حاتمی‌کیا، علامت روزگار ماست


حاتمی‌کیا، علامت روزگار ماست

خبرگزاری تسنیم:امروز در خبرگزاری فارس، مراسمی برای تجلیل از ابراهیم حاتمی‌کیا برگزار شد. مدیرعامل این خبرگزاری، طالب‌زاده و دهنمکی درباره او سخنرانی کردند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، آئین تجلیل از 30 سال حضور مستمر حاتمی‌کیا کارگردان مطرح سینمای ایران در خبرگزاری فارس برگزار شد. 

سید نظام موسوی مدیرعامل خبرگزاری فارس با عرض تبریک به مناسبت سالروز ولادت حضرت زهرا (س) و فرزند گرانقدر ایشان حضرت امام ره اظهار داشت: در آستانه روز هنر انقلاب شهادت سردار هنر و قلم و سید شهیدان اهل قلم شهید آوینی که آن شهادت و پرکشیدن نه جای تسلیت که جای تبریک دارد که در آرزوی چنین مقامی زندگی کرد و آن مسیر را نهایت خودشان و هدفشان قلمداد کرد.

موسوی با بیان اینکه تقدیر می کنم از همه عزیزانی که دعوت خبرگزاری فارس را پذیرفتند اهالی محترم هنر و سینما و همچنین اهالی رسانه به پاسداشت روز هنر انقلاب اسلامی و روز بزرگداشت مردی که سی سال اخیر یکی از بزرگ مردان عرصه هنر و سینمای انقلاب اسلامی بوده است، عنوان کرد: ما که بسیار در عرصه های مختلف افراد و شخصیت هایی راداریم که این ها تبدیل به نماد و گفتمان در حوزه های مختلف سیاست، اندیشه، شعر و ادب و در عرصه سینما شده‌اند.

وی ادامه داد: نمی خواهم غلو کنم ابراهیم حاتمی کیا یکی از افرادی است که تبدیل به نماد و انگاره ذهنی برای مردم در عرصه سینما شده و این عرصه را از ابتدا تا امروز در مسیری طی کرده که به عنوان هنر متعهد و سینمای متعهد یاد کنیم همان مسیری که حضرت امام به آن اشاره کردند هنر متعهدی که به آن اشاره داشتند. دوستان ابراهیم حاتمی کیا دیده بان سینمای انقلاب خواندند من تعیر شهید آوینی را درباره وی به کار می برم.

مدیر عامل خبرگزاری فارس تصریح کرد: شهید آوینی تعبیر ققنوس سینمای انقلاب را به کار برده است و چه بسیار واژه زیبایی است درباره ابراهیم حاتمی کیا؛ کسی که فردی که خودش می سوزد و از درون خاکستر مجددا ققنوس وار وارد یک مرحله جدید و زندگی جدید می شود اگر سی سال هنر سینمایی ابراهیم حاتمی کیا را در این دوره بررسی کنیم به این نتیجه خواهیم رسید.

وی در ادامه با بیان اینکه غیر از این زندگی ققنوس وار در نمی یابند، تاکید کرد: زندگی و منزل گزیدن در فوران آتشفشان در همه عرصه ها و فراز و نشیب ها از زمانی که هویت را ساخت تا چ را روانه سینمای ایران کرد یک مسیر متعالی را می بیند.

موسوی در ادامه خاطرنشان کرد: ابراهیم حاتمی‌کیا فردی که در عرصه های مختلف و فراز و فرودهای مختلف داشته است. می توانم مردانه از ایشان یاد بکنم در کنار هنر و تعهد و تخصصی که داشته - که انکار ناپذیر نیست- این روحیه مردانگیر وی در حوزه سینما و حوزه های دیگر که با هنر ایشان ارتباط داشته است. این روحیه برخاسته از اصالت آذری ایشان است وی  بچه خطه جنوب شهر است حضور در عرصه آتش و خون . یک حرکت بر لبه تیغ که خصلت یک روشنفکر آوانگارد متعهد است. حاتمی‌کیا منتقد بوده و شورشگر انقلابی بوده اما آنجایی که در لحظه ای که باید می بود حضور داشته است.

مدیرعامل خبرگزاری فارس ادامه داد: من از خاطرم نمی رود در مقاطع مختلف دوم خرداد 76 که حتی آقای حاتمی کیا به لحاظ سیاسی گرایش به آن سمت داشت اما زمان دوم خرداد که بحث جامعه مدنی مطرح شد ایشان سوال کرد که جایگاه ارزش ها در جامعه مدنی کجاست؟ این سئوال خیلی ها را به فکر واداشت. در مقطعی که روزگاری قرار بود چفیه بسیجی و عنوان بسیجی در زمان ترور یک شخصیت سیاسی به عنوان یک عامل پلیدی و تهاجمی و ترور مطرح شود اولین کسی که آمد و با مقاله «شهر آلوده است» در برابر تعرض و متهم کردن عنوان بسیجی موضع گرفت ابراهیم حاتمی کیا بود.

وی همچنین گفت: در همه جا این روحیه را دیدیم در فیلم های حاتمی کیا وقتی نگاه می کنم سراغ خودم می‌گشتم و به نظرم بسیاری از کسانی که مخاطب این فیلم ها بودند خودشان را به دنبال کاراکترها یافتند. حاتمی‌کیا به رغم حرکت در لبه تیغ فرزند زمان خودش است تصویر و واقعیات اجتماع خودش را در عرصه سینما و پرده نقره ای انعکاس دهد.

طالب‌زاده: حاتمی‌کیا علامت روزگار ماست

نادر طالب‌زاده کارشناس رسانه و سینما در بخش‌هایی از این مراسم با اشاره به حضور ابراهیم کیا در برنامه «راز» گفت: در برنامه راز تلاش کردیم مسائل مهمی را قاب بگیریم که از آنها غافل بودیم. یکی از این توفیقات حضور حاتمی‌کیا در برنامه راز بود که ابراهیم حاتمی‌کیا علامتی درروزگار ماست و خصوصیت یکتایی دارد. یادم است در آن برنامه‌ای که حسین بهزاد هم حضور داشت فیلم کوتاهی از حاج همت نمایش داده شد تا پیش از  این سوال را داشتیم و از خود می‌پرسیدیم که این قطعه فیلم را چه کسی از حاج ابراهیم همت گرفته است و آن شب به پاسخ این سوال رسیدیم.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی اتفاقی است که تاریخ به نظاره‌اش نشسته است و سربازانی دارد که خصوصیت اولشان، فرزند زمانه خود بودن است و در عرصه هنر و درام این نقش را ابراهیم حاتمی‌‌کیا  ایفا کرد و امیدوارم در مسیر انقلاب نقش درخشان و تعیین‌کننده‌اش، ادامه داشته باشد. 

طالب‌زاده با اشاره به فیلم «چ» گفت:  یکی از بزرگترین و خاص‌ترین پروژه‌هایی که از شخصیت‌های انقلاب ساخته شد، ساخت فیلمی در مورد چمران است.  حاتمی با ساخت فیلم «چ» به خوبی توانست حماسه پاوه را نشان دهد و سکانس پایانی رادیو و ندای امام را با این نشان به زیبایی نشان دهد که نیاز امروز ما شنیدن ندای امام است. 

وی ادامه داد: امروز بعد از سه دهه قدر حاتمی‌کیا را مشخص می‌شود در دهه‌های اخیر وسوسه‌های زمان باعث ابهام شده بود. 

ده‌نمکی:از حاتمی‌کیا تجلیل می‌کنند و خودشان بی قطب‌نما حرکت می‌کنند

در ادامه مسعود ده‌نمکی کارگردان سینما گفت: هر کدام از این مراسم‌ها توقعاتی را ایجاد می‌کنند و من از همین می‌ترسم. اینکه شهید آوینی در مقاله‌ای به حاتمی‌کیا می‌گوید جز برای «شقایق‌ها نخوان» یعنی اینکه مخاطب تو کسانی باشند که تعلق خاطر به این مباحث دارند. من از آنچه از صحبت‌های آوینی فهمیدم این بودکه که آوینی در روزگار خود مهندسی فرهنگی می‌کرد. 

وی افزود: شهید آوینی در جایی که به حاتمی‌کیا می‌گوید جز برای شقایق‌ها نخوان از فیلم «عروس» بهروز افخمی هم تقدیر می‌کند. من به همه کسانی که خودشان را مدعی دوستداری شهید آوینی می‌دانند توصیه می‌کنم شهید آوینی را جامع ببینند و گزینشی نگاه نکنند. قلم‌ها مثل آوینی باشد و بر سر ارزش‌ها مصالحه نکنند. 

ده‌نمکی در بخش دیگری از سخنانش گفت: آقای حاتمی کیا من در مورد گذشته و حال حرف نمی‌زنم. من در مورد آینده با شما حرف می‌زنم. وقتی رهبری می‌گوید عرصه فرهنگ خاکریز فتح نشده ماست یعنی اینکه ما می‌خواهیم به زمینی پا بگذاریم که قواعدش را دیگران نوشته‌اند و برای ما واضح نیست. 

وی ادامه داد: برخی از رسانه‌های انقلاب از حاتمی‌کیا تجلیل می‌کنند در حالی که خودشان بی قطب‌نما حرکت می‌کنند. این بچه‌ها شما را دوست دارند از «دیده‌بان» تا «چ» اما الان در ناکجاآباد حرکت می‌کنند در شب عملیات می‌زنند، برای شکستن خاکریز فرهنگ دنبال قطب‌نما می‌گردند نه اینکه محتاج منور باشند. 

ده‌نمکی در پایان گفت: از حاتمی‌کیا برای گل‌دادن به او تقدیر نکنیم حاتمی‌کیا را برای درس گرفتم بخواهیم.

انتهای پیام/

 

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران