چهارمین نمایشگاه تخصصی گل‌وگیاه در اصفهان افتتاح شد


چهارمین نمایشگاه تخصصی گل‌وگیاه در اصفهان افتتاح شد

خبرگزاری تسنیم: چهارمین نمایشگاه تخصصی گل‌وگیاه، گیاهان دارویی و ماهیان تزیینی در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی پل شهرستان اصفهان افتتاح شد، این نمایشگاه از تاریخ ۲۴ تا ۲۸ فروردین از ساعات ۱۵ تا ۲۲ میزبان علاقه‌مندان است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، حسین زینلی عصر امروز در افتتاحیه چهارمین نمایشگاه تخصصی گل‌و‌گیاه، گیاهان دارویی و ماهیان تزیینی در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی پل شهرستان اظهار داشت: اصفهان به عنوان نخستین انتقال‌دهنده دانش فنی گیاهان دارویی به استان‌های دیگر در کشور است.

وی افزود: با توجه به خشکسالی‌های اخیر، گیاهان دارویی مورد توجه بیشتری قرار گرفته و به جرات می‌توان گفت ارزش افزوده گیاهان دارویی در یک هکتار 10 برابر گندم است، گیاهان دارویی را می‌توان در یک واحد با سطح کم نیز راه‌اندازی کرده تا امرارومعاش یک خانواده را تامین کند.

رئیس انجمن گیاهان دارویی با اشاره به افزایش تمایل مردم به مصرف این نوع گیاهان تصریح کرد: در این راستا همکاری عطارها و طب سنتی با صداوسیما سبب ترویج این مهم شده است.

وی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌کنیم در سال 2050 میلادی سهم تجارت خارجی گیاهان دارویی در حدود 50 تریلیون باشد، باید به این نوع گیاهان توجه بیشتری شود، گیاهان دارویی به دلیل فعالیت زیاد، نیاز به افراد زیادی نیز داشته و اگر برای گندم دو نفر نیاز باشد برای گیاهان دارویی حدود 10 نفر نیاز بوده که این امر در اشتغال‌زایی بسیار مهم است.

بیشترین صادرات گیاهان دارویی، کتیرا بوده است

محمدحسین شاملی مدیرکل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با بیان اینکه از تعداد 2 هزار گونه گیاهی بیش از 300 نوع در 9 میلیون و 600 هزار هکتار منابع طبیعی شناسایی شده است، 45 گونه به دلیل بازار بهره‌برداری برای مصارف خوراکی، دارویی و غیره برداشت شده و به آنها محصولات جنگل و مرتع گفته شده و آویشن، سماغ، بادام کوهی، زیره سیاه کوهی، ریواس و کنگر از جمله این محصولات بوده که بیشتر مصرف محلی دارد.

وی با اشاره به تولیدات محصولات فرعی ( گیاهان دارویی صنعتی) افزود: سالیانه حدود 2 هزار و 844 تن محصولات فرعی به ارزش 163 میلیارد ریال تولید و سبب اشتغال‌زایی 643 نفر روز شده است.

مدیرکل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با بیان اینکه از سال 84 تاکنون بیش از 400 هکتار کشت گیاهان دارویی داشته‌ایم، تصریح کرد: برنامه پیشنهادی 6 ساله برای کشت گیاهان دارویی شامل 3 هزار هکتار موسیر، 15 هزار هکتار باریجه، 6 هزار هکتار کرفس و غیره مدنظر این اداره است.

وی با بیان اینکه تحریم‌ها سبب کاهش صادرات گیاهان دارویی در سال گذشته شده است، خاطرنشان کرد: عمده صادرات ما کتیرا بوده که در سال گذشته کاهش چشمگیر صادرات را دشته و در سال 92 بیش از 50 تن کتیرا به کشورهای خارجی صادر شد، کشور هند در بخش صادرات گیاهان دارویی به جز زعفران با صادرات نفتی کشور ما برابری می‌کند.

56 میلیون قطعه ماهی تزیینی در استان تولید شده است

محمدرضا عباسی مدیر شیلات و امور آبزیان استان اصفهان در این افتتاحیه اظهار دشات: شیلات استان علاوه بر تولید آبزیان خوراکی، آبزیان تزیینی نیز تولید کرده و تولید آبزیان خوراکی به عنوان یک غذای سلامتی مطرح است.

وی افزود: به غیر از آبزیان بیش از 56 میلیون قطعه ماهیان تزیینی در استان تولید شده که به نسبت تولید 150 میلیونی کشور، اصفهان رتبه نخست کشوری در این زمینه و یک سوم تولید کشور را به خود اختصاص داده است، شهرستان‌های کاشان، نجف‌آباد و اصفهان نیز رتبه‌های برتر استان در این زمینه هستند.

مدیر شیلات و امور آبزیان استان اصفهان خاطرنشان کرد: با درآمد خوب و مصرف آب کم می‌توان در این زمینه اشتغال‌زایی کرده و بر سلامت و روان  جامعه نیز تاثیر مثبتی گذاشت، استخرهای ذخیره‌سازی بسیاری در استان وجود داشته که فرصت خوبی برای فعالیت در این زمینه است.

500 گونه چمن مقاوم در ایستگاه تحقیقاتی محودآباد نجف‌آباد وجود دارد

احمد سلیمانی‌پور مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان اظهار داشت: سازمان پارک‌ها و فضای سبز برای اینکه پویا باشد نیاز به یک مجموعه علمی تحقیقاتی داشته، در این راستا مشکلات به وجود آمده در شورای پژوهشی سازمان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی پیرامون ایستگاه تحقیقاتی محمودآباد نجف‌آباد افزود: گیاهان مرتعی و منابع طبیعی در این ایستگاه به مساحت 120 هکتار وجود داشته و 500 گونه چمن مقاوم که در خاورمیانه نمونه بوده و از این تعداد 3 گونه چمن مقاوم به کم‌آبی و شوری، بیش از 300 گونه گل داوودی و 250 گونه گل رز با رنگ‌بندی متفاوت و 160 گونه درخت و درختچه در این ایستگاه وجود دارد.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان افزود: گیاهان و مراتعی که در بیابان به خوی خود رشد می‌کنند بسیار مقاوم و زیبا بوده، در این راستا طرحی را برای شناسایی این نوع گیاهان در دستور کار قرار داده تا در آینده به تولید رسانده و این کار مهم را تحویل بخش خصوصی دهیم.

به گزارش تسنیم این نمایشگاه در قالب 134 مشارکت‌کننده و با حضور استان‌های تهران، مرکزی، فارس، گیلان و مازندران در 8 هزار و 500 متر فضای نمایشگاهی و در قالب سه سالن برگزار شده و از کارهای ویژه این دوره، اختصاص دادن ساعات ویژه برای بازدید متخصصین این عرصه است، در پایان این دوره نیز بهترین‌ها معرفی می‌شوند.

انتهای پیام/ ر

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon