پاکستان از حضور اسامه بن لادن در این کشور اطلاعی نداشته است

پاکستان از حضور اسامه بن لادن در این کشور اطلاعی نداشته است

خبرگزاری تسنیم: سفیر سابق آمریکا در پاکستان اعلام کرد که شواهدی مبنی بر اطلاع دولت اسلام‌آباد از حضور اسامه بن لادن رهبر سابق القاعده در این کشور وجود ندارد.

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «کامرون مونتر» سفیر سابق آمریکا در پاکستان اعلام کرد: شواهدی وجود ندارد که پاکستان از حضور «اسامه بن‌ لادن» در خاک این کشور اطلاع داشته است.

وی با سخنرانی در دانشکده «لوکسین» در رابطه به روابط آمریکا و پاکستان گفت سال 2011 میلادی سالی پرخشونتی بود.

کامرون مونتر با اشاره به گذشته آمریکا و پاکستان اظهار داشت که برای بهبود روابط دو کشور انتظارات بالایی داشتیم و در این اواخر «ریچارد هالبروک» سیستمی را راه‌اندازی کرد تا به سوءظن‌های منفی دو طرف پایان ببخشد اما عدم تعادل روابط آمریکا و پاکستان باعث پیمان‌شکنی دو طرف و بوجود آمدن رویدادهای نامناسبی شد.

این در حالی است که چندی قبل ژنرال «اسد درانی» رئیس سابق سازمان اطلاعات ارتش پاکستان (آی‌.اس‌.آی) پاکستان در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «الجزیره» گفته بود: پاکستان به احتمال بسیار قوی در عملیات دستگیری «اسامه بن‌لادن» رهبر القاعده، در سال 2011 میلادی از مخفیگاه وی اطلاع داشته است.

درانی افزود: نمی‌توانم همه واقعه را شرح دهم اما احتمال اطلاع سازمان آی‌.اس‌.آی از مخفیگاه بن‌لادن وجود داردو طرح این بود که موقعیت زندگی او در وقت مناسب افشا شود.

رئیس سابق سازمان اطلاعات ارتش پاکستان خاطرنشان کرده بود که اسلام‌آباد فقط اطلاعات مخفیگاه بن‌لادن را مبادله کرده است.

وی اظهار داشت: زمانی که شما شخصی مانند اسامه بن‌لادن را در اختیار دارید، مسلم است که به این راحتی وی را به آمریکا تحویل نمی‌دهید بنابراین ما هم اطلاعات در مورد مخفیگاه رهبر القاعده را با واشنگتن معامله کردیم.

سازمان اطلاعات ارتش پاکستان به طور رسمی مدعی شد که به بن‌لادن پناه نداده‌ و در حمله به مخفیگاه وی در سال 2011 هیچ دخالتی نداشته‌ اما پرسش‌ها همچنان در مورد موضوع پنهان ماندن رهبر القاعده از دید آی‌.اس‌.آی و افشای پناهگاه وی باقی است.

رئیس سابق سازمان اطلاعات ارتش پاکستان گفته بود:‌ مردم این کشور کم کم از تبانی‌های دولت اسلام‌آباد با واشنگتن و حضور بن‌لادن در پاکستان به تنگ آمده بودند.

اسامه بن لادن رهبر شبکه القاعده 10 سال تحت تعقیب قرار داشت و در ماه می سال 2011 توسط نیروهای آمریکایی در ساختمان محل اقامتش در شهر «ابیت‌آباد» پاکستان کشته شد.

شهر ابیت‌آباد محل آکادمی نظامی پاکستان است و در آن زمان گمانه‌زنی‌ها از آگاهی این کشور از حضور بن لادن در آنجا وجود داشت.

پس از افزایش انتقادها از پاکستان، حکومت این کشور کمیسیونی به منظور تحقیق برای اثبات آگاه بودن مقامات آی‌.اس‌.آی از مخفیگاه رهبر القاعده تشکیل داد اما به نتیجه‌ای نرسید.

انتهای پیام/.

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان