گزارش کامل تسنیم از مناظره فرهنگی و اجتماعی ۸ کاندیداهای ریاست‌جمهوری

گزارش کامل تسنیم از مناظره فرهنگی و اجتماعی 8 کاندیداهای ریاست‌جمهوری

خبرگزاری تسنیم: دومین مناظره ۸ کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با موضوع فرهنگ و جامعه از ساعت ۱۶ امروز شروع شد و ۲۹۰ دقیقه به طور انجامید.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، مرتضی حیدری مجری مناظره فرهنگی کاندیداهای ریاست جمهوری در آغاز این مناظره اظهار داشت: امروز دومین مناظره انتخاباتی 8 نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با موضوع  و مضامین فرهنگی و اجتماعی برگزار می‌شود.

وی افزود: موضوعات فرهنگی و اجتماعی بسیار بسیار متنوع و گسترده و از اهمیت زیادی برخوردار هستند و به همین جهت طبیعی است که ما در طرح سؤالات و زمانبندی‌ها محدودیت‌هایی را در برخی موضوعات خواهیم داشت و تلاش کردیم به موضوعات مهمتری در این حوزه‌ها بپردازیم.

مجری مناظره فرهنگی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری اظهارداشت: در نحوه و زمانبندی برگزاری مناظره تغییراتی جزیی با نظر ستادهای نامزدها اتفاق افتاده که در طول برنامه با آن آشنا خواهیم شد.

حیدری تصریح کرد: در دکور و زمانبندی مناظره با تغییرات جزیی مواجه هستیم. در این بخش به قید قرعه نامزدها پشت تریبون قرار می‌گیرند و در 4 دقیقه رئوس رویکردها و برنامه‌های خود را در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی تشریح خواهند کرد و بعد از نامزدهای دیگر به مدت 2 دقیقه فرصت نقد نظر نامزدی را که پشت تریبون است دارند. چنانچه نامزدها نقدی به صحبت نامزدی که پشت تریبون قرار دارد نداشته باشند می‌توانند وقت خود را ذخیره کنند و در ادامه برنامه هر جا که به آن نیاز داشتند، استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، دومین مناظره انتخاباتی 8 نامزد انتخابات ریاست جمهوری با رفتن محسن رضایی به پشت تریبون آغاز شد.

رضایی: تا معضل فقر و بیکاری را حل نکنیم، فعالیت‌های فرهنگی موثر نیست

رضایی ابتدای سخنان خود را با ذکر "یا ابوالفضل" آغاز کرد و ضمن تسلیت به مناسبت ایام شهادت حضرت موسی‌بن‌جعفر و سالروز 14 خرداد و 15 خرداد به حدیثی به مضمون "نزدیک است فقر به کفر بینجامد" اشاره کرد و گفت: زمانی که از فرهنگ صحبت می‌کنیم، باید از یکطرف فقر را بعنوان دغدغه مردم مورد توجه قرار دهیم.

وی با طرح این پرسش که آیا بیکاری عزت جوانان ما را لطمه نمی‌زند و به فساد و اعتیاد نمی‌کشاند، اظهار داشت: وقتی خبر به زمین افتادن جوانی را در کف خیابان تهران می‌شنوم مثل این است پتکی به سر من خورده است و یا دختری را در سر چهاراه می‌بینیم که دست گدایی بلند می‌کند، گویی به قلبم تیر زده‌اند که اینها باعث شرمندگی ما می‌شود.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: با چه زبانی باید گفت که آقایان به اقتصاد برسید؟ هزارتومانی امروز معادل 300 تومان سال گذشته است. این معضلی است برای کسانی که وضع‌شان مالی‌شان خوب است، مهم نیست، اما برای اکثریت این حرف تکان‌دهنده است. از یک طرف تحریم‌های اقتصادی و از طرف دیگر مشکلات به جا مانده گذشته این خطر را بوجود آورده است که هم نظام جمهوری اسلامی در معرض خطر است و هم دین و اعتقاد مردم در معرض خطر است.

رضایی با بیان اینکه اعتقاد جوانان نباید تضعیف شود، گفت: به خدا قسم اگر احساس خطر نبود و توانایی لازم را در خود فراهم نکرده بودم، به هیچ وجه پا به صحنه انتخابات نمی‌گذاشتم. اما چه کنیم که مسئله بسیار جدی است.

به گفته وی، مسئله فقر و گرانی و بیکاری بعد تاثیرگذاری بر فرهنگ است و تا آن را حل نکنیم، مثل یک بستر گرمی می‌ماند که هر چه بذر می‌کارد و فعالیت‌های فرهنگی صورت می‌گیرد، بخار می‌شود و به آسمان می‌رود.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دیگر مساله موثر در فرهنگ را رفتارها دولتمردان عنوان کرد و افزود: رفتار دولتمردان در مسائل فرهنگی بسیار مهم است، معروف است که اگر امرا و علما خوب عمل کنند،جامعه هم فرهنگی می‌شود و خوب عمل خواهد کرد. رفتار فرهنگی جناح‌ها نامناسب است. رفتار دولتمردان با فرهنگ و هنر نامناسب است.

وی با طرح این پرسش که اصولا دولتمردان در سینما، فرهنگ و ورزش چه می‌خواهند، اظهار داشت: سینما، فرهنگ و هنر باید به خود اهلش سپرد. شورای انقلاب فرهنگی که میراث امام بوده است و فعالیت‌های بسیار موثر و موفقی داشته است، اما باید اعتراض کنیم در مسئله فرهنگ پیشرفت مهمی را کسب نکرده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم محمد غرضی به عنوان اولین کاندیدا در واکنش به سخنان محسن رضایی با طرح این سوال که آیا تصور حضرتعالی از فرهنگ یک موضوع مقطعی از یک زمان خاص است  یا فرهنگ ملت در طول تاریخ حرکت می‌کند؟ گفت: فرهنگ یک موجود زنده است و آیا می‌تواند خودش را نگه دارد یا تسلیم گرفتاری‌ها می‌شود. بنده استنباط کردم که بعضی گرفتاری‌ها مثل بیکاری و فقر و چیزهایی که اتفاق می‌افتد و دولت‌ها با اعمالی که انجام می‌دهند در فرهنگ مردم نفوذ می‌کنند تا به صورت دلخواه شکل بگیرد.وی افزود: آیا فرهنگ یک موجود زنده است که در طول حرکت می‌کند یا در عرض حرکت می‌کند.

محمدرضا عارف به عنوان دومین کاندیدا در واکنش به سخنان محسن رضایی با انتقاد از اینکه ما انتظار داشتیم که شما وارد جزئیات و مشکلات فرهنگ بشوید، گفت: ای کاش رویکرد خودتان را با مسائل فرهنگی، اجتماعی و هنری مطرح می‌کردید و اینکه چه راهکاری برای رهایی از وضع موجود در برنامه‌های خود خواهید داشت.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سعید جلیلی به عنوان دیگر کاندیدا در واکنش به سخنان محسن رضایی با بیان اینکه من یک سوال اساسی را از شما دارم، افزود: درست است که مسائل اقتصادی باید برطرف شود، اما این بحث مطرح است که ما از ظرفیت فرهنگ چگونه استفاده کنیم تا مشکلات اقتصادی حل شود؟ فرهنگ یک مقوله در کنار سایر مقولات اقتصادی، سیاسی نیست و در حقیقت آن فضای حاکم بر اینهاست. اگر ما یک فضای فرهنگی حتی در اقتصاد به صورت صحیح داشته باشیم، آن موقع می‌توانیم بسیاری از این مسائل که شما و مردم را رنج می‌دهد حل کنیم. مطالبی که مقام معظم رهبری تحت عنوان شعار سال مطرح می‌کنند، عمده آن ناظر بر فرهنگ است.

وی افزود: مثلا اصلاح الگوی مصرف، کار مضاعف، انضباط اقتصادی  اگر فرهنگ‌سازی بشود، می‌تواند بسیار بیشتر از قوانین یا راهکارهای اجرایی موثرتر باشد. ما نباید فراموش کنیم که آن فرهنگی که حاکم می‌شود، چگونه شکل بگیرد، حتی در اقتصاد و سیاست تا بتوانیم مسائل را به خوبی دنبال کنیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: ما از عنصر فرهنگ باید بتوانیم به خوبی و به موقع استفاده کنیم. بخصوص در موضوع اقتصادی که جنابعالی گفتید که مورد توجه اساسی باید قرار گیرد اگر ما بتوانیم با یک فرهنگ اقتصادی و به اصطلاح گفتمان حاکم بر جامعه کنیم به اندازه ده‌ها قانون می‌تواند کمک کند برای حل مشکلات اقتصادی.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، ولایتی نیز در خصوص سخنان محسن رضایی اظهار داشت: باید عرض کنم که در مورد شورای انقلاب فرهنگی آنطور که آقای رضایی فرمودند نیست و با توجه به عضویت بنده در این شورا از سال 69 تاکنون شاهدیم که تلاش بسیار ارزشمندی در جهت احیای فرهنگ اسلامی و ایرانی در این شورا صورت می‌گیرد.

وی افزود: مصوبات این شورا حاکی از این است که یک نگاه عمیق و گسترده در فرهنگ ایرانی - اسلامی است، اما اشکال کار آنجایی که است که مصوبات شورای انقلاب فرهنگی ضمانت اجرایی ندارد. لذا به صورت سنتی رئیس‌جمهور را به عنوان رئیس‌ شورا انتخاب می‌کنم و هر وقت که دولت خواست و بودجه اختصاص داد و مصمم بود تصمیمات فرهنگی را اجرا کند، آنوقت شاهد اجرای تصمیمات فرهنگی هستیم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم غلامعلی حدادعادل در واکنش به سخنان محسن رضایی نیز گفت: تعجب می کنم که آقای رضایی بدون آنکه راجع به فرهنگ برنامه‌های فرهنگی صحبت کند یکسره وارد اقتصاد شدند. شکی نیست که وضع معیشتی بر اخلاق و فرهنگ اثر می‌گذارد، ولی مشکلات اقتصادی که شما اشاره کردید هزار تومان امروز معادل 300 تومان سال گذشته است مال یکسال اخیر است. ما قبل از این یکسال مشکل فرهنگ نداشیم؟ آیا مشکل فرهنگی عمدتا ناشی از فقر است.

وی با طرح این سوال که جایگاه تقوا در فرهنگ کجا است، گفت: تقوا در کجا قرار گرفته است که بتواند در عین فقر، ارزشها و اخلاق‌ها را حفظ کند. پس آنها که مرفه ترند مشکل فرهنگی ندارند و آن کوخ نشینانی که امام فرمودند که یک موی آنها را به کاخ نشین‌ها نمی‌دهم، باید مشکل فرهنگی داشته باشند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود: خیلی از ناهنجاری‌ها ناشی از ثروت‌های کلان است و اینطور نیست که هر جا فقر باشد بی‌فرهنگی باشد و اگر فقر نباشد، مشکلی نباشد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حسن روحانی نیز به عنوان دیگر کاندیدا در پاسخ به سخنان محسن رضایی با بیان اینکه ما امروز مشکلات بسیار زیادی در فرهنگ داریم که باید به آن توجه کنیم، تصریح کرد: اول این است که باید فضای فرهنگی برای فعالیت‌های فرهنگی دارای امنیت باشد. ناامن بودن فضای فرهنگی و این که اصحاب فرهنگ و کسانی که می‌توانند فعالیت‌ فرهنگی داشته باشند دغدغه مشکلات امنیتی را نداشته باشند.

وی اظهار داشت: نگرانی از سانسورها که بعضی از آنها ضرورت ندارد و می‌شود حذف شود را اجرا کنیم. قوانین به صورت شفاف کمک می‌کند تا اصحاب هنر خلاقیت داشته باشند. اساسا فضای امنیت موجب از بین رفت خلاقیت می‌شود. باید فضای مناسب ایجاد کرد تا هنرمند بتواند ایده خود را مطرح و آن را تبدیل به هنر کند و سپس به صورت یک فرهنگ مناسب آن را به جامعه عرضه کند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری موضوع دوم در مسئله فرهنگ را صیانت از باورهای دینی عنوان کرد و گفت: امروز باورهای دینی مورد هجمه وسیعی است. متاسفانه برخی از مسئولین به جای اینکه باورهای مردم را تقویت کنند، در سالهای اخیر تضعیف کرده‌اند. هر مدیریت ناکارآمدی را به یکی از مقامات دینی یا نعوذ‌باالله امام دوازدهم نسبت دادند. قشری‌گری در جامعه ما رواج پیدا کرده است و بالاتر از آن خرافات در جامعه رواج دارد. خرافاتی به نام دین.

روحانی با طرح این پرسش که تا کی می‌خواهیم این وضعیت را در تصمیم ‌گیری‌های عقلانی در فهم مسائل دینی ادامه دهیم، تاکید کرد و اظهار داشت: ما باید اقتصاد دینی را ترویج دهیم و به سراغ باورها برویم و بر بایدها تکیه نکنیم. هر روز بخشنامه و دستورالعمل جدیدی صادر نکنیم و اگر باورها را تقویت کنیم، مردم خود می‌دانند که چگونه فرهنگ را تقویت کنند. فرهنگ زندگی‌، باور و هنجار مردم است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدباقر قالیباف نیز به عنوان هفتمین کاندیدا در واکنش به سخنان محسن رضایی اظهار داشت: از سخنان رضایی این برداشت را دارم که به هر حال نگاه اقتصاد و اقتصادمحوری نسبت به فرهنگ اولویت بیشتری دارد.

وی اضافه کرد: اگر چنین برداشتی صحیح باشد، این سوال را از آقای رضایی دارم که به هر حال فلسفه یک نظام اسلامی چیست. چه فرقی بین نظام اسلامی و دیگر نظام‌ها وجود دارد. اگر ما به دنبال رشد و تعالی انسانها هستیم، آیا نگاه فرهنگی و تربیتی برای ما یک اولویت نیست.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: از اشکالات عمده‌ای که تاکنون در دولتهای مختلف بوده و اینکه کارنامه قابل قبولی در حوزه فرهنگی نداریم به خاطر این نگاه غلط است. باید اقتصاد و سیاست تحت تاثیر فرهنگ باشد، وگرنه اساس نگاه ما به نظام اسلامی و انقلاب اسلامی زیر سوال می‌رود.

قالیباف اضافه کرد: این نگاه یک نگاه رویکردی است که اگر غیر از این باشد توضیحات شما را مشتاقیم که بشنویم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محسن رضایی در جمع‌بندی نظرات 7 کاندیدایی که به سخنانش واکنش نشان دادند ضمن ابراز خوشحالی از چالشی بودن این مناظره گفت: از صحبت‌های برخی از دوستان مشخص شد که بیش از حد در تهران زندگی کرده‌اند. بنده به 250 شهرستان سفر کردم. اگر در انتخابات گذشته اخطار دادم که اگر این وضع ادامه پیدا کند، به سمت پرتگاه می‌رویم الان هشدار می‌دهم که عزیزان من دشمن با تمام توان آمده است و مشکلات فقر و بیکاری را باید حل کنیم. والا هم سیاست ما و هم دین ما و هم فرهنگ ما مورد تهدید قرار می‌گیرد.وی با بیان اینکه بنده هنوز وارد برنامه های خود در این زمینه نشده‌ام و وقت دارم و تا آخر مناظره خواهم گفت که فرهنگ چه تاثیری بر اقتصاد و سیاست دارد ، گفت: من از آنجایی که شروع کردم که رویکردها مهم‌تر است تا اینکه ما برویم به حرف‌هایی بپردازیم که باید وزیر ارشادی که انتخاب می‌کنیم او را مسئول آن کار قرار دهیم. بنابراین اینکه از ظرفیت فرهنگ چه استفاده‌ای می‌خواهیم برای اقتصاد انجام دهیم باید مشخص کنیم. مگر دوستان یادشان رفته که سال اول دفاع مقدس چه وضعیت فرهنگی داشتیم؟ اما در سال دوم که هویت‌سازی شد به وضعیت مطلوبی رسیدیم.

"آقایانی که از شورای انقلاب فرهنگی دفاع می‌کنند. ما این فرهنگ و این هویت را تحویل شما دادیم و شما امروز چه چیزی تحویل ما دادید. جوان‌های ما چه وضعی دارند؟ آیا توانستید بعد از دفاع مقدس مجددا هویت ملی ما را مثل دوران دفاع مقدس احیا کنید؟ این معماری که در تهران و استانهای دیگر با معماری اسلامی سازگاری ندارد، این معماری‌ها خشونت را تولید می‌کند. کدام بخشنامه شورای انقلاب فرهنگی از شوراهای اسلامی شهر و روستا خواسته است که باید معماری ایرانی اسلامی را حفظ کنید."

وی با بیان اینکه معتقدم شورای انقلاب فرهنگی کارهای بزرگی را انجام داده است، گفت: کاستی‌های جدی وجود دارد که قابل دفاع نیست. دوستان ما طوری صحبت نکنند که مشکل اقتصادی نداریم.

روحانی:راهکار حل معضلات فرهنگی تمرکز زدایی است

در ادامه مناظره فرهنگی 8 کاندیدای انتخاباتی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی در مورد دیدگاه‌ها و نظرات خود در این حوزه گفت: مسئله فرهنگ و آسیب‌های اجتماعی یکی از مهمترین مسائل اجتماعی و ملی است. انقلاب ما انقلاب فرهنگی بوده و امروز بعد از 35 سال در زمینه فرهنگ باید مردم آن را مشاهده کنند، ولی مردم آن را نمی‌بینند.

وی با بیان اینکه انقلاب ما، انقلاب نور و اخلاق بود، تصریح کرد: آیا اخلاق در جامعه وجود دارد؟ در حیطه دولت بحث‌ می‌کنم. وقتی در رسانه‌های عمومی صحبتی می‌شود که اغراق و غیر واقعی است و یا اینکه افرادی از مسئولان بدون آنکه حکم قضایی صادر شده باشد، به دیگران تهمت و افترا می‌بندند و یا وقتی کسانی‌که مسئولیت سنگین دارند، اخلاق را زیر پا می‌گذارند، می‌توان گفت که اخلاق در جامعه وجود دارد؟

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه زمانی‌که اخلاق رعایت می‌شود، اعتماد را نیز به همراه می‌آورد،‌ اظهار داشت: ما در حال حاضر مشاهده می‌کنیم که آمار طلاق 7 درصد از گذشته بیشتر شده و یا آسیب‌های اجتماعی در سال‌های اخیر رو به افزایش است، دلیلش این است که مبنای فرهنگی آسیب دیده است.

روحانی در مورد راهکارها برای حل معضلات مطرح شده، گفت: انواع راهکارها وجود دارد، ولی مهمترین راهکار تمرکز زدایی است؛ تا زمانی‌که فرهنگ دولتی است،‌ مسائل ما حل نخواهد شد، تا زمانی که دنبال کمیت باشیم و حتی آمار واقعی ارائه دهیم، مسائل مربوط به فرهنگ حل نخواهد شد.

وی افزود: چرا همه کارها در اختیار دولت است؟ درست است که دولت باید نظارت، حمایت و سیاستگذاری کند و این حمایت برای ایجاد فضای امن در جامعه است ولی کار باید به صاحبان اصلی و اصحاب هنر داده شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، در ادامه این مناظره محمدباقر قالیباف در انتقاد از اظهارات حسن روحانی، گفت: نکته‌ای که آقای روحانی اشاره کردند، از نظر کلیات بحث درستی است و اینکه آثار رفتار مسئولان از بهترین روش‌هاست، برای آن است که تاثیرگذارترین فرهنگ نسبت به مردم است زیرا مردم نگاه می‌کنند که مسئولان آنها در حوزه مدیریت، اخلاق و ... چگونه رفتار می‌کنند و ما منکر این بحث نیستیم.

وی با طرح این سوال که به هر حال در دولت شما با چه رویکردی این مشکلات را حل خواهید کرد،‌ تصریح کرد: آیا اگر تمرکز را از بین ببریم، مشکلات اصلاح می‌شود و یا باید طرح نویی درانداخت و در پیش گرفت. یکی از ضعف‌ها،‌ رفتار دوگانه بین دولت و ملت است ولی بالاخره با این میتینگ نمی‌توان مسائل را حل کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، در ادامه مناظره، محسن رضایی دیگر کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری در نقد سخنان روحانی گفت: یکی از عواملی که من عرض کردم، تاثیر رفتار دولتمردان بر فرهنگ بود. ولی به نظر من رفتار دولت خیلی وسیع‌تر است و باید رابطه دولت و ملت را به نحوی بازسازی کنیم که تحول فرهنگی بوجود آید.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمد غرضی نیز در ادامه این مناظره با طرح این سوال که آیا فرهنگ اکتسابی است یا تزریقی؟ خاطرنشان کرد: آیا دولت با حرکت فرهنگی‌ می‌تواند فرهنگ جامعه را تغییر دهد؟

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدرضا عارف هم در ادامه، با بیان اینکه تمرکززدایی یکی از نکات مهم است، تصریح کرد: ما نباید نگاه قیم‌مآبانه داشته باشیم زیرا نگاه قیم‌مآبانه مشکلات را حل نخواهد کرد؛ اول باید ببینیم شما فعالیت را در بخش‌های هنری حق می‌دانید یا امتیاز؟ متاسفانه تاکنون با نگاه امتیاز به این مسئله نگاه شده است؛ دولت زمانی‌که با روزنامه، خانه سینما و ... اختلاف نظر پیدا می‌کند، این امتیاز را از آنها می‌گیرد. بنابراین به نظر من بعد از تمرکز زدایی باید به نهادهای مردمی مانند خانه سینما و ... نیز توجه کنیم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سعیدجلیلی دیگر کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری در پاسخ به اظهارات حسن روحانی نیز گفت: نگاه به فرهنگ به دو صورت است؛ یکی نگاه تهدیدمحور و دیگری نگاه فرصت‌محور است. اگر فقط به فرصت‌ها نگاه کنیم نمی‌توانیم تهدیدها را رفع کنیم و همچنین نباید به صورت گزینشی به فرهنگ نگاه کرد و یا نگاه سیاسی نسبت به این مسئله داشت ولی متاسفانه مشاهده می‌شود که در بعضی مواقع به فرهنگ، "سیاسی" نگاه می‌شود.

وی افزود: شما سعی کردید به تهدیدهایش اشاره کنید اما فرصت‌هایی زیادی هست که اگر به آن توجه نکنیم و برایش برنامه‌ریزی نکنیم، طبیعتا همان تهدیدها را هم نمی‌توانیم رفع کنیم. بحثی که در موضوع فرهنگ اهمیت دارد این است که نباید گزینشی و صرفا سیاسی به آن نگاه کرد.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: زمانی فرهنگ اشرافی‌گری داشت در این کشور نزج می‌گرفت، این طبیعتا روی همان آسیب‌های اجتماعی که شما به آن اشاره کردید، تاثیر دارد. فرهنگ اسراف و دوری از ساده‌زیستی داشت شکل می‌گرفت و تبعیض در مقابل عدالت‌خواهی به عنوان فرهنگ موجه جلوه داده می‌شد.

جلیلی خاطرنشان کرد: ما نباید اینها را فراموش کنیم. اگر مجموعه آسیب‌ها بخصوص در عرصه حکومت و دولت بتواند آثار سنگین فرهنگی داشته باشد و بخواهد فراگیر شود، حتما تاثیرات مخرب خواهد داشت. ما باید به مجموعه اینها نگاه کرده و مانع آنها شویم، مخصوصا دولت چون خودش در مسئولیت این کار است. دولت باید خودش جلوی اشرافی‌گری، تبعیض، فساد، اسراف و ریخت و پاش را بگیرد و اگر اینطور باشد، طبیعتا می‌تواند آثار مثبت را روی وضع اجتماعی و فرهنگی داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، علی اکبر ولایتی دیگر کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به اظهارات حسن روحانی گفت: آقای روحانی به بخشی از آسیب‌شناسی فرهنگی اشاره کردند، ولی توقع این بود که بعد از آسیب‌شناسی راه‌‌حل‌های خود را ارائه کند. شاید در سه دقیقه آخر این فرصت باشد؛ البته دامنه فرهنگ بسیار وسیع است و سخت است همه مقاصد را در چند دقیقه جمع کنیم در هر حال ما منتظر هستیم راه‌حل‌های آقای روحانی را هم بشنویم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، غلامعلی حدادعادل نیز در انتقاد از اظهارات حسن روحانی اظهار داشت: آقای روحانی که هم اسماً روحانی و هم در کسوت روحانییت هستند، اشاره کردند که نگران باورها و اعتقادات فرهنگی هستند و همچنین در مورد سانسور و این مسائل خیلی اظهار نگرانی می‌کردند، من هم مدافع سانسور نیستم، ولی من از آقای روحانی سوال می‌کنم که اگر در یک اثر هنری مثل کتاب یا فیلم به باورهای دینی و مقدسات جامعه اهانت شود و یا ریشه‌ها و پایه‌های اخلاقی جامعه مورد هجوم قرار گیرد، شما به عنوان دولت اجازه می‌دهید که آنها وارد خانواده ها شود و فساد ایجاد کرده و مانع ورود آن نمی‌شوید و سانسوری انجام نمی‌دهید، به عقیده من این مسئله بسیار مهمی است.

وی با بیان اینکه مسئله بعدی در مورد اظهارات آقای روحانی این است که آیا امروز در جامعه ما اخلاقی وجود دارد؟ گفت: این یک استفهام انکاری است که گویی دیگر هیچ اخلاقی وجود ندارد.آن‌طور که آقای روحانی گفتند به یک نفر یا چند نفر در عالم اداره کشور انتقاد داشته باشند خود من می‌خواهم بدانم آیا همه شخصیت‌های اثرگذار این کشور، همه الگوها منحصر به همان یکی دو نفر هستند که مورد انتقاد ایشان هستند، یعنی جامعه ما دیگر هیچ کس را ندارد که گفتار و کردارش اخلاقی و معنوی باشد. رهبری این نظام، علما و مراجع که تا این اندازه تبلیغ می‌کنند چه می‌شوند؟

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: آقای روحانی می‌گوید که فرهنگ ما باید به دست مردم باشد، آیا فرهنگ مذهبی مردم به دست خودشان نیست؟ مساجد را دولت اداره می‌کند و یا برنامه‌های مذهبی و بسیاری کارهای دیگر را مردم اداره نمی‌کنند؟

به گزارش خبرگزاری تسنیم، در ادامه مناظره، حسن روحانی در پاسخ به انتقادات دیگر کاندیداها، گفت: راه حل این است که بسیاری از امور را بوسیله قانون شفاف و بوسیله انجمن‌های حرفه‌ای و نظام‌های صنفی استفاده کنیم؛ پیشکسوتان هر بخش می‌توانند آن بخش را بهتر کنترل کنند، مگر فرهنگ چیزی است که دولت به تنهایی بتواند آن را کنترل کند؟ اخلاق مطلوب، کمال اخلاق مورد نظر انقلاب اسلامی امروز مشاهده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه مردم ما مسلمان و اخلاقی هستند،‌ تصریح کرد: آیا انتظار این بود که اخلاق امروز این چنین باشد؟ اینکه باورها و مقدسات مردم باید مورد احترام باشد، درست است ولی آیا مقدسات ما را آن کارمندی می‌شناسد که می‌خواهد ممیزی کند یا پیشکسوتانی که در این زمینه کار کرده‌اند، آیا نباید این بخش را به آنها واگذار کنیم؟

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: اینکه گفته می‌شود، فرهنگ اشرافی‌گری نباید باشد، درست است اما متاسفانه آنها که دم از ساده‌زیستی زده‌اند، الان ببینید پایان کارشان به کجا رسیده و آنها که حرف مقابله با فساد زده‌اند، اکنون ببینید فساد سه هزار میلیاردی سر از کجا در آورده است؟

روحانی با بیان اینکه باید به رسانه‌ها و مطبوعات آزادی بدهیم زیرا وقتی به آنها آزادی دادیم، باید جلوی فساد را گرفته و نباید به نهادهای رسمی اکتفا کنیم، خاطرنشان کرد: اشکال ما این است که فرهنگ را همانند آبشاری می‌دانیم که باید بر سر مردم باز کنیم؛ فرهنگ همان چشمه‌های جوشانی است که در نهاد مردم هست و باید شرایط را آماده کنیم تا همه از فرهنگ درست در جامعه استفاده کنند.

وی افزود: شرایط امروز ما به‌گونه‌ای است که نگاه قیم‌مآبانه ایجاد شده ولی ما قیم نیاز نداریم بلکه قوام نیاز داریم، ما اگر به فرهنگ قوام دهیم، موفق شده‌ایم.

عارف: بجای کنارگذاشتن برجستگان فرهنگ آنها را سفیر فرهنگی کنیم

محمدرضا عارف یکی دیگر از کاندیداهایی بود که براساس قرعه‌کشی پشت تریبون قرار گرفت.

وی ضمن تسلیت رحلت آیت الله طاهری و گرامیداشت 15 خرداد و تسلیت شهادت امام معصوم و تبریک پیروزی تیم ملی فوتبال، به تشریح برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی خود پرداخت و با بیان اینکه فرهنگ و هنر جزو اولویت‌های بنده است، افزود: باید نگاه و نگرش به فرهنگ و هنر تغییر کند. تصدی‌گری دولت باید به حداقل برسد و همچنین امور فرهنگی و هنر باید به اهل فرهنگ و هنر سپرده شود. بنابراین نگاه ما مبتنی بر اعتماد است و نباید فکر کنیم با انتخاب یک مسئول فرهنگی مشکل فرهنگ و هنر حل می‌شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: فعالین فرهنگ و هنر کارمندان دولت نیستند که با بخشنامه و بودجه بخواهیم به تولید آثار فرهنگی و هنری به صورت دستوری وادار کنیم. معتقدم فرهنگ و هنر جزو بومی‌ترین محصولات ما است که باید از آن استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در تولید فیلم مقام اول منطقه را داریم، اما در زیرساخت ها وضعیت خوبی ندارم.

عارف با بیان اینکه باید در برنامه‌های توسعه، فرهنگ و هنر و امور اجتماعی جایگاه ویژه داشته باشد، تصریح کرد: نگاه ما این است که تلاش در فرهنگ و هنر یک حق است و از این رو امتیاز نیست. در حالی که  قبلا فکر می‌کردند امتیاز است و حق نیست و هر وقت لازم باشد امتیاز را می‌گیرم.

وی  افزود: در این راستا می‌توان از حذف روزنامه‌ها و انتشار کتاب و جلوگیری از پخش فیلم و تعطیلی خانه سینما اشاره کرد.

عارف تاکید کرد: به جای کنار گذاشتن برجستگان فرهنگ و هنر بر اساس سلیقه باید سعی کنیم از آنها به عنوان سفرای فرهنگی برای رساندن پیاممان به دنیا استفاده کنیم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سعید جلیلی اولین کاندیدایی بود که به انتقاد از مواضع و دیدگاه‌های فرهنگی محمدرضا عارف پرداخت و با بیان اینکه مطالبی که آقای عارف فرمود امتیاز نیست و حق است، تصریح کرد: من می‌گویم یک فرصت است. از این رو باید به فرهنگ به عنوان فرصت استفاده شود چرا که ویژگی فرهنگ در پاکی و مولفه‌های آن است که موجب قوام و فرصت ما شده است.

جلیلی تاکید کرد: اگر بخواهیم به خاطر بعضی موضوعات دیگر بپردازیم و بخواهیم در این فرصت هر چیزی را قاطی کرده و آن را از خاصیتش بیندازد به ضد خودش تبدیل می شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، علی‌اکبر ولایتی در خصوص مواضع فرهنگی محمدرضا عارف، اظهار داشت: پیشنهادی درباره سخنان آقای عارف دارم و آن این است که محوریت فرهنگ را بگذاریم فرهنگ خودی و هر آنچه در  مغایرت این است، اصلاح کرده و فرهنگ مقاومتی را  مبتنی بر ارزشهای اسلامی و ملی شکل دهیم.

غلامعلی حداد عادل یکی دیگر از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به مواضعی که از سوی محمدرضا عارف بیان شد، اظهار داشت: در این که کار فرهنگی باید به دست مردم باشد تردیدی نیست، ولی دولت‌ها هم وظایف فرهنگی دارند و در هر جای جهان دولتها کار سترگ فرهنگی را انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه دولت اسلامی ماهیت فرهنگی دارد، از محمدرضا عارف این سوال را مطرح کرد که چه وظایف حاکمیتی در فرهنگ وجود دارد؟ مرز وظایفی که حتما دولت باید به عهده بگیرد کجاست؟ می‌شود همه چیز را از دولت گرفت؟

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام حسن روحانی یکی دیگر از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری بود که به مواضع فرهنگی عارف پاسخ داد.

وی با بیان اینکه بحث تصدی‌گری که از سوی آقای عارف مطرح شد، بسیار مهم است و باید به حداقل برسد، افزود: همان مواردی که در قانون اساسی آمده و بقیه موارد باید به انجمن‌های مختلف و نظام صنفی سپرده شود.

روحانی با بیان اینکه مردم به خوبی در مراسم‌های ملی و مذهبی حضور جدی دارند، افزود: سیزده‌بدر و عاشورا را مردم بخوبی برگزار می‌کنند. بگذاریم دست مردم باز شود و اینقدر در زندگی خصوصی مردم دخالت نداشته باشیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه آیا اولویت این است که فسادها را فراموش کرده و به چند کاری که جوان‌ها در خیابان انجام می‌دهند گیر بدهیم؟ تاکید کرد: مسائل فرهنگی باید از طریق فرهنگ حل شود و پلیس ‌آخرین مرحله باید باشد.

روحانی در دفاع از موضعگیری عارف مبنی بر اینکه هنر بهترین سفیر ما در جهان است، تصریح کرد: بهتر از حافظ و امیرخانی و فرشچیان و احصایی و شجریان داریم برای سفیر فرهنگی؟

محمدباقر قالیباف در ادامه این مناظره خطاب به محمدرضا عارف گفت: توقع من این بود که دکتر عارف در این چند دقیقه رویکرد و نگاه فرهنگی‌اش را بگوید.

وی خطاب به مرتضی حیدری مجری مناظره‌ها تاکید کرد: اجازه بدهید با صراحت بگویم که اینجا در فرهنگ متکی به رای حرف نزنیم. متکی به اصلاح جامعه حرف بزنیم. دردی که در کشور هست مانند فقر تا بی اعتمادی و دروغگویی در جامعه مسلمان ما، باید حل شود.

قالیباف با بیان اینکه دروغ بدتر از فقر است تصریح کرد: تصدی‌گری بد است و باید دست و پای دولت از زندگی خصوصی بیرون برود. من از  آقای عارف سوال می‌کنم چه نگاهی بناست در فرهنگ حاکم باشد؟ چه اقدامی انجام دهیم تا جامعه اصلاح شود و دروغگویی دیگر نباشد.

به گزارش تسنیم، محسن رضایی در باره مواضع محمدرضا عارف فقط این سوال را مطرح کرد که در دولت اصلاحات طرح خوبی تحت عنوان طرح جامع ورزش تهیه شد پس چرا  آن تصویب و عملیاتی نشد؟

سیدمحمد غرضی با اشاره به مواضع فرهنگی عارف گفت: دولت‌های گذشته با اعمال نظر خود آیا توانسته‌اند تغییری در فرهنگ ایجاد کنند؟

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدرضا عارف پس از نقد نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به برنامه‌های فرهنگی وی اظهار داشت: دولت‌ها باید تامین کننده زیربناها باشند و فرهنگ را باید به خود مردم محول کرده و ابزار و زیرساخت ها را فراهم کنیم.

وی در پاسخ به سوال رضایی تصریح کرد: برای طرح ورزش گام‌های اولیه برداشته شد، اما در دولت بعد به آن توجهی نشد. نقشه  مهندسی فرهنگی کشور به تصویب رسیده که باید دولت آن را کار کند.اما رویکرد ما در اجرایی کردن آن سند محوریت دادن به مردم است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوی با بیان اینکه در اتکا به نظام‌‌های صنفی در پزشکی موفق عمل کردیم گفت:  این کار، کار بسیار خوبی است. از این رو باید کارهای فرهنگی نیز به انجمن‌ها و نظام‌ های صنفی واگذار شود.

وی خاطرنشان کرد: ما گاهی یک فیلم را به خاطر 5-10 درصد اجازه پخش نمی‌دهیم، در این صورت جوان ما به چه سمتی می‌رود و چه فیلم‌های خارجی را تماشا می‌کند؟ انشاءالله بتوانیم در راستای انقلاب فرهنگی گام برداریم.

ولایتی: تبعیض و پارتی‌بازی مشکل اصلی فرهنگ جامعه ایران هستند

در ادامه مناظره 8 کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری، علی‌اکبر ولایتی پشت تریبون رفت و به بیان رؤس سرفصل‌های برنامه‌های فرهنگی خود پرداخت.

وی در ابتدای سخنانش ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت امام موسی‌کاظم (ع)  و بیست و چهارمین سالگرد رحلت امام خمینی (ره) و همچنین گرامیداشت واقعه 15 خرداد و تبریک به مناسبت پیروزی تیم ملی فوتبال کشورمان مقابل قطر، با اشاره به تعریف خود از فرهنگ، گفت: فرهنگ تجلی باورها و رفتار یک جامعه است، انقلاب ما فرهنگی است و دولت آینده باید دولت هدایت باشد.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: مسئولان خود باید اسوه الگوی فرهنگ ایرانی - اسلامی باشند و این گونه به مردم القاء کنند که دولت بیش از همه به باورهای مردم عمل می‌کند؛ امروز آثار رشوه‌خواری‌، تبعیض، مشکلات اخلاقی و اعتیاد را در جامعه می‌بینیم و در واقع بیش از هر چیز، تبعیض و استفاده از پارتی از مشکلات اصلی فرهنگی امروز جامعه است.

ولایتی در ادامه افزود: در کشور ما فرهنگ اسلامی- ایرانی، مهم‌ترین نگهبان هویت ایرانی اسلامی بوده و  70 درصد تربیت افراد در خانواده و مدرسه شکل می‌گیرد؛ در طول تاریخ و در حوادث مختلف مثل حمله مغول‌ها، مقاومت توسط خانواده و تربیت خانوادگی در مدارس و مکتب‌خانه‌ها شکل می‌گیرد.

وی در ادامه گفت: ما باید برای این‌که جلوی مشکلات فرهنگی را بگیریم، برای خانواده مصونیت ایجاد کنیم، زیرا خانواده ما را براساس نظرات تافلر و هانتینگتون مورد هدف قرار گرفته است؛ اگر خانواده ما مورد تهدید قرار بگیرد، فرهنگ مقاومتی مثل اقتصاد مقاومتی در خطر قرار می‌گیرد. راه‌حل مشکلات فرهنگی، تسهیل ازدواج،‌ ایجاد شغل و تلاش در جهت پایدار بودن خانواده‌ها و توجه کامل به آموزش و پرورش است.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری، ادامه داد: کشورهایی مانند سنگاپور، کره جنوبی و تایوان، وقتی خواستند تغییراتی را در کشور خود ایجاد کنند، حتی در مقوله‌های اقتصادی انجام این تغییرات را در آموزش و پرورش خود ایجاد کردند. به‌خصوص در دبستان‌ها این مسئله را به عنوان فرهنگ در مدارس خود جا انداختند.

ولایتی همچنین اظهار داشت: 50درصد از معلمان ما در دبستان تدریس می‌کنند، اما هیچ وقت ندیدم که برای افتتاح یک دبستان از معلمان استفاده شود پس  اهمیت به خانواده و آموزش و پرورش از مهمترین مقدمات مصون‌سازی فرهنگی جامعه است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حدادعادل در ادامه این مناظره در واکنش به سخنان ولایتی گفت: نظر خاصی نسبت به سخنان دکتر ولایتی ندارم.

 حسن روحانی دیگر کاندیدای انتخابات نیز در واکنش به سخنان ولایتی، گفت: همان‌طور که آقای ولایتی اشاره کردند، مساله هویت ایرانی و هویت اسلامی برای ما بسیار مهم است ولی برای اینکه بتوانیم از این هویت پاسداری کنیم، چکار باید کرد؟

وی ادامه داد: اول این است که ما باید تسهیلاتی را فراهم کنیم تا کالای فرهنگی فاخر و مورد توجه مردم در اختیار آنها قرار گیرد. یادمان باشد که هویت ایرانی، هویت چند نفر و سلایق چند نفر نیست. ایران دارای تنوع‌های بسیار زیاد و بسیار زیبای بومی،  مذهبی و دینی است. باید به همه آن تنوع‌ها توجه کرد البته همه این تنوع‌های زیبا زیر یک چتر واحد و آن چتر ایرانیت و اسلامیت جمع خواهند شد.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: اما باید به ذائقه همه آنها توجه شود، چرا کالاهای فرهنگی ما امروز مصرف ندارد یا گران است و یا اگر ارزان است، بر مبنای ذائقه مردم برنامه‌ریزی نشده و به گونه‌ای عمل شده که جذب و جلبی برای آن وجود ندارد.

روحانی ادامه داد: موضوع بعدی در بحث ایرانیت این است که این همه مفاخر و مشاعری که داریم، آیا این مفاخر برای کل فارسی زبانان باید برای کل فارسی‌زبانان معرفی شوند تا دنیا آنها را بشناسد و ما بتوانیم از این مفاخر به عنوان سفیران فرهنگی و یک نوع دیپلماسی عمومی بهره‌برداری و استفاده کنیم که متاسفانه کمتر از آنها استفاده می‌شود.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: البته بحث فرهنگ جهانی نیز مطرح است، ما نمی‌توانیم به فرهنگ جهانی بی‌اعتنا باشیم، به هر حال ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که تعاملات و ارتباطات، سطح وسیعی دارد و ما باید با توجه به جهان، برنامه‌ریزی کرده و هویت خود را در دنیای رقابت فرهنگی امروز حفظ کنیم.

به گزارش خبرگزرای تسنیم، در ادامه مناظره فرهنگی کاندیداهای ریاست جمهوری، محمدباقر قالیباف در پاسخ به سخنان علی اکبر ولایتی،‌گفت: نکته خاصی در مورد سخنان ایشان ندارم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم ، محسن رضایی  نیز در واکنش به سخنان ولایتی درباره فرهنگ گفت: اشاره آقای ولایتی به خانواده و آموزش و پرورش کاملا درست است، اما جا داشت آقای ولایتی بگوید که در خانواده‌های ما امروز آرامش هست یا نیست و اگر نیست مشکل چیست؟

وی افزود: معلمی که بعد از 25 - 26 سال فقط 600 تا 700 هزار تومان حقوق می‌گیرد، که آن هم دو سومش به دلیل گرانی‌ها آب رفته است، وقتی سر کلاس روی تخته معادله فیزیک می‌نویسد، اسم فرزند خودش را هم در کنار معادله می‌نویسد چون ذهنش درگیر مشکلات خودش است، شما بفرمایید مسئله اقتصاد در مسئله فرهنگ اثرش چقدر است و از نظر جنابعالی چه تاثیری دارد؟

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سید محمد غرضی نیز در پاسخ به سخنان ولایتی، اظهار داشت: آقای دکتر، آیا تهاجم فرهنگی توانسته در فرهنگ ایران نفوذ کند و تاثیر بگذارد؟

 محمدرضا عارف در واکنش به سخنان ولایتی گفت: بحثی‌که آقای ولایتی مطرح کرد در نهایت به ضرورت ارتقا فرهنگ و ارائه الگوهای فرهنگی در بخش هویت اسلامی بخصوص در خانواده رسید که به نظر می‌رسد هیچ راهی برای ارتقای فرهنگ خانواده‌ها جز تولید (محصولات فرهنگی) نداریم و باید آثار فرهنگی و هنری فاخر تولید کنیم که به اجبار جوانان و مردم به سمت تولیدات خارج از کشور نروند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: متاسفانه تا به حال صورت مسئله را پاک کرده‌ایم و برای مقابله با تهاجم فرهنگی صورت مسئله پاک شده است. مثل جمع کردن آنتن‌های ماهواره که البته قانون است، اما از نظر فرهنگی متاسفانه می‌بینیم بعد از اینکه نیروی انتظامی اقدام به این کار کرد، دوباره آنتن‌ها برپا می‌شود و در واقع ما به مردم تمرد از قانون را یاد می‌دهیم یا کاهش پهنای باند اینترنت و فیلتر کردن، این‌ها راهکارهایی نیست که بتوانیم به جواب برسیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود: باید باور کنیم که هیچ راهی جز اعتماد به اهل فرهنگ و هنر نداریم، باید اجازه دهیم هنرمندان، اندیشمندان، فرهنگ‌دوستان و فرهنگیان آثار خلق کنند و باید به آن‌ها اعتماد کنیم تا بتوانیم به آثار ارزنده‌ای برسیم.

عارف با ذکر مثالی ادامه داد: ربنای استاد شجریان چه تاثیر فرهنگی در جامعه داشته است؟ تقریبا همه خانواده‌ها آرزو می‌کنند که روزه خودشان را با ربنای شجریان و صدای او افطار کنند. این یک اثر سازنده و مفید یک خلق هنری است. باید پیشخوان فرهنگی را تقویت کنیم، یعنی کالاهای فرهنگی فراوان با کیفیت بالا را در داخل کشور خلق کنیم برای اینکه تهاجم فرهنگی‌ای که آقای غرضی اشاره کردند، باید در مقابلش تولید داشته باشیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: اما در تولید صنایع فرهنگی با کیفیت بالا، هیچ راهی جز اعتماد به فرهنگیان و اهل هنر نداریم؛ به نظر می‌رسد اگر بتوانیم نظام صنفی را بر تولیدات فرهنگی حاکم کنیم، با اعتمادی که به فرهنگیان می‌کنیم، ان‌شاءالله می‌توانیم در جهت ارتقا فرهنگ دینی و فرهنگ و هنرمان گام‌های اساسی برداریم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سعید جلیلی هم در باره سخنان ولایتی گفت: گفته‌های جناب آقای ولایتی را تایید می‌کنم، تاکید من این است که ظرفیت‌های بالای فرهنگ اسلامی را باید شناسایی کنیم.

جلیلی افزود: باید ظرفیت فرهنگی را افزایش بدهیم و با مثال‌های ساده‌ای که به نظر می‌رسد ظلم به فرهنگ است نباید آن را کوچک نشان ندهیم.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری تاکید کرد: ما در فرهنگ ظرفیت‌های بسیاری داریم الان تمام ظرفیت‌های فرهنگی را در حوزه‌های کوچک خلاصه می‌کنیم، در حالی که ظرفیت‌هایی در عرصه فرهنگ داریم، مانند فرهنگ دفاع مقدس که از افتخارات ماست و از آنها باید استفاده کنیم.

جلیلی با بیان اینکه این مشکلات که امروز در عرصه فرهنگ داریم، یک نوع انحصار و کوچک کردن و خلاصه کردن فرهنگ در یک سلیقه‌ خاص است، اظهار داشت: آن سلیقه نیز محترم است، اما سلایق آن بسیار بزرگتر است و باید سلایق سایرین را هم محترم بشماریم و چرا به سایر سلیقه‌ها بی‌توجهی می‌کنیم؟

این کاندیدای انتخابات افزود: ما شعرای بسیار خوبی بعد از انقلاب در شعر، رمان و تاریخ داریم که تمام این ظرفیت‌ها باید در فرهنگ مامورد استفاده قرار گیرد و مانع اینگونه فرهنگ‌ها نشویم و حرف‌های که آقای ولایتی فرمودند می‌شود از آن استفاده کامل کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، علی اکبر ولایتی در جمع‌بندی سخنانش گفت: از مطالبی که ارائه شد، تشکر دارم و نکاتی که دوستان فرمودند، باعث اضافه شدن نکات مفیدی در بحث شد و تمام این مطالب را قبول دارم.

وی افزود: باید بگویم که فرهنگ ما باید اخلاق‌محور شود و در عمل، ما مردم را به اسلام و فرهنگ اسلامی و ایرانی دعوت کنیم. امام صادق(ع) فرمودند که ما فقط از اسلام و اخلاق و روش اهل بیت و فرهنگ ایرانی فقط حرف نزنیم، بلکه باید به عنوان مسئولان و مثلا اگر به عنوان رئیس‌جمهور یا وزرا یا استاندار هستیم، یا هر سمتی دیگری که داریم، با رفتار باید نماد عمل به فرهنگ اسلامی و ایرانی باشیم؛ باید به اخلاق اسلامی پایبند باشیم که این می‌تواند بیشترین اثر را بر روی مردم داشته باشد.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: در رابطه با اینکه فرهنگ باید مردمی شود؛ باید فرهنگ مقاومتی مانند اقتصاد مقاومتی داشته باشیم و برای اینکه فرهنگ مقاومتی شود، باید مردم متصدی شوند و دولت حمایت کند.

وی افزود: یکی از دوستان فرمود در مورد بودجه‌هایی که برای دولت وجود دارد، اگر دولت برای فرهنگ اولویت قائل شود و عملی که در گذشته به غلط انجام شد، مانند منحل شدن سازمان برنامه و بودجه، اگر این سازمان مجددا راه‌اندازی شود، در برنامه پیشنهادی به مجلس برای پیشبرد برنامه 5 ساله و چشم‌انداز 20 ساله حتما یک جایگاه رفیع برای فرهنگ قائل شود و کار فرهنگ را باید به اهلش واگذار کنیم.

ولایتی درا دامه گفت: کار سینما باید به اهلش واگذار شود،‌ کار ورزش را به اهلش واگذار کنیم و فرهنگ را نباید سیاسی کنیم؛ ورزش را ورزشیان اداره می‌کنند و هنر را هنرمندان و مسائل مربوط به ادبیات و سایر شئون فرهنگی را خود فرهنگیان اداره کنند.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری درباره سوال غرضی نیز گفت: درست است که تهاجم فرهنگی وجود دارد ولی درمانش فیلتر کردن صرف نیست. بلکه باید مصونیت‌سازی ایجاد شود و مصونیت‌سازی هم از طریق تقویت بنیان‌های خانواده و احیای ارزش‌های اسلامی و ایرانی است.

وی افزود: ما در پزشکی یک اصل داریم که پیشگیری بهتر و موثرتر از درمان است و پیشگیری کردن در امر فرهنگ تقویت بنیان‌های اخلاقی و اسلامی و احیای ارزش‌های اسلامی و ایرانی است.

ولایتی در پایان با قرائت مطلبی از  امیرکبیر (ره)‌ تصریح کرد: این مطلب را عرض می‌کنم که امیرکبیر در دعایی گفته ات، "خداوندا؛ پروردگارا، امیر تویی، کبیر تویی، تقی همان شاگرد آشپز است. معبودا روبه سوی تو دارم، عنایتی بفرما تا گره از کار مردم بگشایم تا مرهون الهی گردند به حق محمد و آل محمد یا ارحمن الراحمین."

قالیباف: فرهنگ پایه قدرت ملی ماست

در ادامه مناظرات فرهنگی اجتماعی نامزدهای ریاست جمهوری و پیش از قرار گرفتن محمدباقر قالیباف در پشت تریبون، مرتضی حیدری، مجری تلویزیونی اظهارداشت: برای اینکه نامزدها نامنویسی کنند برای ادامه جلسه، زمان‌ها را اعلام می‌کنم.

وی ادامه داد: طبق زمانبندی غلامعلی حدادعادل 2:59 حسن روحانی 2:11-، علی‌اکبر ولایتی 3:39، سعید جلیلی 2:37، محمدباقر قالیباف 2:51، محسن رضایی 4:19، سیدمحمد غرضی 6:12 و محمدرضا عارف 2:3 فرصت دارند. تقریبا همه نامزدها طلب دارند به جز آقای روحانی که 2:11- ثانیه بیشتر از وقت خود استفاده کرده است.

در ادامه مناظره، محمدباقر قالیباف کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری به پشت تریبون رفت و در خصوص برنامه‌های فرهنگی خود، ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت هفتمین اختر تابناک امامت و ولایت و رحلت حضرت امام خمینی (ره) اظهار داشت: من اجازه می‌خواهم که بحثم را به حوزه مسائل فرهنگی و نگاهی که بنده به این موضوع دارم اشاره کنم.

وی ادامه داد: برای هر ملت و کشوری مهمترین موضوع استقلال و عزت است، چرا که ممکن است انقلاب اسلامی با یک انقلاب، دشمن و استبداد را از بین ببرد. آیا حفظ این استعداد با قدرت سیاسی امکان‌پذیر است؟ به نظر می‌رسد خیر. کشوری می‌تواند استقلال و عزت خود را حفظ کند که حتما آن کشور و آن ملت مولد باشد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود: باید دقت کرد که چه تولید کرد. کشور نیازمند است که تولید قدرت، ثروت، معرفت، منزلت کند و اگر این تولید در این ابعاد بود و همه‌جانبه‌گرایی بود، اقتصاد کشور حفظ می‌شود. لذا اقتصاد، فرهنگ و مسائل اجتماعی و کرامت انسان‌ها مهم است.

قالیباف با بیان اینکه باید بدانیم انقلاب اسلامی و ملت ما اساسا فلسفه این نظام حفظ و رشد تعالی انسانها است، گفت: اقتصاد ما، اقتصاد سرمایه‌داری نیست که انباشتگی و ارزش‌افزوده برای ما فقیر و غنی ایجاد کند. برای ما مهم است که رشد و تعالی اتفاق بیفتد. خداوند وقتی انسان را خلق کرد، 2 چیز را به او اعطاء کرد. اولین مورد انسانیت انسان و دومین مورد آزادگی انسان است و ما معتقد هستیم که هدایت قدسی بتواند انسانیت و آزادگی انسان را حفظ کند.

وی با بیان اینکه فرهنگ اساس کار ما و اساس کار یک دولت است، افزود: ما یک وقتی گفتیم دولت توسعه سیاسی  و یک وقت دیگر گفتیم توسعه اقتصادی که یکجانبه‌گرایی کردیم. این رویکرد اساسا درست نیست و ما باید نگاه همه‌جانبه‌گرا، جامعه‌محور و اجتماعی داشته باشیم. یعنی در توسعه سیاسی نگاه مردم‌سالاری و در حوزه اقتصاد، عدالت اجتماعی را مدنظر قرار دهیم و در فرهنگ به دنبال معنویت و اخلاق باشیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری یادآورشد: من از این جهت می‌گویم که فرهنگ در دولت ما مظلوم واقع شده است و اولین مظلومیت این است حق فرهنگ را ادا نکرده‌ایم. حق فرهنگی یعنی چه؟ یعنی نقش فرهنگ در سیاست و نقش فرهنگ در اقتصاد و مسائل اجتماعی و هنجارها و ناهنجاری‌ها که باید به این مسائل توجه شود.

قالیباف ادامه داد: دولت وظیفه کمیتی نیز دارد. در وظیفه کمیتی اگر در نظام اسلامی انسانها اعتبار دارند که دارند، باید نگاه کنیم که مهمترین بحث تربیت کجاست.

وی افزود: باید دقت کنیم که دانشگاه‌ها، اساتید، دانشجویان، علمای بزرگوار، حوزه‌ها، طلبه‌ها و مساجد ما تولید فرهنگ می‌کنند و باید بگذاریم که آنها تولید فرهنگ کنند. اگر هر رویکرد فرهنگی و اقدام فرهنگی و تولید فرهنگی لباس فاخر هنر را به تن کرد، بدون شک در تاریخ ماندگار خواهد بود و اثرگذار است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محسن رضایی کاندیدای ریاست جمهوری در خصوص اظهارات قالیباف، اظهار داشت: به هر حال آقای قالیباف منزلت اجتماعی فرهنگیان، هنرمندان، ورزشکاران و روحانیون را و تمام اصحاب تولید فرهنگ را باید بگویند که چه کار می‌خواهند کنند و چطور تقویت خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سیدمحمد غرضی به طرح یک پرسش از قالیباف پرداخت و گفت: آیا فرهنگ بر سیاست تاثیرگذار است یا سیاست بر فرهنگ تاثیرگذار است؟

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدرضا عارف دیگر کاندیدای ریاست جمهوری در نقد سخنان قالیباف افزود: سوال من این است که آیا در شهرداری تهران با این رویکرد جلو رفتید؟ به طور مثال آیا معماری شهر تهران که داده می‌شود با رویکرد معماری اسلامی ایرانی است؟ در ارتباط با برج‌هایی که قرار است ساخته شود مثالی را عرض خواهم کرد.

وی در ادامه گفت: در نزدیک منزل ما باغ 2500 متری وجود دارد که چند سال پیش درختان آن در حال خشک شدن بود و من نیز با یکی از دوستانم در شهرداری تماس گرفتم و نگرانی خود را از خشک شدن درختان مطرح کردم و دوست من این موضوع را بررسی کرد و اطلاع داد که ما این موضوع را کنترل کردیم و باغ در وضعیت خوبی است.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود: متاسفانه هم‌اکنون در همان محل 2 برج ساخته شده است که از لحاظ فرهنگی مشکلاتی را ایجاد کرده است که سوال من این است که آیا رویکرد شما با عملکرد شهرداری تهران است. البته این رویکرد خاص دوره شما نیست.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سعید جلیلی دیگر کاندیدای ریاست جمهوری موضوعی را در نقد صحبت‌های قالیباف نگفت.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، ولایتی گفت: همانطور که اشاره شد، این مشکلات از قبل در شهر تهران شروع شد، ولی برای آینده در شهرداری تهران، چه طراحی برای احیای معماری اسلامی و ایرانی تهران مدنظر دارید؟

به گزارش خبرگزاری تسنیم، غلامعلی حدادعادل کاندیدای ریاست جمهوری در خصوص اظهارات قالیباف اظهار داشت: در صحبت‌های قالیباف اشاره شد به اینکه پایه اهل فرهنگ و هنر از نظر زندگی تامین باشند و شوند. من این نکته را نمی‌دانم و معتقدم که اگر ما می‌خواهیم در جامعه ما فرهنگ توسعه یابد، باید کاری کنیم که اهل فرهنگ و هنر بتواند همه وقت و وجود خود را صرف آفرینش کار فرهنگی و هنری کند تا اطمینان خاطری داشته باشند که زندگی آنها تامین می‌شود، در حالیکه چنین چیزی وجود ندارد.

وی یادآور شد: در دولت آینده باید به این موضوع توجه شود و کاری کنیم که یک نقاش، مترجم، نویسنده بتوانند با کاری که به کمک اندیشه و ذوق خود انجام می‌دهند، زندگی خود را بگذارند، ولی چنین چیزی وجود ندارد. علت این موضوع این است که ما فرهنگ و هنر را جدی نمی‌گیریم و در نظر ما فرهنگ شبیه سبزی‌خوردن سر سفره است و اگر باشد قشنگ است، ولی اگر نباشد کسی از گرسنگی نمی‌میرد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود: نگاه جامعه ما به فرهنگ تشریفاتی و ذوقی است. عده‌ای بیکار هستند و به سراغ کار فرهنگی می‌روند. بنده در نظر دارم که برای اقتصاد فرهنگ فکر اساسی کنم که این نکته مهمی است.

حسن روحانی در نقد سخنان قالیباف گفت: نکته‌ای که آقای قالیباف گفت که ما باید نقش فرهنگ را در سیاست و مابقی بخش‌ها ببینیم، در واقع آن حرفی است که ما برای آن پیوست فرهنگی در نظر می‌گیریم.

وی ادامه داد: من فکر می‌کنم ما باید فرهنگ را بالاتر از این ببینیم. ما سیاستی نداریم که در دل و متن آن فرهنگ باشد. همچنین اقتصادی نداریم که در دل آن فرهنگ نباشد و امکان‌پذیر نیست چرا که فرهنگ همان باورها، ارزشها و رفتارهای مبتنی بر ارزشها و فرهنگ ما است. لذا ما فرهنگ را باید در همه جا ببنیم و سایه زیبای آن را در همه جا باید لمس کنیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: اشاره شد که در بحث فرهنگ باید منزلت و معرفت مورد توجه باشد که این نکته بسیار مهمی است. کمبودی که در جامعه وجود دارد مسئله منزلت است و همه اقشار جامعه یعنی کارگر جامعه، کسبه، دانشجو همه منزلت می‌خواهند و اگر این منزلت نباشد فرهنگ حاکم نمی‌شود، لذا مشکل جامعه این است که در بسیاری فضاها به جای اینکه ما فضا فرهنگی را حاکم کنیم، فضاهای امنیتی را حاکم کردیم.

روحانی اظهار داشت: مقام معظم رهبری تاکید کردند که کرسی‌های آزاداندیشی باشد، اما امروز این را نمی‌بینیم که دانشجویان بتوانند به راحتی حرف بزنند و سخن بگویند و مسائل خو درا مطرح کنند. لذا این منزلت در سراسر جامعه گسترش یابد تا همه احساس کنند که ایرانی هستند و به ایرانی بودن و مسلمان بودن خود افتخار کنند.

به گزارش تسنیم، محمدباقر قالیباف در جمع‌بندی سخنان خود در خصوص برنامه‌های فرهنگی اظهار داشت: در بحث مربوط به منزلت اجتماعی که اشاره شد، وقتی بنده بر این اعتقاد هستم که فرهنگ مهمترین پایه قدرت ملی ما است و منابع انسانی ما مهمتر از نفت و گاز هستند، حتما دولت آینده با نگاه بنده بر این موضوع تاکید دارد که نیروی انسانی کجاست؟ نیروی انسانی در مدارس، و در اختیار اساتید دانشگاه است. مساجد، حوزه‌های علمیه، هنرمندان سرمایه‌های ما هستند.

وی در ادامه افزود: مظلومیت فرهنگ ما اینجا است که تا کسری بودجه می‌آید اولین کاری که می‌کند از فرهنگ کم می‌گذارد. اگر  فرهنگ پایه قدرت ملی ما است، بنده این قول را می‌دهم که این موضوع در دولت ما اتفاق نیفتد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: رویکردها باید اصلاح شود. یعنی اینکه دولتها نمی‌توانند دست‌وپای خود را آنقدر بزرگ کنند که تحت عنوان فرهنگ به حریم زندگی اشخاص بروند. دولت باید توجه کند که فرهنگ سفارشی نیست که آن را سفارش دهند تا برای آنها دربیاورد.

قالیباف با بیان اینکه دولت باید سعه‌صدر داشته باشد، گفت: آفرینش‌های انسانی ما در حوزه مسائل هنر و فرهنگ وقتی اتفاق می‌افتد، ممکن است خطایی هم در آن صورت گیرد. ما نباید به خاطر یک خطای کوچک، اعتماد به نفس و تکیه‌مان به خرد جمعی هنرمندان، نویسندگان و اصحاب هنر را کنار بگذاریم.

وی  با بیان اینکه من فرهنگ را اینقدر تقلیل ندادم که وقتی می‌گویم منزلت، ‌یعنی اینکه پیوست فرهنگی بگذاریم، اظهار داشت: من شهردار تهران هستم و باید به مردم بگویم که این پروژه چه زمانی تمام می‌شود و برای مردم احترام و حرمت قائل شوم.

این کاندیدای ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: من اگر زیرپایشان را برای پیاده‌روسازی خراب کردم، از آنها عذرخواهی می‌کنم و می‌گویم ظرف 10 روز این کار را جمع می‌کنم. آن مشکلی که در حوزه شهرسازی دوستان اشاره کردند، شهر تهران 50 سال بدون طرح تفصیلی بوده است، اما امروز بر مدار قانون اداره می‌شود.

قالیباف در ادامه افزود: هیچ برج و ساختمانی بدون طرح تفصیلی که مصوب شورای عالی شهرسازی است، انجام نمی‌شود. در حوزه شهرسازی، شهرداری هیچ مسئولیتی ندارد. سازمان نظام مهندسی هیچ مسئولیتی ندارد، شورای عالی انقلاب فرهنگی و اسناد بالادستی نگفتند که نمای ساختمان را چطور بسازیم و هر کس هر طور بخواهد، می‌سازد و ما نمی‌توانیم قانونا جلویش را بگیرم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما مدار قانون را دنبال می‌کنیم و در شهرداری تهران همه تاکید ما این است که از یک سازمان خدماتی شهرداری را به یک نهاد اجتماعی و فرهنگی تبدیل کنیم که آثارش را هم در شهر می‌بینیم. لذا ما پل ، راه و مدیریت فرهنگی داریم و مسجد محوری را دنبال می‌کنیم.همچنین ما مسجد، خوابگاه، مدرسه و دانشگاه می سازیم و امروز بیشترین حمایت را از خانه هنرمندان و خانه سینما، شهرداری تهران انجام می‌دهیم، زیرا به این موضوع اعتقاد داریم.

سیدمحمد غرضی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در ادامه مناظره کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در تشریح برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی خود، گفت: با درود به روح پرفتوح امام و با افتخار از اینکه 50 سال از 15 خرداد گذشت و تاکنون این 15 خرداد عزیز است؛ همچنین شهادت امام هفتم و درگذشت آیت‌الله طاهری را تسلیت می‌گویم.

وی افزود: آنچه شاکله انسان است، دستاوردهای خویش است. فرهنگ آنچنان تعریف می‌شود که انعکاس زندگی مردم در دستاوردهای خودشان است؛ فرهنگ تزریقی و تحمیلی نیست و نمی‌تواند توسط سیستم‌های دیگر تحت تاثیر قرار بگیرد.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: ملت ایران در طول تاریخ، فرهنگ خود را ساخته و تمام زندگی خود را تامین کرده است، زمانی که ابن‌خلدون می‌گوید، مهاجم به کشوری می‌آید اولین کسانی که با فرهنگ مهاجم می‌سازند، دارای امتیازهای زیادی هستند که از حکومت قبل برای آن‌ها منصوب می‌شود.

غرضی در ادامه تصریح کرد: در کشور ما این اواخر و با آن اتفاقی که افتاد، روسیه بر کشور حاکم شد، انگلیس بر کشور حاکم شد و مجموعه صاحبان امتیاز به سمت فرهنگ روسیه و فرهنگ غرب رفتند و مقیم شدند؛ بعضی به سمت انگلیس و بعضی به سمت فرانسه رفتند، اما مردم در جایگاه خودشان ماندند، چراکه فرهنگ، اکتساب ملی مردم است و این‌که تصور شود که می‌شود فرهنگ را با دولت‌ها تغییر داد، این که فکر شود فرهنگ می‌تواند، دستاویز سیاسی قرار گیرد و اینکه تصور شود که فرهنگ مفعول جریانات سیاسی است، در تاریخ ایران نفی شده است.

وی با بیان اینکه مردم بعد از شکست، ایستادند تا دولت را مجبور کنند مشروطه به وجود آید، تصریح کرد: وقتی دچار زحمت شدند، همان فرهنگ تداوم پیدا کرد و ایستاد و به ملی‌ شدن صنعت نفت انجامید، همان فرهنگ ایستاد و در مقابل کودتا ایستاد، تا در 22 بهمن جواب داد. فرهنگ مردم ناشی از زندگی مردم در ترسیم زندگی نسبت به وقایع درونی و بیرونی است. مردم توانایی آن را دارند در مقابل مهاجم بایستند. مردم با فرهنگ خود زندگی می‌کنند و وقتی فقر حاکم می‌شود، مردم جمع می‌شوند اما هرگز از فرهنگ خود دور نمی‌شوند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: وقتی غنا حاصل می‌شود، مردم شروع به هنر می‌کنند، هنر نتیجه کشوری است که توانایی تشکیل حکومت مناسب را برای خود داشت و ارزش افزوده آن را هنر تولید کرد. بنابراین نه هنر تزریقی است و نه فرهنگ تزریقی و هر دو محصول زندگی مردم آن جامعه است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، در ادامه، محمدرضا عارف، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری درباره سخنان غرضی گفت که، عرض خاصی ندارم.جلیلی: قای روحانی چرا کرسی‌های آزاد اندیشی را خودش اجرا نکرد

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سعید جلیلی نیز در ادامه اظهار داشت: بنده نظر خاصی ندارم ولی فقط یک سوال می‌کنم.

وی در بیان سوال خود گفت: اگر توجه دقیقی به موانع فرهنگی نداشته باشیم، دچار خطا‌هایی می‌شویم. آقای روحانی یک مثال خوبی زد که در سال 80 مقام معظم رهبری بحث جنبش نرم‌افزاری و کرسی‌های آزاداندیشی و مناظرات را مطرح کردند. سوالم این است اگر ما می‌گویم فضای امنیتی، چرا آن چهار سال این کارها انجام نشد، در چهار سالی که آقای روحانی مسئول امنیتی کشور بود، مساله به گونه دیگری بود.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: نمی‌خواهم تقصیر را بر گردن آقای روحانی بیندازم. عرضم این است که اگر آسیب‌شناسی غلط داشته باشیم به موضوعاتی توجه می‌کنیم که از اصل موضوع غافل می‌شویم.

به گزارش خبرگزرای تسنیم، علی اکبر ولایتی نیز در پاسخ به سخنان غرضی گفت:  من صحبت خاصی ندارم.حدادعادل: مردم سرچشمه فرهنگ هستند

غلامعلی حدادعادل نیز در  ادامه این مناظره تلویزیونی با بیان اینکه جناب آقای غرضی اشاره کردند که فرهنگ به مردم تعلق دارد و دولت‌ها نباید فرهنگ را تزریق کنند، این حرف درستی است و آن را قبول دارم، گفت: من هم تاکید دارم که مردم سرچشمه فرهنگ هستند و اگر حکومتی برخاسته از مردم نباشد، او یک راه فرهنگی مغایر با مردم در پیش می‌گیرد؛ نظیر آنچه قبل از انقلاب دیدیم. قبل از انقلاب مردم ما اعتقادات اسلامی داشتند، اما حکومت فرهنگ مخالف بود.

وی با اشاره به اینکه مردم فرهنگ خود را حفظ کرده‌اند، البته طوفان بود اما مردم چراغ فرهنگ را ولو در پستوی خانواده‌ها و در پناه خود، اعتقادات را حفظ کرده‌اند، افزود: انقلاب اسلامی که به رهبری امام راحل اتفاق افتاد، این بود که این فرهنگ‌های مردمی محفوظ مانده در عمق خانه‌ها را به خیابان و جامعه آورد و یک دولتی بر اساس آن فرهنگ مردمی پدید آمد.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: بنابراین در جایی که حکومت و دولت مثل جمهوری اسلامی برآمده از مردم باشد، در آن صورت مغایرتی بین آن فرهنگی که دولت مردمی می خواهد ترویج کند، با فرهنگی که مردم دارند، ایجاد نخواهد شد و این برکت و نعمت است که در این 34 و 35 سال به برکت انقلاب و خون شهدا از آن برخوردار بودند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام روحانی نیز در واکنش به سخنان محمد غرضی گفت: من  نمی‌خواستم در این بخش صحبت کنم اما دکتر جلیلی نکته‌ای گفت که من لازم دیدم درباره آن توضیحی بدهم.وی در این باره گفت: مقایسه فضای دانشگاه‌ها در امسال و این روز با سال 82 تفاوت زیادی دارد، حالا کجا و آن روز کجا. چقدر استاد بازنشسته شده و چه فضای سختی برای مردم به وجود آوردند. فضای سال 82 و 83  با الان خیلی متفاوت است. درباره سال 82 و 83  آقای جلیلی می‌تواند همه مدارک را در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی مشاهده کرند؛ اقداماتی که این دبیرخانه  در آن روزها داشته برای رفاه حال دانشجویان بود.

"ما  در آن زمان  جلسه‌ای برگزار کردیم و نماینده قوه قضاییه را دعوت کردیم و با  آنها صحبت کردیم و آنها را قانع کردیم تا پرونده تمام دانشجویانی که برای آنها پرونده درست شده  را از بین ببرد و برای آنها استدلال کردیم که این موضوع مشکلات زیادی به وجود می‌آورد و قوه قضائیه را قانع کردیم که این پرونده‌ها  را کنار بگذارد، تا دانشگاه فضای بهتری را پیدا کند."

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: همه وظیفه داریم تا فضای لازم را  برای ایجاد کرسی‌های آزاداندیشی  در دانشگاه که مدنظر مقام معظم رهبری است را به وجود بیاوریم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمد باقر قالیباف نیز در پاسخ به سخنان سید محمد غرضی گفت: من صحبت خاصی ندارم.

 محسن رضایی نیز در ادامه اظهارداشت: خوب بود که آقای غرضی درباره هنر، ورزش و مسائل اجتماعی نیز صحبت می‌کرد چرا که موضوع تنها مباحث فرهنگی نیست و ورزش و مسائل اجتماعی نباید مظلوم بماند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سید محمد غرضی در پایان این بخش در دفاع از سخنان ابتدایی خود اظهار داشت: هر دولتی که بخواهد فرهنگ خود را به جامعه تحمیل کند، اعم از اینکه سخت افزار و نرم افزار باشد، محکوم به شکست است.

وی ادامه داد: فراماسونرها در زمان مشروطه،این کار را کردند و شکست خوردند.  رضاخان با آن همه امکانات در زمینه کشف حجاب و محمدرضا شاه در دوره خود با آن همه امکانات، به همین دلایل شکست خوردند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری  افزود: دولت‌ها باید تابع جامعه باشند. عموم مردم هستند که زندگی فرهنگی را می‌سازند. زندگی تحت تاثیر عوامل حکومتی زندگی را نابود می‌کند. شما باید در سه مقوله رسانه، ‌ورزش و سینما تمام صاحبان این مراکز را موظف کنید که در سیستم خود یک NGO مناسب تشکیل دهند و تعامل خود را از یک سو با دولت و از سویی با جامعه شکل دهند.

غرضی در ادامه خاطرنشان کرد: فرهنگ، بخشی نیست و هنر وقتی موفق می‌شود که ارتقای فرهنگی یابد. اگر قرار باشد هنر زیر سلطه هنر باقی بماند، به جایی نمی رسد؛ باید ببینیم چه چیزی در کشور خواهان دارد، اگر ورزش‌ها و تاسیسات رسانه‌ای را به زعم خود تزریق کردیم، همین می شود که در دوره مشروطه رضاشاه و محمدرضا شاه اتفاق افتاد.

وی در پایان سخنانش تصریح کرد: قدرت سیاسی باید تابع فرهنگ عامه باشد و به جامعه دستور ندهد. هیچ دولتی از مشروطه تا الان توان استقامت در برابر فرهنگ مردم را نداشته است و تمام تحمیل‌ها به جامعه محکوم به شکست شدند. دولت‌ها رفته‌اند و فرهنگ مردم تثبیت شده و تهاجم فرهنگی به دلیل تثبیت فرهنگ عامه از بین رفت.

حدادعادل: آش برنامه چهارم آن‌قدر شور شد که خود آشپز هم فهمید و جمعش کرد

در ادامه مناظره فرهنگی اجتماعی کاندیداهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری،‌غلامعلی حداد عادل با قید قرعه در جایگاه قرار گرفت و مجری از وی خواست دیدگاه‌های خود را در زمینه فرهنگی بیان کند.

وی با عرض سلام خدمت امام هفتم حضرت موسی بن جعفر، گفت: سلام و درود خود را نثار امام راحل و شهدای گرانقدر 15 خرداد 42 می‌کنم و به اهل فرهنگ و هنر و دانشمندان و هنرمندان کشورم سلام عرض می‌کنم که بنده چندین دهه از آثار آن‌ها استفاده کرده‌ام.

کاندیدای دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: در این که فرهنگ هم با اقتصاد و هم با سیاست مرتبط است، بحثی نیست. اینجا آمده‌ایم درباره فرهنگ صحبت کنیم، نه اقتصاد و سیاست.

حداد عادل نقش فرهنگ در جامعه را مانند روح در پیکر و به منزله شخصیت برای فرد دانست و افزود: در واقع فرهنگ شخصیت یک ملت و هویت هر جامعه است. فرهنگ ما اسلامی است و مردم ما قبل از اسلام هم خداپرست بودند. ما باید فرهنگ اسلامی و باور به خدا را همان‌طور که در قرآن آمده و رهبری هم فرموده‌اند، اساس قرار دهیم. باید زندگی و جامعه خود را قرآنی کنیم و بر اصالت فرهنگ اسلامی و ایرانی تاکید کنیم.

وی تصریح کرد: من در دولت آینده تلاش می‌کنم نسل جوان فرهنگ خود را بشناسد و احساس هویت کند و به این فرهنگ در برابر دنیا افتخار کند و با مسلمان بودن و ایرانی بودن خود سرش را بالا بگیرد چراکه اولین شعار این انقلاب، استقلال بود. اگر در فرهنگ، استقلال نداشته باشیم، در سیاست، اقتصاد و مسائل دیگر هم استقلال نخواهیم داشت.

کاندیدای دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: فرهنگ در جامعه باید مانند آبشاری از بالا به پایین سرازیر باشد و همه را در بر بگیرد و در همه جا نشاط ایجاد کند. فرهنگ مثل جان است، ممکن است دیده نشود، اما هر کسی چیزی می‌بیند با جان می‌بیند.

حداد عادل تاکید کرد: وقتی می‌توانیم در برابر تهاجم فرهنگی مقاومت کنیم و مهاجم را دفع کنیم که فرهنگ خود را بشناسیم. داشتن فرهنگ مستقل به معنی ستیزه با جهان و نفی ارز‌ش‌های فرهنگ‌های دیگر نیست، اما اگر ما چیزی در اختیار خود نداشته باشیم، نمی‌توانیم داد و ستد داشته باشیم. وقتی می‌توانیم رابطه منطقی داشته باشیم که فرهنگ خود را بفهمیم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حسن روحانی در خصوص نظرش نسبت به سخنان حداد عادل گفت: صحبتی ندارم.

محسن رضایی نیز در خصوص نظرش پیرامون نظرات حداد عادل عنوان کرد: صحبتی ندارم.

در این زمان نوبت به سید محمد غرضی رسید که وی در خصوص سخنان حداد عادل فقط به طرح یک سوال پرداخت و پرسید: آقای حداد عادل، آیا فرهنگ ایران در منطقه و همسایگانش معرفتی عمل کرده، ‌ذلیلانه عمل کرده یا اینکه تاثیرگذار بوده است؟

به گزارش تسنیم، پس از سخنان غرضی نوبت به محمدرضا عارف رسید که وی با بیان اینکه از صحبت‌های آقای حداد عادل تشکر می‌کنم و با اشاره به بندهایی از برنامه چهارم توسعه از حداد عادل پرسید: اگر این برنامه‌ها اجرا می‌شد وضعیت فرهنگ و هنر قطعا از امروز بهتر بود. این موارد چرا اجرا نشده است؟

در این هنگام نوبت به سعید جلیلی رسید که وی با بیان اینکه از سخنان حداد عادل استفاده کردم، در ادامه زمان خود به سخنان روحانی در سوال قبلی پرداخت و گفت: یک نکته در ارتباط با فرمایش آقای روحانی مبنی بر اینکه اساتید هم بودند بازنشسته نشده بودند، دانشجویان را هم این همه تمهیدات برایشان انجام دادند، می‌خواهم عرض کنم و آن اینکه  پس چرا این همه فضای فرهنگی در شکل صحیحش برای کرسی‌های مناظره و آزاداندیشی شکل نگرفت و خروجی نداشت. عرض من این است که دچار اشتباه نشویم.

در این بخش حسن روحانی خارج از وقت پاسخ داد: البته کرسی‌های آزاداندیشی تشکیل شد که مجری برنامه از ادامه سخنان وی به علت گذشتن نوبت روحانی جلوگیری کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، در این هنگام نوبت به علی‌اکبر ولایتی رسید تا در خصوص سخنان حداد عادل بیان کند و اظهار داشت: خواهش من از آقای حدادعادل این است که اگر پیشنهادی راجع به پیشرفت کار فرهنگستان‌ها که نقش اساسی در کار توسعه علم، و در فرهنگستان ادب در حوزه فرهنگ و ادب ایرانی دارند، پیشنهادشان برای دولت آینده چیست تا آثار مثبت و جدی‌تری در رابطه با فرهنگستان‌ها شاهد باشیم.

ولایتی افزود: خود بنده نیز که عضو فرهنگستان علوم پزشکی هستم، این مشکلات و مسائل را در اعمال نظر دیدگاه‌های فرهنگستان‌هایی که بالاترین مقام علمی در کشور را دارند، در فرهنگستان علوم پزشکی مشاهده می‌کنم.

به گزارش تسنیم، پس از پایان اعلام نظر دیگر کاندیداها، حداد عادل در تکمیل سخنان خود و پاسخ به سوالات طرح شده از سوی دیگر کاندیداها گفت: در پاسخ به آقای غرضی عرض می‌کنم که فرهنگ ایرانی و به ویژه فرهنگ اسلامی ایرانی در منطقه فرهنگ تاثیرگذار بوده و این فرهنگ با والایی و مفاهیم خود توانسته در منطقه اثرگذار باشد.

وی ادامه داد: یکی از فرهنگ‌شناسان در ترکیه به من گفت منزلت فرهنگی ایران در جهان اسلام منزلت فرهنگ یونان در اروپا است که نشان‌دهنده تاثیر فرهنگ ایران است.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوال عارف نیز اظهار داشت: آقای عارف راجع به قانون برنامه چهارم صحبت کردند و برخی از قوانینی که در آن آمده، ممکن است برخی از آن‌ها اصلاح شده باشند و برخی دیگر نشده باشند.

حداد عادل اضافه کرد: در مجلس هشتم برای قانون مطبوعات با توجه به تحولاتی که در فن‌آوری اطلاعات صورت گرفته است، کارهایی انجام دادیم. بنده خودم در کمیسیون فرهنگی بودم که بحث آن جداست. منتهی اشکال ما به برنامه چهارم یک اشکال بنیادی بود که بسیار فراتر از این بود. یعنی برنامه چهارم در مبانی که از سوی سازمان برنامه و بودجه چاپ شده بود، به اندازه‌ای ایراد وجود داشت که می‌توان گفت آش آنقدر شور بود که خود آشپز هم فهمید و جمعش کرد.

وی تصریح کرد: در این برنامه اشکالات اساسی می‌دیدیم که اگر فرصت باشد آن‌ها را تجزیه و تحلیل می‌کنیم تا جنابعالی بدانید که این برنامه چه مشکلاتی از نظر مبنایی داشت.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوال مطرح شده از سوی ولایتی نیز گفت: وظیفه فرهنگستان‌ها در حیطه زبان و ادب فارسی که بنده خدمتگذار آن هستم، جنبه راهبردی دارد. یعنی باید فرهنگستان‌ها راهبردهای کشور را در این حوزه‌ها به شورای عالی انقلاب فرهنگی و به دانشگاه‌ها و دست اندرکاران علوم پزشکی و فرهنگ و ادب عرضه کنند.

رضایی: خوشحالم که دوستان به آسیب‌شناسی بنده نزدیک‌تر می‌شوند

سعید جلیلی کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در ادامه دومین مناظره انتخاباتی با گرامیداشت همزمانی این مناظره با 15 خرداد و حرکت بزرگ حضرت امام(ره) گفت: مزیت نسبی ما فرهنگ است؛ حضرت امام با تکیه بر همین قدرت فرهنگی این حرکت بزرگ را شروع کردند. اگر برای ما  تولید قدرت، عزت و پیشرفتی صورت گرفت، ناشی از فرهنگی بود که مبنای حرکت‌های ما بود. حضرت امام (ره) نه جنگ‌افزار و نه حزبی داشتند اما از ظرفیت فرهنگی توانستند، این همه پیشرفت‌ را برای ملت ما خلق کنند.

وی با اشاره به اینکه فرهنگ یک موضوع در کنار سایر مقولات نیست بلکه فرهنگ یک فضای تنفسی که حاکم بر همه مقولات دیگر مثل سیاسی واقتصاد و مباحثی از این قبیل است، افزود: اگر بتوانیم از این ظرفیت به خوبی استفاده کنیم، قدرت و ظرفیتی که ایجاد می‌شود بسیار بیشتر از مقولاتی مثل قانون است.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری در ادامه به ذکر مثالی پرداخت و گفت: به عنوان مثال در راهنمایی و رانندگی یک وقت می‌خواهید با قوانین، به اهدافی برسید و یک وقت دیگر، با فرهنگ‌سازی به آن می‌رسید که این بسیار قوی‌تر از قوانین  است. استفاده از این موضوع در طول تاریخ هم همین‌طور بوده است.

جلیلی ادامه داد: قدرت فرهنگ، توانست مغول‌ها را شکست دهد و آنان را استحاله کند و در خدمت ملت قرار هد. در جنگ تحمیلی قدرت فرهنگ و تفکر و فرهنگ بسیجی موجب پیروزی ما شد. در همین موضوع هسته‌ای، این فرهنگ استکبارستیزی ملت ماست که این ظرفیت‌ها را برای ما ایجاد کرد.

به گفته وی، ما اگر می خواهیم از این ظرفیت به خوبی استفاده کنیم باید آن را دقیق بشناسیم و این کار نیاز به مبنای عمیق دینی و شناخت بر مبانی فرهنگ دارد تا بعد دچار خطا نشویم که به بهانه فرهنگ در مسیرهایی برویم که موجب تضعیف ظرفیت‌ها شود.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری یکی از مباحث‌ اساسی در فهم صحیح دولت و رئیس‌جمهور از مقولات فرهنگی، گفت: اینکه در قانون اساسی رجال مذهبی و بعد رجال سیاسی آمده، با توجه به همین بحث است. رئیس‌جمهور باید عنصر کاملا فرهنگی بوده و شناخت دقیق از ظرفیت‌های فرهنگی داشته باشد.

جلیلی در ادامه، اینکه گفته می‌شود، فرهنگ از اقتصاد و سیاست جداست را بازی‌هایی خواند که می‌خواهند برخی برای عدم استفاده از ظرفیت‌ها عنوان کرد.

وی افزود: امسال سه فیلم آرگو، نیمه شب و لینکلن در ایالات متحده ساخته شد که همگی در جهت سیاست‌های آمریکا بود، بنابراین اینکه بگوییم هنر برای هنر است، غلط است.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با تاکید بر اینکه رییس‌جمهور باید از ظرفیت‌های فرهنگ در زمینه‌های مختلف استفاده کند، تصریح کرد: اگر ما این را مهم می‌دانیم، باید شورای عالی انقلاب فرهنگی مهم‌تر از شورای عالی امنیت ملی محسوب شود. چون او زیربنای مباحث دیگر است لذا مهمترین کار باید این باشد که ظرفیت‌های نرم‌افزاری و سخت افزاری را در این زمینه به خوبی بشناسد و آزاد کند و از همه آنها به عنوان یک فرصت استفاده کند.

جلیلی با بیان اینکه عدالت، فرهنگی است که باعث شود که تمام آحاد جامعه از ظرفیت‌های فرهنگی استفاده کند، گفت: علاوه بر این، باید به اقتصاد فرهنگی نیز توجه کرد، زیرا ما در برخی موضوعات سرمایه‌گذاری می‌کنیم که این سرمایه‌گذاری باعث می‌شود که جای دیگر سرمایه‌گذاری نشود، یعنی اگر شما بر روی نقش مادر، مسجد یا معلم به خوبی سرمایه‌گذاری کنید، دیگر نیاز به سرمایه‌گذاری دیگری نیست.

به گزارش خبرگزرای تسنیم، در ادامه علی‌اکبر ولایتی به بیان دیدگاه‌های خود در این زمینه پرداخت و گفت: نباید موضوعات را خلط کنیم؛ اینکه گفته شد، فرهنگ را سیاست‌زده نکنیم، لابد منظور ایشان هم این نبوده که فرهنگ و سیاست از هم جداست. سیاست‌زدگی به معنای اعمال سیاست بعضی افراد که به دنبال غرض‌های سیاسی هستند و می‌خواهند از فرهنگ به عنوان یک ابزار استفاده کنند، اینطور نباشد و الا در اسلام، همه اجزا و ارکان اداره و مدیریت جامعه با یکدیگر به‌هم‌پیوستگی ارگانیک دارند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، غلامعلی حداد عادل نیز با بیان اینکه  قرار بود این مناظره، مناظره فرهنگی و اجتماعی باشد، اما من در این مدت به بیان مسائل اجتماعی بپردازیم، گفت: مهم‌ترین دستاوردی که ما امروز در جامعه داریم،‌ پیوند دولت و مردم و پیوند نظام و مردم است که در اثر وحدت اعتقادی ایجاد شده است، یعنی چفت و بست مردم و نظام در اثر وحدت اعتقادی فراهم شده و مردم اطمینان دارند که نظام به اعتقادات آنها معتقد است و احترام می‌گذارد.

وی با طرح این پرسش که چرا امام(ره) بین جامعه محبوب بود، افزود: مردم می‌دیدند که امام حرف آنها را می‌زند و به اعتقادات آنها احترام می‌گذارد. اینطور شد که جامعه پشت سر امام آمد و در این سی و چهار سال هم پشت سر نظام بوده است.

به گفته این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری، در اثر احساس وحدت میان مردم و نظام است که نیروهای اجتماعی، بسیج می‌شوند؛ شکوفایی نیروهای اجتماعی از این طریق پدیدار می‌شود. اگر می‌بینید که در عرصه‌های علمی و هسته‌ای جوان‌های ما به موفقیت نائل می‌شوند، این بر اثر آزادشدگی این نیروها است.

حدادعادل با تاکید بر اینکه جوانان سرمایه هستند و باید این سرمایه را حفظ کنیم و آسیب‌هایی که به آنها وارد می‌شود را بشناسیم، تصریح کرد: معتقدم یکی از مهمترین ارکانی که باید در جامعه ایرانی حفظ شود، خانواده است.

وی خطاب به محمدرضاعارف که راجع به برداشتن آنتن‌های ماهواره‌ صحبت کرد، اظهار داشت: می‌دانم که ایشان هم از برنامه‌های ماهواره دفاع نمی‌کنند؛ با اینکه رشته‌تان هم همین است ولی شما را می‌شناسم که اگر قانون هم اجازه می‌داد، این ماهواره را داخل خانواده‌تان نمی‌بردید.

به گفته این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری، بعضی از این سریال‌ها و فیلم‌های ماهواره‌ای با چه نیتی تهیه می‌شوند؟ به ما به عنوان اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی گزارشی از آنچه می‌گذرد، داده می‌شود. بیشتر این سریال‌ها چنان طراحی شده که بنیان خانواده را ویران کند. اگر جمع کردن آنتن راه درستی نیست که من هم قبول دارم، خوب است دوستان بگویند باید چه کار کنیم؟ آیا رها کنیم که به اسم آزادی و امنیت، دشمن هر کاری خواست با ما بکند؟

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حسن روحانی با طرح این پرسش از سعید جلیلی که اعتقاد شما چیست؟ گفت: بعضی آنقدر دایره خودی را تنگ می‌کنند که تعداد و گروهی خاص و عددی خاص که عدد بالایی نیستند را دور خود جمع کرده و هر کس که مثل خودشان فکر نکند را محکوم می‌کنند و فکر آن‌ها را حاصل توطئه می‌دانند و می‌گویند، طراحی استعمار و صهیونیسم بوده است.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: معتقدم که اساسا گفتمان ما به گونه‌ای نیست که ما بتوانیم با دنیا تعاملی داشته باشیم ولی اساسا دنبال حذف و کناره‌گیری از سطح حضور در جهان نیستیم.

روحانی با تاکید بر اینکه باید در امور فرهنگی زمینه‌ و فضا را برای فعالیت باز کنیم، خاطرنشان کرد: چرا شرایط به گونه‌ای شده که فرار مغزها رخ می‌دهد؟ به دلیل اینکه در دانشگاه‌ها جاده‌ یک طرفه درست کرده‌ایم و نگذاشتیم اساتید و محققان به خارج رفته و در سمینارها شرکت و مشکلاتی برای آن‌ها درست شده است، مغزها فرار می‌کنند؛ وقتی جاده یک طرفه ‌شد، مغزها از کشور فرار می‌کنند و در واقع این سرمایه ملی است که از بین رفته است.ق

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدباقر قالیباف نیز در سخنانی به تکمیل قسمت پیشین سخنان خود پرداخت و گفت: اگر نگاه ما به موضوعات جامعه یک جانبه‌نگری شده و فقط بگوییم که تولید ثروت و تولید قدرت، نمی‌توانیم پیشرفتی همه جانبه داشته باشیم و در جامعه اصلاحی اتفاق نمی‌افتد.

وی با بیان اینکه جامعه موجودی زنده است و همه به آن اتفاق نظر دارند، تصریح کرد: گاهی برخی به جامعه به عنوان کودکی لوس و ساده‌لوح نگاه می‌کنند؛ واقعا موجودی زنده و رشید و بالغ است، باید بدانیم شما اگر انگشت در چشم آن کردی، حتما عکس‌العمل نشان می‌دهد و اگر کرامت او را حفظ کردی، حتما عکس‌العمل نشان خواهد داد و این عکس‌العمل‌ها با هم متفاوت هستند.

به گفته این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری، در حال حاضر جامعه از همبستگی ملی برخوردار نیست و همدلی وجود ندارد. بعضی موضوعات اقتصادی، فقر، فساد و مخصوصا تبعیض و سوءمدیریت موجب شده نتوانیم همدلی بر پایه یک قدرت اساسی داشته باشیم.

"معتقدم دولت آینده باید به این موضوعات اجتماعی کاملا منطقی و دقیق و اثرگذار، نگاه کند. اگر در حوزه اقتصادی نیز برنامه‌ای داریم به خاطر آن است که به موضوعی همچون فقر توجه شود. اگر در دولت اجتماعی، تاکید بر این موضوع داریم که تبعیض وجود نداشته باشد، یعنی همه اقشار را ببینیم و همه جوانان فرصت‌های مساوی داشته باشند."

قالیباف با اشاره به موضوع تربیت و فرهنگ، گفت: در این زمینه باید معلمین، اساتید، دانشجویان،‌هنرمندان، علما و... نقش خود را در دولت ببینند؛ ما نیازمندیم که این ساختارهای اجتماعی را در داخل جامعه تقویت کنیم، یعنی دولت باید تبلور اراده مردم در عرصه تصمیم‌گیری باشد و همه این‌ها در تصمیم‌سازی نقش داشته باشند و اگر احساس کنند که یک بخش از نخبگان تاثیرگذارند و بخشی تاثیرگذار نیستند لذا توسعه، گاهی سیاسی و گاهی اقتصادی می‌شود و این‌ها به تنهایی نمی‌تواند مورد توجه باشد.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با تاکید بر اینکه پیشرفت برای ما یک ضرورت است نه انتخاب، اظهار داشت: برای پیشرفت ما نیازمند همدلی هستیم؛ همدلی با تبعیض، ناهنجاری‌های اجتماعی و فقر اتفاق نمی‌افتد؛ اگر ما به این‌ مسائل توجه کنیم، قدرت ملی و انرژی بزرگی را که مردم با آن انقلاب کردند، دفاع مقدس کردند و ... نشان خواهیم داد.

به گزارش خبرگزرای تسنیم، محسن رضایی نیز در بیان دیگاه‌های خود با بیان اینکه خوشحالم دوستان به آسیب‌شناسی بنده نزدیک‌تر می‌شوند،گفت: من سه عامل فقر، رفتار دولتمردان و ناتوانی مراکز تصمیم‌گیری مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی را از مشکلات حوزه فرهنگ عنوان کردم.

وی افزود: در بحث برنامه‌ها آقای جلیلی بهتر است که به بحث سلامت اشاره کنند. مشکلات زیادی در این حوزه، چه سلامت روحی و روانی و چه جسمی و مشکلاتی نظیر افسردگی‌ها در جامعه ما پیدا شده است؛ سلامت در حوزه مسائل اجتماعی نیز بسیار مهم است که من در این زمینه به راهکارهایم اشاره خواهم کرد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود: در بحث برنامه‌ها، آقای جلیلی به بحث سلامت اشاره کنند؛ مشکلات زیادی در این حوزه، چه سلامت روحی و روانی و چه جسمی و مشکلاتی نظیر افسردگی‌ها در جامعه ما پیدا شده؛ سلامت در حوزه مسائل اجتماعی نیز بسیار مهم است که من در این زمینه به راهکارهایم اشاره خواهم کرد.

به گزارش خبرگزرای تسنیم، سیدمحمد غرضی نیز به طرح پرسشی از جلیلی پرداخت و اظهار داشت: شما موقعیتی دارید که می‌توانید جواب دهید. آیا انقلاب توانسته است به فرهنگ غرب هجوم ببرد یا غرب به فرهنگ ما هجوم آورده است؟

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدرضا عارف درباره اظهارات حدادعادل پاسخ داد و گفت: بهترین راهکار برای مقابله با کانال‌های غیراخلاقی، حذف نیست زیرا با توجه به فناوری‌های جدید، شیوه‌هایی وجود دارد که اگر کسانی که بخواهند، می‌توانند وارد می‌شوند.

وی یکی از راه‌های مقابله را خلق و تولید آثار خوب دانست و اظهار داشت: ما باید جوانان را تشویق کنیم که به جای اینکه از کانال‌های غیراخلاقی استفاده کنند، از کانال‌های خودمان استفاده کنند؛ ما باید با خلق آثار خوب جامعه را واکسینه کنیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری، نگاه کنونی به فرهنگ را دولتی دانست و گفت: نگاه دولتی در نهایت به نتیجه‌ای جز سیاسی و امنیتی شدن نداشته است. دولت به جای سفارش برای خلق آثار باید زیرساخت‌ها را ایجاد کند. دولت باید خود را خادم فرهنگ بداند، نه مسئول فرهنگ.

عارف افزود: ما باید به فرهنگیان و هنرمندان میدان داده و اعتماد کنیم، در این صورت آثار فرهنگی خوبی خواهیم داشت.

وی ادامه داد: راه مقابله با تهاجم فرهنگی، حذف و بستن نیست. این راه‌ها در عصر ارتباطات جواب نمی دهد؛ ما به هیچ وجه ‌نمی‌توانیم با شیوه‌های حذف، فرهنگمان را حاکم کنیم؛ راه مقابله با اینها، تولیدات فاخر فرهنگی و تشویق جوانان برای رفتن به سمت کانال‌های خودمان است؛ به نظر می‌رسد راهکاری هم جز این نداریم.

به گزارش خبرگزرای تسنیم، پس از اظهارات 7 کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری درخصوص سخنان جلیلی، وی به دفاع از اظهارات خود پرداخت و اظهار داشت: در کارویژه نظام اسلامی؛ دیدگاه ما این است که فشارها و زنجیرها را که بسته می‌شود باید باز شود تا ظرفیت‌ها آغاز شود.

وی در پاسخ به اظهارات غرضی گفت: اتفاقا انقلاب اسلامی خودش هجوم به فرهنگ غرب بود؛ اصلا پیام انقلاب اسلامی همین هجوم بود، ما امروز در این حوزه، فعال هستیم نه در موضع انفعال.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: اینکه امروز آنها صد شبکه فارسی‌زبان ماهواره‌ای درست می‌کنند، برای پاسخگویی به این قدرت است. البته به نظر من نتیجه نگرفتند زیرا آثار این صد شبکه به میزان هزینه‌ای که کردند، نبوده است؟ این نشانگر قوت فرهنگی ماست که باید بتوانیم از این قوت استفاده کنیم و همه ظرفیت‌ها را به کار گیریم.

جلیلی در پاسخ به اظهارات روحانی نیز گفت: امروز عده‌ای انحصار ایجاد کرده‌اند و در حوزه فرهنگ اشرافیت درست کرده می‌گویند فقط ما هستیم در این حوزه که باید حرف بزنیم.

وی ادامه داد: برخی کسانی که شما اسم بردید، هر کسی در این 4 سال اخیر علیه آنان صحبت کرده، با ابزار فرهنگی و نه پلیسی در یک خفقان و مورد حملات شدید قرار گرفتند، این انحصارات است که مانع بروز ظرفیت‌ها می‌شود.

به گفته این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری، از سوی دیگر ما مطرح می کنیم که 2 روزنامه بسته شد اما بیان نمی‌کنیم که چه میزان از ظرفیت‌های جامعه در شهرستان‌ها و نقاط مختلف هستند که امکان این ظرفیت‌ها را به دلایل اقتصادی و ... ندارند؛ ما باید این ظرفیت را ایجاد کنیم که همه استفاده کنند.

جلیلی با این پرسش که چرا درباره آزادی و عدالت، روی دیگر را نمی‌بینیم، گفت: رسانه‌ها را نگاه کنید که چند درصد از آن در اختیار چه ظرفیتی از جامعه هستند، بخش عمده‌ای از جامعه در این مورد محروم هستند. چرا ما فقط یک نگاه تنگ سیاسی داریم، اتفاقا اینجا تنگ نظری بد است که اگر فلان جریان  سیاسی رسانه داشت، بگوئیم آزادی وجود دارد و اگر نداشت، بگوییم آزادی نیست.

وی در این زمینه به ذکر خاطره‌ای پرداخت و افزود: پیش از مذاکرات آلماتی 2 یک جوان 25 ساله بوشهری فیلم سینمایی به اسم  "تنهای تنها" ساخته که بسیار بهتر از بنده از موضوع هسته‌ای دفاع کرده است. معتقدم این ظرفیت باید آزاد شود، ما ده‌ها ظرفیت دیگر داریم؛ اگر می‌گوئیم مزیت نسبی ما فرهنگ است، باید برای آن برنامه داشته باشیم.

این کاندیدای انتخابات یازدهم با اشاره به صدور پیام انقلاب گفت: در بسیاری از عرصه‌های هنری مثل سریال، امروز سریال‌هایی مثل یوسف پیامبر(ع)، مریم مقدس(س)، مختارنامه و ‌به رنگ خدا، راه خود را باز کرده است؛ هر چقدر از این ظرفیت بیشتر استفاده کنیم و به آن بها بدهیم، فرهنگ راه خود را باز می‌کند.

وی در پایان سخنانش تاکید کرد: اگر ما به فرهنگ بهاء دهیم، فرهنگ راه خود را باز می‌کند.

ولایتی: هیئت‌های مذهبی در مهار فتنه نقش اساسی داشتند/ عارف: جو دانشگاه‌ها امنیتی است

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم، در ادامه مناظره، مرتضی حیدری مجری برنامه، همزمان با پایان بخش اولخطاب به کاندیداها، گفت: در پایان بخش اول وقت‌های اضافه دوستان را برای جمع‌بندی لحاظ می‌کنیم.

با اعلام وقت‌های مانده نامزدها، روحانی که فقط 57 ثانیه وقت داشت، از بقیه نامزدها خواست اگر می‌توانند کمی به او از وقتشان بدهند که بر اساس اعلام مجری برنامه، طبق قانون این امکان وجود ندارد.

وی که اولین کاندیدایی بود که براساس قرعه‌کشی صحبت‌هایش را آغاز کرد، در بیان دیدگاه‌هایش در ادامه مناظره فرهنگی و اجتماعی در بیان دیدگاه‌هایش گفت: در بحث سلامت مردم مشکلات زیادی دارند و برای راه حل آن باید در بحث بیمه، پوشش را همگانی کرده و 5 میلیون نفری که بیمه ندارند، صاحب بیمه شوند.

وی ادامه‌داد: باید بیمه را رقابتی کنیم و از انحصار چند سازمان دربیاوریم. دولت باید کمک کند. سهم مردم از درمان که الان 70 درصد است به نرم جهانی برسد. مساله معلولین هم مهم است، 5 درصد جامعه ما معلول هستند و 3 درصد باید استخدام شوند، اما الان اجرا  نمی شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، علی اکبر ولایتی نیز دیگر کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در بیان دیدگاه‌های فرهنگی و اجتماعی خود در سخنانی گفت: در این برنامه از موضوع نقش مردم در حفظ فرهنگ اسلام و ایران غفلت شد. بعد از پذیرش اسلام توسط ایران، وقتی دیدند بنی‌عباس و بنی‌امیه بر طریق اسلام واقعی عمل نمی‌کنند، اولین کسی که در این زمینه کار کرد، حکیم فردوسی بود که با تمسک به جوانمردی ایرانی و اهل بیت، نقش مهمی در احیای فرهنگ موحد ایجاد شد.

وی در همین زمینه افزود: پس از آن دیوان "علی نامه" به سبک شاهنامه سروده شد که جنگ‌های امیرالمومنین را به صورت حماسی سروده است. بعد از  آن فرهنگ فتوت و جوانمردی با راهنمایی عرفان و عرفا شکل می‌گیرد و عملا ساختار ابدایی ایران درست می شود که جامعه را حفظ می‌کند و با حفظ و تقویت فرهنگ اسلامی و ایرانی و اهل بیتی توانستند فتیان را شکل داده و ساختار جوانمردی را در ایران شکل دهند که در حمله مغول و سایر یورش‌ها این ساختار علمایی روحانی و مردمی توانست انسجام مردم ایران را نگه‌دارد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در ادامه اظهارداشت:  نمونه بسیار بارز آن سربداران هستند که ایرانیان مسلمان پیرو اهل بیت بودند و با راهنمایی علما توانستند ایلخانان را شکست دهند. پس از آن در اشغال ایران توسط استعمارگران وقتی میرزای شیرازی فتوایی صادر کرد، همه افراد چپق‌ها را شکستند. در مشروطه هم جوانمردانی مانند ستارخان و باقرخان در تبریز قیام کردند.

ولایتی در ادامه تأکیدکرد: در زمان اشغال ایران توسط متفقین و جنگ اول جهانی و در مراحل بعدی هم ایران حکومتی نداشت، اما مجموعه ملت ایران با همین فرهنگ اسلامی و شیعی و ایرانی توانستند جامعه را سرپا نگه دارند، درحالی که عثمانی به محض اشغال کشورش فروپاشید.

وی تصریح‌کرد: در زمان رضاخان با وجود همه تهاجم‌ها علیه فرهنگ اسلامی و ایرانی، هیئت‌های مذهبی توانستند اساس اسلام و فرهنگ اهل بیت را نگهدارند. ستون فقرات قیام 15  خرداد، هیئت‌های مذهبی و بخصوص هیئت مرحوم طیب بود.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران با دست به دست هم دادن هیئت‌های مذهبی در تبعیت از علما و امام خمینی، بیشترین نقش را در پیروزی داشتند، افزود: در دفاع مقدس افرادی مانند آهنگران و دیگران برای تهییج مردم، روضه‌خوانی و مدیحه‌خوانی کرده و تشبیه بین کربلا و دفاع مقدس درست کردند و مردم با شور به جبهه‌ها رفتند.

ولایتی در ادامه اظهارداشت: دفاع مقدس را همین هیئت‌های مذهبی ایجاد کردند. در فتنه 78 و 88 نیز هیئت‌های مذهبی نقش اساسی داشتند که البته در ایستادگی مقابل فتنه‌ها و دخالت‌های خارجی نیز همین‌گونه بوده است. امروز هم این هیئت‌ها توانستند به عنوان محورهای کوچه و بازار، خط رهبری را بدون اینکه پولی بگیرند، استوار نگه دارند. اتفاقا گاهی اوقات به جاهایی هم که پول نیاز بود؛ پول دادند.

وی تأکید کرد: مردم و هیئت‌ها بیشترین نقش را در حفظ فرهنگ اسلامی و ایرانی داشته‌اند و بسیار بیشتر از دولت‌ها نیز مؤثر بوده‌اند. اگر بخواهیم بگوییم چه چیزی باعث شده که انقلاب و ملت و فرهنگ ایرانی و اسلامی باقی بماند، تمسک به مسیر اباعبدالله الحسین(ع) بوده و فرهنگ ما فرهنگ عاشورایی است. اگر اینگونه نبود، نمی‌شد یک کشور در مقابل 40 و اندی کشور در جنگ تحمیلی بایستد و الان در بحث هسته‌ای و تقابل با صهیونیست ها و غیره نیز نمی‌توانست بایستد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در ادامه با اشاره به اینکه در دولت آینده باید این تفکر و فرهنگ عاشورایی گسترش و ترویج بیشتری یابد، اظهارداشت: حفظ فرهنگ جوانمردی که مقتدای خود را امام علی(ع) می‌دانند و حفظ فرهنگ عاشورایی از مهمترین مقومات جامعه ما و فرهنگی است که به آن افتخار می‌کنیم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدرضا عارف نیز در ادمه و در بیان دیدگاه‌هایش در حوزه فرهنگی و اجتماعی گفت: بحثی بین آقای روحانی و جلیلی شکل گرفت. فکر می‌کنم آقای جلیلی قبول می‌کند که فضای امنیتی بی سابقه ای در سال‌های اخیر در دانشگاه حاکم شد که نتیجه‌اش بی رغبتی دانشجویان برای مشارکت در فعالیت‌های فرهنگی و سیاسی شد. با چماق کمیته انضباطی عملا دانشجو را در کانال خاص آموزش قرارداده‌اند.

وی ادامه‌داد: ستاره دار کردن دانشجویان هم که به آن اشاره شده است. تشکل‌های دانشجویی عملا فعالیت خاصی نداشتند. من نمی‌دانم به  چه دلیل ترم 2 دانشگاه امسال فشرده شد، در حالی که باید دانشجو در حماسه سیاسی شرکت داشته باشد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح‌کرد: روح و شادابی که الان باید در دانشگاه‌‌ها باشد را نمی‌بینیم. استاد دانشگاه الان برای اینکه به یک کنفرانس علمی برود، توسط حراست پرس‌وجو می‌شود و اگر او بخواهد مخالفتی داشته باشد، با بازنشستگی یا لغو قرارداد استخدام روبرو می‌شود. من معتقدم که کرسی‌ها مهم است و باید انجام شود. روشن است که در یک فضای امنیتی که اگر دانشجو بحث و جدل کند، هزینه می‌دهد و انگیزه‌ای برای این کار ندارد. باید این نگاه از دانشجویان برداشته شود.

عارف خاطرنشان‌کرد: متاسفانه سن مصرف مواد مخدر پایین آمده و درصد معتادان هم بالا رفته که من آمار نمی‌دهم، چون بحث‌های امنیتی برای ما دارد. معتاد را باید مریض بدانیم و بپذیریم که باید درمان شود. باید راهکار جلوگیری از افزایش اعتیاد را دنبال کنیم. مهمترین دلیل اعتیاد امروز بیکاری و مسائل اقتصادی است. باید فضای مناسبی برای اوقات فراغت جوانان فراهم شده و اماکن ورزشی و سرانه ورزشی در کشور افزایش یابد.

سعید جلیلی، در وقت باقی مانده خود به طرح دیدگاه‌های خود در زمینه‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی پرداخت و اظهار داشت:‌ ما امروز به مرحله جدیدی وارد می‌شویم که باید برای آن برنامه‌داشته باشیم و تمدن سازی بکنیم، یک بحث در کنار سخت افزاری مثل اختراعات و فناوری‌ها مساله روح فرهنگ است که این همان سبک زندگی است که ما باید درباره آن الگوهای فرهنگی داشته باشم تا بتوانیم آن را به جهان معرفی کنیم.

وی با اشاره به وظایف دولت در این زمینه تصریح کرد:‌در قدم اول باید به بحث ساماندهی فرهنگی توجه کرد. دولت باید بتواند میان بخش‌های مختلف خود هماهنگی ایجاد کند تا بخش‌های مختلف فرهنگی با این هماهنگی به سمت هدف مشخص حرکت کنند. حیطه دوم در این زمینه بخش آموزش و پرورش است که باید دولت در این زمینه نیز هماهنگی ایجاد کند و در این زمینه آموزش عالی و ارشاد ما با یک آهنگ واحد به سمت هدف مشخص حرکت کنند.

این کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری با اشاره به نقش دولت در اقتصاد فرهنگ، افزود: ما اگر بیاییم در بخش فرهنگ کاری انجام بدهیم، این خود موجب می‌شود که ده‌ها برابر هزینه در حوزه‌های دیگر صرفه‌جویی شود. در مثال آسیب های اجتماعی که مطرح شد، اگر ما مسجد را یک ظرفیت تمام وقت حساب کنیم و از ظرفیت‌های آن به طور 24 ساعته استفاده شود، می‌تواند بسیار راه‌گشا باشد. در یک کتابی نیز در این زمینه آمده است که کتابخانه سمرقند در 1100 سال پیش به صورتی بوده است که نان و غذا در اختیار فرد قرار می‌داده است و تمام ذهن آن فرد درگیر کتاب می‌شده است. ما باید از ظرفیت های خودمان به خوبی در این زمینه‌ها استفاده کنیم.

جلیلی با اشاره به نقش مادر و خانواده در فرهنگ‌سازی اظهار داشت:‌ ما باید به مادری به عنوان یک نقش تمام وقت نگاه کنیم که این بتواند فرزند را به خوبی تربیت کند و همین طور به نقش معلم که می تواند در فرهنگ‌‌سازی بسیار موثر باشد. معتقدم که باید از نقش معلم،‌ مادر و امام جمعه استفاده لازم را برای فرهنگ‌سازی انجام بدهیم. اگر ظرفیت لازم را ما ایجاد کنیم که این‌ها به نقش خود به طور تمام وقت بپردازند، خیلی از این آسیب‌های اجتماعی را می‌توانیم رفع کنیم که مقابله با معضلاتی مثل اعتیاد و ... در این بحث می‌گنجد.

وی افزود: اگر روی سه عنصر خانواده،‌مسجد و مدرسه در سه بخش مادر، امام جماعت و معلم  کار شود و از ظرفیت‌های آ‌نان استفاده شود و وقت آنها در زمینه شغل‌های دوم و سوم نگذرد، این مساله می تواند ظرفیت‌های فراوانی ایجاد کند. فرهنگ ما به اندازه کافی این ظرفیت را دارد که نشاط فرهنگی و ارتقای فرهنگی را در بخش‌های مختلف ایجاد کند و وقتی ما از ارتقای فرهنگی صحبت می‌کنیم، این تنها به یک استاد دانشگاه معطوف نمی‌شود، بلکه ممکن است این ارتقای فرهنگی در رفتار یک راننده‌ تاکسی که در خیابان نماز خود را می‌خواند، متجلی شود. ما اگر برای ارتقای فرهنگی در بخش‌های مختلف به آزادسازی ظرفیت‌ها دست بزنیم، به رشد و شکوفایی فرهنگ بسیار کمک‌ کرده‌ایم.

این کاندیدای ریاست جمهوری بیان اینکه باید در جامعه یک حیاط طیبه شکل بگیرد،‌گفت:‌ حیاط طیبه یعنی یک زندگی گوارا و دلنشین و هر چقدر این زندگی قوی‌تر محقق شود، بیشتر می‌تواند اهداف عالی را در جامعه محقق کرد. اینکه رفتار دولت در رفتار مردم نقش بسزایی دارد، موضوعی است که باید بدان توجه شود. مسئولین هستند که باید فرهنگ‌‌سازی کنند. اگر مسئولین در رفتارشان خوب عمل کردند، مردم هم در رفتار خودشان بهتر عمل خواهند کرد. باید به این سوال پاسخ دهیم که دولتمردان ما چه فرهنگی را به جامعه وارد می‌کنند؟ آیا اشرافیت‌گرایی را رواج ‌می دهید یا ساده‌زیستی و موضوعات مختلف که این می‌تواند بسیار بر بطن جامعه تاثیر‌گذار باشد.

جلیلی با بیان اینکه اگر آثار فرهنگی به خوبی تولید شوند، می‌توانند تاثیر بسزایی در جذب آحاد مختلف جامعه داشته باشند، تصریح کرد:‌ رفتار امام راحل در نوفلوشاتو می‌تواند دیگران را جذب کند. در اینجاست که من معتقدم که ما متناسب با همین فرهنگ اسلامی ظرفیت‌های بسیاری داریم که می‌تواند در جامعه ما و یا جوامع دیگر نشاط و تحرک ایجاد کند. به عنوان مثال نشاطی که در افراد جامعه با شرکت در هیئت‌های مذهبی ایجاد می‌شود،‌ مبین همین مساله است. چقدر حضور در محیط های طبیعی و استفاده از مواهب طبیعی می‌تواند در جامعه نشاط ایجاد کند؟ در عین حال ما باید برای این موضوع الگو داشته باشیم و ظرفیت‌های آن را آزاد کنیم تا مردم بتوانند از آن استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد:‌ این موضوع را می‌توان در عرصه‌های مختلف انجام داد که یکی از این عرصه‌ها نیز حوزه فرهنگ است. ما می‌توانیم با استفاده از غنای فرهنگی برای آزادسازی و منتقل کردن ظرفیت فرهنگی استفاده کنیم و پیام ما هر چقدر هنری‌تر باشد، تاثیر بیشتری را می‌تواند از خود به جای بگذارد و در این سطح می‌تواند بازارهای جهانی را بنا بر اهدافی که داریم تسخیر کند. مهمترین بحث ما این است که بتوانیم از ظرفیت مردمی استفاده کنیم و آن انحصار را بشکنیم.

این کاندیدای ریاست جمهوری در پاسخ به سخنان عارف که گفت بسیاری از استادان دانشگاه از سیستم آموزش عالی خارج شده‌است، خاطرنشان کرد:‌ در این زمینه من در دانشگاه زاهدان حضور داشتم و شور و نشاط را در فضای دانشگاهی‌ مشاهده کردم و حتی در آن جلسه از من انتقاداتی شد که به آنها پاسخ گفتم. در این فضای پر نشاط و باز انتقادات بسیار شدیدی شد که این نشان دهنده شور و نشاط این فضاست و من نمی‌دانم آقای عارف از کجا بحث خود را بیان کرده‌اند. در همین زمینه باید بگویم که اگر ما بخواهیم که کار به شکل زرد نباشد و به طور واقعی عمل کنیم، باید کرسی‌های مناظره بوجود بیاید. من ندیدم که در چهار سال دولت در این زمینه کاری انجام شود و آقای روحانی هم در این زمینه می‌توانند بحث کنند و بگویند که در زمان ایشان کجا بود این بحث‌ها. ما می‌توانیم به مناظره‌ها بها بدهیم تا از کارهای‌ زرد و غیرواقعی در این زمینه جلوگیری کنیم.

در بخش دیگری از برنامه مناظره‌های 8 کاندیدای ریاست جمهوری، محسن رضایی به بیان دیدگاه‌های خود پرداخت و با بیان اینکه مسائل فرهنگی و اجتماعی در سه بعد آسیب‌پذیر است، اظهار داشت:‌ در بعد اول مساله فقر و رفتار دولتی است که مهم است. جناح های سیاسی و افراد نیز در جایگاه دوم قرار دارند که برخورد آنها با مقوله فرهنگ و مسائل اجتماعی یک برخورد سیاسی امنیتی است. من با جرات اعلام ‌می‌کنم که حتی اپوزسیون هم که به اعتراض و انتقاد از عملکرد نظام جمهوری اسلامی ایران می‌پردازد، هنوز در فضای دهه اول انقلاب که یک فضای سیاسی امنیتی بوده است، دارد شرایط را تحلیل می‌کند. این درحالی است که ما در عصری جدید قرار داریم و متعاقب آن باید رفتاری دیگری داشته باشیم.

وی در آسیب شناسی مسائل فرهنگی، مساله سوم را ظرفیت مراکز فرهنگی  اجتماعی دانست و گفت:‌ مراکز مختلف فرهنگی مثل شورای عالی، اختیارات وسیعی داشته که حتی می‌توانسته در زمینه وضع قانون حتی مصوبه وضع کند، اما وضعیت فرهنگی کشور نشان می‌دهد که ظرفیت‌های این مراکز به خوبی شکوفا نشده و تصمیم‌گیریهای این شورا کارآمد نبوده است.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود: ما باید از زوایه دیگری به مسائل وارد بشویم. خیلی از این مسائلی که گفته شد در انتخابات گذشته و دولت‌های پیشین گفته شده است، اما این مسائل و معضلات هنوز رفع نشده است. ما در انقلاب اسلامی یک گام بلند برداشتیم و اسلام سیاسی را محقق کردیم. یعنی اسلام سیاسی منجر به تشکیل حکومت شد و قدرت به مردم واگذار شد و این یک تحول بسیار بزرگ و اساسی بوده، اما تنها این نبوده است که سیاست و قدرت اسلامی شده است. یعنی ما سکولاریزم اسلامی را نیز از سیستم حکومتی خود خارج کرده‌ایم.

رضایی با بیان اینکه باید گام دوم را بر می‌داشتیم و اسلام سیاسی را از اسلام اجتماعی جدا می‌ساختیم، افزود: فرهنگ سیاسی ما از مرزها بیرون رفته، یعنی مفهوم ایستادگی و مفهوم مقاومت، ظلم‌ستیزی و استکبارستیزی همگی از مرزهای کشور بیرون رفته است. اما قرار نبود کشور تا همین جا پیش رود. ما باید گام دوم را برداشته و اسلام اجتماعی را از معرفت‌شناسی آغاز می‌کردیم، چرا که بدون اسلام اجتماعی نمی‌توان جامعه را درست کرد، نمی‌شود زندگی را درست کرد، نمی‌شود اقتصاد و فرهنگ را درست کرد.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: ما چون در این گام ناکام مانده‌ایم، می‌خواهیم با اسلام سیاسی؛ فرهنگ، هنر، ادبیات، اخلاق و معماری را درست کنیم، اما مگر می‌شود این کار را کرد؟ آن کسانی که اسلام را فقط به بعد سیاسی محدود می‌کنند، به یک دیکتاتوری جدید منجر خواهند شد و استبدادی جدید ایجاد می‌کنند. بسیاری از دوستان ما هستند که سکولاریسم سیاسی ندارند، اما سکولاریسم اجتماعی دارند یعنی به جای اینکه دین را در جامعه و در فرهنگ و هنر دخالت دهند، مسائل سیاسی و امنیتی را دخالت می‌دهند، این اشتباه بزرگی است.

وی با اظهار این مطلب که این اشتباه بزرگی است که ما فقر معرفتی خود را به گردن دیگران بیندازیم،‌ تصریح کرد: درست است که ما در بعد اسلام سیاسی، سیاست، قدرت، مقاومت و ایستادگی پیشرفت کرده‌ایم. موشک‌های ما چند هزار کیلومتر عبور می‌کنند، اما در گوشت و مرغ مانده‌ایم. دعواهایی که در کشور راه افتاده، همه بر سر قدرت است و بر سر حل مسائل اقتصادی نیست، بر سر حل مساله فقر نیست، بر سر ایجاد یک جامعه اسلامی نیست. سبک زندگی را می‌خواهیم با اسلام سیاسی درست کنیم یا با اسلام اجتماعی؟ اسلام اجتماعی آن است که امیرالمومنین(ع) می‌فرمود و اجرا می‌کرد.

این کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: پیامبر اسلام (ص) به قدری در مورد همسایه به ما تاکید کرده است که همگی گمان می‌کردند همسایه از شما ارث می‌برد. کو آن محبت‌ها،‌دوستی‌ها، برادری‌ها، پیوندها؟ چرا نمی‌توانیم با همدیگر زندگی کنیم؟ با نگاه سیاسی و امنیتی نه اصولگرا می‌تواند با اصلاح‌طلب زندگی کند، نه اصولگراها با همدیگر می‌توانند زندگی کنند تا زمانی که یاد نگیریم در حکومت باید با همدیگر زندگی کنیم، نمی‌توانیم کاری انجام دهیم که این ریشه در سبک زندگی دارد که ناشی از معرفت اسلامی است که به جامعه دارد. نگاه اسلام به جامعه یک نگاه توحیدی است و در حال حاضر به مردم سالاری دینی و ولایت فقیه تبدیل شده که این در کشور ما شگفتی ایجاد کرده است و زیرا بعد از سیصد سال بزرگ‌ترین قدرت منطقه شده‌ایم، اما هنوز نگاه اسلامی به زندگی و اقتصاد نداریم.

وی با بیان اینکه ما به اقتصاد نگاه سیاسی نداریم، گفت: اگر این نگاه‌ها را داشته باشیم، یک تحول بزرگی در کشور ما صورت می‌گیرد و از این طریق می‌توانیم شکوفا‌ترین اقتصاد و زندگی و هنر را درست کنیم. اگر این عینک سیاست را کنار بگذاریم و عینک اسلام اجتماعی را بزنیم، این اسلام اجتماعی که می‌گویم مکمل اسلام سیاسی است و هر دو مکمل اسلام فردی است، لذا در ساحت اسلامی تنها سیاست نیست، جامعه و فرد هم حضور دارد. با کمک این سه دیدگاه می‌توانیم خود و کشور را اداره کنیم. حال اگر از این زاویه وارد فضا شویم و پیشنهاد کنیم که چه کاری انجام دهیم، چند کار اساسی باید صورت بگیرد.

این کاندیدای یازدهمین دوره ریاست‌جمهوری با بیان اینکه چند کار اساسی را در دولت آینده خود انجام خواهد داد، تصریح کرد: اول پای سیاست و امنیت را از مسائلی که به آن مربوط نیست بیرون بکشیم، نه اینکه به دنبال جریانات انحرافی برویم. جایی که فرهنگ باید باشد، سیاست و حکومت و دولت چه می‌خواهد؟ ما خلاء دین را نباید با سیاست پر کنم. این اولین نگاه است. یعنی نگاه امنیتی ‌- سیاسی به مردم را کنار بگذاریم و نگاه فرهنگی - اجتماعی را به مردم در پیش می‌گیرم.

رضایی با اشاره به ایجاد نگاه اجتماعی و فرهنگی در جامعه افزود:‌باید به مردم نگاه فرهنگی اجتماعی داشته باشیم. باید اقوام نگاه فرهنگی اجتماعی داشته باشند، چرا شورای عالی انقلاب فرهنگی به اهانتی که به اقوام ما شده است، تحرکی از خود نشان داد و زمانی که به آذری‌ها توهین شد کاری نکرد، به لرها توهین شد کاری نکرد،‌ آقای قالیباف در بخش معماری گفتند. کو بخش‌نامه‌ای که شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره معماری داده باشد. معماری در تهران باید براساس ضوابط اسلامی باشد، مگر فرهنگ از راه آموزش و پرورش منتقل می‌شود، آموزش و پرورش اصل است، اما معماری را هم باید جدی گرفت. معماری می‌تواند تولید خشونت کند و همچنین نظام خانواده را از هم متلاشی کند. پس اولین کاری که در این زمینه انجام می‌دهم، این است که سیاست و امنیت را از کفش فرهنگ بیرون می‌کشم.

وی با بیان اینکه اولین دولت اخلاقی را شکل خواهد داد، اظهار داشت:‌ مسئله دومی که می خواهم مطرح کنم، اخلاق است. من اخلاق را به رفتار دولتمردان برمی‌گردانم و انشاءالله اولین دولت اخلاقی را شکل خواهم داد من برادری و تواضع را در جامعه درست خواهم کرد. برنامه‌ها را سمت و سو می دهم به سمت جمهوری یعنی به سمت مردم می برم.و در این زمینه اقتصاد و فرهنگ باید به سمت مردم حرکت کند.

این کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری با طرح این سئوال که چرا من می گویم "سلام بر زندگی یا ابوالفضل"، اظهار داشت: در کربلا دو بعد وجود داشت. یکی جبهه نظامی و دیگری خیمه‌ها بود که این امام بزرگوار خودش فرماندهی را در دست گرفت و دیگری بعد اجتماعی و زندگی بود. امام حسین(ع) به قوی‌ترین فردش که حضرت ابوالفضل(ع) بود فرمود که شما بروید به سمت خیمه‌ها و به طرف زندگی بروید و آب  به خیمه ها برسانید. اکنون می خواهند ما را محاصره اقتصادی کنند. نباید اجازه دهیم. ما قدرت را و سیاست را پشت سر گذاشتیم و رسیده‌ایم به گردنه فرهنگی،‌اقتصادی و اگر این گردنه را رد کنیم، یک گفتمان بزرگ جدید و انقلابی درست می‌شود که به گفتمان سیاسی انقلاب اضافه خواهد شد. چرا انقلاب را در بعد سیاسی و ایستادگی و مقاومت خلاصه کنیم؟ انقلاب تنها محصوص سیاست نیست و می تواند گفتمان ایجاد کند و  هنر را در دنیا تحت تاثیر قرار دهد و در دنیا منشا تحول باشد.

رضایی با بیان پیشنهادات خود در پایان سخنانش اظهار داشت: من پیشنهاداتی دارم که آنها را مطرح می کنم. هنر را به وزارت فرهنگ و ارشاد اضافه خواهم کرد و آن را وزارت فرهنگ، هنر و ارشاد اسلامی خواهم گذاشت. صندوق و فرهنگ را به زیر مجموعه صندوق ملی اضافه خواهم کرد. اقتصاد فرهنگ و هنر و اقتصاد ورزش را سازماندهی خواهم کرد. شورای عالی راهبردی فرهنگ را برای ارتباط با بخش های فرهنگی با هنرمندان راه اندازی می کنم که تا این گونه نباشد یک نفر در دولت به هر کسی بخواهد پول بدهد و هنرمندان بتوانند از این طریق با دولت تعامل داشته باشند.

وی در پایان تاکید کرد:‌اهانت به مرجعیت را خط قرمز اعلام می کنم. حوزه های علمیه را تقویت می کنم. فرهنگ اقوام را اعم از آذری، ترک، لر ، بلوچ و عرب که منبع فرهنگ ما هستند حفظ می‌کنم. یک بخشی از گنجینه علمی ما در بخش اقوام وجود داردکه می‌توان از این گنجینه علمی  استفاده کرد. ورزشی را به دست ورزشی ها می دهم. فدراسیون ورزشی را به دست خود ورزشی ها می دهم و از دخالت سیاسیون در ورزش جلوگیری می‌کنم و از رشوه و پارتی بازی در این حوزه جلوگیری می‌کنم. منزلت روحیه پهلوانی را به ورزش باز می‌گردانم.

قالیباف: خسارت بی‌اعتمادی بیشتر از گرانی است/ غرضی: مدرک‌گرایی میراث پهلوی بود

به گزارش تسنیم، در ادامه مناظره تلوزیونی نامزدهای انتخاباتی ریاست‌جمهوری، محمد غرضی در بیان دیدگاه‌های خود با بیان اینکه ایران یک مجموعه فرهنگی در طول تاریخ قبل از اسلام و بعد از اسلام بوده است،‌اظهار داشت: اینکه ابوالکلام آزاد بیان میکند که کوروش همان ذوالقرنین است و او می شود ناجی یهودی ها و اینکه کشوری که بیش از 30 میلیون کیلومتر مربع بدون جنگ داخلی اداره می‌شده، عظمتی است که ملت داشته است.

وی افزود: اسلام بر حاکم پیروز شده نه بر ملت. فرهنگ عظیم اسلامی توانایی پیدا کرده که علاوه بر اینکه بتواند با فرهنگ مهاجم آمیزش کند و خودش را بر فرهنگ مهاجم پیروز کند و این یک واقعیت عظیم تاریخی است. شما ببینید چه اتفاق عظیمی افتاده است. خاندان پیامبر گرامی دچار گرفتاری بنی امیه و بعد از آن می‌شوند؛ چه کسی این خاندان را نجات میدهد؟ ایران است. ابومسلم خراسانی است.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه باید نگاه ها را از سیاسی به سمت اجتماعی و فرهنگی ببریم، خاطرنشان کرد: جریان اجتماعی ملت ما یک جریان فرهنگی بسیار وسیع تر از مرزهای ماست و خواهد بود.بزرگانی را می‌بینید که به مسئولین دولت ها توصیه‌هایی را داشتند. ببینید بر سر فرهنگ ما چه آمده است؟

وی اضافه کرد: در سال 1304 آموزش و پرورش رضاخانی درست شد و تا حالا هم ادامه دارد. در آن زمان هر کسی می رفت دنبال یک مهارتی و یک درسی هم می خواند و می‌آمد. ولی از دهه سه و چهار تا حالا فرهنگی را تحمیل می کنیم که وقتی به دانشگاه می رسیم مدرک گرایی را تحمیل کنیم. در تمام دنیا عزیزانشان که به سن 18 سال و 20 سال می رسند و یک مهارتی دارند، می‌روند دنبال کار؛ ولی جوانان تا سن 27 سالگی در خیابان رها می‌شوند.

"یا باید بروند دانش نامه بگیرند و پس از آن سربازی رفته و بعد از آن تازه روز اولشان است. 10 سال از عمر آن‌ها تلف شده. ما هم نشستیم و می گوییم آقا! به‌به! چه خوب. بابا این روش‌های گذشته رضاخانی و محمدرضاخانی و مدرک گرایی متروکه است. ما نباید به فرهنگ‌های گذشته کار کنیم. فرهنگ پهلوی مرد. خودشان رفتند و فرهنگشان مانده است و هنوز هم ادامه دارد. چهار میلیون دانشجو داریم. فدای قدم همه‌شان. ولی عزیزان من! تو باید بروی مهارت کسب کنی، نه این‌که به دنبال مدرک باشیم. این لیسانس‌ها را می خواهید چی کار کنید؟ آیا کار داریم؟"

غرضی با بیان اینکه پسران و دختران بسیاری با مدرک لیسانس علوم سیاسی، حقوق و ... گریه می‌کنند، زیرا کار ندارند. آن‌ها با هشت ساعت کار فیزیکی و 500 هزار تومان حقوق ماهیانه سر می‌کنند، گفت: لعنت بر ما که ما افرادمان را به جای این که به سمت نرم افزار ببریم به سمت سخت افزار می بریم. همه عزیزانمان را مجبور به این کار می کنیم. این تهران دیگر آدم‌هایش نمی‌روند کارگری کنند. نسل دوم موبایل را در سال 1373 آوردم و هنوز نسل سه وچهار در کشور نیامده. به قدری آن‌ها کارآفرین و یک تجارت بزرگ است که می توانیم یک دولت الکترونیک بسیار بزرگ داشته باشیم. اگر تکنولوژی را رها کنیم جوانان فرار می کنند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدباقر قالیباف نیز در بیان دیدگاه‌های خود اظهار داشت: آنچه مشخص و روشن است، این است که با همه زحمت‌هایی که کشیده شده، کارنامه اقتصادی و فرهنگی ما قابل قبول برای مردم نبوده است.

وی افزود: یکی از مسائل که باید توجه شود، این است که تغییر اساسی و تحول جدی در عدم کارآمدی انجام داده و به این مدیریتی که مشکلاتی دارد، پایان بدهیم.

قالیباف با اشاره به سخنی از پیامبر گرامی اسلام مبنی بر اینکه "سوءتدبیر خطرناک تر از فقر است"  و با طرح این پرسش که چه باید کنیم؟ اضافه کرد: از انقلاب و امام و آموزه های دینی این را یادگرفتیم که توجه به رویکرد اجتماعی اساس کار ماست. به این معنا که به جای منابع مادی، اولویت را به نیروی انسانی و سرمایه‌های اجتماعی بدهیم، در این صورت مشکلات اقتصادی حل شده و تبعیض و فساد از بین می رود.

شهردار تهران با بیان اینکه در دفاع مقدس با رویکرد اجتماعی آشنا شدیم، اظهار داشت: در آن دوران همه به آن رویکرد و سلیقه افتخار می‌کردند. ولی متاسفانه در اقتصاد و سیاست و فرهنگ اینگونه عمل نکردیم. آنقدر که بی‌اعتمادی به کشور خسارت وارد کرده، گرانی وارد نکرده است. باید به این سمت برویم و به سرمایه‌های اجتماعی توجه کنیم.

قالیباف خاطرنشان کرد: دولتی اجتماعی دولتی است که تبلور حضور اقشار مختلف مردم باشند. دولت اجتماعی باید آمار بدهد، اما قبلش به شهود جمعی نگاه کند. گفته می شود بیکاری اینگونه است، اما وقتی به جامعه نگاه می‌کنیم آن را جور دیگری می‌بینیم.

وی بر همین اساس به فعالیت‌های خود در جهت فرهنگ‌سازی مناسب اشاره کرد و افزود: ما در نیروی انتظامی به جای رویکرد تهدید محور، رویکرد اجتماعی و فرهنگی اجتماعی محور را پیش رو قراردادیم. مانند مساله کمربند ایمنی در خودروها که با رویکرد فرهنگی و اجتماعی حل شد و در عرض 45 روز بدون اعمال جریمه 70 درصد مردم کمربندها را بستند. در شهرداری هم با همین رویکرد عمل کردیم.کارنامه من در نیروی انتظامی و شهرداری بیانگر این بوده که رویکرد من رویکرد اجتماعی بوده است. آیا فقط یک معتاد مقصر است یا فقر و بیکاری به اعتیاد او منجر نشده است؟ کسانی که در این جرم سهیم هستند، مثل دولت و خانواده باید در این باره جریمه خود را پرداخت کنند.

به گزاش خبرگزاری تسنیم، غلامعلی حدادعادل نیز به عنوان آخرین نامزد در بیان دیدگاه های خود با بیان اینکه نکته‌ای را خطاب به دوست عزیزم آقای عارف عرض میکنم، گفت: ایشان در بحث ماهواره گفتند منع ممکن نیست و باید مصونیت ببخشیم به جوانان  و جامعه که تحت تاثیر قرار نگیرند. اتفاقا خودشان اعتیاد را مثال زدند. سوالم این است که اگر عارف رئیس جمهور شود اجازه می‌دهد مواد مخدر بدون اجازه از مرزها وارد شود؟ خیر! هم جلوی ورود مواد را می‌گیرد و هم مصونیت ایجاد می‌کند.

وی افزود: در هر مسئله‌ی فرهنگی نیز باید این طور عمل کنیم. گفته می‌شود که از نظر فنی ممکن نیست که خب آن وقت از اختیار ما بیرون می‌آید. اما تا اینجایی که ممکن است ما باید هم مصونیت فرهنگی ایجاد کنیم و هم جلوی ریزش ورود سم را به داخل فضای جامعه بگیریم.

حداد عادل خاطرنشان کرد: نکته دیگر این است که مردمی که پای تلویزیون نشسته‌اند، از ما که خود را داوطلب رییس جمهور کشور می‌دانند انتظار دارند که طوری صحبت کنیم که بتوانیم به جمع‌بندی برسیم.اگر قرار باشد که ما موزاییک‌وار صحبت کنیم، مثل موزاییک که همه چیز در آن است اما هیچ نقشی در آن ندارد، درست نیست و نمی‌توانیم در این مناظره‌ها همین طور شروع کنیم و از هر چیزی چند ثانیه‌ای بگوییم. باید نظمی به این مناظره‌ها داده شود.

روحانی:گردشگری برای ایجاد اشتغال مفید است/حدادعادل:مدیران باید دغدغه فرهنگ داشته باشند

به گزارش خبرگزاری تسنیم، دور دوم مناظره کاندیداهای انتخاباتی ریاست جمهوری، با طرح یک سوال از کاندیداهای ریاست‌جمهوری آغاز شد.

غلامعلی حداد عادل در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تهیه پیوست فرهنگی برای طرح های عمرانی چقدر ضرورت دارد؟ گفت: مقصود از پیوست فرهنگی این است که دستگاه‌هایی که می‌خواهند در کشور طرحی اجرا کنند، باید دغدغه آثار فرهنگی آن طرح را داشته باشند.

وی افزود: مثلا اگر قرار است در یک شهر کوچک یک دانشگاه بزرگ احداث که از سایر شهرهای بزرگ به آنجا دانشجو اعزام شوند، ما باید محاسبه کنیم که هجوم چندین هزار جوان مثلا به شهر کوچکی مانند رودهن چه آثار فرهنگی خواهد داشت و باید پیوست فرهنگی تهیه کرده و پیش‌بینی کنیم که چه اتفاقی می‌افتد تا برای آن اندیشه کنیم.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: مثلا اگر پادگانی در یک نقطه ایجاد می‌کنیم و یا هر کار بزرگی که در کشور می‌کنیم، مثلا بزرگراهی از تهران به شمال می‌کشیم، باید آثارش در تخریب محیط زیست و ایجاد انواع و اقسام اماکن را پیش بینی کنیم.

"پیوست فرهنگی دادن به معنی این است که مدیران کشور باید در کارهای غیرفرهنگی دغدغه فرهنگ داشته باشند. فرهنگ چیزی نیست که بشود آن را جدا کرد و یک فرد آن را اراده کند و بگوید این کار را می‌کنم یا نمی‌کنم. بنده در دولت آینده‌ام در هر کار اجتماعی، نظامی، سیاسی و اقتصادی به این نظر نگاه می‌کنم که باید جنبه فرهنگی هم داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، در ادامه سعید جلیلی دیگر کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری در پاسخ به این سوال که اقدام عملی شما در استفاده از ظرفیت‌های گسترده هنرمندان کشور در مقابله با جنگ نرم چیست، اظهار داشت: عمیقا باور دارم که هنر و هنرمندان بخصوص بر مبنای گفتمان انقلاب اسلامی و فرهنگ اسلامی یک فرصت و ظرفیت هستند.

وی افزود: اگر بتوانیم پیام انقلاب اسلامی را که امروز در دنیا منعکس شده، هرچه با شکل و قالب هنری ارائه کنیم، کمک می‌کند که به همان پشتوانه، قدرت و فرهنگ ما را بهتر معرفی می‌کند.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: یکی از بحث های اساسی صادرات محصولات فرهنگی است. باید دولت مبنای قوی برای پشتیبانی از هنر و هنرمندان در ارائه ظرفیت‌های هنریشان داشته باشد تا اولا ظرفیت‌ها شکوفا شوند و بعد صادر به خارج از کشور صادر شده و کسانی که ما را هدف جنگ نرم قرار داده‌اند هم مخاطب آن باشند.

جلیلی در ادامه خاطر نشان کرد: درحال حاضر ضعف‌های چشم‌گیری داریم که باید برطرف شود و هرچقدر این ضعف‌ها برطرف شود می‌توانیم موفق‌تر شویم. مثلا در ظرفیت‌های انقلاب اسلامی یک سرشاخه‌هایی مانند دفاع مقدس و انقلاب و 15 خرداد داریم در این امر که فیلم های زیادی درباره آن ساخته نشده است. درباره شهید شهریاری چند وقت بعدش فیلم ساخته شد؟ ما باید ظرفیت‌ها را فعال کرده و آن‌ها را از انحصار خارج کنیم و از ظرفیت هنر برای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی بیشترین استفاده کنیم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام حسن روحانی نیز در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه موثرترین اقدام شما در تقویت و توسعه صنعت گردشگری چیست؟ گفت: گردشگری مسئله بسیار مهمی از لحاظ اقتصادی، اجتماعی و تبیین فرهنگ انقلاب اسلامی است و هم برای اشتغال مفید خواهد بود.

وی افزود: مجموعه محاسبات نشان می‌دهد که اگر بتوانیم در طول یک سال 10 میلیون گردشگر وارد کشور کنیم، 13.6 میلیارد درآمد داریم و این مجموعه گردشگر 4 میلیون اشتغال برای ما ایجاد می‌کند. مشکل 3 و نیم میلیون اشتغال‌مان را به طور کامل حل می‌کند، همسایه کشورمان، ترکیه رقم گردشگرانش در سال 2012 بالای 30 میلیون نفر بوده است؛ ما ظرفیت بسیار زیادی داریم و چهارمین کشور در  جاذبه‌های گردشگری هستیم.

روحانی در ادامه تاکید کرد: باید در صنعت توریسم زیربناهایی مانند هتل و فرودگاه و حمل و نقل را ایجاد کنیم و این به راحتی امکان پذیر است. یعنی اگر سرمایه‌گذار داخلی نداشته باشیم، سرمایه‌گذار خارجی در این زمینه کاملا آماده است که این‌ها را بسازد. مهمترین مشکل حال حاضر ما که باید حل شود، بحث بانکی و مسائل مالی است چرا که در این زمینه به خاطر تحریم مشکل داریم. دولت باید برنامه ریزی کند که گردشگران پول را به کشور بیاورند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، علی اکبر ولایتی نیز در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه الگوی دولت شما برای تحقق شادی و نشاط بیشتر در جامعه چیست؟ گفت: قبل از هرچیز باید موضوع شغل و مساله بیکاری جوانان مورد نظر قرار بگیرد و تا زمانی که مساله اقتصادی مردم حل نشود و تا زمانی که معاش مردم تامین نشود، صحبت‌کردن از ایجاد شادی و نشاط در جامعه و خانواده‌ها بی‌پایه است.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: اگر چنین چیزی فراهم شد، می‌توانیم از انواع امکانات در کشور برای گردشگری داخلی و  همچنین تامین مسائلی که بتواند اوقات فراغت جوانان و مردم را به وجه احسن تامین کند، استفاده کنیم. درباره تعطیلی‌ها و استفاده از تعطیلات که در بسیاری از کشورها اجباری است و مثل ایران که برای پرداخت پول در دوران بازنشستگی، تعطیلات را ذخیره کنند، نیست، بنده برای این هم برنامه دارم. همچنین باید برنامه‌های سرگرمی در رسانه‌ها و بخصوص رسانه ملی برای هر سلیقه‌ای فراهم شود.

غرضی: 12 میلیون چاق داریم؛ پزشکان را نجات می‌دهم/ رضایی: مناظرات 88 خوب بود

در ادامه بخش دوم مناظره فرهنگی- اجتماعی کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری قرعه به نام محمد غرضی افتاد تا وی در پاسخ به سوال"فوری‌ترین اقدام دولت شما برای حل مشکلات سلامت چیست ؟"بگوید: خیلی افتخار است که بگویم شبکه هوشمند سلامت را راه می‌اندازم به این صورت که نسل سوم و چهارم تلفن موبایل را وارد کشور می‌کنم که این نسل از تلفن‌های همراه، خدمات بسیار زیادی را می‌تواند در سطح اجتماعی بدهد.

وی تصریح کرد: نرم افزاری روی این نسل از موبایل‌ها نصب می‌شود که یک فرد می‌تواند به 100 نفر تعلیم بدهد و این طرح در برزیل و مکزیک اجرا شده است و با توجه به اینکه  12 میلیون نفر در کشور اضافه وزن دارند که باعث ایجاد مشکلاتی برای آنها می‌شود.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه هرچه در بخش سلامت مسائل تکنیکی و مهندسی پزشکی توسعه یابد، هزینه‌ها پایین می‌آید، گفت: نمی‌توانیم نسل وسیع تری را به دانش‌های پزشکی مامور کنیم، چون هزینه آن بالاست و وقت زیادی را تلف می‌کند. پس باید از طریق دولت الکترونیک نیازها را برآورده کنیم. امیدوارم پزشکان را از اینکه مریض به آنها رجوع کند، نجات دهیم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، در این لحظه قرعه به نام محمدرضا عارف افتاد تا به سوال "دولت شما چگونه فضای مجازی را ساماندهی خواهد کرد" پاسخ بدهد که وی در جواب به این سوال گفت: وجود فضای مجازی یک واقعیتی است که اطلاعات فراوانی در آن رد و بدل می شود که علی الاصول دانشمندان و محققان برای کارهای پژوهشی به این فضا نیاز دارند و باید از آن استفاده کنند.

وی تصریح کرد: مهمترین مساله‌ای که با آن در این مسئله  برای انجام بهینه مبادلات روبرو هستیم، بحث امنیت فضای مجازی است. بسیاری از مبادلات اطلاعات که طبقه بندی شده است، از این فضا انجام می شود.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اولویت خود را تامین امنیت فضای مجازی دانست و اظهارداشت: علت این امر آن است که در برابر حملات نرم افزاری مصونیت یابیم. البته در حال حاضر در این زمینه وضعیت خوبی داریم و رتبه اول منطقه هستیم. همچنین باید درباره بدآموزی این فضا و سایت‌های مستهجن و  غیراخلاقی باید ممانعت شود و جلوگیری کرد تا با یک حرکت جهشی در  امور فرهنگی و تامین فضا و اطلاعات مورد نیاز مردم بتوانیم نوعی مصونیت را ایجاد کنیم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محسن رضایی نیز در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه "نگاه شما به وظیفه رسانه ملی در ارتباط با دولت و پیگیری مطالبات مردم چیست؟" گفت: بنده هیچ انتظاری از رسانه ملی ندارم که این رسانه نظام، فرهنگ و بسیاری ارزشهای دیگر را فدای دولت کند.

وی در همین زمینه افزود: بنده به گذشته نقد دارم؛ رسانه ملی متعلق به نظام و مردم است و هر وقت که صداوسیما بنده را نقد کند، تشویق می‌کنم و البته تقاضا میکنم خودم هم بیایم و پاسخگو باشم. این را مثبت می‌دانم که نظام مقدس جمهوری اسلامی نقد و فریاد کشیدن و اعتراض را به جامعه ما برگرداند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: مردم‌سالاری که تنها مشارکت در راهپیمایی و رای دادن نیست، بلکه اعتراض و انتقاد هم هست. منتها باید با اخلاق باشد. من رسانه ملی را تشویق می‌کنم از مردم دفاع کند. البته دفاع از دولت هم در  جای خودش است.

رضایی یادآور شد: مناظراتی را نیز برگزار خواهم کرد، البته به شرطی که صداوسیما نترسد. اولین مناظره را بنده با بنی صدر در رسانه ملی داشتم که اثر بسیار خوبی را داشت. 88 هم مناظرات خوب بود. نباید دوستان می‌ترسیدند و مناظرات تبدیل به گفت‌وگوی جمعی می‌شد. انشاءالله دوستان رسانه ملی دل و جرات پیدا کنند مناظرات به رسانه برگردد.

در این زمان نوبت به محمدباقر قالیباف رسید و وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه "دولت شما در تحقق سبک زندگی ایرانی اسلامی تا چه میزان خود را مسئول می‌داند؟" اظهار داشت: سبک زندگی از موضوعات مهم حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی است و در این ارتباط دو نگاه وجود دارد. یک نگاه از بالا به پایین داریم که رئیس دولت حس می‌کند رئیس خانواده‌ها هم هست و می‌تواند برای همه تعیین تکلیف کرده و به سبک کره شمالی می‌تواند بگوید همه یک جور بخورید و بپوشید و رفتار کنید. سبک زندگی باید از دل مردم و جامعه و خانواده بیرون بیاید تا واقعی باشد.

وی افزود: دولت می‌تواند در هدایت و توجه به هنجارهای جامعه و کارهای فرهنگی یک هدایتی توسط سرمایه‌های اجتماعی و نخبگان و نه خود دولت انجام دهد. سازمان‌های مردم نهاد، دانشگاه‌ها و مراکز اجتماعی باید این کار را انجام دهند.دولت اگر بتواند در رفتارش اعتمادسازی کند و به آن اعتماد شود، مهمترین سرمایه یعنی توجه مردم بیشتر خواهد شد که توصیه و نصیحت‌ها را به کار بگیرند.

روحانی:جمع‌آوری دیش‌های ماهواره هیچ نتیجه‌ای نداشته است

محسن رضایی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در ادامه مناظره انتخاباتی، در پاسخ به این سؤال که موثرترین اقدام دولت شما در حل مساله اعتیاد چیست؟ گفت: شعری از آیت الله بهجت بگویم با این مضمون که "به دنیا آمده‌ایم که قیمتی زندگی کنیم نه آنکه به هر قیمتی زندگی کنیم"؛ واقعا این وضعیت جوانان ما که از روی ناچاری به همه چیز دست می زنند، تا خودشان را سرپا نگه دارند را باید پایان داد. در مورد مسئله مواد مخدر به طور مفصل در مجمع تشخیص بحث کرده‌ایم و قوانین آن را نوشته‌ایم، کانون اصلی مواد مخدر سنتی و قدیمی در 70-80 کیلومتری بیرون مرز ماست که همه این مواد از طریق تعدادی معینی عوامل خاصی که در دبی و ترکیه هستند، این مشکلات را برای ما بوجود آوردند.

وی ادامه‌داد: بنده قصد دارم که روی نیروهای امنیتی و نیروهای دیگری که داریم برای مقابله با آن‌ها سرمایه‌گذاری کنم. به کشورهای منطقه می‌گویم و به آمریکا هشدار می‌دهم که این وضعیت را جمع کنند، اگر این کار را نکنند به صراحت می‌گویم که این مراکز را از بین می‌بریم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در ادامه افزود: مساله بعد کاهش تقاضاست که هم از رسانه ملی و هم رسانه‌های دیگر خواهیم خواست که آثار مخرب مصرف مواد مخدر را به جوانان بگویند. باید از طریق امور فرهنگی این مشکلات کاهش یابد. باید تلاش کنیم تا معتادان به جامعه بازگردند. درمان‌های یک تا دوماهه امروز، پاسخگوی ترک اعتیاد معتادان نیست و باید روش‌ها اصلاح شود.

در ادامه سید محمد غرضی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه دولت شما چقدر نقدپذیر است و تا چه میزان کرسی‌های نقد اندیشی را در جامعه و بوژه دانشگا‌ه‌ها ترویج می‌کنید؟ گفت: بنده همیشه سعی کرده‌ام در جامعه ارتباطات دوطرفه برقرار کنم. همیشه به روزنامه ‌نگاران و کتاب نویس‌ها می‌گفتم که شما ارتباط یک طرفه دارید و من وزیر تلفن هستم و ارتباط دوطرفه عمل می‌کنم و وضع اجتماعی من بهتر است.

"دولتی اگر بخواهد قاعده اجتماعی وسیعی داشته باشد، باید ارتباطات اجتماعی بسیار وسیعی داشته باشد. در نسل سه و چهار تلفن این امکان هست که یک نفر روزی چند هزار پیام را دریافت کرده و پاسخ دهد. امیدوارم به صورت منطقی و منظم به بخشی از جامعه که سؤال دارند، پاسخ بدهم که این، کار سختی نیست."

به گزارش خبرگزاری تسنیم، جلیلی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه به عقیده شما مهمترین آسیب فرهنگی اجتماعی که تحکیم خانواده‌ها را تهدید می‌کند چیست و راهکار دولت شما در این زمینه چه خواهد بود؟ گفت: به نظر من، ما در بحث خانواده و نگاهی که به زن و خانواده داریم، باید دیدگاه اصیل خودمان که مبتنی بر اندیشه دینی و فرهنگ ایرانی است را داشته باشیم.

وی در همین زمینه ادامه‌ داد: اگر دچار یک مونتاژ و التقاط شدیم و با مبانی دیگر به این موضوع نگاه کردیم، مهمترین تهدید برای خانواده ماست. در غرب به زن به عنوان نیروی کار که باید اشتغال داشته باشد، تا چرخ سرمایه داری بچرخد، نگاه می‌شود.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود: ما نگاهمان این است که خانواده سلول و بنیان جامعه است. آنها ( غربی‌ها) می‌گویند فرد بنیان جامعه است. اگر به خانواده بها دهیم کلی از سیاست‌ها و تدابیر ما متفاوت خواهد شد. اگر این نگاهمان که اصیل، دینی و مترقی است یعنی احترام به زن که وظیفه اصلی‌اش یعنی مادری و حضور مجاهدانه در عرصه‌های مختلف است، را نادیده بگیریم، این بزرگترین تهدید است.

غرضی تصریح کرد: اگر به مادر بها بدهیم، بسیاری از آسیب‌های اجتماعی را شاهد نخواهیم بود. باید به این موضوع توجه جدی شود که با اقتضائات و الزاماتی که نگاه دینی و ایرانی ما دارد، برنامه ریزی کنیم، نه بر اساس نگاهی که دیگران در این زمینه دارند.

حسن روحانی دیگر کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سؤال که دولت شما برای حفظ حقوق شهروندی و حفظ حریم خصوصی شهروندان چه برنامه‌هایی دارد؟ گفت: طبق اصل سوم قانون اساسی، اساس حقوق شهروندی این است که همه ایرانیان و همه آنهایی که تبعه ایران هستند از حقوق شهروندی مساوی برخوردارند.

وی در ادامه افزود: مساله مذهب و قومیت و نژاد نمی‌تواند در حقوق شهروندی تاثیرگذار باشد. مساله مهم‌تر مساله حریم خصوصی است. حریم خصوصی بسیار مهم است. من تعجب می‌کنم، نیروی انتظامی شنیدم در یک رسانه‌ای گفته بود که با راپل می‌توانیم روی پشت بام برویم، چون خصوصی نیست و مجموعه 10 آپارتمان است. من واقعا دچار حیرت شدم، زیرا اگر پشت بام فضای مشاع است، برای صاحبان آپارتمان است نه بین آنها.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان ‌کرد: کسانی که تحقیق کرده‌اند، گفته‌اند که جمع‌آوری دیش‌های ماهواره هیچ نتیجه‌ای نداشته است. آمارها نشان می‌دهد که 50 درصد مردم از رسانه‌های خارجی استفاده می‌کنند، بنابراین ورود به حریم خصوصی ممنوع است.

روحانی تصریح‌کرد: در مطبوعات، رسانه‌ها و صداوسیما نیز همین‌طور است. وقتی فردی نسبت به آبرو و شخصیت فردی توهین می‌کند باید به او حق دفاع بدهیم، در غیر اینصورت حریم خصوصی و حق شهروندی وی نقض شده است.

عارف: مسکن"مهر" را "ماندگار" می‌کنم/حدادعادل: پایه‌های حجاب با اعتقاد محکم می‌شود

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم، علی اکبر ولایتی در دومین پاسخ خود به 16 سوالی که ا زسوی مجری برنامه از 8 کاندید انتخابات پرسیده می شد، در پاسخ به این سوال که "مهم‌ترین اقدام عملی شما برای شکوفایی ورزش چیست" گفت: اولین خاصیت ورزش در حوزه سلامت، پیشگیری از بیماری‌هاست. بنابراین باید امکانات ورزشی برای همه سنین فراهم شود.

وی با بیان اینکه اساس تربیت ورزشی قهرمانی را باید در دبستان‌ها جستجو کرد، افزود: بر اساس سند تحول آموزش و پرورش، اکنون رشته ژیمناستیک و شنا در مدارس اجباری شده است. در مدارس باید زنگ ورزش جدی گرفته شود و همچنین استعدادیابی صورت بگیرد. توسعه ورزش همگانی زمینه‌ساز تقویت ورزش پهلوانی است. ما یک بیمه کامل و جامع چه در حوزه درمانی، چه بیمه آسیب‌دیدگی و چه بازنشستگی برای ورزشکاران باید داشته باشیم که هیچ ورزشکاری دغدغه زندگی نداشته باشد.

ولایتی خاطرنشان کرد: ورزش باید خصوصی و در کنترل و اداره مردم باشد و مدیریت ورزشی نباید سیاسی باشد و مسئولیت هر رشته ورزشی باید به متخصصان همان حوزه سپرده شود و معنی ندارد که باشگاه‌های مردمی در اختیار دولت قرار بگیرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم محمدرضا عارف در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه "دولت شما برای تسهیل جوانان چه اقدام عاجلی میکند" گفت: الان مشکل افزایش سن ازدواج داریم که 5 سال بالا رفته. مهمترین اقدام من بحث اشتغال است به دلیل بالا بودن نرخ بیکاری و عدم امکان تامین زندگی جوانان رغبتی به ازدواج ندارند.

وی افزود: متاسفانه به دلیل بالا بودن نرخ بیکاری و عدم امکان تامین درآمد برای زندگی، جوانان علاقه‌ای برای ازدواج ندارند؛ بنابراین باید بحث اشتغال حل شود. مشکل مسکن، مشکل بعدی جوانان است.

عارف از تشکیل " مسکن ماندگار " خبر داد و افزود: این پیشنهاد که می‌دهیم با اصلاح بر روی طرح فعلی مسکن مهر انجام گرفته است. ان‌شاءالله امیدواریم که بتوانیم با سازوکارهای مناسبی، مسکن مورد نیاز جوانان را تامین کنیم و تسهیلات برای ازدواج جوانان را ایجاد کنم. الان وام‌هایی پرداخت می‌شود که کفایت نمی‌کند. میزان این وام‌ها افزایش باید پیدا کند تا ان‌شاءالله بتوانیم با تسهیلاتی که برای وام ازدواج و یا حتی برگزاری مراسم ازدواج در شهرداری‌ها و اماکن مناسبی که اختصاص دهند، صورت دهیم تا ان‌شاءالله عزیزان ما تشویق شوند ازدواج کنند.

این کاندیدای اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: برای حل مشکلات معیشتی جوانان، در حقیقت مهم‌ترین مسئله آن است که دغدغه جوانان را برای ازدواج کم کنیم. همین طور از نظر فرهنگی هم باید تلاش کنیم که جوانان قبل از ازدواج، در حین ازدواج و بعد از ازدواج آموزش‌های لازم را ببینند تا ان‌شاءالله زندگی باثباتی را داشته باشند که متاسفانه نرخ طلاق در کشور ما وضعیت خوبی را ندارد. الان نرخ طلاق از یک به 16 به یک به 6 رسیده است. بنابراین باید با کارهای فرهنگی تلاش کنیم تا زندگی باثبات و با نشاطی را برای جوانان به وجود آوریم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، غلامعلی حداد عادل نیز در پاسخ به این پرسش "مهم‌ترین اقدام دولت شما برای گسترش فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه چیست؟" اظهار داشت: مهم‌ترین اقدام من برای گسترش فرهنگ عفاف و حجاب، معتقد کردن نسل آینده و جوان‌ها به حجاب است. من در سال 1359 ، یعنی 33 سال پیش کتاب "فرهنگ برهنگی و برهنگی فرهنگی "را نوشتم که 21 بار تجدید چاپ شده و به 10 زبان ترجمه شده است.

وی با اشاره به استفاده از نظریات استاد شهید مطهری در کتاب خود خاطرنشان کرد: در اول انقلاب توضیح دادم و اهمیت مساله حجاب را متذکر شدم. معتقدم پایه‌های حجاب باید با اعتقاد محکم شود و عقیده دارم که جامعه ما یک جامعه عفیف است؛ اگرچه گاهی می‌بینیم خانم‌هایی به قول هواشناسان کمی تا قسمتی بدحجاب‌ هستند، اما به این معنا نیست زن ایرانی حجاب را نپذیرفته است. زن ایرانی به دلیل فطرت انسانی و اعتقاد اسلامی‌اش حجاب را پذیرفته و ما باید برای ترویج فرهنگ عفاف اختلاف نظر در مسئولان را به وحدت نظر تبدیل کنیم.

حداد عادل اضافه کرد: نمی‌شود نیروی انتظامی یک سیاست را در پیش بگیرد و سخنگوی دولت بگوید کار نیروی انتظامی ربطی به ما ندارد. این نوع تعارض‌ها از اقتدار نظام در اجرای قانون کم می‌کند. پس ما باید سیاست واحد، عاقلانه و حکیمانه‌ای داشته باشیم و نباید بگذاریم از زن به عنوان یک ابزار استفاده شود.

به گزارش تسنیم، سوال "مهمترین اقدام دولت شما برای ارتقاء جایگاه ایثارگران و گسترش فرهنگ جهاد و شهادت چیست؟ از محمدباقر قالیباف پرسیده شد که وی در پاسخ گفت: همه ما زندگی مادی و  معنوی خود را مدیون خانواده های ایثارگران هستیم، جانبازان عزیزمان که بر ویلچر و تخت نشسته‌اند تا ملت ایران ایستادگی خود را حفظ کند.

وی افزود: اولین اقدام قانونی که انجام می‌دهم این است که مصوباتی که در مجلس تصویب و به مجمع رسیده است را به قانون تبدیل می‌کنم و درصدد اجرای آن‌ها خواهم بود.

قالیباف دومین مسئله درپاسخ به این پرسش را حفظ فرهنگ ایثارگری دانست و اضافه کرد: اگر فرهنگ ایثارگری در جامعه ما رشد پیدا کند، می توانیم به آرمان‌های انقلاب دست پیدا کنیم. حفظ این فرهنگ باید از طریق مردم باشد. مردم باید با عقلانیت و معنویت فرهنگ ایثارگری را بپذیرند. امکانات آن‌ها را در سطح جامعه افزایش می‌دهم و مشکلات رفت و آمدی آنها و معلولان در شهر را به طور کامل در اولویت‌ها قرار می‌دهم. ما قریب به 10 میلیون جانباز داریم که باید مسائل رفت و آمدی آن‌ها حل شود.

قالیباف: دیگر فرصت آزمون و خطا نداریم/حدادعادل: قول می‌دهم به مردم دروغ نگویم

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، در قسمت پایانی دومین مناظره انتخاباتی ریاست جمهوری محسن رضایی به بیان دیدگاه‌های خود پرداخت.

وی با بیان اینکه در دولت ما با یک دست فرهنگ و ادبیات ایستادگی و با دست دیگر فرهنگ و با دست دیگر، فرهنگ و هنر و ادبیات جهاد اقتصادی و فرهنگی را دنبال می‌کند، گفت: بنابراین گفتمان انقلابی ما ایستادگی از یک سو و جهاد اقتصادی و فرهنگی از سوی دیگر است.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه بازنشستگان، جوانان و اقوام و اقشار مختلف را به صورت جدی در بعد مادی و منزلت اجتماعی و معنوی رسیدگی می‌کنیم، افزود: اصل 15 و 19 را در کشور پیاده کرده و تبعیض و رشوه را از کشور بیرون می‌کنیم. قول می‌دهم دولتی که با خون شهدا و رزمندگان بسیج فداکار و ارتش و سپاه و نیروی انتظامی تحویل می‌گیرم را سالم و با امانت کامل و حفظ ارزشهای انقلاب به دولت بعدی تحویل می‌دهم.

رضایی ادامه داد: قول می‌دهم که هیچ‌کس و هیچ چیز را مقدم بر منافع مردم قرار ندهم. قول می‌دهم راستگویی و اخلاق را از دولت شروع کنم ، رئیس‌جمهور مردم باشم و به شعارها و برنامه‌هایی که دادم عمل کنم و وفادار به میراث گرانبهای امام و شهدا و جانبازان باشم و صداقت و راستگویی را از دولت شروع کنم.

قالیباف: نه مسئولان و نه مردم دیگر فرصت آزمون و خطا نداریم

قالیباف نیز در فرصت 2 دقیقه‌ای خود با بیان اینکه مهمترین موضوع امروز کشور، تغییر و تحول اساسی در مدیریت کشور و پایان دادن به مدیریت یکنواخت، بسته و خسته گذشته است، اظهار داشت: ما راهی جز پیشرفت نداریم. با هر نگاهی لازمه کار پیشرفت و حرکت در جامعه است و در این راه نه مسئولان و نه مردم فرصت آزمون و خطا نداریم.

وی ادامه داد: لذا دست به دست هم دهیم که بتوانیم پیشرفت را پیش ببریم. برای تحقق آن نیازمند رویکرد اجتماعی و نگاه سیستمی هستیم. باید همه‌جانبه‌گرایانه کشور را پیش ببریم و از همه ظرفیت‌ها کمک بگیریم.

به گفته کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری، تحول باید در همه عرصه‌ها اتفاق بیفتد، حتی در سیاست خارجی. امروز از حوزه دیپلماسی عمومی که بزرگترین ظرفیت کشور است، خوب استفاده نکردیم و بیشتر با دولت ها حرف زده‌ایم. باید با دیپلماسی‌ عمومی نیز با سایر ملت‌ها سخن بگوییم.

قالیباف در پایان توجه به سرمایه‌های اجتماعی را مهم دانست و گفت: باید سرمایه‌های اجتماعی‌مان را حفظ کنیم که بزرگترین‌شان نخبگان هستند.

حسن روحانی با بیان اینکه راهکار دولت تدبیر و امید این است که تصدی‌گری دولت را در فرهنگ و اجتماعی کاهش داده و کار را به کاردان واگذار کرده و انجمن های صنفی و فرهنگی تشکیل داده و از آنها حمایت کند تا مسائل راحت‌تر حل شود.

وی به مساله جوانان اشاره کرد و افزود: امروز شرایطی را فراهم کردیم که ورود به دانشگاه آسان شده و الان جوانان برای فوق لیسانس و دکتری تحصیل می‌کنند، اما پس از پایان تحصیلات تازه اول گرفتاری و بیکاری آنهاست.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه باید کیفیت تحصیل و مهارت دانشجویان را بالا ببریم و آنها را با صنعت و خدمات آشنا کنیم تا به محض فارغ‌التحصیل شدن کار پیدا کنند، به موضوع زنان اشاره کرد و گفت: باید فرصت برابر به زنان جامعه بدهیم. زن در جامعه فعال است، اما حقوقش در کار مساوی با مرد متفاوت است که این باید مرتفع شود.

وی افزود: باید بیمه ویژه‌ای برای زنان آسیب دیده بوجود بیاوریم . علاوه بر این تشکیل وزارت امور بانوان را در دولت تدبیر و امید پیش‌بینی کردیم تا حقوق ضایع شده بانوان را به آنها برگردانیم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حدادعادل نیز با تاکید بر اینکه در دولت تقوا و تدبیر خانواده اهمیت زیادی دارد، گفت: خانواده نماد انتقال فرهنگ است؛ من به کرامت زن در جامعه اهمیت می دهم و در عین اینکه تحصیل و اشتغال زنان را مهم می‌دانم، معتقدم خانه‌دار بودن به معنای بیکار بودن نیست.

وی ادامه داد: زنان خانه‌دار مردان و زنان جامعه فردا را می‌سازند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه بیمه زنان خانه‌دار را مهم می‌دانم، اظهار داشت: از نظر اجتماعی به وحدت ملی اهمیت زیاد می‌دهم و به همه مردم ایران به چشم هموطن نگاه می‌کنم. ایران آباد نخواهد شد مگر اینکه همه جای ایران آباد شود. شعارم این است که همه جای ایران سرای من است.

حدادعادل با بیان اینکه معقتدم اعم از ترک، لر، کرد، فارس و ... مانند تارهایی هستند که در کنار هم یک پر طاووس درخشان و زیبا را ایجاد می‌کنند، گفت: این همان شکوه و عظمت فرهنگ و تمدن ایرانی- اسلامی است.

وی قول داد که در دولتش به مردم دروغ نگوید.

غرضی:مقاومت مردم با ابزار پیشرفته بالا می‌رود/ راه‌حل کاهش فاصله گپ دیجیتالی

علی اکبر ولایتی در بخش پایانی سخنان خود در مناظره، طی سخنانی گفت:‌ ایرانی، ایرانی است و از چابهار تا مرز بازرگان و از سرخس تا خرمشهر همه مردم ایران اعم از شیعه و سنی و اقوام از ترک و بلوچ و ... و همه اقلیت ها مذهبی و همه کسانی که در این سرزمین زندگی می کنند، همه با هم برابرند. موضوع دیگر موضوع سلامت است، من به اصل 15 و 19 که راجع به احیای فرهنگ اقوام است، تاکید دارم.

وی با بیان اینکه موضوع دیگری که بر روی آن تاکید دارم، حوزه سلامت است، خاطرنشان کرد:‌ بر اساس قانون برنامه 5 ساله، باید یک بیمه واحد با کفایت سراسری به نام بیمه سلامت ایرانیان درست شود و به جای بیمه های نیم بند و نارسای فعلی، همه آحاد ایرانی را دربرگرفته و  به گونه‌ای باشد که در پایان برنامه پنج ساله هزینه 70 درصدی که از سوی بیماران پرداخت می‌شود و بیماران و تنها از سی درصد استفاده می‌کنند را از سی درصد به 70 درصد برساند؛ معنای آن، این است که اگر برنامه را اجرا کنیم و برنامه بعدی طوری طراحی شود که در این جهت باشد، می‌توان به درمان رایگان رسید.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود: بیماری‌های صعب العلاج مثل سرطان‌ها و بیماری‌های مزمن مثل پیوند اعضا و تعویض زانو و بیماری‌هایی چون دیابت، جزو مشکلات اساسی مردم هستند که مردم عادی قدرت پرداخت هزینه آنها را ندارند؛ قرار دادن یک ردیف بودجه برای پرداخت هزینه  بیماری‌های صعب العلاج جزو برنامه‌های بنده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، در بخش دیگری از این مناظره، سعید جیلی با بیان اینکه اگر فرهنگ را مبنا قرار دهیم، بقیه مسائل کشور در مجاری این حوزه قابل حل است،‌گفت: اگر اعتقاد داریم که فرهنگ بر مبنای آموزه‌های دینی و گفتمان انقلاب اسلامی عامل پیشرفت و یک فرصت است، باید آن را در برنامه  کار دولت به صورت جدی بگنجانیم.

"رئیس جمهور باید به صورت جدی باور داشته و تمام موانع آن را در دستگاه‌های دولتی برطرف و سعی کند که با اقتدار از ظرفیت فرهنگ در سایر عرصه‌ها استفاده کند. اگر  بتوانیم هر موضوعی را با فرهنگ سازی انجام دهیم، خیلی بهتر از استفاده از قانون و ابزار دیگر است."

وی افزود: ساختار دولت نه تنها نباید مانع نباشد، بلکه باید سازوکارهایی ایجاد کند که تمام ظرفیت‌های کشور آزاد شوند و تولید خود را بروز و ظهور دهد؛ باید خط مقدم و صف اول فرهنگ را پشتیبانی کنیم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: یکی از وزارتخانه‌ها هزینه ستادش 66 درصد بود ولی برای اقدامات سطحی، بودجه 33 درصدی استفاده می‌کند، در حالی که حداقل باید عکس شود. ما باید این ستاد را کاملا کوچک کنیم و این بوجه را به کسانی بدهیم که در این عرصه می‌توانند تاثیرگذار باشند. اگر معلم،‌ مسجد و ظرفیت‌‌های این نقش‌ها را آزاد کنیم، این ظرفیت می‌توانند شکوفایی بزرگی را در این عرصه برای ما ایجاد کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدرضا عارف نیز طی سخنانی در دو دقیقه پایانی سخنان خود با تشکر از مردم برای توجه به دیدگاه‌های کاندیداها در طی برگزاری چندین ساعت مناظره امروز، اظهار داشت:‌ تشکر می‌کنم از مردم عزیز و خوب کشورمان به خاطر حوصله‌ای که به خرج دادند. آقای جلیلی نامی از فیلم آرگو برد و به یک نکته کلیدی اشاره کرد که از فرصت‌ها برای توسعه فرهنگی استفاده کنیم. ولی من اشاره می‌کنم به جایزه اسکار اصغر فرهادی که ما متاسفانه نتوانستیم از این فرصت برای ترویج فرهنگ خودمان استفاده کنیم. البته وی پیام صلح مردم ما را به دنیا رساند لذا باید از همه پتانسیل‌ها و فرصت‌ها برای توسعه فرهنگی و استفاده از دیپلماسی فرهنگی برای تقویت روابطمان با همه دنیا باید استفاده کنیم.

وی افزود:‌ با توجه به موقعیت فرهنگی‌ای که داریم، باید به طور کامل از این ظرفیت استفاده کنیم؛ من در منزل از این قانون استفاده کرده‌ام، یک عروس من آذری است و دیگری بیرجندی و دیگری اصفهانی است و مزیت تنوع فرهنگی را  در این زمینه مشاهده کرده‌ام.

سید محمد غرضی نیز در بخش پایانی سخنان خود گفت: بنده در طول عمرم این تجربه را دارم که وقتی ابزار پیشرفته در اختیار مردم قرار می‌گیرد، فرهنگشان رشد می‌یابد و مقاومتشان در مقابل حوادث بسیار بالا می‌رود. من مهندس برق بوده‌ام و  شبکه های برق را در کشور توسعه دادم و از هر کوچه‌ای از تهران عبور می‌کردم، تحول فرهنگی به وضوح دیده می‌شد.

"رادیو و تلویزیون، وسایل برقی کم کم آمد و توسعه فرهنگی حاصل شد. بعد وزیر نفت شدم و شبکه گاز کشور را راه انداختم و امروز می‌بینیم که 22 میلیون مشترک برق داریم. وقتی وارد کار شدم، دیدم مردم بسیار کارهای مناسبی می‌توانند انجام دهند لذا به جای پرداختن به کارهای جزئی، این کار فرهنگ مردم را توسعه داد و این بسیار مفید بود."

این کاندیدای ریاست جمهوری افزود:‌ در شبکه مخابرات وقتی ارتباط دو طرفه بین مردم برقرار شد، فرهنگ مردم تغییر کرد. در توسعه فرهنگی، ارتباط دوطرفه بسیار خوب، می تواند باعث ایجاد توسعه فرهنگی در کشور شود؛ در حال حاضر جمهوری اسلامی شبکه بسیار خوبی که مالکش است، دارا ست و این شبکه امکانات بسیار زیادی همچون فیبر نوری و سیستم‌های دیجیتال پیشرفته است که می‌تواند دولت الکترونیک را تشکیل دهد تا گپ دیجیتالی را بین ما و کشورهای دیگر کم کند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon