اعطای ۴ میلیارد جایزه تجاری‌سازی به دانشگاه‌ها در سال ۹۳

اعطای 4 میلیارد جایزه تجاری‌سازی به دانشگاه‌ها در سال 93

خبرگزاری تسنیم: مدیرکل دفتر تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری گفت: در سال گذشته چهار میلیارد تومان جایزه تجاری‌سازی به دانشگاه‌ها اعطا شد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، اسماعیل قادری‌فر مدیرکل دفتر تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری درباره فعالیت‌های این معاونت در سال 93، اظهار داشت: هویت بخشی به کسب و کار دانش‌بنیان و اقتصاد مبتنی بر علم و فناوری به عنوان شاکله و رمز موفقیت سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که مورد تاکید مقام معظم رهبری است در این دوره در دستور کار جدی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری قرار دارد و از این رو با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و توسعه کمی و کیفی آن و به خصوص با فعال‌سازی صندوق نوآوری و شکوفایی، فصل جدیدی در کسب و کار مبتنی بر علم درکشور شروع شد.

وی درباره میزان موفقیت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در جهت تبدیل علم به ثروت، افزود: در این زمینه باید اقدامات بسیاری صورت گیرد، اما معاونت علمی وفناوری ریاست‌جمهوری برای ایجاد دغدغه ذهنی در نخبگان و فناوران کشور به شهادت بسیاری از مخاطبان موفق عمل کرده است.

 مدیرکل دفتر تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری ادامه داد: این معاونت درصدد است ابتدا دردهای بخش اقتصاد و فناوری را بشناسد. بر این اعتقادیم که معضل اقتصاد نفتی و خام فروشی کشور بیش از اینکه یک معضل 100 ساله اقتصادی باشد یک مسئله فرهنگی و اجتماعی است.

قادری‌فر با بیان اینکه این معاونت تاکنون در فرهنگ‌سازی جدید و ایجاد دغدغه ذهنی در سیاست‌گذاران، صنعت‌گران، دانشگاهیان تلاش کرده است، تصریح کرد: اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور چقدر توانستند همدیگر را بشناسند و در توسعه فناوری در کشور بر پایه کسب و کار دانش بنیان و اقتصاد مبتنی بر علم عمل کرده‌اند، هنوز در ابتدای راه قرار داریم و باید تلاش‌های جدی‌تری داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه به صورت ویژه درحوزه معاونت نوآوری و تجاری‌سازی فناوری و دفتر تجاری‌سازی فناوری یکی از مهمترین رویکردها که سرلوحه قرار گرفته، تغییر انگاره‌ها برای استفاده از خدمات دانش‌بنیان در کشور است، گفت: در حوزه استفاده از خدمات و محصولات دانش‌بنیان ایرانی باید یک تغییر انگاره داشته باشیم، به طورمثال، قریب به دو دهه است که از قانون ممنوعیت استفاده از کالاهای خارجی در ادارات دولتی می‌گذرد، اما متاسفانه این قانون به عنوان یک پشتوانه حاکمیتی، کاملا اجرایی نمی‌شود و سازمان‌های دولتی برای خرید کالای داخلی کمتر رغبت نشان می‌دادند.

ثبت سفارش‌های چشمگیر در نمایشگاه تجهیزات آزمایشگاهی ساخت ایران 93

مدیرکل دفتر تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با بیان اینکه در معاونت علمی و فناوری توسعه بازار محصولات دانش بنیان داخلی مد نظر قرار دارد، گفت: برای این موضوع یعنی تغییر انگاره‌های مدیریتی درجهت بازار‌سازی محصولات دانش بنیان نمایشگاه تجهیزات آزمایشگاهی ساخت ایران برگزار شد.

وی گفت: تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی سالانه حداقل حدود 200 میلیارد تومان تقاضا در دانشگاه‌های کشور دارد و معاونت علمی به عنوان حامی و پشتیبان در حوزه ارتقاء کسب و کار فناورانه چه در حوزه آموزش عالی و چه در بحث بازار سازی نیازمند فعالیت مستمر است که برگزاری نمایشگاه تجهیزات آزمایشگاهی دراین راستا انجام شد.

قادری‌فر یادآور شد: در نمایشگاه سال 93، 200 شرکت دانش بنیان ایرانی شرکت کردند و این شرکت‌ها نزدیک به سه هزار و 500 قلم تجهیزات آزمایشگاهی اولیه تا پیشرفته را در این نمایشگاه عرضه کردند.

مدیرکل دفتر تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، گفت: این نمایشگاه با حمایت معاونت علمی و فناوری شکل گرفت و یارانه 40 درصدی خرید از نمایشگاه برای آنها در نظر گرفته شد. در این نمایشگاه 760 میلیارد تومان ثبت سفارش توسط اساتید دانشگاه از نمایشگاه ایرانی انجام شد و حدود نیمی از این سفارش‌ها حدود 350 میلیارد تومان منجر به ثبت سفارش نهایی و عقد قرارداد شد و معاونت بر اساس آن به هر دانشگاه تا یک سقف مشخصی یارانه 40 درصدی خرید به عنوان یارانه خرید تخصیص داد.

وی تصریح کرد: در سال 94 نمایشگاه تجهیزات آزمایشگاهی ساخت ایران با رویکرد مناسبتری برگزارخواهد شد و سطح بندی فناوری برای نمایشگاه سال آینده در نظرگرفته شده است به همین منظور تغییراتی در آیین نامه ها اعمال شده و بر اساس آن یارانه بیشتری به شرکت هایی که تجهیزات با فناوری بالا در سطوح فناوری یک تا چهار ارایه دهند اختصاص می‌یابد، نمایشگاه سوم انشاءالله طی روزهای چهارم تا هفتم اردیبهشت ماه در نمایشگاه بین المللی تهران برگزار خواهد شد.

تسهیلات حمایتی به طرح‌های فناورانه

مدیرکل دفتر تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری درباره ارتباط جدی با شرکت‌های دانش بنیان گفت: در سال 93در سفرهای استانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حوزه معاونت نوآوری و تجاری سازی برای اینکه شبکه ای از شرکت های دانش بنیان تشکیل شود و در مرحله شتاب دهی برای توسعه کسب و کار شرکت ها سوق داده شوند ، یک سری تفاهم نامه ها با روسای پارک های علم و فناوری و استانداران منعقد شد.

وی ادامه داد: در این تفاهم نامه ها به جای اینکه معاونت علمی و فناوری هزینه زمین و زیر ساخت به دانشگاه ها ارایه کند ، به دانشگاه هایی که می توانستند توسعه محصول داشته باشند و از مرحله ایده محوری عبور کنند و نمونه اولیه محصول داشته باشند و در بازارمصرف محصولی را عرضه کردند، اعتبارات حمایتی در قالب تسهیلات اختصاص داده شد.

قادری‌فر با اشاره به اینکه بر اساس تفاهم نامه ها درکارگروه تجاری سازی فناوری، 200طرح فناورانه از استان ها در سامانه تجاری سازی طرح های دانش بنیان معرفی شد، بیان کرد: برنامه سال آینده در این حوزه ، ارایه بسته مشاوره مالی و مدیریتی برای این شرکت ها است تا آنها به سمت دانش بنیان شدن حرکت کنند و از منابع خوب صندوق نوآوری و شکوفایی استفاده کنند.

بازنگری آئین‌نامه کانون‌های هماهنگی دانش و صنعت

مدیرکل دفتر تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری درباره بازنگری آئین‌نامه کانون‌های هماهنگی دانش و صنعت، گفت: تغییر آیین‌نامه کانون های هماهنگی دانش و صنعت در سال93 با هدف جابجایی میزبانی کانون ها از نهادهای دولتی و استانداری ها به سمت بخش خصوصی بوده است . از این پس آن کانون هایی شکل می گیرند که برخاسته از نیاز جامعه و از بخش خصوصی تشکیل شده باشند، نگاه نگاه دولتی نیست، کانون های هماهنگی باید کانون هایی باشند که مسئله محور باشد و در جهت حل مسئله حرکت کنند.

به گفته وی حدود 64 کانون در دوره گذشته وجود داشت که مورد ارزیابی قرار گرفته اند.البته در دوره و آیین نامه های جدید کانون ها بر این اساس شکل خواهند گرفت.

اعطای چهارمیلیارد تومان جایزه تجاری سازی به دانشگاه ها برای نخستین بار

قادری‌فر با تاکید بر اینکه در سال 93 یکی از اقدامات مهم و اثرگذار درحوزه تجاری سازی فناوری ، تدوین، تصویب و اجرای آیین نامه جایزه تجاری سازی فناوری به دانشگاه ها بود، گفت: اوایل سال93 برای اولین بار آیین نامه اعطای جایزه تجاری سازی فناوری به دانشگاهها و موسسات پژوهشی دانشگاه‌ها تصویب شد و این آیین‌نامه به صورت پایلوت به 15 دانشگاه برتر کشور (10 دانشگاه وابسته به وزارت علوم و 5دانشگاه از دانشگاه‌های علوم پزشکی) ابلاغ شده است.

وی گفت: جایزه تجاری سازی حدود پنج درصد از محصول دانشگاه‌ها است که در بازار به فروش رفته باشد، در واقع در این زمینه هدف تجاری کردن دانش فنی بوده است. تاکنون در مراحل اجرای آزمایشی این آیین نامه 9 دانشگاه عملکرد خوبی داشته‌اند و نزدیک به 4 میلیارد تومان به عنوان جایزه تجاری سازی به آنها پرداخت شده است.

مدیرکل دفتر تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی و فناوری افزود: در حوزه زیرساخت نیز معاونت باید از توسعه فناوری دانشگاه‌ها و موسسات حمایت کند بر همین اساس، اقدام به ایجاد مراکز نوآوری در برخی دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی مانند دانشگاه صنعتی سهند تبریز، دانشگاه صنعتی اصفهان ، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دو مرکز نوآوری و فناوری در پارک علم و فناوری خراسان رضوی وشهرک علمی تحقیقاتی اصفهان شد.

قادری‌فر در پایان گفت: این مراکز حداکثر تا نیمه اول 94 به بهره‌برداری می‌رسند و در حقیقت مراکز نوآوری در پارکها و دانشگاه‌ها به عنوان مرکزی هستند که شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها بتوانند، در آن استقرار یابند و به نقش آفرینی در زمینه اقتصاد دانش بنیان بپردازند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon