خطر در کمین مسافران جاده جدید «یاسوج- دهدشت»

خطر در کمین مسافران جاده جدید «یاسوج- دهدشت»

خبرگزاری تسنیم: معرفی محور ارتباطی"یاسوج-دهدشت"(باغچه سادات) با داشتن مشخصات جاده فرعی به عنوان یک محور ارتباطی با مشخصات جاده اصلی به نوعی استقبال از ایجاد یک معبر خطر آفرین جدید در راه‌های استان کهگیلویه و بویراحمد است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم ازیاسوج، ایجاد و احداث جاده‌ها یکی از مهمترین شاخصه‌های توسعه یافتگی یک منطقه جهت ارتباط سهل با سایر مراکز مهم کشور و حتی درون استانی است و نقش این آیتم در رشد و توسعه سایر عوامل موثر در توسعه همه جانبه بی‌بدیل است.

استان کهگیلویه و بویراحمد با داشتن مواهب خدادادی و موثر در توسعه از جمله 20 درصد جنگل‌های زاگرس، 10 درصد آب‌های سطحی، 25 درصد تولید نفت کشور و وجود بیش از 2 هزار آثار تاریخی و بیش از 300 جاذبه دیدنی و گردشگری هنوز از شبکه حمل و نقل مناسب از جمله آزاد راه، بزرگراه، راه آهن و حتی توسعه خطوط حمل و نقل هوایی محروم است.

البته به میمنت نظام مقدس جمهوری اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد هم اکنون در زمینه احداث راه‌ها قابل مقایسه با گذشته نیست ولی برای رسیدن به نقطه مطلوب در این زمینه دولت یازدهم باید چاره‌اندیشی کند.

یکی از محورهای ارتباطی بین بخشی استان کهگیلویه و بویراحمد بنام باغچه سادات به عنوان اتصال دهنده شهرستان کهگیلویه(بخش سرفاریاب) به شهرستان بویراحمد(بخش سپیدار)  از گذشته‌ها وجود داشته است به طوری که با پیگیری‌های خبرنگار تسنیم تاریخ دقیقی از زمان شروع احداث این جاده به دست نیامد.

آنگونه که مردم مناطق مختلف در حوالی جاده ارتباطی باغچه سادات از جمله منطقه سادات، سپیدار، جوخانه و بابکان می‌گویند در گذشته عبور و مرور آنچنانی در این جاده روستایی و خاکی وجود نداشته است بلکه بیشتر مورد استفاده عشایر قرار می‌گرفت.

  

اما مسئولان استان کهگیلویه و بویراحمد تصمیم گرفتند جاده جدید باغچه سادات را با طول 170 کیلومتر به عنوان جاده جدید "یاسوج -دهدشت" با مزایای کاهش 35 کیلومتری مسیر احداث کنند و به عنوان یک محور ارتباطی اصلی در استان معرفی تا بلکه بتوانند از این طریق از اعتبارات ملی وزارت راه و شهرسازی به راحتی به این پروژه تزریق کنند.

بنا به وعده مسئولان متولی جاده جدید "یاسوج-دهدشت" یا همان باغچه سادات در آینده‌ای نچندان دور افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد غافل از اینکه در صورت افتتاح رسمی این پروژه و افزایش ترافیک به دلیل مشکلات موجود در این جاده از جمله قوس و شیب‌های تند هر روز شاهد اخبار ناگوار تصادفات خواهیم بود.

خبرنگار تسنیم بنا به وظیفه ذاتی مسیر 170 کیلومتری "یاسوج-دهدشت" از مسیر باغچه سادات را طی کرد تا از نزدیک مشکلات موجود این جاده را بررسی و اطلاع رسانی کند.

مشخصات یک جاده اصلی عرض آسفالت 11 متر، شعاع قوس‌ها بالاتر از 400 متر و شیب طولی حداکثر 7 درصد است در حالی جاده باغچه سادات شعاع قوسی و شیب طولی آن متناسب با یک جاده اصلی نیست به طوری که شعاع قوسی زیر 150 و شیب طولی نیز تا 11 درصد هم دارد.

یک کارشناس حوزه نظارت راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد در این زمینه به تسنیم گفت: حدفاصل منطقه آب حیات تا دوراهی جوخانه واقع در جاده باغچه سادات(یاسوج-دهدشت) به دلیل عدم اعتبار اجرایی مسیر روی جاده قدیم با مشخصات روستایی و دارای قوس‌های سرپانتین(فقط جهت عبور از گردنه‌ها در راه‌های روستایی) است که هیچ مطابقتی با راه فرعی و یا مشخصات راه اصلی ندارد که این موضوع سبب حادثه خیزی در آینده می‌شود.

   

علی حدادی اظهار داشت: در سایر قسمت‌های جاده باغچه سادات(یاسوج-دهدشت) با معرفی این جاده فرعی به اصلی جهت تامین ایمنی و سهولت سفر فقط عرض مسیر افزایش پیدا کرده است در صورتی که مشخصات قوس‌ها بر اساس راه فرعی طراحی شده است.

وی عنوان کرد: با بهره‌برداری این جاده یکی از نقاط حادثه خیز وجود همین قوس‌ها و مشخصات پایین است که دارای شعاع کم و دید نامناسب هستند در حالی سرعت طرح در این مسیر بر اساس راه فرعی پیش بینی شده است.

حدادی خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود مسئولان استان کهگیلویه و بویراحمد در قسمت‌های در جاده باغچه سادات که مشخصات قوس‌ها پایین است نسبت به اصلاح و در پاره‌ای از مسیر اقدام به واریانت(تغییر جاده) کنند تا از حادثه خیزی جاده جلوگیری و ایمنی و سهولت سفر تامین شود.

ممتاز جهانگیری مدیرکل سابق راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد در آخرین روز کاریش در راه و شهرسازی استان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با تایید این موضوع که مشخصات جاده باغچه سادات(یاسوج-دهدشت) فرعی است ولی به عنوان محور ارتباطی اصلی معرفی شده است از توضیحات در مورد برخی مسائل خودداری کرد.

گزارش و عکس از سجاد نوبهار

انتهای پیام/ج

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon