بانک‌های ملی و سپه به بهانه‌های هسته‌ای و غیر هسته‌ای تحریم شده‌اند

بانک‌های ملی و سپه به بهانه‌های هسته‌ای و غیر هسته‌ای تحریم شده‌اند

خبرگزاری تسنیم: بررسی ها نشان می دهد تحریم بانک ایران مرتبط با موضوع هسته ای نیست و بانک ملی نیز علاوه بر موضوع هسته ای به بهانه های دیگر نیز تحریم شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مفهوم «تحریم‌های مرتبط با موضوع هسته‌ای» از مفاهیم مبهم و معماگونه‌ای است که از توافق ژنو وارد ادبیات مذاکرات هسته‌ای ایران با 5+1 شد. به نظر می‌رسد در نظر تیم مذاکره کننده ایرانی برداشتی از مفهوم «تحریم‌های مرتبط با موضوع هسته‌ای» وجود دارد که تقریبا متناظر با تمام تحریم‌های اعمال شده علیه ایران در مدت تشدید شدن پرونده هسته‌ای ایران است. 

در این یادداشت به تحریم بانک‌های عامل (بانک ملی و سپه) پرداخته می‌شود.

بانک سپه

آمریکا

اولین بانک ایرانی که تحریم شد، بانک سپه بود. یعنی شروع تحریم‌های بانکی از تحریم بانک سپه آغاز شد و به سایر بانک‌ها و در نهایت به بانک مرکزی رسید. بانک سپه در 19 دی 1385 (9 ژانویه 2007) از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم شد.

12

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه خود به بیان دلایل تحریم بانک سپه می‌پردازد.[1] در این بیانیه تحریم بانک سپه به دستوراجرایی 13382 که در تیر 1384 تصویب شده بود مستند می‌شود. در این دستور اجرایی برخی از موسسات و نهادهای فعال در بخش موشکی ایران از سوی آمریکا تحریم می‌شوند و در آن قید می‌شود که نهادها و موسساتی که به نهادهای تحریم شده خدمات ارایه کنند تحریم و یا تنبیه خواهند شد.

در بیانیه آمده است «امروز بانک سپه به دلیل پشتیبانی و ارایه خدمات به شرکت‌های تحریم شده، تحریم می‌شود» و دلایل تحریم را موارد زیر می‌شمارد:

  • تامین مالی و ارایه خدمات به:
    • صنایع هوا و فضای ایران (AIO)
    • گروه صنایع شهید همت
    • گروه صنایع شهید باکری

این نهادها قبلا از سوی آمریکا به عنوان توسعه دهندگان و اشاعه دهنده سلاح‌های کشتار جمعی (WMD) در تیر 1386 تحریم شده بودند.

در این بیانیه به صورت تفصیلی به تشریح دلایل تحریم بانک سپه پرداخته می‌شود که تمامی آنها در حوزه سلاح‌های کشتار جمعی (یا به عبارتی سلاح‌های با تخریب بالا) قرار می‌گیرد. در نتیجه تحریم بانک سپه از سوی آمریکا مرتبط با فعالیت‌های هسته‌ای ایران نیست.

شورای امنیت سازمان ملل

اما بانک سپه از سوی سازمان ملل نیز تحریم شده است. چهار ماه پس از تحریم شدن بانک سپه از سوی آمریکا، این بانک توسط شورای امنیت سازمان ملل نیز مورد تحریم قرار گرفت. در قطعنامه 1747 که در 4 فروردین 1386 صادر شد، بانک سپه بنا بر همان دلایل اعلام شده از سوی آمریکا، تحریم شد. یعنی حمایت و پشتیبانی مالی و ارایه خدمات به : صنایع هوا و فضای ایران، گروه صنایع شهید همت و گروه صنایع شهید باکری (این نهادها در قطعنامه قبلی سازمان ملل تحریم شده بودند). تحریم بانک سپه از سوی شورای امنیت با موضوع هسته‌ای ایران مرتبط نیست.

QAZX

اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا نیز در کمتر از یک ماه که از صدور قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل می‌گذشت، بانک سپه را با پشتوانه قطعنامه‌ سازمان ملل تحریم کرد. در مصوبه 441/2007 که متمم مصوبه 423/2007 است، این تحریم‌ اعمال شده است. در نتیجه به همان دلایل اعلام شده در قطعنامه استناد شده است.

Capture1

بانک ملی

بانک ملی ایران در 3 آبان 1386 از سوی آمریکا تحریم شد. تحریم بانک ملی نیز بر اساس دستور اجرایی 13382 است. در فکت شیت منتشر شده از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا[2] دلایلی برای تحریم بانک ملی ایران بیان شده است. این دلایل عبارتند از:

  • بانک ملی به نهادها و موسسات تحریم شده که در فعالیت‌های موشکی و هسته‌ای درگیر هستند، ارایه خدمات می‌دهد
  • تراکنش‌های مرتبط با بانک سپه را در ماه‌های اخیر انجام می‌دهد.
  • خرید مواد حساس برای فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی ایران
  • گشایش اعتبار اسنادی برای فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی ایران

ZQA

در نتیجه بانک ملی به دلایل فعالیت‌های موشکی و هسته‌ای از سوی آمریکا تحریم شده است.

شورای امنیت سازمان ملل

بانک ملی در قطعنامه 1803 که 13 اسفند 1386 صادر شد، تحریم شد. در این قطعنامه از تمامی دولت‌های عضو سازمان ملل خواسته شده است که مراقبت همکاری‌های مالی خود با بانک ملی و صادرات ایران باشند. این مراقبت به دلیل دوری از درگیر شدن در فعالیت‌های هسته‌ای و مواردی است که در قطعنامه 1737 شرح داده شده است.

QWSD

اتحادیه اروپا

بانک ملی در تیر 1387 توسط اتحادیه اروپا تحریم می‌شود. دلایل اتحادیه اروپا همان دلایل بیان شده از سوی آمریکا به همراه استناد به قطعنامه 1803 شورای امنیت سازمان ملل است. در نتیجه تحریم تنها مرتبط با فعالیت‌های هسته‌ای نیست.

51

Capture2

_____________________________________________________________________________

[1] – http://www.treasury.gov/press-center/press-releases/Pages/hp219.aspx

[2] – http://www.treasury.gov/press-center/press-releases/Pages/hp644.aspx

*مسعود براتی
 
انتهای پیام/

 

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه