فعالیت ۸۰درصدی کارگران افغان در واحدهای تولیدی؛ بازار در قبضه چرم چینی

فعالیت 80درصدی کارگران افغان در واحدهای تولیدی؛ بازار در قبضه چرم چینی

خبرگزاری تسنیم: رئیس انجمن صنایع چرم ایران با بیان اینکه ۸۰ درصد کارگران مو زدایی در واحد‌های تولیدی چرم افغانی هستند گفت:به دلیل وجود هزینه‌های بالای زندگی،کارگران ایرانی تمایلی به کار کردن در واحد‌های تولیدی چرم ندارند.

حسن زاده دلیر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، درباره اینکه تمایل مردم به خرید کالای غیر ایرانی بیشتر است گفت: فراگیری چرم مصنوعی در بازار به دلیل تفاوت قیمت با چرم طبیعی، بسیار زیاد است.

 وی با اشاره به اینکه بیش از 70 درصد چرم مصنوعی که در بازار عرضه می‌شود وارداتی چین است بیان کرد:  این فرهنگ سازی هنوز صورت نگرفته است که مصرف کالای وارداتی به معنی بیکاری جوانان ایرانی است و علاوه بر ان چرم مصنوعی چه آسیب‌هایی را می‌تواند به مردم وارد کند.

رئیس انجمن صنایع چرم ایران با بیان این‌که چین فعالیت زیادی در حوزه تولید کیف و کفش دارد، اظهار کرد: به دلیل نیروی فعال، چین می‌تواند در عرض یک روز یک نمونه کفش تولید کند در حالی که در ایران تعمیر یک کیف چند روز طول می‌کشد.

وی در پاسخ به اینکه چرا قیمت مصوبی برای تولید چرم ایرانی در کشور وجود ندارد گفت: چرم ایرانی بسته به نوع کیفیت و هزینه‌هایی که صرف آن می‌شود قیمت متفاوتی دارد.دولت باید برنامه ای را تدوین کند تا مصرف کننده بتواند کالای مرغوب و غیر مرغوب را شناسایی کند و گرنه با قیمت های متفاوت مواجه می‌شود.

 حسن زاده دلیرادامه داد: این‌که گفته می‌شود اگر آتش فندک به چرمی بخورد و آتش نگیرد آن چرم طبیعی است کاملاً اشتباه است.چرم از الیاف تشکیل شده و قابل اشتعال است ولی اگر آتش نگرفت به دلیل این است که چرم مصنوعی را با مواد نسوز ترکیب کردند و همین مساله موجب آتش نگرفتن پارچه شده است.

وی با تأکید بر اینکه80 درصد کارگران مو زدایی در واحد‌های تولیدی چرم افغانی هستند تصریح کرد:به دلیل وجود هزینه‌های بالای زندگی کارگران ایرانی تمایلی به کار کردن در واحد‌های تولیدی چرم ندارند و این در حالی است که تا 30 سال پیش کارگران ایرانی فعال بودند. انتظار کارگران ایرانی درآمد بالاتر است. اما متأسفانه واحدهای تولید چرم توان حقوق بیشتر از حد معمول را ندارند. در حال حاضر400 کارخانه تولید چرم در ایران مشغول فعالیت هستند که به راحتی می توان گفت هیچ کدام از آنها با ظرفیت کامل مشغول فعالیت نیستند.

رئیس انجمن صنایع چرم ایران با بیان اینکه واحدهای زیر زمینی چرم راحت شناسایی می‌شوند افزود: از آنجاکه چرم ایران یک محصول باکیفیت است واحد‌های زیرزمینی خیلی نمی‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند. تعدادی واحد در این زمینه وجود دارند که با سو‌ءاستفاده‌ از مارک‌های ایرانی تقلب می‌کنند. اما عمر آنها خیلی طول نمی‌کشد چرا که شرط اول چرم، کیفیت آن است و اگر مصرف‌کننده چرم را با قیمت پایین خریداری کند اما کیفیت لازم را نداشته و به نام یک برند مخصوص باشد، به زودی تقلب آن آشکار می‌شود.

 وی با بیان اینکه مشکل نقدینگی و سرمایه در گردش گریبان‌گیر صنعت چرم است تصریح کرد:سود بانکی در ایران بالاست و همین مسئله باعث افزایش قیمت کالا شده است. در صورتی که مشکل سرمایه در گردش حل شود واحدها با ظرفیت بیشتری فعالیت و علاوه بر رونق اشتغال ، تولید ملی بهتر حمایت خواهد شد.

 انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه