تماس‌های سلطان قابوس با السیسی برای توقف تجاوزات سعودی علیه یمن

تماس‌های سلطان قابوس با السیسی برای توقف تجاوزات سعودی علیه یمن

خبرگزاری تسنیم: یک پایگاه یمنی در خبری از تماس‌های پادشاه عمان با رئیس جمهور مصر در تلاش برای ارائه طرحی عمانی-مصری جهت پایان دادن به تجاوزات سعودی علیه یمن خبر داد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، پایگاه «المساء برس» یمن به نقل از یک منبع موثق نوشت که تلاش ها و تحرکات مصری و عمانی برای پایان دادن به عملیات نظامی علیه یمن موسوم به «طوفان قاطعیت» و دستیابی به یک راه حل سیاسی مورد رضایت طرفین در جریان است.

به نوشته این پایگاه، طرفین عمانی و مصری در حال رایزنی درباره یک طرح ابتکاری جدید برای متوقف کردن حملات علیه یمن هستند و تماس های محرمانه با طرف های متعددی در داخل و در سطح منطقه برقرار است.

این منبع افزود که قاهره و مسقط در تماس هستند تا به یک راه حل نهایی برای پایان دادن به بحران در یمن دست یابند و قاهره نیز از دایره فشارهای سعودی که آن را به مشارکت در عملیات زمینی وادار می کند، رهایی یابد.

به گفته این منبع، توصیه های مصر و عمان به عربستان سعودی ممکن است به توقف عملیات طوفان قاطعیت و شروع یک راه حل سیاسی منجر شود.

بر اساس این گزارش، احساس قاهره این است که عربستان آن را برای مشارکت در حملات علیه یمن تحت فشار قرار داده است در حالیکه فرماندهان ارتش مصر و کارشناسان ارشد نظامی تاکید دارند که یمن باتلاق و دام بزرگی است که با توجه به توانایی های مبارزان حوثی، تحقق هیچ هدفی در آن قابل تصور نیست.

این منبع در ادامه گفت که قاهره تلاش های خود را بکار بسته است تا عربستان را از تنگنای یمن خارج کند زیرا در صورت عدم خروج از آن، مصر را نیز با خود همراه کرده و به بهانه مبارزه با ایران و حفظ امنیت قومی عربی، آن را به دام خواهد کشاند.

به گفته این منبع، چیزی که برای مصر اهمیت دارد، راه حل سیاسی است تا به این ترتیب ارتش مصر از گرفتار آمدن در هولوکاست یمن رهایی یابد و این موضعی است که سلطان نشین عمان نیز موافق آن است.

بر اساس این گزارش، دیدارها و رایزنی هایی که در قاهره صورت می گیرد در نتیجه تماس های مستمر بین سلطان قابوس و السیسی است.

این منبع در ادامه در خصوص موضع عربستان سعودی نیز اظهار داشت که دودستگی آشکاری بین رهبران این کشور درباره اجرای عملیات ها علیه یمن وجود دارد اما در عین حال ملک سلمان و پسرش عزم خود را برای یورش زمینی به یمن جزم کرده اند در حالیکه دیگر رهبران سعودی با آن مخالف هستند.

این در حالی است که منابع خبری در دهمین روز حملات علیه یمن از بمباران یک بازار در حجه برای سومین بار و بمباران یک روستا در یمن در ادامه حملات جنگنده‌های سعودی به این کشور خبر دادند.

جنگنده‌های سعودی، خودروی یکی از شهروندان را در خط المزرق در حجه با راکت هدف قرار دادند.

بر اساس این گزارش، جنگنده‌های سعودی همچنین دو پل را در حملات خود به این منطقه بمباران کردند که به ویران شدن آن دو پل منجر شد.

شبکه المسیره همچنین از سومین حمله هوایی جنگنده‌های متجاوز ائتلاف سعودی آمریکایی و متحدانشان به یمن، به بازار المزرق در حجه و شهادت شمار دیگری از مردم بی‌دفاع خبر داد.

جنگنده‌های سعودی همچنین روستای حجرعکیش در بنی‌مطر را بمباران کردند که بر اثر آن شماری از مردم بی‌دفاع این روستا شهید و زخمی شدند.

شبه‌نظامیان وابسته به عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی فراری که زمینه تجاوزات وحشیانه عربستان و متحدانش به یمن را فراهم کرد به همراه تروریست‌های القاعده به غارت بانک‌ها در المکلا واقع در استان حضرموت و سیطره بر انبارهای نفتی این شهر پرداختند.

این در حالی است که عبدالسلام سخنگوی جنبش انصار الله بر ادامه عملیات قاطع ارتش و نیروهای مردمی برای پاکسازی کامل یمن از لوث تروریست‌های القاعده و داعش تأکید کرد.

انتهای پیام/ر

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان