شرکت‌های خارجی که از توافق هسته‌ای ایران سود می‌برند

شرکت‌های خارجی که از توافق هسته‌ای ایران سود می‌برند

خبرگزاری تسنیم: بیزینس ویک با اشاره به آمادگی شرکت های خارجی برای حضور در بازار بورس ایران در پی توافق هسته ای به معرفی برخی شرکت های خارجی پرداخت که از این توافق سود می برند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، پایگاه خبری بیزینس ویک طی گزارشی نوشت: در حالی که ایران به سمت توافق هسته ای در حرکت است، سر و کله سرمایه گذاران فرصت طلب در بازار بورس ایران در حال پیدا شدن است.
بسیاری از آنها شرکت های ایرانی نیستند، بلکه شرکت های چند ملیتی ای هستند که در کشورهای همسایه مستقر اند و همچنین آنهایی که در طول تحریم ها روابط خود با جمهوری اسلامی ایران را حفظ کرده اند. به نظر می رسد که کسب و کار آنها با گشوده شدن درهای دومین اقتصاد بزرگ خاورمیانه به روی جهان، رونق خوبی خواهد گرفت.
بزرگترین منتفعان احتمالا بانک ها و توسعه دهنده ها در دوبی، و یک شرکت کشتیرانی مالزیایی خواهد بود که به اعتقاد کارشناسان در صورت بازگشت ایران به بازار نفت، میزان سفارشاتی که آنها دریافت می کنند، افزایش خواهد یافت. تحلیلگران موسسات اکسوتیکس، گلوبال سکیوریتیز و ارست سکیوریتیز استانبول، 16 شرکت عرضه شده در بورس را که برندگان احتمالی توافق هسته ای ایران خواهند بود شناسایی کرده اند.
حسنین مالک، تحلیلگر ارشد موسسه اکسوتیکس گفت، لغو تحریم ها موجب رشد 5 درصدی اقتصاد دوبی خواهد شد.
شرکت ام تی ان آفرقای جنوبی که 49 درصد شرکت ام تی ان ایرانسل را در اختیار دارد، اعلام کرده که یک میلیارد دلار دارایی شامل سود سهام دارد که به دلیل تحریم ها نتوانسته آن را از ایران خارج کند.
دیوید لرچه، تحلیلگر موسسه آویور در ژوهانسبورگفت: «آنها این سود را (از توافق) خواهند برد که قادر خواهند بود پولی را که نمی توانستند از ایران خارج کنند، از این کشور خارج سازند... لغو تحریم ها احتمالا برای اقتصاد ایران در کل مثبت خواهد بود و موجب افزایش میزان مصرف و نتیجتا رشد فعالیت های ام تی ان در ایران خواهد شد.»
ارزش سهام شرکت کشتیرانی ام آی اس سی مالزی به دنبال انتشار تفاهم مشترک ایران و قدرت های جهانی به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. به گفته ریموند یاپ، تحلیلگر موسسه کیمب در کوالالامپور، بازار تانکرهای حمل نفت با لغو تحریم های ایران منتفع خواهد شد، زیرا این کشور شروع به افزایش صادرات نفت خود خواهد کرد.
برایان پلاموندون، اقتصاددان موسسه آی اچ اس گلوبل اینسایت در ماساچوست گفت: «به محض اینکه این محدودیت ها برداشته شود، من احتمال می دهم دوبی برای تجارت به یک قطب تجارت با ایران تبدیل شود.» وی افزود: «بندر جبل علی یک تسهیل کننده مبادلات تجاری است.»
سایر شرکت هایی که پیش بینی می شود نفع قابل توجهی از توافق هست های ایران و غرب ببرند عبارتند از: شرکت تولید کننده کودهای شیمیایی گوبره فابریکالاری ترکیه که 49 درصد سهام شرکت پتروشیمی رازی را در اختیار دارد، شرکت نفتی توپراس ترکیه که از ایران نفت وارد می کند،  شرکت هواپیمایی  ایر عربیا که پروازهایی به شهرهای تهران، آبادان، مشهد و شیراز دارد،  شرکت پستی آرامکس که دارای شعبی در تهران و دوبی است، شرکت غذایی ساولای عربستان که در ایران فعالیت دارد،   شرکت عمان تله کامیونیکیشن و بانک مسقط.
انتهای پیام/ 54

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه