تغییرات در نمایشگاه‌های کتاب استانی؛ از دوسالانه شدن برگزاری تا حضور کتابفروشی‌های استانی


تغییرات در نمایشگاه‌های کتاب استانی؛ از دوسالانه شدن برگزاری تا حضور کتابفروشی‌های استانی

خبرگزاری تسنیم: مدیرعامل مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی از برنامه وزارت ارشاد برای تغییرات در نمایشگاه‌های استانی در سال جدید خبر داد و گفت:‌ قرار است برگزاری نمایشگاه کتاب در برخی استان‌ها دوساله شده و زمینه حضور کتابفروشی‌های استانی نیز فراهم شود.

امیرمسعود شهرام‌نیا، رئیس موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم‌، درباره انتقادات نسبت به نمایشگاه‌های استانی کتاب گفت:‌ برنامه برگزاری نمایشگاه‌های استانی کتاب به این شکل است که در استان‌های مختلف به ادارات ارشاد پیشنهاد می‌دهیم و آن‌ها مقدمات برگزاری نمایشگاه‌های استانی را فراهم می‌کنند،‌ طبیعی است که نمایشگاه‌های استانی موافقان و مخالفانی داشته باشد.

وی ادامه داد:‌ اما برای سال جدید و برگزاری نمایشگاه‌های استانی کتاب برنامه ویژه‌ای خواهیم داشت و قرار است تغییراتی در جهت رفع نواقص احتمالی ایجاد شود،‌ برای نمونه شخص معاون فرهنگی ارشاد معتقد است  ما به جای اینکه اصرار داشته باشیم، در همه استان‌ها سالی یکبار نمایشگاه کتاب داشته باشیم، برخی استان‌ها دو سال یک‌بار برگزار شود‌ تا به محتوا و غنای نمایشگاه افزوده شود.

شهرام‌نیا تصریح  کرد:‌ با این شکل  دغدغه‌هایی که ناشران در مورد تقویت کتابفروشی‌های استانی دارند‌، تا اندازه‌ای رفع خواهد شد؛ البته هنوز آمار دفیق نمایشگاه‌های استانی سال 94 مشخص نیست،‌ زیرا خردادماه آغاز شده و اوج  آن در مهر،‌ آبان و آذرماه است. سال 93 فشار تخفیف اجباری روی ناشران در نمایشگاه‌های استانی حذف شد و شرایطی برای حضور حداکثری ناشران به وجود آمد،‌ تا هم کتاب‌های بیشتری بیاورند و هم فروش متمرکز شود؛ بنابراین نمایشگاه غنی‌تر از دوره‌های گذشته شد.

وی افزود:‌ امسال نیز همین سیاست را دنبال خواهیم کرد. تمهیداتی اندیشیده‌ایم تا کتاب‌فروشی‌های استانی امکان حضور داشته باشند تا آسیب‌های احتمالی کمتری متوجه آنها شود. همچنین شرایط اطلاع رسانی و تبلیغ را نیز گسترده‌تر خواهیم کرد،‌ زیرا نمایشگاه‌های استانی نیاز به فضای تبلیغ و حمایتی بیشتری دارند.

پیش از این، تسنیم در گزارشی با عنوان «برگزاری نمایشگاه‌های استانی کتاب خوب است یا بد؟» به بررسی نظرات موافقان و مخالفان برگزاری نمایشگاه‌های کتاب در استان‌های مختلف طی 22 سال گذشته پرداخته بود،‌ برآیند نظرات ناشران موافق و مخالف این بود که نمایشگاه‌های استانی کتاب فرصتی در عرصه نشر است که با جهت‌دهی و تنظیم آن به سمت جذب حداکثری مزایا می‌توان از ظرفیت‌های بیشتر آن در جهت جبران نواقصی که سیستم معیوب توزیع در کشور ما دارد‌، بهره گرفت.

برخی از کارشناسان معتقداند تجربه حضور ناشران در نمایشگاه‌های استانی نشان داده که علاوه بر چرخش اقتصاد نشر در درازمدت، این نمایشگاه‌ها موجب شده تا هم دسترسی مخاطبان به کتاب‌ها در تمام نقاط کشور مهیا شود و هم با وجود تخفیف‌های 20 تا 40 درصدی بهره‌وری اقتصادی ناشران بیشتر شود.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران