بانک صادرات ایران به بهانه‌ای غیر از هسته‌ای تحریم شده است

بانک صادرات ایران به بهانه‌ای غیر از هسته‌ای تحریم شده است

خبرگزاری تسنیم: بانک صادرات ایران به بهانه ای غیر از مسائل هسته ای توسط آمریکا تحریم شده است اما تحریم بانک ملت ایران توسط این کشور صرفا مرتبط با مسائل هسته ای است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از عیار آنلاین، مفهوم «تحریم‌های مرتبط با موضوع هسته‌ای» از مفاهیم مبهم و معماگونه‌ای است که از توافق ژنو وارد ادبیات مذاکرات هسته‌ای ایران با 5+1 شد. به نظر می‌رسد در نظر تیم مذاکره کننده ایرانی برداشتی از مفهوم «تحریم‌های مرتبط با موضوع هسته‌ای» وجود دارد که تقریبا متناظر با تمام تحریم‌های اعمال شده علیه ایران در مدت تشدید شدن پرونده هسته‌ای ایران است.

 در این یادداشت به تحریم بانک‌های عامل (بانک صادرات و ملت) پرداخته می‌شود.

بانک صادرات

آمریکا

بانک صادرات ایران در 3 آبان 1386 همزمان با بانک ملی از سوی آمریکا تحریم شد. اما دلایلی که برای تحریم بانک صادرات بیان شده است با دلایل تحریم بانک ملی متفاوت است و مبنای قانونی تحریم بانک صادرات دستور اجرایی شماره 13224[1] است. این دستور اجرایی با هدف بلوکه کردن دارایی‌های گروه‌های تروریستی در مهر ماه 1380 صادر شده است.

در فکت شیت منتشر شده از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا بیان شده است که «بانک صادرات ایران به عنوان یک تامین کننده مالی تروریست‌ها شناخته شده است»[2]. در ادامه تاکید می‌شود که بانک صادرات و شعبات خارجی این بانک کانال تامین مالی گروه‌های جهادی مانند حزب الله لبنان، حماس، جهاد اسلامی است.

 متن تحریم بانک صادرات - امریکا

اتحادیه اروپا

بانک صادرات در مرداد 1389 توسط اتحادیه اروپا در مصوبه 668/2010[3] تحریم شد. در بیان دلایل تحریم بانک  صادرات به دولتی بودن بانک، پشتیبانی از افراد و نهادهای درگیر در فعالیت‌های موشکی و هسته‌ای ایران و بازکردن  اعتبارات اسنادی برای آنها؛ اشاره شده است.

 تحریم بانک صادرات - اتحادیه اروپا

شورای امنیت سازمان ملل

بانک صادرات در قطعنامه 1803 که 13 اسفند 1386 صادر شد، تحریم شد. در این قطعنامه از تمامی دولت‌های عضو سازمان ملل خواسته شده است که مراقبت همکاری‌های مالی خود با بانک ملی و صادرات ایران باشند. این مراقبت به دلیل دوری از درگیر شدن در فعالیت‌های هسته‌ای و مواردی است که در قطعنامه 1737 شرح داده شده است.

تحریم بانک صادرات - شورای امنیت 1

جدول تحریم بانک صادرات

بانک ملت

آمریکا

بانک ملت همزمان با بانک‌های ملی و صادرات در 6 آبان 1386 از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم شد. استناد قانونی تحریم بانک ملت دستور اجرایی شماره 13382 و قطعنامه‌های 1737 و 1747 سازمان ملل است. وزارت خزانه‌داری آمریکا دلیل اصلی تحریم بانک ملت را ارایه خدمات مالی به سازمان انرژی اتمی و کارخانه انرژی نوین بیان کرده است.[4] می‌توان گفت که تحریم‌ بانک ملت از سوی آمریکا صرفا برای موضوع هسته‌ای بوده است. هر چند استناد به دستور اجرایی 13382 در این نتیجه ایجاد تردید می‌کند. این دستور اجرایی برای مقابله با اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی (WMD) است.

تحریم بانک ملت- امریکا

اتحادیه اروپا

بانک ملت در مرداد 1389 مانند چند بانک دیگر از سوی اتحادیه اروپا تحریم می‌شود. مصوبه 668/2010 اتحادیه اروپا این بانک را تحریم می‌کند.[5] در بیان دلایل تحریم، دولتی بودن، پشتیبانی و تامین مالی نهادها و موسسات فعال در موضوع هسته‌ای و موشکی ایران، پشتیبانی از نهادهای تحریم شده از سوی اروپا وسازمان ملل بیان شده است.

در نتیجه دلیل تحریم بانک ملت صرفا هسته‌ای نیست.

تحریم بانک ملت - اتحادیه اروپا

بانک ملت از سوی سازمان ملل تحریم نشده است و تنها یکی از بانک‌های تحت کنترل آن در قطعنامه 1929 تحریم شده است.

جدول تحریم بانک ملت

_________________________________________________________________________

[1] – http://www.state.gov/j/ct/rls/other/des/122570.htm

[2]http://www.treasury.gov/press-center/press-releases/Pages/hp644.aspx

The Treasury Department also designated the IRGC-Qods Force (IRGC-QF) under E.O. 13224 for providing material support to the Taliban and other terrorist organizations, and Iran’s state-owned Bank Saderat as a terrorist financier.

[3] – http://www.iranwatch.org/sites/default/files/eu-council-sanctions-072610.pdf

[4] – http://www.treasury.gov/press-center/press-releases/Pages/hp644.aspx

[5]- http://www.iranwatch.org/sites/default/files/eu-council-sanctions-072610.pdf

 
انتهای پیام/

 

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه