تنها ۸درصد تهرانی‌ها آمادگی وقوع زلزله را دارند


تنها 8درصد تهرانی‌ها آمادگی وقوع زلزله را دارند

خبرگزاری تسنیم: رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه آمادگی شهروندان برای مقابله با زلزله تنها ۸ درصد است، گفت:شناسایی گسل‌های خانه به خانه در شهر تهران و ابلاغ طرح تدوین ساخت و سازها در نزدیکی قنوات به شورای شهر در دستور کار قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم،‌ احمد صادقی در اولین شبگردی اصحاب رسانه در سال94 با بیان اینکه زمان این موضوع تمام شده که ما بحران محور باشیم، افزود: به همین منظور برنامه‌های خود را در سال جاری مبتنی بر موضوعات گوناگونی قرار داده‌ایم و سیاست‌های سازمان در سال 94 در یک فرایند منظم مشارکت محور است.

وی درخصوص آمادگی شهر و شهروندان و کاهش اثرات مبتنی بر خطرمحوری و ایجاد یک سازمان تشکیلاتی مرتبط با حوادث احتمالی شهر تهران ادامه داد: نباید منتظر مقابله با حادثه باشیم و با رفع خطر، اثرات ناشی از خطرات را کاهش دهیم. هفته گذشته بحث افتتاح مرکز تاب آوری شهر تهران را داشتیم تا از بحران محوری خارج شویم. براساس شناخت مخاطرات برنامه ریزی کرده ایم و قطعا نیازمند مشارکت عمومی جامعه هستیم.

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه در سال 94 ارتقا نقش شهروندان در مدیریت بحران را در دستور کار قرار داده ایم، افزود: به همین  منظور سازمان را به یک نهاد اجتماعی باید تبدیل کنیم. به دلیل عدم مدیریت واحد در نظام بحران در ایمنی و آتش نشانی شهر تهران و همچنین در اجرای قانون مدیریت بحران در کشور موفق نبوده‌ایم و رویه‌ها و فرآیندهای نوشته شده‌ای را تاکنون نداشته‌ایم.

 

راه‌اندازی طرح مدرسه آماده در شهر تهران در سال تحصیلی 95-94

وی با اشاره به اینکه امسال نهضت دستور العملی را در سازمان راه‌اندازی کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: برای مباحث مختلف مدیریت بحران بیمه و تعیین خسارت برای آسیب دیدگان دستورالعمل قرار داده‌ایم. طرح‌های ما مبتنی بر دوام و گروه‌های داوطلب مردمی است که در حال حاضر این تجربه الگو شده به گونه‌ای که از این طرح‌ها الگوبرداری می‌کنیم.

صادقی با بیان اینکه در گذشته برنامه مقابله با حوادث را داشتیم که نیازمند تمرین و ممارست است، گفت: برای فقرزدایی و برنامه خیرخواهانه نیز دستورالعمل‌هایی تنظیم کرده‌ایم.

وی با اشاره به راه اندازی طرح مدرسه آماده در شهر تهران خاطرنشان کرد: این طرح به غیر از وسایل فیزیکی و مقاومت سازه‌ای لحاظ شده و  آمادگی کار در مدرسه و اولیا و مربیان و دانش آموزان نیز در این طرح دیده شده است. اولین فعالیت را در تابستان گذشته شروع کرده‌ایم و در سال تحصیلی 95-94 این طرح به مرحله اجرا در خواهد آمد. امیدواریم شاهد حضور گروه‌های دوام دانش آموزی نیز باشیم.

راه‌اندازی سامانه آموزش مجازی مدیریت بحران در سال گذشته

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در خصوص نهادهای مردمی و NGO‌ها در حوزه مدیریت بحران گفت: طرح تجمیع نهادهای مردمی در حوزه مدیریت بحران با هدف هم افزایی و تمرکز با سازمان های مردمی در دستور کار سال 94 قرار دارد. در بحث آموزش در سال 94، 10 پایگاه مدیریت بحران شهر تهران در 10نقطه شهر تهران تحت عنوان آموزش های تخصصی مدیریت بحران فعالیت خواهند کرد و طرحی را در این باره در خصوص ویژه کودکان و نوجوانان داریم تا در نقاط مختلف شهر تهران دانش آموزان بتوانند فعال باشند.

وی با اشاره به راه اندازی سامانه آموزش مجازی مدیریت بحران در سال گذشته با همکاری سازمان مدیریت بحران کل کشور ادامه داد: پدافند غیرعامل در سال 94 عملیاتی می‌شود و فعال‌سازی کمیته‌های تخصصی با 20 کمیته نیز انجام شده است که در نهایت منجر به  تبدیل 14 کارگروه تخصصی با دستگاه‌های مرتبط می‌‌شود که تنها در زمان حادثه تشکیل می‌شود.

صادقی با تاکید بر اینکه یکی از موفقیت‌های ما در سال 93 این بود که سطح کمیته‌های تخصصی مدیریت بحران شهر تهران را از سطح استانی به ملی تبدیل کرده‌ایم که با مصوبه شورای عالی امنیت ملی و همه دستگاه‌ها انجام گرفت، گفت: قطعا این اتفاق در ستاد مدیریت بحران مناطق تخصصی‌تر شده و باعث فعال شدن کمیته‌های تخصصی مانورها تخصصی هم می‌شود.

 

تدوین سند کاهش خطرپذیری محلات در شهر تهران

صادقی در خصوص سند کاهش خطر پذیری مناطق گفت: 38 مخاطره مختلف در شهر تهران است و این سند بر اساس نیاز منطق و طبق این مخاطرات در دستور کار سازمان قرار گرفته است. این سند را از طریق شهردارهای نواحی و سازمان‌های مربوطه پیگیر هستیم و از این پس بر اساس این سند آموزش‌ها در مناطق بر اساس نیازهای آن‌ها خواهد بود. 3 محله از هر منطقه را تا پایان سال 94 سند کار خطر پذیری‌اش را تهیه می‌کنیم و در 3 سال آینده این سند برای تمام شهر تهران تهیه می‌کنیم.

صادقی در خصوص شناسایی تعدادی از محلات امن که در سایت سازمان تهیه شده است، افزود: حدود 80 محله شناسایی شده که 250 محله به آن اضافه می‌شود اما آمادگی شهروندان برای مقابله با زلزله با وجود آموزش ها 8 درصد است. همچنین هماهنگی با برخی سازمان‌ها همچون هواشناسی و نیروی انتظامی نیز در دستور کار قرار دارد.

انتهای پیام/

بیشتر بخوانید...
بیشتر بخوانید...
پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon