دولت نباید به اسم خصوصی‌سازی از حمایت تئاتر و تئاتری‌ها شانه خالی کند

دولت نباید به اسم خصوصی‌سازی از حمایت تئاتر و تئاتری‌ها شانه خالی کند

خبرگزاری تسنیم:کارگردان نمایش «سقراط» گفت: تئاتر خصوصی نباید بدین معنا باشد که دولت از حمایت تئاتر و تئاتری‌ها شانه خالی کند، دولت وظیفه دارد برای تئاتر تلاش کند، سالن تئاتر بسازد و برای سال‌های آتی برنامه داشته باشد.

حمیدرضا نعیمی، نویسنده و کارگردان نمایش «سقراط» در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم در مورد انتقاداتی که نسبت به مشکلات تئاتر داشته است گفت: اساساً یک هنرمند زاده می‌شود تا در برابر همه چیز واکنش نشان دهد، حتی در تمام مدت انتقاد کند و نباید انتقاد او را به عنوان یک دشمنی فرض کرد، بلکه انتقاد هنرمند نشان دهنده این است که چه نابسمانی‌ها و نقص‌هایی وجود دارد تا مسئولان امر متوجه آن بخش شوند و برای رفع آن راهکار بدهند. هنرمند نمی‌تواند راهکار بدهد، بلکه او تنها مشخص می‌کند در چه فضاهایی دچار کاستی هستیم.

نعیمی افزود: اگر بنده انتقاداتی را مطرح می‌کنم به این دلیل است که اولاً بنده عاشق دینم، وطنم، جامعه و سرنوشت خودم هستم و نمی‌خواهم هیچ گزندی به مردمم برسد. پس به عنوان یک ایرانی در مقابل این تاریخ، فرهنگ و دین مسئول هستم و علی رغم اینکه شاید خیلی‌ها دوست نداشته باشند ما انتقاد کنیم، ما انتقاد می‌کنیم تا آن ها رویه خود را تغییر دهند و انتقادپذیر باشند. ما نباید فرهنگ چاپلوسی را در جامعه رواج دهیم و کاری کنیم مردم ما به جای آزاد بودن و پیرو راه امام حسین (ع) بودن، چاپلوس باشند. پس من همیشه به سیستم تئاتر انتقاد داشته و دارم.

وی با اشاره به اینکه ما الان هم نمی‌دانیم چشم‌انداز تئاتر کشور چیست، گفت: با تغییر مدیر مرکز هنرهای نمایشی یک امید در دل هنرمندان روشن شد، امیدی که به ما می‌گوید فردی از جنس ما آمده است و راهکارها را می‌شناسد تا بتواند از این موانع موجود تئاتر که واقعا فیل را هم از پا در می‌آورد گذر کند. خب ما هم می‌خواهیم به مهدی شفیعی کمک کنیم. اولین کاری که انجام می دهیم آماده کردن نمایشی خوب است که مورد رضایت مردم و هنرمندان باشد.

کارگردان نمایش «فاوست» تصریح کرد: وقتی یک تئاتر خوب روی صحنه می‌رود، مردم از آن استقبال می‌کنند، پس مردم می‌دانند، آگاهند و قدرت تشخیص بسیار بالایی دارند و خیلی وقت‌ها از هنرمندان جلوتر هستند؛ این ما هستیم که کارمان سخت است که باید خودمان را به گرد پای این تماشاگران فهیم برسانیم.

نعیمی با اشاره به اینکه با تئاتر آزاد، خودگردان و خصوصی مخالف هستم اظهار داشت: دلیل این مخالفت بی معنا بودن تئاتر خصوصی در شرایط فعلی است،‌ چراکه تئاتر خصوصی نباید بدین معنا باشد که دولت از حمایت تئاتر و تئاتری‌های شانه خالی کند، دولت وظیفه دارد برای تئاتر تلاش کند، سالن تئاتر بسازد،‌ برای سرنوشت اهالی تئاتر اهمیت قائل شود و برای سال‌های آتی برنامه داشته باشد. دولت آقای روحانی اگر بخواهد در دو سال باقی مانده یک هدیه به جامعه خسته، زخمی و دلگیر تئاتر بدهد تنها تا پایان دوره اول ریاست جمهوریش وقت دارد، فکر می‌کنم بهترین هدیه آقای رئیس جمهور این باشد که هنر هنرمندان تئاتر را به رسمیت بشناسد. این‌ها خواسته‌های بسیار معمولی است که ما می‌خواهیم در یک هوای خوب تنفس کنیم، آیا اگر ما با هوای بد مخالف باشیم به معنای دشمنی با یک نهاد و جریان است؟

وی تصریح کرد: پیشتر شومان می‌گوید:«تئاتر یک ضرورت است، چیزی شبیه به نان»، وقتی ما برای زنده ماندن به هوا، آب و نان نیاز داریم،‌ پس به تئاتر هم نیاز داریم. تئاتر برای اینکه ضرورت بشود نیاز به زیر ساخت‌هایی دارد که دولت باید آن را ایجاد کند، چطور در دیگر کشورها با سابقه بیشتر در خصوصی سازی دولت برای تئاتر چنین کارهایی انجام می‌دهد، در کشور ما نیز این حمایت دولتی احساس می‌شود تا ما هم بتوانیم سرمان را بالا بگیریم و بگوییم دولتمان با این سابقه تاریخی و فرهنگی برای تئاتر هزینه می‌کند و به فکر ارتقای آن است. این‌ها حرف اول و آخر ما است و تا زمانی که محقق شود این مطالبات خود را دنبال می‌کنیم تا مسئولان هم آگاه شوند و برای تئاتر کشور گامی روبه جلو بردارند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران