دور تازه اخراج کارگران صنایع نساجی در سال ۹۴ با تشدید مصرف پوشاک خارجی

دور تازه اخراج کارگران صنایع نساجی در سال 94 با تشدید مصرف پوشاک خارجی

خبرگزاری تسنیم: مدیرعامل نساجی بروجرد با بیان اینکه بیکاری کارگران ایرانی نتیجه واردات بی‌رویه کالاست، گفت: با آغاز سال ۹۴ دور تازه‌ای از اخراج کارگران صنایع نساجی شروع شده که علت اصلی آن تشدید مصرف پوشاک خارجی از سوی مردم است.

محمد محسن مظاهری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به اینکه صنعت نساجی در خیلی از کشورهای در حال توسعه و همچنین توسعه یافته به‌عنوان موتور محرک اشتغال و اقتصاد است، گفت: بسیاری از کشورهای توسعه یافته از صنعت نساجی به‌عنوان یک ابزار و تکنولوژی مفید بهره‌مند می‌شوند.

 وی ادامه داد: اهمیتی که این صنعت در بخش اشتغال برای کشور می‌تواند داشته باشد، بسیار زیاد است؛ اما متأسفانه واردات بی‌رویه پوشاک و کالاهای نساجی باعث شده این صنعت رو به افول برود. صنعت نساجی در حال حاضر تحت ﺳﺎزﻣﺎن ﺗ ﺎرت ﺟﻬﺎﻧﻲ در حال فعالیت است و شرایط سهل الوصول و آسان و انواع راه‌های قانونی و غیرقانونی واردات پوشاک و کالاهای نساجی باعث شده است این صنعت در حال حاضر بر مبنای این موضوع حرکت کند.

 مظاهری با بیان اینکه متأسفانه قاچاق و واردات در این صنعت زیاد است، گفت: این مسئله باعث می‌شود کالاهای بدون کیفیت از کشورهای شرق آسیا و پاکستان، هند، چین و اندونزی وارد کشور شود و بدون هیچ فرهنگ سازی به اسم کالای ایرانی در کشور به فروش برسد و کالای داخلی به اسم کالای خارجی و برند به فروش می‌رسد.

مدیرعامل نساجی بروجرد با اشاره به واردات بی‌رویه کالا، سهل الوصول بودن کالای وارداتی و غیرقانونی گفت: متأسفانه بسیاری از واحدها در سال 94 واحد خود را راه اندازی نکردند. اگر هم راه اندازی کرده‌اند بخش زیادی از نیروهای خود را تعدیل کرده‌اند.

 وی با بیان اینکه مشکلات صنعت نساجی اگر کارشناسی شود، دیده خواهد شد کمترین معوقات و مشکلات با صنعت نساجی است، ادامه داد: عدم تأمین سرمایه از سوی بانک‌ها برای صنعت نساجی مشکلی است که باز هم موجب تعدیل نیروی زیاد شده است. این روزها صنعت نساجی با کمبود نقدینگی، رکود فروش محصولات و بهره‌های سنگین بانکی روبه‌رو است که در این رابطه دولت باید تدبیر مناسبی را اتخاذ کند.

 مظاهری با بیان اینکه رونق تولید داخلی نیازمند حمایت همه‌جانبه دستگاه‌‌ها و ایجاد یک فرهنگ سازی مناسب است، افزود: باید همزمان و به‌موازات بحث تأمین سرمایه و تأمین امنیت سرمایه گذاری، برای بخش خصوصی، چه داخلی و چه خارجی یعنی سرمایه گذاری در صنعت شود و تأمین امنیت این است که قاچاق کالای قانونی و غیرقانونی کنترل و نظارت شود. سرمایه گذاری ایجاد شود. زمانی که سرمایه گذاری ایجاد شود به بحث فرهنگ سازی و تبلیغات نزدیک می‌شویم، تا با اطلاع رسانی به مصرف کننده به او گوشزد کنیم کالایی که مصرف می‌کنید ایرانی است اما به اسم کالای خارجی به شما می‌رسد. این موضوع نیاز به اطلاع رسانی دقیق دارد.

 وی با اشاره به صحبت‌های وزیر صنعت مبنی بر اینکه تابلوهای تبلیغاتی داخل بزرگراه‌ها باید دراختیار تولیدکنندگان قرار گیرد افزود: رسانه ملی باید اطلاع رسانی راجع به کیفیت را به مردم داشته باشد،در حال حاضر حدود 3هزار نفر در روند گروه زندگی مشغول فعالیت هستند. گروه زندگی متشکل از کارخانجات نساجی بروجرد است که بزرگ‌ترین کارخانه نساجی در خاورمیانه به شمار می‌رود و از 6 کارخانه تولیدی تشکیل می‌شود.

 مظاهری با بیان اینکه اما با مشکلات متعدد امکان تعدیل نیرو وجود دارد، اظهار کرد: با روند فعلی امکان کاهش ظرفیت وجود دارد، زمانی که ظرفیت کاهش یابد، امکان تعدیل نیرو بیشتر می‌شود. در حال حاضر ظرفیت حدود 70 درصد توان است که اگر واردات به روند فعلی ادامه‌دار باشد،‌ مجبور به کاهش تولید هستیم که این موضوع تنها به کارگر لطمه می‌زند.

 انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه