مدیرکل اتباع خارجی: افکار عمومی بداند، مهاجرین افغانستانی عمدتا صالح هستند


مدیرکل اتباع خارجی: افکار عمومی بداند، مهاجرین افغانستانی عمدتا صالح هستند

خبرگزاری تسنیم: احمد محمدی‌فر مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور گفت: افکار عمومی ما باید بدانند که اتباع خارجی افغانستانی عمدتا افراد صالحی هستند و اتباعی که دچار جرم می‌شوند تعدادشان بسیار محدود بوده و اغلب از اتباع غیرمجاز هستند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، صبح امروز نشست خبری احمد محمدی‌فر مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور  با موضوع طرح آمایش پناهندگان در محل اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور با حضور خبرنگاران و معاونین این اداره کل برگزار شد. 

محمدی‌فر در ابتدای این جلسه با اشاره به برخی از اقدامات انجام شده در حوزه اتباع و مهاجرین خارجی گفت: در کشور ما در حال حاضر حدود یک و نیم میلیون نفر از اتباع افغانستانی به شکل قانونمند در قالب پناهنده یا اقامت موقت حضور داشته و به کار اشتغال و زندگی می‌پردازند. حدود 360 هزار نفر دانش‌آموز نیز از بین اتباع افغانستانی در حال تحصیل هستند و از خدمات و مزایای تحصیلی و در پاره‌ای از موارد از خدمات بیشتری نیز بهره‌مند شده‌اند. 

وی با اشاره به اینکه ما حدود 12 هزار دانشجو نیز از این اتباع را تحت پوشش تحصیلی قرار داده‌ایم گفت: تاکنون حدود 17 هزار نفر از دانشجویان تبعه فارغ‌التحصیل شد‌ه‌اند و این در حالی است که 12 هزار نفر از طلاب افغانستانی نیز در حوزه‌های علمیه و دینی تحت پوشش جامعه المصطفی در حال تحصیل هستند.

مدیر کل اتباع و مهاجرین خارجی وزارت امور خارجه ادامه داد: برای حدود 360 هزار نفر از اتباع افغانستانی مجوز و کارت اشتغال صادر شده که با مجوزهای صادر شده در وزارت کار اجازه فعالیت و اشتغال دارند. این در حالی است که از سال 1390 تعداد قابل توجهی از اتباع غیرمجاز دستگیر و از مرزها طرد شده‌اند. بخشی از پناهندگان نیز در 29 اردوگاه و مهمان‌شهر مهاجران در 13 استان مستقر شده و تحت حمایت جمهوری اسلامی هستند. حدود 220 هزار نفر از اقشار آسیب‌پذیر نیز تحت حمایت‌های ویژه قرار گرفته‌اند. با توجه به روندی که در مورد افراد غیرمجازی که به کشور وارد شده‌اند صورت گرفته است از سال 1389 ساماندهی‌ها آغاز شده و حدود 270 هزار کارت آمایش که نشان دهنده حضور مجاز آنهاست در قالب 50 هزار خانواده تحویل مهاجرین شده است که علاوه بر آن 47 هزار خانواده نیز در قالب گذرنامه و روادید وارد کشور شده‌اند.

محمدی‌فر تصریح کرد: ما از تاریخ 13 اردیبهشت 94 مرحله دهم تحویل کارتهای آمایش پناهندگان افغانی را شروع می‌کنیم و این کارتها در اختیار کسانی قرار خواهد گرفت که به شکل قانونی در ایران حضور دارند. لازم است تاکید کنم که این کارتها مخصوص آنهایی است که به شکل قانونی در ایران حضور دارند. اما برای آنهایی که به شکل غیرمجاز در ایران حضور پیدا کرده‌اند برنامه‌ها و اقداماتی را در دو حوزه داریم که با هماهنگی دولت افغانستان انجام می‌شود. 

وی ادامه داد: حوزه اول برخورد با مهاجرین و اتباع غیرمجاز است که آنها را از راه‌های قانونی به کشور افغانستان انتقال می‌دهیم و حوزه دوم مربوط به صاحبان مشاغلی است که اتباع غیرمجاز را به کار گرفته‌اند. امسال با اینگونه افراد برخورد خواهیم کرد چرا که اقدامات غیرقانونی را انجام داده‌اند. بهتر است که آنها قبل از اینکه دچار آسیب و ضرر به دلیل رعایت نکردن قانون بشوند از به کارگیری اتباع غیرقانونی جلوگیری کنند. چرا که ما هر سال حدودا 300 هزار نفر از اتباع افغانستانی که توسط نیروی انتظامی دستگیر شده‌اند را طرد می‌کنیم. 

محمدی‌فر در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری گفت: آن دسته از اتباع افغانستانی که کارت آمایش می‌گیرند مجوز اشتغال و حضور قانونی در کشور را خواهند داشت. ما به دنبال آن هستیم که از ورودهای غیرمجاز و فعالیت گروه‌های قاچاق و باندهای قاچاق انسان با هماهنگی دولت افغانستان جلوگیری کنیم. 

مدیر کل اتباع و مهاجرین خارجی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری گفت: براساس قانون در 14 استان مجوز حضور اتباع افغانستانی به شکل قانونمند وجود دارد و حضور اتباع غیرمجاز در همه نقاط کشور غیرقانونی است. اتباع مجاز نیز صرفا می‌توانند در 14 استان کشور حضور داشته باشند حتی اگر در استان دیگری حضور پیدا کنند کار آنها غیرقانونی است. 

محمدی‌فر افزود: مجموع اتباع قانونی که از تمام کشورها در ایران حضور دارند یک رقم شناور است چرا که اتباع برخی دیگر از کشورها به جز کشور افغانستان بیشتر در قالب پروژه‌ها و طرح‌های عمرانی در ایران حضور دارند و جمعیت شناور آنها حدود 500 هزار نفر است که با مجموع جمعیت اتباع قانونی افغانستان حدود 2 میلیون اتباع قانونی در کشور وجود دارد. براساس پیش‌بینی‌های ما که عدد دقیقی هم نمی‌تـوان از آن به دست آورد حدود یک میلیون نفر از اتباع غیرمجاز در کشور حضور دارند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه طبق اصول قانون اساسی آموزش کودکان پناهنده در ایران رایگان است اما متاسفانه در سالهای اخیر این مسئله کمی مورد غفلت واقع شده است و برنامه اداره اتباع امسال برای تحقق این امر در سال جاری را خواستار شده بود، گفت: در مورد دانش‌آموزان افغانستانی می‌توان گفت که شرایط آنها مشابه دانش‌آموزان ایرانی است و حتی می‌توان گفت که برای آنها تسهیلات بیشتری ایجاد شده و برخی از آن افراد نیز از پرداخت هرگونه شهریه معاف هستند. اما کمک‌های تحصیلی که در ایران برای اتباع در نظر گرفته شده است همان شرایط اتباع ایرانی است. حتی در مسئله خدمات شهری بحث کار و عوارض نیز این مسائل دقت شده است. 

وی افزود: وزارت آموزش و پرورش بحث کمک هزینه‌های تحصیلی را در نظر گرفته است که در برخی از مدارس وجوهی برای کمک به آن مدرسه ازخانواده‌ها دریافت می‌شود که براساس مصوبات بسیاری از مهاجرین از پرداخت آن معاف هستند و برخی هم که دچار بیماریهای خاص هستند یا زنان سرپرست خانوار نیز از پرداخت این نوع مبالغ معاف هستند. ضمن اینکه آمار آموزش و پرورش می‌گوید که هزینه تحصیل هر دانش‌آموز حدود یک میلیون و 800 هزار تومان است که کمک هزینه‌ها در حد یک دهم آن هزینه را پرداخت می‌کند. 

مدیر کل اداره اتباع در ادامه این نشست درباره مسئله ازدواج و مسئولیت پس از آن در رابطه با اتباع خارجی گفت: یکی از بحث‌ها و مشکلات ما بحث ازدواج اتباع خارجی با زنان ایرانی است که در این راه فرآیند قانونی وجود دارد و اعمال حمایت‌هایی صورت می‌گیرد تا اینکه به خانواده‌ها این اطمینان را بدهد که آن فرد صلاحیت اخلاقی و توانایی اداره خانواده را دارد یا خیر که برخی دستگاه‌ها مانند نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات، اداره اتباع استانها و ... متولی آن هستند که به خانواده‌ها اطلاعاتی را که برای ازدواج نیاز دارند را می‌دهند تا آنها از وضعیت آن فرد اطمینان پیدا کنند. خانواده‌ها می‌توانند برای کسب اطلاع از وضعیت فردی که درخواست ازدواج با یک خانواده ایرانی را داده است به ادارات کل اتباع و امور مهاجرین استانداری کل کشور در هر استان مراجعه کنند.

محمدی‌فر ادامه داد: ما تاکنون 1160 مجوز ازدواج صادر کردیم و این مجوزها اطمینان را به خانواده‌ها بخشیده است و حدود 773 فقره ازدواج هم در خارج از کشور صورت گرفته است. نکته دیگر آن است که برخی از تبعه‌های خارجی تصور می‌کنند که با ازدواج با یک ایرانی می‌توانند تابعیت ایرانی بگیرند که باید به آنها گفت که ازدواج موجب تابعیت نمی‌شود و حتی براساس یک فرآیند طولانی مدت و حتی فرزندآوری نیز برای آنها تابعیت به دست نمی‌آید. فرزندان آنها بعد از 18 سالگی می‌توانند درخواست تابعیت کشورمان را بدهند تا به درخواست‌شان رسیدگی و تابعیت ایرانی بگیرند. 

وی ادامه داد: معمولا ازدواج‌های خارج از روال قانونی بین افراد غیرمجاز وجود دارد البته این ازدواج‌ها شرعی است اما از نظر قانونی اشکال دارد. تبعه غیرمجاز حتی اگر زن ایرانی داشته و دستگیر شود اعمال قانون شده و اخراج می‌شود. اینگونه ازدواج‌ها اگر با دقت لازم صورت نگیرد مشکلات فراوان و تبعات بسیار بدی را می‌تواند برجای بگذارد حتی این خانواده‌ها در ثبت‌نام کودکانشان در مدارس نیز مشکلاتی را در آینده خواهند داشت چرا که حضور و ثبت قانونی و حضور آنها برای ثبت‌نام کودکانشان در مدارس الزامی است. 

مدیر کل اداره اتباع در پاسخ به سوال دیگری با محوریت کار و بیمه مهاجرین و اتباع خارجی و مشکلات این حوزه نیز گفت: بحث اشتغال خارجیان در ایران تابع قانون کار است. البته تبعه خارجی که  اقامت ایران داشته باشد با اعمال برخی محدودیت‌ها می‌تواند در مشاغل دیگری نیز به جز مشاغل آزاد حضور داشته باشد. 

وی در مورد بیمه مهاجرین نیز گفت: امسال در مورد بیمه بحث‌های خوبی صورت گرفته و این مسئله در حال هماهنگی و تفاهم نهایی با وزارت بهداشت است که اینگونه افراد را مانند اتباع ایرانی تحت پوشش بیمه سلامت قرار می‌دهد.  یکی از ملزومات اشتغال، بیمه حوادث است و اگر کار در یک چارچوب قانونمند باشد کارفرما باید افراد تحت اشتغال خود را تحت بیمه حوادث قرار دهد. 

محمدی‌فر در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر تعطیلی مدارسی که توسط اتباع افغانستانی ایجاد شده است گفت: هر مدرسه‌ای در جمهوری اسلامی که تحت ضوابط آموزش و پرورش فعالیت کند مجاز به ادامه کار است و ضمن تعطیل نشدن باید که حضور داشته باشد و همین‌طور نیز از آنها حمایت خواهد شد. ساماندهی قدم بسیار خوبی بوده تا ما بتوانیم با مهاجرین غیرقانونی برخورد قانونی داشته باشیم. دولت افغانستان نیز اعلام آمادگی کرده و آنها هم بر حضور قانونمند این اتباع در کشور ما تاکید کردند و تاکید دارند که بازگشت این اتباع به کشور آنها بسیار مهم است تا آنها نیز بتوانند در آبادسازی کشورشان شریک باشند. 

وی افزود: در این بین سازمان‌های بین‌المللی و جمهوری اسلامی ایران نیز اعلام آمادگی کرده‌اند که زمینه‌های بازگشت عزتمندانه افغانستانی‌ها را به کشورشان را فراهم کنند و همین طور با توجه به آمار فارغ‌التحصیلانی که به وجود آمده این افراد بتوانند در کشورشان منشاء‌ خیر باشند. ما قدم‌های رو به جلویی داشتیم و این امکان فراهم شده که نظارت‌های ما سازمان‌مند شود. 

مدیر کل اداره اتباع و امور مهاجرین وزارت خارجه با اشاره به اینکه از سال 89 تا پایان سال 93 ما قریب به 3 میلیون از اتباع غیرمجاز را دستگیر کرده و اعمال قانون کرده‌ایم گفت: ما به اطلاع‌رسانی بسیار نیازمند هستیم به این دلیل که اتباع مجاز ما مشخص شده و صاحبان مشاغل می‌توانند از آنها استفاده کنند. نکته دیگر آن است که افکار عمومی ما باید بدانند که اتباع خارجی افغانستانی عمدتا افراد صالحی هستند و اتباعی که دچار جرم می‌شوند تعدادشان بسیار محدود بوده و اغلب از اتباع غیرمجاز بوده و این رفتارها عمومیت ندارد. 

محمدی‌فر در پاسخ به سوال دیگر تسنیم مبنی بر اینکه خیلی از مهاجرین علاقه‌مند هستند که بتوانند همراه با خانواده‌های خودشان به شهرها و اماکن زیارتی بروند اما کارت‌های آنها اجازه این رفت و آمد را به آنها نمی‌دهد، گفت: در مورد تردد این امکان فراهم شده است که افرادی که قصد مسافرت دارند به شکل قانونی و بدون هیچ محدودیتی همان طوری که با نیروی انتظامی نیز هماهنگی شده است می‌توانند به ادارات اتباع مراجعه کرده و برگه ترددی که برای آنها صادر می‌شود را دریافت کرده و برای آنها محدودیتی وجود ندارد.

مدیر کل اتباع و مهاجرین خارجی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر فعالیت NGOهای مردمی افغانستان در ایران گفت: در حال حاضر در کشور ما 28 NGO فعال بوده و یکی از برنامه‌های ما آن است که بتوانیم از اینگونه گروه‌ها حمایت کنیم چرا که این گروه‌ها  می‌توانند به جمعیت خودشان کمک کنند. این گروه‌ها اگر درخواست خود را به ما ارائه دهند با دید مثبت مورد توجه قرار می‌گیرند. 

وی همچنین در مورد جوسازی رسانه‌ها در مورد رفتار نامناسب جمهوری اسلامی ایران با مهاجرین گفت: جوسازی رسانه‌ای اقدام ناجوانمردانه‌ای است که افرادی که با جمهوری اسلامی ایران عناد دارند آن را انجام می‌دهند تاکید مسئولین نظام این است که برای پناهندگان و مهاجران اقدامات اخلاقی اعمال شود. همچنین ما یک کمیسیون فرهنگی در مورد اتباع افغانستان ایجاد کرده‌ایم که به بحث‌های مختلفی مانند افغانستان شناسی برای کودکانی که در ایران متولد شده‌اند و کشورشان را ندیده‌اند و بخش‌های دیگری مانند اردوهای زیارتی و آموزشی می‌پردازد. 

محمدی‌فر در پایان در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه بعد از مطرح شدن قضیه ویزای فرهنگی دفتر ریاست جمهوری نامه‌ای را صادر کردند که ویزای فرهنگی برای مهاجرین نخبه را در دستور کار قرار می‌دهند، گفت: ما در این رابطه با سفیر افغانستان ارتباطات مستمری داریم و پیش‌بینی کردیم که برنامه‌های کارشناسی افزایش پیدا کند و اقدامات انسان‌دوستانه با همکاری دولت افغانستان و کمیسیاریای عالی در حال انجام است.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران