تفاهم لوزان، یک گام بزرگ و معنی‌دار است

تفاهم لوزان، یک گام بزرگ و معنی‌دار است

خبرگزاری تسنیم: دور تازه‌ای از مذاکرات هسته‌ای بعد از تفاهم لوزان و کمتر از سه ماه مانده به ۱۱ تیرماه برای دستیابی به توافق نهایی بر سر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران آغاز شده است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، هم‌زمان کنگره آمریکا نیز با رئیس جمهور این کشور دچار اختلاف شده و هرروز بازی جدیدی برای کاخ سفید راه می‌اندازد. یک هیأت از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به‌ریاست معاون پادمانی آژانس وارد تهران شد تا با مقامات کشورمان درباره همکاری‌های ایران و آژانس در چارچوب برنامه مربوط به بیانیه مشترک دوجانبه گفتگو کند.

چند روز پیش نیز، اتحادیه اروپا درست یکی دو هفته بعد از تفاهم لوزان سوئیس، چند شخصیت حقیقی و حقوقی ایرانی را در لیست تحریم‌های خود قرار داد؛ موضوعی که بر اساس آنچه مقامات اروپایی گفته‌اند مربوط به گذشته است و بر روند گفتگوهای هسته‌ای، تأثیرگذار نیست!

به‌گفته کارشناسان، بسیاری از کشورهای اروپایی که با بحران اقتصادی مواجه هستند، به‌خاطر تحریم‌ها، فرصت حضور در بازار ایران را از دست داده‌اند و متضرر شده‌اند. حالا آنها لحظه شماری می‌کنند تا بعد از لغو تحریم‌ها به بازار ایران بیایند. خبرنگار بین الملل تسنیم برای بررسی آخرین تحولات مالی در اروپا و اثرات اقتصادی لغو تحریم‌ها برای اروپایی‌ها با «آندریاس شواب» (Andreas Schwab)، نماینده آلمان در پارلمان اروپا، گفتگویی انجام داده که در ادامه از نظر می‌گذرد.

پیش‌بینی شما در مورد اقتصاد آلمان در سال 2015 چیست؟

بعد از بهبود سریع از بحران مالی 2008-2009 به‌لطف احیای صادرات صنایع و بیکاری کم‌سابقه، من انتظار دارم اقتصاد آلمان به‌تدریج در سال 2015 تقویت شود. چشم‌انداز مثبتی برای اشتغال و رشد دستمزد واقعی وجود دارد که بایستی از مصرف داخلی نیز حمایت کند.

آلمان اولین قدرت اقتصادی در اروپا است، عوامل موفقیت از دید شما چیست؟

به‌نظر من، سه عامل اصلی به توسعه موفق اقتصاد آلمان به‌عنوان اولین قدرت اقتصادی در اروپا و چهارمین اقتصاد بزرگ در جهان، بر اساس معیارهای تولید ناخالص داخلی کمک می‌کند؛ مدل اجتماعی اقتصاد بازار (CDU) که از سوی وزیر سابق اقتصاد، لودویگ ارهارد، ارائه شد، صنعت قوی داخلی و همچنین اثرات مثبت پیوستن به اتحادیه اروپا.

انتخاب شما، ماندنِ یونان در منطقه یوروست و یا ترک آن؟ چرا؟

من معتقدم که یونان در منطقه یورو باقی بماند و مطمئنم که یک نتیجه موفق در مذاکرات بین گروه بروکسل و دولت یونان حاصل خواهد شد. منفعت مشترک همه ما در این است؛ نه تنها ما می‌خواهیم یورو برای حفظ ثبات سیستم مالی و اقتصادی پابرجا بماند، بلکه یونان نیز علاقه شدیدی به ماندن در اتحادیه پولی دارد که این مستلزم همبستگی با یونان از طرف ماست. در عین حال، دولت یونان نیز قصد دارد اصلاحات ساختاری خود را به‌منظور بازگرداندن اعتماد به نفس از بازارها انجام دهد.

نقش ایران در امنیت انرژی اتحادیه اروپا چیست؟

همزمان با تحریم‌ها، کشورهای عضو اتحادیه اروپا ممنوعیت واردات نفت را در ماه جولای سال 2012 اعمال کردند، بنابراین لازم الاجرا بود. در حال حاضر اتحادیه اروپا کمتر وابسته به نفت ایران است، هرچند ایران هنوز هم یک بازیگر مهم در منابع انرژی جهانی و چارچوب امنیت انرژی است. با توجه به مذاکرات نهایی بین ایران و 1+5 برای رسیدن به توافق هسته‌ای، این امکان وجود دارد که ایران یک جایگزین بالقوه برای گاز طبیعی روسیه در آینده باشد.

نظر شما در مورد مذاکرات نهایی بین ایران و 1+5 چیست؟

من خوشحال می‌شوم که بشنوم که مذاکرات طولانی لوزان (تفاهم سوئیس) در مورد برنامه هسته‌ای ایران به نتیجه برسد. 1+5 و ایران به پارامترهای کلیدی برای توافق نهایی در ژوئن 2015 دست یافته‌اند و این یک گام بزرگ، معنی‌دار و رو به جلو است.

گفتگو از مهدی دل‌روشن

انتهای پیام/پ*

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان