۴۴ هزار بی‌سواد در لرستان شناسایی شده است


44 هزار بی‌سواد در لرستان شناسایی شده است

خبرگزاری تسنیم: مدیرکل آموزش‌وپرورش لرستان گفت: جمع بی‌سوادهای لرستان تا امروز ۴۴ هزار و ۵۵۸ نفر است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد، گودرز کریمی فر ظهر امروز در کارگروه نهضت سوادآموزی که در سالن جلسات استانداری لرستان برگزار شد، اظهار داشت: آموزش‌وپرورش مصمم است بی‌سوادی را در کشور ریشه‌کن کند و در این راستا طرح شتاب بخشی به سوادآموزی تهیه‌شده است.

وی با اشاره به اینکه جمع بی‌سوادهای لرستان تا امروز 44 هزار و 558 نفراست، افزود: آموزش‌وپرورش انتظار دارد با حمایت دستگاه‌ها این طرح با شتاب بیشتری جلو رود تا جامعه هدف 10 تا 49 ساله را باسواد کنیم.

مدیرکل آموزش‌وپرورش لرستان بابیان اینکه جمعیت بی‌سواد لرستان بر اساس آمار و سرشماری نفوس و مسکن سال 90، 117 هزار بی‌سواد در لرستان بوده، بیان کرد: از این آمار 45 هزار شهری و 71 هزار روستایی بوده که معادل حدود 38 درصد شهری و 61 درصد روستایی هستند که 75 هزار و 662 نفر زن،41 هزار و 420 نفر مرد بوده است و از این تعداد 64 درصد زنان و 35 درصد بی‌سواد مرد است.

وی عنوان کرد: از سال 90 تا سال 92، 37 هزار و 782 نفر آموزش‌وپرورش لرستان باسواد کرده و 26 هزار و 737 نفر از جامعه هدف ما خارج‌شده‌اند یا در راستی آزمایی باسواد بوده‌اند که در جمع 52 هزار و 558 نفر در این سال‌ها باسواد شده‌اند.

کریمی فر با اشاره به اینکه در سال 93 هشت هزار نفر را آموزش‌وپرورش لرستان باسواد کرده است، تصریح کرد: در کل جمع بی‌سوادهای لرستان تا امروز 44 هزار و 558 نفر در رده سنی 10 تا 49 سال است.

وی خاطرنشان کرد: آموزش‌وپرورش لرستان به هر فردی که بی‌سوادی را آموزش داده است 720 هزار تومان و 20 درصد هم به فرد بی‌سواد داده می‌دهد.

مدیرکل آموزش‌ و پرورش لرستان گفت: انتظاری که از دستگاه‌ها اعم از شبکه بهداشت، جهاد کشاورزی، بهزیستی، کمیته امداد، بسیج سپاه، ائمه جمعه و مبلغان دینی به‌منظور جذب بی‌سوادان گروه هدف و مشارکت کلی دستگاه‌های اجرایی همکاری کنند و از ظرفیت صداوسیما نیز استفاده شود.

وی عنوان کرد: تفاهم‌نامه‌ای برای هر یک از دستگاه‌های اجرایی مانند تفاهم‌نامه با کمیته امداد امام خمینی (ره) با پیش‌بینی 300 نفر شناسایی و جذب، مشخص‌شده تا در سال 94 حدود 15 هزار نفر از 44 هزار نفر را باسواد کنند تا بی‌سوادی در استان سه سال آینده و ریشه‌کن شود و این در حد شعار نیست بلکه در حد عمل بوده که برای سال 96 بی‌سواد در استان نداشته باشیم.

کریمی فر افزود: برای شناسایی و جذب افراد بی‌سواد، اهرم‌های بازدارنده از طرف آموزش‌وپرورش دیده‌شده مانند شرط برای مستمری‌بگیرها، تعویض گواهینامه و گرفتن پروانه کسب مشخص‌شده است.

وی بیان کرد: بیشترین بی‌سواد ما نسبت به جمعیت هشت هزار و 346 نفر در کاکاوند و ززه ماهرو، شهرستان کوهدشت و در رتبه دوم شهرستان بروجرد با پنج هزار و 869 نفر بوده و کمترین بی‌سواد در بخش ویسیان با وجود 159 نفر است.

مدیرکل آموزش‌وپرورش لرستان خاطرنشان کرد: رتبه لرستان ازلحاظ آمار بی‌سوادی در کشور رتبه چهارم با 44 هزار بی‌سواد است.

انتهای پیام/ ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon