما به دوران قانون جنگل در قرون وسطی باز می گردیم که کشورهای بزرگ کشورهای کوچک را به کام خود می کشیدند.

این کارشناس عرب افزود: دلیلی که همواره از دوره استعمارگری تاکنون برای تجاوز به دیگران دستاوزیر قرار داده می‌شود، حمایت از مردم و نیز از مشروعیت سخن گفتن بوده است.

جونی در توضیح این مطلب افزود: هیچ کشوری در جهان نیست که حق داشته باشد برای تحمیل خواسته خود به زور متوسل شود، مگر اینکه در این خصوص قطعنامه شورای امنیت صادر شود و حتی شورای امنیت نیز حق دخالت نظامی مستقیم علیه یک کشور را ندارد، بلکه باید به شکل تدریجی عمل کند، به این معنی که ابتدا به تحریم‌های سیاسی و اقتصادی متوسل شود و در نهایت ممکن است لزوم توسل به اقدام نظامی مطرح شود.

وی در ادامه تصریح کرد: اما قابل قبول نیست که یک کشور به بهانه تاثیرپذیری از نظام سیاسی حاکم در کشوری دیگر در صدد برآید به آن حمله کند و این توجیه از نظر قانون بین الملل قابل پذیرش نبوده و جنایت و تجاوز علیه کشور مستقل یمن به شمار می‌آید.

اتحادیه عرب در موضع گیری در قبال یمن به خطا رفت

جونی سپس در مورد تصمیمات اتحادیه عرب نیز اظهار داشت: اتحادیه عرب می توانست علیه یک کشور مشخص وارد عمل شود اما نه به این شکل که تصمیم عربستان مبنی بر تجاوز به یمن را تایید کند.

وی یادآور شد که دخالت اتحادیه عرب و حمایت از دخالت نظامی در یمن نیازمند مقدماتی مانند تحریم های سیاسی و اقتصادی و یا فراخواندن سفیران بود.

این کارشناس حقوقی تاکید کرد: حتی دخالت نظامی اتحادیه عرب نیز باید در شرایطی صورت می گرفت که یمن امنیت و صلح منطقه را در معرض تهدید قرار داده بود، در حالی که اکنون چنین تهدیدی از سوی یمن وجود ندارد، از همین رو باید پرسید چه چیزی از یمن سر زده و چه اقدامی علیه امنیت و صلح منطقه ای انجام داده که اتحادیه عرب تصمیم عربستان را تایید کرده است؟

وی تاکید کرد که حمایت اتحادیه عرب از اقدام تجاوزکارانه عربستان  نقض آشکار منشور سازمان ملل به شمار می‌آید.

جنایت جنگی عربستان در یمن

جونی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به تجاوز عربستان و متحدانش علیه یمن گفت: اکنون در برابر جنایتی قرار داریم که بر اساس آن قانون بین الملل نقض و تمام عرف‌ها و منشورهای مرتبط با حقوق بشر نقض شده است که مهم ترین آن ممنوعیت حمله به غیرنظامیان و لزوم تفاوت قائل شدن بین نظامیان و غیرنظامیان در جریان جنگ و نیز ممنوعیت حملات هوایی بی هدف به ویژه علیه غیرنظامیان است و همه این اقدامات بر اساس توافق رم و پرتوکل ژنو جنایت جنگی به شمار می‌آید.

وی گفت: می‌توان از این فراتر رفت و بر اساس ماده هفتم توافق رم در ارتباط با دادگاه جنایت بین المللی اقدام سعودی و متحدانش علیه یمن را جنایت علیه بشریت دانست زیرا در این حملات غیرنظامیان به طور برنامه ریزی شده و پی در پی هدف حملات نظامی قرار گرفته اند و این اقدام نیز جنایت علیه بشریت به شمار می‌آید.

جونی همچنین یادآور شد که جنایت اصلی عربستان و متحدانش تجاوز به حاکمیت یمن است و از آنجا که این اقدام صلح و امنیت بین‌المللی را در معرض تهدید قرار می دهد، بسیار خطرناک است.

وی تاکید کرد که این تجاوز یادآور جنایات اسرائیل به ملت فلسطین و لبنان و بسیاری از کشورهای عربی است و به خوبی نشان می‌دهد که کشتار غیرنظامیان و کودکان در هر نقطه از جهان به هر نامی که صورت بگیرد، از یک منبع نشأت می‌گیرد که همان تفکرات تروریستی و خدمت به اهداف غیربشری است.

جونی تصریح کرد: همچنین این دخالت سعودی- عربی برای تحمیل خواست سیاسی خود بر ملت یمن و به قدرت رساندن مجدد «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهور فراری یمن به عنوان رئیس جمهور قانونی این کشور با معیارهای دوگانه شبیه معیارهای آمریکا، وحشتناک است.

وی افزود: این عربستان و قطر و سایر کشورهای عربی اتحادیه عرب هستند که شبانه روز در تلاش برای حمایت از تروریسم در سوریه بوده و تمام توان خود را برای سرنگونی «بشار اسد» رئیس جمهور منتخب این کشور به کار می گیرند و سخت در تلاش برای حمایت از گروههای تروریستی غیر سوری هستد که از هر نقطه دنیا برای مبارزه با سوری ها عازم این کشور شده اند.

جونی در توضیح این مطلب اظهار داشت: معیارهای دوگانه ای که اکنون در یمن شاهد آن هستیم به توضیح و تفسیر زیادی نیاز ندارد جز اینکه این گروه به فکر اصول و منافع خاص خود بوده و در این خصوص با  منافع اربابان آمریکایی در راستای خدمت به اسرائیل تفاوتی ندارند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان