امید کارگران برای مسکن اجتماعی به کجا رسید؟

امید کارگران برای مسکن اجتماعی به کجا رسید؟

خبرگزاری تسنیم:نزدیک به یکسال از وعده وزیر کار درباره مسکن امید یا اجتماعی کارگران و دهک های پایین جامعه می گذرد و تا کنون پیشرفت چشمگیری حاصل نشده است. آیا اردیبهشت امسال یک گام عملیاتی برای این طرح صورت می‌گیرد؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، 11 اردیبهشت سال گذشته بود که علی ربیعی ، وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی در مراسم روز کارگر در قالب خبر خوش از طرحی موسوم به " مسکن امید" خبر داد و مقرر شد در راستای اجرای این طرح در یک دوره 5ساله حدود 3تا6 میلیون کارگر خانه‌دار  شوند.

انتظار می‌رفت در طرح مسکن مهر،‌کارگران،مشمول استفاده از برنامه مسکن ارزان شوند؛ اما شواهد حاکی است علیرغم برخی آمارها در ثبت نام کارگران فاقد مسکن، هنوز تعداد زیادی از کارگران خانه ندارند. با توجه به  اینکه دولتی ها اعتقاد دارند این طرح اجرایی تر از مسکن مهر است و در حال حاضر حدود 50 درصد از هزینه های کارگران صرف هزینه منزل می‌شود، این قشر چشم انتظاری بیشتری نسبت به تعیین تکلیف این طرح دارند.

اما اکنون که دولت سخن از این طرح به میان آورده است. اجرای آن کی عملیاتی می شود.علی ربیعی، وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی چند ماهه گذشته درباره جزئیات طرح مسکن امید برای قشرهای کم‌درآمد گفت: درحال حاضر شناسایی 8550 خانوار دارای دو معلول را برای انجام این طرح آغاز کرده‌ایم.

ربیعی در ادامه درباره جزئیات طرح مسکن امید کارگران گفت: این طرح در چند بخش دنبال می‌شود که یکی از آنها مسکن کارگری و دیگری مسکن معلولان است.در مرحله اول بحث مسکن معلولان را آغاز کرده‌ایم. با توجه به اینکه مشکلات خانواده‌های معلول بسیار زیاد است تاکنون هشت‌هزار و 550 خانوار دارای بیش از دو معلول را شناسایی کرده‌ایم. با همکاری بنیاد مسکن، بنیاد مستضعفان و وزارت راه و شهرسازی قصد داریم طی چند سال آینده تمام این افراد صاحبخانه شوند.

وزیرتعاون،کار و رفاه اجتماعی به واگذاری دوهزار مسکن در روستاهای کشور برای معلولان به‌همت بنیاد مسکن، بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) و وزارت مسکن خبر داد و گفت: اعتباراتی برای این بخش پیش‌بینی شده است که بخشی از این اعتبار در بخش معلولان است و مقرر شده 15 میلیون تومان توسط بنیاد مسکن، 6 میلیون تومان وزارت کار، دو میلیون تومان وزارت ورزش و 30 میلیون تومان اعتبار بانکی با بهره اندک و واگذاری زمین از سوی زمین و مسکن برای صاحبخانه شدن خانواده‌های دارای معلول و تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد در نظر گرفته شود.

* مسکن اجتماعی در بهمن ماه93 باید نهایی می شد

بعد از آن نیز،حامد مظاهریان،  معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در بهمن ماه 93وعده داده بود این طرح تا یکی دو هفته آینده نهایی می شود اما این طرح هنوز نهایی نشده است.

وی پیش‌تر با بیان این‌که در طرح مسکن اجتماعی 100 تا 300 هزار واحد مسکن ساخته خواهد شد، گفته بود: مسکن اجتماعی برای 2 دهک پایین جامعه است و امیدواریم بتوانیم سال آینده آن را عملیاتی کنیم. این طرح برای افرادی است که هیچ آورده‌ای نداشته، حتی امکان تهیه وثیقه جهت اخذ تسهیلات را ندارند، اصطلاحاً می‌گویند بانک پذیر هم نیستند. طبقه مستضعفی که دولت ناگزیر است با دخالت مستقیم نقش اصلی را در تأمین مسکن آنها ایفا کند.

* تصویب نهایی مسکن اجتماعی طی نشده

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در فروردین ماه 94 نیز با بیان این‌که هنوز مراحل تصویب نهایی سیاست‌های اجتماعی مسکن طی نشده،گفت:سیاست‌های اجتماعی تأمین مسکن گروه‌های کم‌درآمد باید در اختیار بنیاد مسکن به‌عنوان نهادی باشد که بر اساس فرمان حضرت امام خمینی (ره) تاسیس شد.

وی تأکید کرد: سیاست‌های اجتماعی برای تأمین مسکن گروه‌های کم‌درآمد باید در اختیار بنیاد مسکن باشد به‌عنوان نهادی که بر اساس فرمان حضرت امام خمینی (ره) تاسیس شد. در واقع اصلی‌ترین انگیزه امام راحل همین تامین مسکن گروه‌های کم‌درآمد جامعه بود. گروه‌های دیگری مانند سازمان تامین اجتماعی، کمیته امام و ... در این بخش فعل هستند اما به نظرم بنیاد مسکن باید هماهنگ‌کننده سیاست‌های اجتماعی بخش مسکن باشد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که باید از بنیاد مسکن حمایت کنیم نه این‌که در بحش تامین مسکن گروه‌های کم‌درآمد دخالت کنیم، گفت: سال گذشته برنامه‌های مفصلی را در این زمینه با بنیاد و وزارت رفاه داشتیم. مراحل تصویب نهایی طی نشده است که بخواهم آنرا اعلام نهایی کنم ولی این سیاستی است که آنرا تعقیب می‌کنیم و امیدواریم به زودی آنرا به تصویب هیات دولت برسانیم تا بتوانیم حرف روشنی در این‌باره گفته شود.

آخوندی با بیان این‌که سازمان تامین اجتماعی و کمیته امام مقداری ساخت و ساز انجام می‌دهند، افزود: باز گروه‌هایی می‌مانند که نه تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی، نه بهزیستی و نه کمیته امام که بنیاد مسکن مستقیما این‌ها را تعهد می‌کند. ضمن آن‌که بنیاد مسکن هماهنگ کننده بخش‌ها و دستگاه‌هاست و نظر وزارت راه و شهرسازی این است که سیاست‌های اجتماعی بخش مسکن توسط بنیاد مسکن هماهنگ شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا مشخص شده چه میزان مسکن در قالب این طرح ساخته خواهد شد، افزود:‌ عدد مربوط به ساخت مسکن هنوز نهایی نشده و مذاکرات در این رابطه با وزارت تعاون در حال انجام است.

* اجرای مسکن اجتماعی از سال جاری

 تا اینجای ماجرا تمام موارد از مسکن امید در حد طرح و برنامه بیان شد و تمام وعده ها برای اجرا به سال94 موکول شد. اما در 17 فروردین 94 باز هم به جای اینکه کاری برای اقشار مشمول این طرح انجام شود باز هم مسئولان به دادن وعده ادامه دادند.

سید تقی نوربخش،مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی اعلام کرد: برای بازنشستگان تأمین اجتماعی با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت مسکن، مسکن امید ساخته خواهد شد.

همچنین علی ربیعی،‌وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در روزهای سال گذشته گفت: طرح مسکن اجتماعی از سال آینده با مشارکت این وزارتخانه و وزارت راه و شهرسازی اجرایی می شود.

 به گزارش تسنیم، خلاصه ماجرا، اینکه فرقی ندارد اسم این طرح خانه دار شدن مسکن اجتماعی باشد یا مسکن امید. مهم این است که تعداد زیادی از کارگران به وعده وزیر در اردیبهشت سال گذشته دلخوش کرده و اکنون منتظر به نتیجه رسیدن آن هستند. اینکه هر روز هر کدام از مسئولان با ادبیاتی متفاوت وعده های خود را بیان می کنند برای این قشر دردی از درد مستأجری دعوا نمی‌کند. به نظر می‌رسد یکسال زمان برای مسئولان کافی است تا برنامه ریزی لازم برای اجرای این طرح ملی صورت گیرد. علت تعلل در اجرای مسکن امید یا اجتماعی کجاست؟

 انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه