تحریم شرکت ملی نفت ایران، هسته‌ای نیست

تحریم شرکت ملی نفت ایران، هسته‌ای نیست

خبرگزاری تسنیم: شرکت ملی نفت ایران از سوی آمریکا به بهانه پشتیبانی از سپاه مورد تحریم قرار گرفته و بنابراین تحریم این شرکت، هسته ای نیست.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، یکی از تحریم‌های مرتبط با تحریم نفتی تحریم شرکت ملی نفت ایران (NIOC) است. چرا که این شرکت متولی تولید و فروش نفت خام ایران است. شرکت ملی نفت ایران در آبان 1391 بر اساس دستور اجرایی 13382 که در تیر 1384[1] برای جلوگیری از گسترش سلاح‌های کشتار جمعی تصویب شده، تحریم شد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در فکت شیت منتشر شده در بیان دلایل تحریم شرکت ملی نفت ایران می‌نویسد:

«امروز تعیین مصادیق دستور اجرایی 13382 شبکه پشتیبانی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را که در امتبر 2007 مصداق دستور اجرایی 13382 قرار گرفت، هدف قرار داده است. [سپاه پاسداران انقلاب اسلامی] در فعالیت‌های مربوط به اشاعه فعال است.»

پس از این بیان، عناوین نهادها و موسساتی که در این شبکه حضور دارند را بیان می‌کند که اولین این شرکت‌ها، شرکت ملی نفت ایران است. در این فکت شیت در بیان ارتباط میان شرکت ملی نفت و سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی می‌نویسد:

«شرکت ملی نفت ایران به عنوان پشتیبانی کننده و یا تلاش کننده برای پشتیبانی مالی، موادی و ارایه سایر خدمات به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مشخص شده است. در حکومت فعلی ایران، نفود سپاه در بخش انرژی و شرکت ملی نفت افزایش یافته است.و …»

تحزیم شرکت ملی نفت

قبل از آمریکا، اتحادیه اروپا شرکت ملی نفت ایران را در مهر 1391 تحریم کرد. این تحریم برای ایجاد محدودیت برای ایران در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای و موشک‌های بالستیک اعمال شده است. مصوبه اصلی با عنوان مصوبه 267/2012 شناخته می‌شود.

تحزیم شرکت ملی نفت

در تحریم اتحادیه اروپا قید شده است که افراد و نهادهایی که درگیر در فعالیت‌های هسته‌ای یا بالستیک است.

شرکت ملی نفت در متمم این مصوبه به این تحریم‌ها اضافه شد. در دلایل اعمال تحریم بیان شده است که شرکت ملی نفت یک شرکت دولتی است که منابع مالی دولت را تامین می‌کند.

تحزیم شرکت ملی نفتتحزیم شرکت ملی نفت

[1] – http://www.state.gov/t/isn/c22080.htm

* مسعود براتی

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه